Beantwoord

Extra groep meterkast wcd of DIN-rail

  • 3 March 2022
  • 11 reacties
  • 678 keer bekeken

Gisteren kwam hier een KPN-monteur langs en werd mij duidelijk gemaakt dat ik een extra groep en wandcontactdoos moest laten aanleggen in de meterkast. De woningbouw geeft hier toestemming voor maar vergoed het niet.

Nou is mijn vraag als volgt, is een wcd echt vereist of is het ook goed genoeg als er een DIN-rail stopcontact in de groepenkast geplaatst wordt?

onderstaand een foto van de meterkast:

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 3 March 2022, 21:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Kan de monteur niet gewoon een stopcontact aan een bestaande groep koppelen? Normaal gesproken doet een KPN monteur dat gewoon.

Kunt u misschien een foto plaatsen van uw meterkast? Er zitten hier op het forum diverse KPN monteurs. Die kunnen dan 1voudig vertellen wat er in uw situatie mogelijk is.

@Nick83 Een monteur doet dat alleen “gewoon” als het veilig kan, en anders mag je het toch zelf oplossen.

@Jaimy3 En een stopcontact is een stopcontact, als het veilig aangesloten is binnen de wettelijke regels is het prima, dus een dinrail is gewoon prima.

Zie nu een foto, heb je geen groepen maar alleen een hoofdschakelaar?

Reputatie 7
Badge +10

Het lijkt er sterk op dat in deze meterkast alleen de hoofdaansluiting en hoofdschakelaar zit en dat onderliggende groepen op een andere plek in de woning zitten?

Als dat zo is maakt het e.e.a. wel lastiger. Alhoewel ik onderin wel een automaat zie zitten waar wellicht een DINrail stopcontact op kan worden aangesloten?

Wat overigens ook een antwoord op de eerste vraag is. Het hoeft niet perse een WCD te zijn, maar wel een correct 230v stroompunt. Dat kan een DINrail stopcontact zijn of (bij wijze van spreken) een verlengsnoer vanuit de gang.

@Nick83 Een monteur doet dat alleen “gewoon” als het veilig kan, en anders mag je het toch zelf oplossen.

@Jaimy3 En een stopcontact is een stopcontact, als het veilig aangesloten is binnen de wettelijke regels is het prima, dus een dinrail is gewoon prima.

Zie nu een foto, heb je geen groepen maar alleen een hoofdschakelaar?

Dat is juist. Kan daar gewoon zo'n dinrail wcd op aangesloten worden?

Het lijkt er sterk op dat in deze meterkast alleen de hoofdaansluiting en hoofdschakelaar zit en dat onderliggende groepen op een andere plek in de woning zitten?

Als dat zo is maakt het e.e.a. wel lastiger. Alhoewel ik onderin wel een automaat zie zitten waar wellicht een DINrail stopcontact op kan worden aangesloten?

Wat overigens ook een antwoord op de eerste vraag is. Het hoeft niet perse een WCD te zijn, maar wel een correct 230v stroompunt. Dat kan een DINrail stopcontact zijn of (bij wijze van spreken) een verlengsnoer vanuit de gang.

Die onderste automaat zit in een verzegelde kast en zit voor de meter. Dat gedeelte is alleen voor de netbeheerder en/of installateurs die daar bevoegd toe zijn.

Is PoE niet een gemakkelijkere oplossing in dit geval?

Reputatie 7
Badge +24

Is PoE niet een gemakkelijkere oplossing in dit geval?

KPN ondersteund dat niet. Dus dat mag de klant dan ook helemaal zelf uitzoeken. En waarschijnlijk kost dat veel meer dan gewoon een stopcontact laten plaatsen.

Reputatie 7
Badge +24

onderstaand een foto van de meterkast:

 

Ik ben geen elektricien. Maar aan de bovenkant moet volgens mij gewoon een 2de pijpje uit gemaakt worden met een stopcontact. Klaar. 

Ik vind het raar dat er kennelijk maar 1 groep is. En een stopcontact in de meterkast lijkt me tegenwoordig in nieuwbouwwoningen ook gewoon heel normaal. Maar het zal wel aangenomen werk geweest zijn. De goedkoopste mocht het uitvoeren. Dan krijg je zulk soort kunsten.

Nou @Nick83 , Geen kaas van electra gegeten zo te zien, die ene schakelaar die je daar boven ziet is een hoofdschakelaar en geen groepen automaat, dit is te zien aan twee dingen, simpel omdat het er onder staat en omdat die 40A is ipv de max 16A van een groep, dus kun je er niet effe zo makkelijk een stopcontact maken, je moet er een groep achter maken met schakel automaat, dus effe wat meer werk.

Reputatie 7
Badge +11

Nou @Nick83 , Geen kaas van electra gegeten zo te zien, die ene schakelaar die je daar boven ziet is een hoofdschakelaar en geen groepen automaat, dit is te zien aan twee dingen, simpel omdat het er onder staat en omdat die 40A is ipv de max 16A van een groep, dus kun je er niet effe zo makkelijk een stopcontact maken, je moet er een groep achter maken met schakel automaat, dus effe wat meer werk.

Gelukkig kan het wel allemaal in dezelfde kast geplaatst worden. Dit is echter niet iets wat een KPN-monteur zal doen. Zal echter niet te veel moeite moeten kosten: B16 automaat erin klikken en daar direct een DIN-WCD aan knopen. Echter mag je niet zomaar twee installatiedraden (die vanuit de hoofdschakelaar zijn ook nog eens dikker) op één aansluiting maken, dan moet je met twinadereindhulzen gaan werken, vraag is echter of dit op die locatie al mag volgens de NEN1010-normering. Het wordt ook wat lastiger omdat de kabel na de hoofdschakelaar vaak dikker is dan regulier 2.5mm² installatiedraad.

 

@Jaimy3 Dit betreft denk ik een appartementencomplex? Een situatie exact als deze komt mij heel erg bekend voor zoals collega's van mij ze hier in Nijmegen wel eens zijn tegengekomen: Reggefiber FTU, Ziggo AOP en Trined-ISRA in de meterkast in de centrale hal, verder alles in in het appartement zelf. 

@NHendriks inderdaad een appartementencomplex. Allen bedankt voor de reacties. Wat beter beeld van de opties, inmiddels een maatje ingeschakeld die er verstand van heeft dus wordt volgend weekend geregeld en de maandag erna poging 2 met de kpn-monteur:smile: .

Reputatie 7
Badge +24

Nou @Nick83 , Geen kaas van electra gegeten zo te zien, die ene schakelaar die je daar boven ziet is een hoofdschakelaar en geen groepen automaat, dit is te zien aan twee dingen, simpel omdat het er onder staat en omdat die 40A is ipv de max 16A van een groep, dus kun je er niet effe zo makkelijk een stopcontact maken, je moet er een groep achter maken met schakel automaat, dus effe wat meer werk.

Ok, zover had ik überhaupt niet eens ingezoomd 😁👍