Beantwoord

Fritz!7590 modem/router en firmware updates van KPN

  • 22 July 2021
  • 39 reacties
  • 1245 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Ik heb zelf al een hele tijd de Fritz!7590,(naar alle tevredenheid) als ik geen “super wifi” van KPN wil hebben kan ik dan gewoon steeds AVM de updates laten doen, of is er een ander voordeel om over te stappen op de KPN firmware updates voor mijn 7590 ?

icon

Beste antwoord door NHendriks 25 July 2021, 17:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat bedoelt u met "KPN firmware updates"? KPN heeft helemaal geen firmware updates voor de fritzbox. Dus wat bedoelt u precies?

En waarom super wifi misschien willen, ik zou een AVM product pakken, 2x de 2400 fritzrepeater is even duur als een setje superwifi, ze zijn beter en werken 100% samen met de Fritzbox die je hebt, mooier kun je het niet krijgen, en wil je nog beter, pak een Fritz repeater 3000 en je weet niet wat je meemaakt hoe goed die is.

Reputatie 2
Badge

Ja, dat bedoel ik dus, de updates van KPN zijn voor de Experia, en ik heb de Fritz! 7590,

Die had ik al toen het nog Telfort heete, de Experia(8) kon de torrent requests niet aan, vandaar dat ik de 7590 gebruik, werkte zeer goed samen met Telfort, wifi werkt ook goed tussen 7590 en mn MacBookPro via 5GHz ! maar ik begrijp nu dat KPN aan het veranderen is, en dat de 7590 andere instelling nodig heeft om goed te kunnen blijven functioneren, heb pas wel (sinds mn eerste post hier) de provider instellingen nu op KPN staan, daar is een “preset” voor in de 7590.

volgens een bericht dat ik kreeg, gaat KPN eind juli nog een keer proberen mijn modem/router te benaderen, voor aanpassingen, dus dat wacht ik dan nog maar af, eind september gaat KPN definitief over naar “een nieuwe situatie” begrijp ik ?

Misschien kan iemand mij helpen die dus ook de 7590 heeft, en dus alles al “voor elkaar” heeft, ik ben bepaalde “oude bekenden” van het Telfort forum nog niet tegen gekomen.

Reputatie 7

maar ik begrijp nu dat KPN aan het veranderen is, en dat de 7590 andere instelling nodig heeft om goed te kunnen blijven functioneren, heb pas wel (sinds mn eerste post hier) de provider instellingen nu op KPN staan, daar is een “preset” voor in de 7590.

En dat is dan ook het enige, de wizard van KPN doorlopen zodat de FRITZ!Box een pppoe op vlan 6 opzet en de KPN instellingen voor telefonie geconfigureerd worden.

Reputatie 7
Badge +11

Als ik dit zo lees gaat je abonnement technisch gemigreerd worden naar een KPN verbinding waarmee de instellingen in het modem aangepast moeten worden zoals @wjb hierboven aangeeft.

 

Staat er een datum bij wanneer ze dit gaan doen? Dan zou ik namelijk wel een nachtje de Experiabox eraan hangen om alles goed te laten verlopen. Bij een migratie wordt namelijk een stappenplan doorlopen en dat gaat het snelste als je even de Experiabox aansluit. Als je een Telfort-Experiabox V8 hebt dan is er een update nodig om na de migratie verbinding te kunnen maken. Dit wordt tijdens die migratie ook uitgevoerd. Als er namelijk een storing of iets dergelijks is dan zit er geen support op een eigen modem en moet de Experiabox eens aangesloten worden om het eigen modem uit te kunnen sluiten. 

Reputatie 2
Badge

Die datum is dus alleen het “eindpunt” dat je de overstap nog (makkelijk) kunt doen, als je nu geen provider modem gebruikt, hoef je ook niet “even” de Experia er aan te hangen, tot de eind datum ondersteund KPN nog het oude Telfort communicatie protocol, tegelijk met het nieuwe van KPN, dus je kunt ieder moment overstappen alleen wordt het lastiger na de eind datum, 

Maar ik denk dat je gewoon geen internet meer hebt na de eind datum, als je niet op het KPN profiel bent overgestapt, en je weer gewoon internet hebt als je het KPN internet profiel insteld, op een oude modem/Firmware zal misschien het KPN profiel er nog niet op staan, maar kan wel met instrukties met de hand ingesteld worden, lijkt mij, het nieuwe protocol is al in de modem/router aanwezig van de fabriek uit, het KPN profiel maakt alleen de overstap makkelijker. 

Reputatie 7
Badge +10

Misschien kan iemand mij helpen die dus ook de 7590 heeft, en dus alles al “voor elkaar” heeft, ik ben bepaalde “oude bekenden” van het Telfort forum nog niet tegen gekomen.


Ben zelf 1 van de oud bekende van het Telfort forum, alleen onder een andere naam (Tuut-Tuut) weet niet naar wie je specifiek op zoek bent…?

Reputatie 7
Badge +11

Dat is ook niet wat ik zei. Als je de V8 niet tijdelijk een keertje aansluit zodat ie het update-proces kan doorlopen gaat die V8 daarna niet meer werken. Als je dan een storing ervaart dan kun je lang wachten tot service omdat je geen werkende Experiabox meer hebt. De V8 op Telfort firmware gaat namelijk een verbinding zoeken op VLANs 4 en 34 met een DHCP server terwijl de verbinding dan is omgezet naar een PPPoE verbinding op VLANs 4, 6 en 7. 

 

Ik weet dat er profielen in de Fritzbox zitten maar ik weet ook hoe het proces verloopt als er een eigen modem is aangesloten, dan vervalt de ondersteuning vanuit KPN gedeeltelijk omdat KPN geen informatie kan uitlezen uit het eigen modem. Daarom vraagt de klantenservice op zo'n moment ook om eerst de Experiabox tijdelijk aan te sluiten voor ze verder kunnen helpen om uit te sluiten dat er iets aan het eigen modem mankeert.

 

Als je Experiabox geen verbinding kan maken moet er eerst een nieuw modem opgestuurd worden waardoor je mogelijk langer geen diensten hebt. Dit valt dan ook onder eigen verantwoordelijkheid omdat de Experiabox niet de update gekregen heeft die hij had moeten krijgen omdat de klant ervoor gekozen heeft deze niet aan te sluiten na meerdere berichten.

 

Ik krijg het idee dat je alles al weet, waarom dan nog vragen om adviezen als daar toch niks mee gedaan wordt?

Reputatie 7

Maar ik denk dat je gewoon geen internet meer hebt na de eind datum, als je niet op het KPN profiel bent overgestapt, en je weer gewoon internet hebt als je het KPN internet profiel insteld, op een oude modem/Firmware zal misschien het KPN profiel er nog niet op staan, maar kan wel met instrukties met de hand ingesteld worden, lijkt mij, het nieuwe protocol is al in de modem/router aanwezig van de fabriek uit, het KPN profiel maakt alleen de overstap makkelijker. 

Nogmaals, gewoon de KPN wizard draaien en klaar is kees.

En als de V8 geen update krijgt omdat je die er niet aan hebt gehangen, boeiend, als er problemen op de lijn komen krijg je wel een nieuwe, ben je er eindelijk vanaf.

Reputatie 2
Badge

Ja, dat is ook wel weer zo, ik heb nu een duidelijk beeld ervan, heb eigenlijk ook nooit hulp direct aan KPN gevraagt, want het komt er op neer dat je altijd moet betalen dmv telefoon of speciaal service abo, heb atijd goede hulp kunnen vinden in de forum groepen, waar de mensen met de meeste ervaring(en) zitten Fritz!box blijft beste keuze voor mij, ook nog waarschijnlijk als er glasvezel komt, omdat de 7590 ook een WAN port heeft, denk ik zo….

De v8 is nu onklaar, doordat ik de overstap op de 7590 deed, dat is ook geen ramp, Hartelijk dank voor alle hulp !

@Eric-Jan van den Bogaard, Ik zou ook niet meer van de fritzbox af willen, wat een verademing ten opzichte van de provider rommel die je krijgt, de oude Zyxel bij Telfort op glas ging nog prima tot ik hem zover kreeg dat die dood was, natuurlijk op een zondag ochtend, ben ik naar de MM gereden en heb een Asus RT87u gekocht, kon toen nog alles achter omdat ik op de oude propositie zat en TV op de andere glasvezel binnen kwam.

Toen men bij Telfort over ging op het KPN systeem, nou ja half, kreeg ik een V10a, wat een ramp zeg, snel via MP een V10 opgezocht, ging een stuk beter, maar toen kwam er weer een verhoging van de prijzen en zouden er zenders verdwijnen die ik niet wil missen dus naar TM overgestapt, kreeg ik een Huawei, weer een poos geklooi en geëtter om het goed te krijgen, weer storinkjes en slechtere WiFi in huis, Fritzbox 5490 (direct op de glasvezel) aangeschaft, Tjonge Tjonge op een opstart probleempje na, niet de goede firmware er in, draaien als een jekko, hij heeft zonder herstart een half jaar gedraaid op T-Mobile en draait nu al vanaf het begin op KPN zonder hapering (niet gemerkt als die het wel deed) een 7581 via via aangeschaft en een Fritz repeater 2400 en dekkende WiFi zonder problemen, de 7581 omdat ik boven anders een extra switch nodig had, de 2400 om de Tuin af te dekken, achteraf de 3000 moeten pakken.

Jou 7590 is gewoon een dijk van een router, past prima achter elke verbinding, enige wat die niet kan is de Pair Bonding, dan heb je een 7583 nodig.

 

PS, Bij Telfort betaalde je telefoon kosten, bij KPN is dit een gratis nummer, 0800-0402, sla hem op voor het geval je hem met spoed nodig hebt, bellen er nogal wat met een dure doorschakeldienst omdat KPN in tegenstelling tot Telfort het nummer nogal verbergt op hun site.

Reputatie 2
Badge

De Zyxel was dan ook geen goeie maar die kon ik in bridge zetten, en kon daar achter zetten wat ik maar wou, met een goeie router had ik toen geen problemen meer, …….toen :)

Ja, wat pairbonding betreft, dat heb ik volgens mij niet op mijn koper zitten, zou ook niet weten hoe ik daar achter moet komen, de VDSL verbinding is hier wel goed, maar qua snelheid is het niet zou stabiel hier hoop eigenlijk dat hier ook glasvezel wordt aangelegt, heb wel al een PLastic Optische Fiber 100Mb van router naar switch in huiskamer … omdat dat dunne kabeltje makkelijk langs de coax kabel van de voormalige kabel tv aansluiting kon.

Misschien ga ik nog proberen om de Vigor130 aan de praat te krijgen zodat ik de 7590 of de inmiddels ontvangen EdgeRouter 6p in de huiskamer te kunnen hebben.

 btw. bestellen bij Routershopnl gaat snel zeg… gisteren  besteld, kon het vandaag alweer ophalen, zo snel heb ik het nog nooit meegemaakt…

Bedankt voor de telefoon nummer tip, dat is altijd handig.

Reputatie 7
Badge +11

Ja, wat pairbonding betreft, dat heb ik volgens mij niet op mijn koper zitten, zou ook niet weten hoe ik daar achter moet komen, de VDSL verbinding is hier wel goed, maar qua snelheid is het niet zou stabiel hier hoop eigenlijk dat hier ook glasvezel wordt aangelegt,

Dat zou je op deze site kunnen checken: https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/, dit biedt overigens geen garanties. Als het tweede aderpaar rot is dan wordt die niet hersteld en kan er alsnog geen pairbonding geleverd worden helaas.

  

 btw. bestellen bij Routershopnl gaat snel zeg… gisteren  besteld, kon het vandaag alweer ophalen, zo snel heb ik het nog nooit meegemaakt…

Jaaa, Routershop is fenomenaal! Al mijn netwerkapparatuur (behalve kabels) komt daar vandaan, altijd snel in huis en ook niet te duur.

Reputatie 2
Badge

net ff gechecked… dan zou ik dus moeten gaan rommelen… en hoef niks “aan te vragen” ?

(heb dan aan de EdgeRouter 6p ook niks meer…. oeps..)

Reputatie 7
Badge +11

Pairbonding is iets wat je moet aanvragen, bijvoorbeeld met een snelheidsverhoging. Hier wordt dan ook automatisch een Experiabox V10 bij gestuurd. Jouw huidige Fritzbox 7590 werkt niet op pairbonding, deze heeft niet de mogelijkheden om twee lijnen tegelijk binnen te krijgen. Die zou dan vervangen moeten door een Fritzbox 7583. Dit betekent ook dat de abonnementsprijs veranderd.

 

Hier kan een moderator je misschien beter informeren, of even de klantenservice bellen.

 

Scheelt, bij een pairbonding installatie komt er altijd een monteur om beide lijnen door te meten en tegelijk wordt de kwaliteit van de fysieke aders getest. 

Reputatie 2
Badge

Okay, bedankt, dan vergeet ik dat… dan hou ik het nog wel uit tot er dan eindelijk glasvezel komt,dat kost niks extra begrijp ik, bedankt, voor dit wel heel snelle antwoord !

Reputatie 4
Badge +2

Ook ik werd vandaag geconfronteerd met een FB 7590 die wèl een goede DSL-verbinding had (40 Mbps), maar geen internet (TV deed het dan weer wel).
Toen ik geen probleem kon vinden, 06-0402 gebeld. Surprise! Binnen 20 s een heel vriendelijke dame aan de lijn, die me uitlegde dat er een Experia-update had plaatsgevonden en dat mijn FB het wel weer zou doen nadat ik even tijdelijk een Experia V10 zou hebben aangesloten. Dus m'n (nieuwe, nog ongebruikte) Box aangesloten, gereset en een half uurtje gewacht. Niets! Nogmaals een reset, uur gewacht… nog steeds niets.
Weer 06-0402 te hulp geroepen, waar mij met grote stelligheid werd verzekerd dat de Experiabox defect was en dat ik morgenochtend een nieuwe zou ontvangen. Nou ja, lijkt wat overkill om de Fritz!Box weer aan de praat te helpen. (Die heb ik vooral nodig omdat m'n PBX een S0-bus als netlijn heeft.)
Nog wat rondgekeken in de FB. Zie dat het profiel in Toegangsgegevens op Telfort staat (ik kom van Oxxio), providerprofiel KPN ingesteld….. binnen 2 s een rocksteady internetverbinding! Maar ja, de nieuwe Experia is al verstuurd.

Wat een geld, moeite en frustratie zou het sparen als de scripts in de klantenservice-call centers een beetje uitgebreid zouden worden!

Reputatie 2
Badge

Ja, in het Forum wordt je beter geholpen is mijn ervaring, KPN had jouw lijn dus al van het oude protocol afgehaald en je aangesloten modem heeft geen reset gedaan naar het juiste profiel, Maar goed, ja, de FB heeft ook een KPN profiel als deze redelijk up to date is qua firmware, ik had de omschakeling op de FB gedaan, en niet op de EB, dus de oude EB kan ik niet meer gebruiken, bij jou was de switch al door KPN gedaan, alleen waarschijnlijk niet met de EB online op dat moment, als ik de EB online had gehad, dan was deze nog wel bruikbaar geweest, als alles goed zou gaan, dan update KPN dus de firmware (alleen) van de EB en na deze reset schakelt KPN de “lijn” over op het nieuwe protocol, wat dus mogelijk is omdat dan de nieuwe firmware er op staat, maar eigenlijk komt het er op neer dat de instellingen juist worden ingesteld, dit zou je zelf kunnen doen als je dus een normaal modem had die dus niet speciaal daarvoor geprepareerd is, dit is dus bij een provider modem in een profiel onder gebracht, en AVM doet dat ook bij de Fritz!Box in een profiel.

Reputatie 4
Badge +2

Dat is exact wat er speelde!

Nou ja, ik ben al lang blij dat ik weer access heb…! Wat ik zo jammer vind is dat de mensen bij TVSC (heet dat nog zo?) maar één scenario kunnen afdraaien. Ik heb wel grote waardering voor de goede bereikbaarheid. Lang geleden was ik formulemanager TVSB (06-0403) en samen met mijn collega van de Consumentenmarkt hebben we van alles geprobeerd om in alle districten/regio's de norm <20 s, max. 1x doorverbinden te halen. Nu lijkt dat gelukt te zijn!

De overgang van Oxxio naar KPN betekende al een vooruitgang: eindelijk kon ik het vaste nummer, waarvoor ik maand in, maand uit een paar Euro betaalde, ook in de FB programmeren, naast enkele andere VOIP-nummers. 

Ik zal de nieuwe EB in z'n verpakking laten. In het 1e kwartaal  van 2022 verwacht ik over te stappen naar Delta. Het mantelbuisje voor de glasvezel ligt al tegen de muur op de oprit.
Zal me wel enigszins aan m'n hart gaan, KPN was een overwegend aangename werkgever en betaalt maandelijks (via via) m'n pensioen :-)  

Reputatie 2
Badge

Je veranderd van ISP ? of legt Delta de vezel aan ? daar zit verschil in :) bij mijn weten is KPN de opdrachtgever, die de vezel neer laat leggen, kleine technische bedrijfjes voeren het uit, uitbesteden is een gewoon ding dezer dagen, alles moet zo goedkoop mogelijk, ik zie dat waar ik zelf werk ook, het geeft niet atijd een optimaal resultaat helaas.

Ben zelf dus oud Telfort klant, ben niet ontevreden, heb nu nog een stabiele dsl verbinding over het koper, dus zit niet zo te springen op vezel, ben wel benieuwd wanneer het allemaal gaat gebeuren, ik heb ook al zo’n oranje sprietje tegen de gevel aan.

Weet je al wat voor settopboxje Delta gaat geven ? de FB is heel makkelijk met alles, als je zelf alles wil regelen met eigen router komt er wel wat bij kijken, hopelijk heeft Delta daar eventueel ook een goed forum voor.

Reputatie 4
Badge +2

Er was een burgerinitiatief om het Friese platteland van glas te voorzien. Maar de vereiste 35% deelname werd alsmaar nèt niet gehaald…. Toen heeft Delta (Fiber) (van huis uit Zeeuwse energieleverancier) de hele handel overgenomen en de aanlegkosten voor de aspirant-abonnees op €0 gesteld.. Afgelopen zomer is door een aantal aannemers de hele regio van groene mantelbuizen voorzien. Weinig Nederlanders heb ik ooit zo hard - en zo netjes - zien werken als de buitenlandse medewerkers van die aannemers, 10 uur per dag, ongeacht het weer. 
De ISP waaruit we konden kiezen zijn Delta (maar dan de ISP-tak), Caiway, Online en Helden van nu. Uiteindelijk heeft de samenstelling van het TV-pakket ons doen besluiten voor Delta. Natuurlijk valt niet uit te sluiten dat KPN zich t.z.t. ook inkoopt op die vezel.

Inmiddels heb ik de nieuwe Experiabox ontvangen. Volgens de tekst op het pak is het een Box 12. Na wat ik op diverse fora en vergelijkingssites heb gelezen, zie ik geen reden mijn FB (met mesh repeater 2400) af te schaffen. T.z.t. kan de EB 12 in de gesloten krimpfolie retour.

Geen idee hoe de vezel afgewerkt wordt. Hopelijk kan er ergens een RJ45 met UTP kabeltje in. De eerste paar maanden krijgt iedereen 1 Gbps i.p.v. 150 Mbps. Ze hopen natuurlijk dat veel mensen gaan "bijtekenen"….

Geen idee hoe de vezel afgewerkt wordt. Hopelijk kan er ergens een RJ45 met UTP kabeltje in. De eerste paar maanden krijgt iedereen 1 Gbps i.p.v. 150 Mbps. Ze hopen natuurlijk dat veel mensen gaan "bijtekenen"….

https://player.vimeo.com/video/402458736?h=91fc47dcdf

Direct op de FTU met glasvezelkoord. Je zal dus ergens een glasvezelconvertor moeten opscharrelen of misschien kan die Genexis in bridge-mode, maar dat denk ik niet. Of een FB5530 of latere FB5590 aanschaffen. Kan ook zijn dat ze in jouw region direct XGS-PON uitrollen. Dan weet ik niet wat er op de FTU wordt geplugd. Zou hetzelfde kunnen zijn als bij KPN, dus een Genexis glasvezelconvertor.

 

Reputatie 7

Direct op de FTU met glasvezelkoord. Je zal dus ergens een glasvezelconvertor moeten opscharrelen ...

De provider zal een NTU of ONT plaatsen waar je gewoon de WAN poort van je FRITZ!Box op kunt aansluiten met een normale netwerkkabel.

De provider zal een NTU of ONT plaatsen waar je gewoon de WAN poort van je FRITZ!Box op kunt aansluiten met een normale netwerkkabel.

Dan ben je te lui geweest om het filmpje te bekijken. En blink je uit in arrogantie door de situatie bij niet-KPN fiber, waaronder die van mijzelf, te negeren. Kennelijk alles om jouw voorkeuren aan anderen op te dringen. Een trol dus.