Vraag

FEC en CRC erros met verbrekingen van de TV en internet streaming

  • 13 March 2020
  • 15 reacties
  • 207 keer bekeken

Hallo KPN, 

IK heb de laatste paar dagen last van onderbrekingen van mijn internet en tv. Ik heb de router opnieuw opgestart maar dit gaf geen verbeteringen. 

 

Hierna heb ik op de router ingelogd en gekeken wat de status was. hierop zag ik er veel FEC en CRC errors. 

Hierop volgend weer de router opnieuw opgestart. bijgeleverde afbeelding is een print screen van de router toen deze iets meer dan 3 min online was. De errors lopen op bij elke reset. Zijn er op dit moment ongeveer 1200 per minuut. 

 

Graag wil ik weten wat hier aan gedaan kan worden want heb er last van in mijn dagelijks  gebruik van de verbinding. 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Hey, Robbie, welkom op het forum! Je geeft aan dat je dit sinds een paar dagen hebt. Is er op dat moment iets veranderd in je netwerk of omgeving? Kun je aangeven wat voor apparaten je hebt, en hoe dit op elkaar is aangesloten? Vul verder ook je forumprofiel in, dan kan ik hier een kijkje nemen.

Hallo Erik, 

 

Er is de afgelopen dagen in mijn netwerk niets veranderd. extern weet ik niet daar heb ik geen zicht op. 

mijn netwerk bestaat uit de diverse apparatuur waarvan alles via 2 grote switchen naar de router toegaat. alle vaste apparatuur is bedraad aangesloten. wifi heb ik via de KPN bedraad wifi adapters zitten. Ik heb alles al een keer losgetrokken en met een kabel direct op de router met me laptop de errors bekeken. Deze bleven nog steeds oplopen. 

ik denk hierom dat het probleem niet in mijn netwerk zit maar in de bedrading of het netwerk naar de router toe.

Reputatie 7
Badge +30

Dat klinkt inderdaad als een logische conclusie dan. Ik zie alleen nog niets ingevuld in je forumprofiel, Robbie. Dus ik kan op dit moment nog niets nakijken. Vul alsnog het profiel in, en laat weten als je dat gedaan hebt.

Forum profiel is aangepast. Het wordt op dit moment steeds erger ongeveer elke 15 min een stilstaand beeld. En nu ook erg veel last van wegvallend internet vooral omdat mijn vrouw thuis werkt. IS een VPN verbinding houden niet mogelijk. 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor het invullen Robbie. Dat is inderdaad erg vervelend, vooral in de huidige situatie. Ik zie hier dat je contact hebt gehad en dat er een monteursaansturing is gedaan. Dat wil, nu met Corona, zeggen dat er dan binnen drie werkdagen contact met je wordt opgenomen door de technische afdeling. Die bespreken het probleem met je en kijken wat er op afstand aan gedaan kan worden. Als het echt niet anders kan, zal er een monteur gepland worden als dat veilig kan.

Hallo erik. 
 

ik heb nu al diverse mensen gehoord dat binnen 3 dagen wordt gebeld. We zijn nu 4 dagen verder. Gaat dit nog gebeuren. Service wordt er niet beter op. Er is seriuse problematiek met thuis werken nou. Dit is iets wat je niet verwacht van de zogenaamde beste provider van nederland. 
ik verwacht morgen 24-03-2020 wel gebeld te worden 

Reputatie 7
Badge +30

Hey Robbie, sorry voor de vertraging in antwoord. Ik zie geen verdere notities hier, ik neem aan dat ik daaruit ook kan opmaken dat er geen contact is geweest? Wat er wellicht gebeurd is, is dat een aansturing is gedaan die alleen mag voor leveringssituaties. Als dat inderdaad zo is (ik kan dat niet met zekerheid controleren), dan wordt de melding voor jou niet op die manier in behandeling genomen omdat het service betreft i.p.v. levering. 

 

Ik heb zojuist alles nog een keer nagekeken en vanaf hier doorgemeten. Daarbij heb ik ook je Experia Box moeten resetten, excuses daarvoor. Echter, de issues die jij ervaart worden niet herkend door het systeem. Wat betekent dat ik op dit moment geen monteur kan aansturen. Wat je het beste kunt doen is, zodra je weer een verbreking hebt gehad, direct contact opnemen met de klantenservice via 0800-0402 of chat (kies een onderwerp en dan ‘andere vraag’ om de knop tevoorschijn te halen). Hopelijk leest het systeem de verbreking dan wel uit, en kan er alsnog een monteur gestuurd worden.

Hallo erik. 
 

er is inderdaad nog geen contact geweest. 
de verbinding valt meerdere keren per dag kort weg. We hebben hier de bevestigingen van door midde de hoeveelheid errors op de router. 
er is een meeting gedaan via jullie en hier kwam ook een melding op dat er iets was met een kabel. Hoeveel info willen jullie hebben dat er iets aan de hand is. Ik heb op dit moment al 2 weken een onbetrouwbare verbinding. En mij vrouw werkt momenteel via een 4g verbinding. Hier betaal ik geen 80€ voor er is een probleem die de situatie onwerkbaar maakt en die dienen jullie op te lossen. En probeer er niet om heen te draaien. Het is gemeten dat het niet goed vanuit jullie. Ik verwacht nog steeds een oplossing en deze ook snel. 

Reputatie 7
Badge +30

De errors geven inderdaad aan dat de verbinding niet stabiel is. Maar geven niet eenduidig aan dat er verbrekingen zijn. De FEC zijn gecorrigeerde fouten in de transmissie. 't Zijn er wel meer dan zou moeten, maar alsnog gecorrigeerd. De CRC zijn belangrijker in dat opzicht. Maar ook die geven niet per sé aan dat de hele verbinding eruit ligt, alleen dat delen van de transmissie niet binnenkomen. Dat geeft je dan in je gebruik inderdaad een korte onderbreking, alleen niet in de verbinding an sich.

Dat is ook wat het systeem hier ziet, geen verbreking. En dan kom ik alleen maar uit op een betaalde servicemonteur (die alsnog gratis is als tijdens het bezoek blijkt dat het toch aan ons ligt). Alleen, in deze tijd is een servicemonteur niet in te plannen.

 

Even denken. Wil je nog de kabel tussen IS/RA punt en de Experia Box controleren. Zorg dat deze goed ingeplugd zit, herplug hem bij voorkeur even. Als dat niets doet, vervang hem eens door een andere kabel. Laat even weten of dat verschil maakt.

Ga ik ondertussen kijken of ik, als het met een andere kabel ook niet goed is, toch een monteur kan plannen.

Hallo erik. Dank voor de reactie. 
ik heb de kabel een aantal keer opnieuw ingeplugd. Maar dit gaf geen verschil. Ook de kabel van mijn ouders geprobeerd. Ook dit bracht geen verbetering. 
 

robbert 

Reputatie 7
Badge +30

Sorry voor de vertraging in antwoord, Robbie! Ik kan hier geen monteur voor plannen op dit moment. Wat ik je dan ook wil aanraden is om nog even een keer te bellen met de klantenservice. Die hebben, nu met Corona, de mogelijkheid om ruggespraak te hebben met wat we noemen Binnenmonteurs. Deze monteurs werken vanuit huis en kunnen op afstand klanten helpen. De klantenservice kan met hen overleggen, en als het dan nodig is kan de Binnenmonteur het gesprek overnemen/terugbellen. Die kan dan, ondersteund door videobellen, ook echt een kijkje nemen.

Hallo erik. Inderdaar een erg late reactie. Nu is de service al slecht ik had er ook niet meer van verwacht. Ik zal nogmaals voor nu de 4e keer contact opnemen met de klantenservice. 
waar moet ik zijn voor een financiële compensatie ik heb een lijn waar ik voor werk op dit moment geen gebruik van kan maken dus hier gaan we ook geen 80€ voor betalen.  Zeker omdat ik na 22 dagen nog steeds van het kastje naar de muur wordt gestuurd. 
 

 

Reputatie 7
Badge +30

De mogelijkheid van de (telefonische) klantenservice om op deze manier ruggespraak te voeren en eventueel een monteur te plannen hebben we sinds kort. Als extra optie in de huidige Coronatijd. Vandaar dat ik dat ook niet eerder noemde. Ik zie hier nog geen notities of iets dergelijks van collega's. Heb je telefonisch contact gehad inmiddels? Zo ja, is daar wat uitgekomen?

Ik heb op dit moment nog geen contact gehad ben voor werk even weg geweest. Ik heb diverse filmpjes van verbinding die wegvalt. Ik ga deze week contact opnemen. Maar telefonisch kan er niet veel meer gedaan worden als dat er nu al gedaan is. De inkomende verbinding is gewoon niet goed dit ligt compleet bij jullie en ook compleet buiten mijn bereik om wat aan te doen. De kabels zijn al getest. Kan het iets zijn met de router. Zo ja kan daar dan een nieuwe voor komen. 

Reputatie 7
Badge +30

Klopt, direct aan de telefoon kunnen de collega's niet direct iets doen, behalve dus ruggespraak met zo'n Binnenmonteur. Die heeft aanvullende systemen en tools beschikbaar om dieper te kijken dan het systeem waar wij toegang tot hebben. Met een beetje geluk komt daar direct iets uit waar de monteur dan een melding voor kan aanmaken om te laten herstellen. En als het nodig is, kan hij ook een monteur bij je thuis laten komen. Of dat dan toch de Experia Box wordt vervangen.

Ik wou dat dit makkelijker kon, maar dat is helaas niet mogelijk.