Beantwoord

FRITZ!Box 5530 op GPON Glasvezel zonder tussenkomst van ONT

  • 4 October 2021
  • 306 reacties
  • 7719 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

306 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

De verplichting om dat te ondersteunen zal er per 28 januari 2022 inderdaad zijn.

Je zult echter de publicatie van KPN af moeten wachten t.a.v. de technische specificaties waar een eigen (ingebouwde) ONT aan moet voldoen.

Ik raad het je wel af om de ONT van KPN weg te snijden. Persoonlijk zou ik nooit kiezen voor een router met een ingebouwde NTU, ONT of (DOCSIS/VDSL) modem. Stel je gaat verhuizen en daar is geen glasvezelaansluiting. Dan is jouw router dus niets meer waard. Houd er ook rekening mee dat KPN gewoon kan vragen de Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt. Dat betekent dat je in die situatie ook de ONT van KPN dus weer aan moet sluiten.

 

Ik laat mijn NTU lekker zitten, dat ding doet z'n werk uitstekend.

> Ik raad het je wel af om de ONT van KPN weg te snijden.

Die kun je dan gewoon laten zitten. Die zit mij niet in de weg.

> eigen (ingebouwde) ONT aan moet voldoen.

De FRITZ!Box 5530 fiber heeft een ingebouwde beveiliging dat wanneer hij geen goede GPON-verbinding kan maken hij geen verbinding maakt met glasvezel zodat hij andere gebruikers niet kan storen.

> Dan is jouw router dus niets meer waard.

Je router is dus nog wel degelijk wat waard, maar die is dan niet meer te gebruiken met een glasvezel aansluiting.  Wanneer je dan geen glasvezel meer hebt, krijg je meestal van de provider wel een geschikte modem/router en wanneer je een FRITZ!Box 7590 zou hebben kun je die weer op koperdraad aansluiten.

< Experia Box aan te sluiten als je bij een storing om support vraagt.

Dit is dan in strijd met de vrije modem/router keuze. Bovendien heb ik helemaal geen Experia Box maar een KPN Box 12 die ongebruikt in de kast ligt. Ik heb namelijk een FRITZ!Box 5530 fiber als glasvezel router en een FRITZ!Box 7590 als interne router.

Reputatie 7
Badge +11

Dit is dan in strijd met de vrije modem/router keuze. Bovendien heb ik helemaal geen Experia Box maar een KPN Box 12 die ongebruikt in de kast ligt. Ik heb namelijk een FRITZ!Box 5530 fiber als glasvezel router en een FRITZ!Box 7590 als interne router.

Dit is niet in strijd met de vrije modemkeuze, het is immers onmogelijk voor een ISP om voor ieder type router/modem dat geschikt is ondersteuning te bieden. Het wordt aangeboden en het kan en KPN levert de benodigde info maar daar houdt de vrije modemkeuze op. 

@gensnet

Ik ben toevallig aan het prutsen met de fritzbox 5490 fiber

Deze kan gewoon via rj45 wan (poort lan1) als router werken 

Glasvezel aansluiting moet je niet gebuiken 

Een nadeel je verliest 1 van de 4 poorten 

Ik bedoel daarmee als je deze op glasvezel hebt aangesloten en er veranderd iets zou deze achter een ONT via lan poort 1 gewoon werken 

Dan hoef je deze fritzbox niet te vervangen 

Dit is dan in strijd met de vrije modem/router keuze. Bovendien heb ik helemaal geen Experia Box maar een KPN Box 12 die ongebruikt in de kast ligt. Ik heb namelijk een FRITZ!Box 5530 fiber als glasvezel router en een FRITZ!Box 7590 als interne router.

Dit is niet in strijd met de vrije modemkeuze, het is immers onmogelijk voor een ISP om voor ieder type router/modem dat geschikt is ondersteuning te bieden. Het wordt aangeboden en het kan en KPN levert de benodigde info maar daar houdt de vrije modemkeuze op. 

Is al eerder gezegd, maar wat als de glasvezel ergens tussen klantwoning en PoP is beschadigd door een vreemde partij met een graafmachine. Gaat dan de KPN (provider) ook maar hameren op dat je de ExperiaBox moet aansluiten ?  En zoniet, dan zoekt de klant het maar lekker uit ?

Vrije modemkeuze betekent dat je de klant niet kan verplichten een ander apparaat aan te sluiten, ook al is dat een EB en voor maar 5 minuten. KPN zal als vrije modemkeuze een feit is, andere support methodes moeten inzetten, b.v. in de log van de PPPoE/DHCP server kijken, of de lijn uptime bekijken.

Reputatie 2
Uitspraak ACM per januari 2022 van kracht.
Specificaties FRITZ!Box 5530 GPON
specificaties NOKIA ONT

Volgend jaar wordt de wet op vrije modemkeuze van kracht. Vanaf dat moment moet de aanbieder de lijn passief aanbieden als de eindgebruiker daar om vraagt. Dit betekent dat in theorie die ONT (noodzakelijk voor GPON) niet meer verplicht gesteld kan worden. Als ik naar de technische eigenschappen kijk van zowel de FRITZ!Box 5530 als naar de NOKIA ONT dan lijkt het me dat de 5530 prima in staat is om de functionaliteiten van de ONT over te nemen. Echter moeten hiervoor wel de decodeergegevens aangeleverd worden door de aanbieder van de glasvezelverbinding. KPN Netwerk in dit geval. 

 

Tot op heden heeft echter nog niemand mij kunnen bevestigen dan wel ontkrachten dat ik met ingang van 2022 een FRITZ!Box 5530 direct op de patch kast (dus zonder tussenkomst ONT) kan aansluiten.

 

Is er wellicht iemand op dit forum die hier uitsluitsel over kan geven? Of heeft KPN al een statement naar buiten gebracht naar aanleiding van de wet vrije modemkeuze?

 

https://fritzshop.nl/469-fritzbox-en-glasvezel
zou gewoon moeten werken maar je moet weten of je een GPON of AON aansluiting hebt en dan de correcte Fritzbox hiervoor aanschaffen + de benodigde kabels
Zoals je ziet in de link die ik hier geplaatst heb is er een FTU van Regifiber (KPN) te zien 
waarop deze gewoon aan te sluiten is 

als alles goed is krijgt je box dan de benodigde gegevens van KPN aangeleverd en zou het gewoon moeten werken

 

Over de eis van de Expedia/KPN Box in geval van storing kan ik me voorstellen dat KPN bij gebruik van 3rd party modems/routers nog wel eens kan vragen die aan te sluiten zodat ze kunnen zien of het probleem aan hun kant ligt … echter neem ik aan dat KPN een Fritzbox gewoon kan uitlezen 
als je de wifi manager gebruikt is deze ook in staat om te detecteren dat je een Fritzbox gebruikt

@djravix

Hier kun je zien welke aansluiting je hebt 

 

Reputatie 7

KPN kent sinds 25 maart 2020 een vrije modemkeuze uitgezonderd de vrije keuze van de ONT. Dat zal vast op 28 januari 2022 gaan veranderen maar ik vraag me oprecht af waarom je de ONT zou willen vervangen door een eigen ONT. Ik laat mijn NTU gewoon z'n werk doen.

Reputatie 7

Vrije modemkeuze betekent dat je de klant niet kan verplichten een ander apparaat aan te sluiten, ook al is dat een EB en voor maar 5 minuten. KPN zal als vrije modemkeuze een feit is, andere support methodes moeten inzetten, b.v. in de log van de PPPoE/DHCP server kijken, of de lijn uptime bekijken.

Nee hoor, KPN is alleen verplicht om de specificaties van het netwerkaansluitpunt te publiceren opdat leveranciers geschikte apparatuur kunnen ontwikkelen en de abonnee in staat is om deze aan te sluiten.

Reputatie 2

@djravix

Hier kun je zien welke aansluiting je hebt 

 

hij geeft hier "GoF” aan 
Maar goed er staat ook dat ik een fritzbox van KPN zou hebben gekregen … geloof dat op de factuur van m’n fritzbox geen KPN staat (Geloof wel BOL als ik het me goed herinner)

 

KPN kent sinds 25 maart 2020 een vrije modemkeuze uitgezonderd de vrije keuze van de ONT. Dat zal vast op 28 januari 2022 gaan veranderen maar ik vraag me oprecht af waarom je de ONT zou willen vervangen door een eigen ONT. Ik laat mijn NTU gewoon z'n werk doen.

 

enige reden die ik kan verzinnen is omdat je dan een stopcontact minder nodig hebt
en mogelijk een ietsje snellere verbinding kan hebben dan 1000/1000 
de NTU heeft namelijk maar een 1Gb Lan poort en kan dus nooit sneller zijn dan dat
Echter direct op de Glasvezel zou je mogelijk een snelheid kunnen halen die iets hoger is maar verwacht niet dat je in eens 1100 gaat halen
Bij lagere abonnementen merk je meestal wel dat de verbinding iets sneller kan zijn dan de aangegeven snelheid

@djravix

Hier kun je zien welke aansluiting je hebt 

 

hij geeft hier "GoF” aan 
Maar goed er staat ook dat ik een fritzbox van KPN zou hebben gekregen … geloof dat op de factuur van m’n fritzbox geen KPN staat (Geloof wel BOL als ik het me goed herinner)

 

 

dat heb ik er ook staan ik heb er echter een Duitse fritzbox 7590 achter hangen (van ebay)

binnenkort de 5490 dan wel niet via direct glasvezel maar via de NT

ik wil deze even testen misschien in de toekomst wel via glasdraadje zonder NT (glasvezel kastje)

Reputatie 5
Badge +1

> Over de eis van de Expedia/KPN Box in geval van storing kan ik me voorstellen dat KPN
> bij gebruik van 3rd party modems/routers nog wel eens kan vragen die aan te sluiten
> zodat ze kunnen zien of het probleem aan hun kant ligt … echter neem ik aan dat
> KPN een Fritzbox gewoon kan uitlezen als je de wifi manager gebruikt is deze ook in
> staat om te detecteren dat je een Fritzbox gebruikt

De kpn moet niet liggen z*ken om de experia box of kpn box12 aan te moeten sluiten, want de kpn biedt zelf de FRITZ!Box 7590 aan. Je krijgt alleen ondersteuning van de FRITZ!Box 7590 als je die via de kpn “huurt” en niet als je hetzelfde modem in eigendom hebt. Over krom gesproken……..

Je mag en kunt nu nog niet de FRITZ!Box 5530 fiber met een gpon glasvezel zelf aansluiten, omdat er spf-modules zijn die andere glasvezel gebruikers “kunnen” storen. Er zit echter in de FRITZ!Box 5530 fiber een beveiliging ingebouwd dat wanneer er geen gpon verbinding kan worden opgebouwd het apparaat geen verbinding maakt met glasvezel.

Reputatie 5
Badge +1

@gensnet

Ik ben toevallig aan het prutsen met de fritzbox 5490 fiber

Deze kan gewoon via rj45 wan (poort lan1) als router werken 

Glasvezel aansluiting moet je niet gebuiken 

Een nadeel je verliest 1 van de 4 poorten 

Ik bedoel daarmee als je deze op glasvezel hebt aangesloten en er veranderd iets zou deze achter een ONT via lan poort 1 gewoon werken 

Dan hoef je deze fritzbox niet te vervangen 


Routers van FRITZ!Box fiber kun je zelf rechtstreeks op glasvezel aansluiten wanneer je een AON-glasvezel verbinding hebt. Heb je een GPON-glasvezel verbinding (ikke) kan en mag dat nu nog niet: -(

Je kunt meestal een “gewone” FRITZ!Box modem/router via de ONT op glasvezel aansluiten. Zo ook een experia box v10 of kpn box 12 je aan kunt sluiten via de ONT en aparte wan-poort van een apparaat.

> Over de eis van de Expedia/KPN Box in geval van storing kan ik me voorstellen dat KPN
> bij gebruik van 3rd party modems/routers nog wel eens kan vragen die aan te sluiten
> zodat ze kunnen zien of het probleem aan hun kant ligt … echter neem ik aan dat
> KPN een Fritzbox gewoon kan uitlezen als je de wifi manager gebruikt is deze ook in
> staat om te detecteren dat je een Fritzbox gebruikt

De kpn moet niet liggen z*ken om de experia box of kpn box12 aan te moeten sluiten, want de kpn biedt zelf de FRITZ!Box 7590 aan. Je krijgt alleen ondersteuning van de FRITZ!Box 7590 als je die via de kpn “huurt” en niet als je hetzelfde modem in eigendom hebt. Over krom gesproken……..

Je mag en kunt nu nog niet de FRITZ!Box 5530 fiber met een gpon glasvezel zelf aansluiten, omdat er spf-modules zijn die andere glasvezel gebruikers “kunnen” storen. Er zit echter in de FRITZ!Box 5530 fiber een beveiliging ingebouwd dat wanneer er geen gpon verbinding kan worden opgebouwd het apparaat geen verbinding maakt met glasvezel.

Dat de gpon er uit knalt bij alle klanten op die groep komt voor door dat een oude (andere) nt blijft zitten bij overstap en eerst gepatch wordt in de pop i.p.v. eerst bij de klant los te nemen

Dat gebeurt bij gpon soms 

Ik ben geen voorstander van die techniek 

 

 

 

@gensnet

Ik ben toevallig aan het prutsen met de fritzbox 5490 fiber

Deze kan gewoon via rj45 wan (poort lan1) als router werken 

Glasvezel aansluiting moet je niet gebuiken 

Een nadeel je verliest 1 van de 4 poorten 

Ik bedoel daarmee als je deze op glasvezel hebt aangesloten en er veranderd iets zou deze achter een ONT via lan poort 1 gewoon werken 

Dan hoef je deze fritzbox niet te vervangen 


Routers van FRITZ!Box fiber kun je zelf rechtstreeks op glasvezel aansluiten wanneer je een AON-glasvezel verbinding hebt. Heb je een GPON-glasvezel verbinding (ikke) kan en mag dat nu nog niet: -(

Je kunt meestal een “gewone” FRITZ!Box modem/router via de ONT op glasvezel aansluiten. Zo ook een experia box v10 of kpn box 12 je aan kunt sluiten via de ONT en aparte wan-poort van een apparaat.

Je kunt de fritzbox fiber gewoon via een utp kabel aansluiten op poort 1 aan de NT 

De glas aansluiting laat je dan achterwege 

Dat is zo mooi van de fritzbox zo breed in te zetten 

Heb je een 5490 fiber kun je deze gewoon via de ONT gebruiken 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

> Dat gebeurt bij gpon soms.

Dàt komt dus door andere sfp-modules (niet geleverd door AVM) die niet goed met gpon werken en het dan verprutsen voor de sfp-module die wel goed met gpon omgaan.

> Ik ben geen voorstander van die techniek.

Je moet het doen met de glasvezel zo de kpn dit aanlegt. Je hebt geen keuze. Of je daar nu een voor- of tegenstander van bent doet er nu even niet toe.

> Dat gebeurt bij gpon soms.

Dàt komt dus door andere sfp-modules (niet geleverd door AVM) die niet goed met gpon werken en het dan verprutsen voor de sfp-module die wel goed met gpon omgaan.

> Ik ben geen voorstander van die techniek.

Je moet het doen met de glasvezel zo de kpn dit aanlegt. Je hebt geen keuze. Of je daar nu een voor- of tegenstander van bent doet er nu even niet toe.

Soms gebeurd het als een klant over stapt van provider 

En de monteur eerst patch in de wijkkast 

Terwijl nog een NT actief is bij de klant 

Dat is geweldig van de gpon techniek (niet dus) 

Of verkeerd aansturen monteur 

 

 

Ik heb GoF en hoop dat dit hier blijft 

Als ik over zal stappen naar bijvoorbeeld t-mobile kan het zomaar pon worden 

Nee dank je! 

 

Reputatie 7
Badge +11

Dat de gpon er uit knalt bij alle klanten op die groep komt voor door dat een oude (andere) nt blijft zitten bij overstap en eerst gepatch wordt in de pop i.p.v. eerst bij de klant los te nemen

Dat gebeurt bij gpon soms 

Ik ben geen voorstander van die techniek 

Dat is ook de reden dat KPN geen GPON en AON door elkaar gebruikt. Met XGS-PON bestaat dit probleem overigens niet omdat die op een hele andere lichtfrequentie werkt. Een zogenoemde ‘Alien NT’ kan hier niet voor problemen ontstaan tenzij een klant besluit zelf SFP's aan te gaan sluiten die op de XGS-PON frequenties opereert.

 

> Dat gebeurt bij gpon soms.

Dàt komt dus door andere sfp-modules (niet geleverd door AVM) die niet goed met gpon werken en het dan verprutsen voor de sfp-module die wel goed met gpon omgaan.

Dat heeft daarmee niks te maken. Als je een GPON-module aansluit op het netwerk nu zal dat ook niet voor problemen zorgen. Als je een AON-SFP aansluit daarentegen wel.

 

enige reden die ik kan verzinnen is omdat je dan een stopcontact minder nodig hebt
en mogelijk een ietsje snellere verbinding kan hebben dan 1000/1000 
de NTU heeft namelijk maar een 1Gb Lan poort en kan dus nooit sneller zijn dan dat
Echter direct op de Glasvezel zou je mogelijk een snelheid kunnen halen die iets hoger is maar verwacht niet dat je in eens 1100 gaat halen
Bij lagere abonnementen merk je meestal wel dat de verbinding iets sneller kan zijn dan de aangegeven snelheid

Ook dan ga je geen hogere snelheid halen. De poort op de DSLAM is bij AON namelijk nog steeds maximaal 1Gbit en het snelheidsprofiel wat eraan hangt is gecapped op (ik dacht) 950Mbps om te voorkomen dat de poort over de zeik gaat. In het verleden waren daar nog wel eens problemen mee toen deze op 1000/1000 waren ingesteld. Dus nee, je gaat geen hogere snelheid halen door het NT te vervangen en direct met de glasvezel in je router te gaan.

 

Ik heb GoF en hoop dat dit hier blijft 

Ga er maar van uit dat je verbinding op den duur omgezet gaat worden naar PON. Het is veel energiezuiniger en het is veel goedkoper om binnen de PON-techniek een hogere bandbreedte te leveren. AON gaat niet verder geupgrade worden naar bijvoorbeeld 2.5Gbit of 10Gbit.

Reputatie 7

De kpn moet niet liggen z*ken om de experia box of kpn box12 aan te moeten sluiten, want de kpn biedt zelf de FRITZ!Box 7590 aan. Je krijgt alleen ondersteuning van de FRITZ!Box 7590 als je die via de kpn “huurt” en niet als je hetzelfde modem in eigendom hebt. Over krom gesproken……..

De "gewone" klantenservice is niet "opgeleid" om service te verlenen bij de FRITZ!Box. Als je een FRITZ!Box huurt van KPN dan "huur" je daarmee ook de toegang tot "KPN Service Plus" en daar zit hem het verschil met een eigen FRITZ!Box.

KPN kent sinds 25 maart 2020 een vrije modemkeuze uitgezonderd de vrije keuze van de ONT. Dat zal vast op 28 januari 2022 gaan veranderen maar ik vraag me oprecht af waarom je de ONT zou willen vervangen door een eigen ONT. Ik laat mijn NTU gewoon z'n werk doen.

Je mag je het ook wel afvragen, maar overal het woordje oprecht bij plaatsen doet mij denken aan politici. Dat zijn meestal ook geen vaklui. Jou riedeltje is er 1 van een conservatief die niet in staat is out-of-the-box te denken. Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”

Badge +12

De kpn moet niet....

De "gewone" klantenservice is niet "opgeleid" om service te verlenen bij de FRITZ!Box. Als je een FRITZ!Box huurt van KPN dan "huur" je daarmee ook de toegang tot "KPN Service Plus" en daar zit hem het verschil met een eigen FRITZ!Box.

Of je gaat naar KPN-dochter XS4ALL. Daar hoef je hem niet te huren. Afhankelijk van het pakket wat je kiest kan dat zelfs goedkoper zijn (hoeft niet). Zij kennen namelijk nog steeds Compleet (i.p.v Hussel entertainment-korting). 

Ik kom uit op ruim een tientje per maand duurder dan bij KPN, vooral de snelheid, 48.50 ipv 4250 en de TV 20 euro ipv 15 euro en het kost je 11 euro meer per maand, nu wel 50% korting dus over een jaar genomen is het goedkoper, effe over nadenken dus.:wink:

Badge +12

Ik kom uit op ruim een tientje per maand duurder dan bij KPN, vooral de snelheid, 48.50 ipv 4250 en de TV 20 euro ipv 15 euro en het kost je 11 euro meer per maand, nu wel 50% korting dus over een jaar genomen is het goedkoper, effe over nadenken dus.:wink:

Daarom zei ik ook 'hoeft niet'. Voor mij is het wel zo namelijk. Maar ik heb dan ook ESPN gratis i.v.m. Compleet en 2 4K ontvangers inclusief de zenders (waarvoor je bij XS4ALL niets extra betaald). En je hoeft dus geen €7,49 te betalen voor de FritzBox.

Reputatie 5
Badge +1

financiële

Dat de gpon er uit knalt bij alle klanten op die groep komt voor door dat een oude (andere) nt blijft zitten bij overstap en eerst gepatch wordt in de pop i.p.v. eerst bij de klant los te nemen

Dat gebeurt bij gpon soms 

Ik ben geen voorstander van die techniek 

Dat is ook de reden dat KPN geen GPON en AON door elkaar gebruikt. Met XGS-PON bestaat dit probleem overigens niet omdat die op een hele andere lichtfrequentie werkt. Een zogenoemde ‘Alien NT’ kan hier niet voor problemen ontstaan tenzij een klant besluit zelf SFP's aan te gaan sluiten die op de XGS-PON frequenties opereert.

 

> Dat gebeurt bij gpon soms.

Dàt komt dus door andere sfp-modules (niet geleverd door AVM) die niet goed met gpon werken en het dan verprutsen voor de sfp-module die wel goed met gpon omgaan.

Dat heeft daarmee niks te maken. Als je een GPON-module aansluit op het netwerk nu zal dat ook niet voor problemen zorgen. Als je een AON-SFP aansluit daarentegen wel.

 

enige reden die ik kan verzinnen is omdat je dan een stopcontact minder nodig hebt
en mogelijk een ietsje snellere verbinding kan hebben dan 1000/1000 
de NTU heeft namelijk maar een 1Gb Lan poort en kan dus nooit sneller zijn dan dat
Echter direct op de Glasvezel zou je mogelijk een snelheid kunnen halen die iets hoger is maar verwacht niet dat je in eens 1100 gaat halen
Bij lagere abonnementen merk je meestal wel dat de verbinding iets sneller kan zijn dan de aangegeven snelheid

Ook dan ga je geen hogere snelheid halen. De poort op de DSLAM is bij AON namelijk nog steeds maximaal 1Gbit en het snelheidsprofiel wat eraan hangt is gecapped op (ik dacht) 950Mbps om te voorkomen dat de poort over de zeik gaat. In het verleden waren daar nog wel eens problemen mee toen deze op 1000/1000 waren ingesteld. Dus nee, je gaat geen hogere snelheid halen door het NT te vervangen en direct met de glasvezel in je router te gaan.

 

Ik heb GoF en hoop dat dit hier blijft 

Ga er maar van uit dat je verbinding op den duur omgezet gaat worden naar PON. Het is veel energiezuiniger en het is veel goedkoper om binnen de PON-techniek een hogere bandbreedte te leveren. AON gaat niet verder geupgrade worden naar bijvoorbeeld 2.5Gbit of 10Gbit.

Ik ga echt niet zeggen dat ik “alles” weet over glasvezel. Maar ik lees nu tegenstrijdige dingen…..

Kpn levert GPON (een andere techniek dan AON) omdat dit met andere gebruikers niet zou storen wanneer je GPON zelf rechtstreeks aansluit op glasvezel. Je zou dus de kans lopen als je de FRITZ!Box 5530 fiber met GPON sfp-module aansluit dat dit storing bij andere gebruikers kàn geven. Zo is dat me hier verteld. Maar ik lees nu dat: “Dat heeft daarmee niks te maken. Als je een GPON-module aansluit op het netwerk nu zal dat ook niet voor problemen zorgen”. En waarom staat de kpn dan het niet toe om GPON zelf rechtstreeks aan te sluiten?

Daarentegen mag je AON wel zelf rechtstreeks aansluiten, maar dan kom je met de volgende zin: “Als je een AON-SFP aansluit daarentegen wel”. En ook dat is tegenstrijdig met hetgeen over AON gezegd is dat dit nooit problemen geeft bij andere gebruikers omdat AON een heel andere techniek is dan GPON.

> Dat is ook de reden dat KPN geen GPON en AON door elkaar gebruikt.

Wel logisch omdat beide technieken heel anders werken.

> Ook dan ga je geen hogere snelheid halen. De poort op de DSLAM is bij AON
> namelijk nog steeds maximaal 1Gbit en het snelheidsprofiel wat eraan hangt is
> gecapped op (ik dacht) 950Mbps om te voorkomen dat de poort over de zeik
> gaat.

> gecapped…..

Dit heet dus ordinair “afknijpen” :-( Er lopen testen met glasvezel met een snelheid van 400 Gb/s maar een hogere snelheid dan 1 Gb/s heeft voor een particulier geen enkel nut, omdat de meeste apparaten (netwerkadapter, router, switch e.d.) “maar” 1 Gb/s doorvoersnelheid hebben. Zo mondjesmaat komt er nu apparaten met een 2,5 Gb/s snelheid maar dit heeft ook nog niet zoveel nut, omdat er nog bijna geen apparaat zijn die deze snelheid aankunnen. Ja de FRITZ!Box 5530 heeft een 2,5 Gb/s poort die in gebruik is als je die aansluit op het ONT-kastje.

> In het verleden waren daar nog wel eens problemen mee toen deze op
> 1000/1000 waren ingesteld. Dus nee, je gaat geen hogere snelheid halen
> door het NT te vervangen en direct met de glasvezel in je router te gaan.

Dàt begrijp ik geen hogere snelheid, omdat dit “afgeknepen” wordt vanwege een technische en financiële kwestie. Maar je kunt er een stabiele snelheid door krijgen, omdat hoe meer apparaten er in de keten zitten hoe gevoeliger iets is voor storing cq defect kan raken…...

Reputatie 7
Badge +11

 

Ik ga echt niet zeggen dat ik “alles” weet over glasvezel. Maar ik lees nu tegenstrijdige dingen…..

Kpn levert GPON (een andere techniek dan AON) omdat dit met andere gebruikers niet zou storen wanneer je GPON zelf rechtstreeks aansluit op glasvezel. Je zou dus de kans lopen als je de FRITZ!Box 5530 fiber met GPON sfp-module aansluit dat dit storing bij andere gebruikers kàn geven. Zo is dat me hier verteld. Maar ik lees nu dat: “Dat heeft daarmee niks te maken. Als je een GPON-module aansluit op het netwerk nu zal dat ook niet voor problemen zorgen”. En waarom staat de kpn dan het niet toe om GPON zelf rechtstreeks aan te sluiten?

Simpel: de OLT's in de PoP ondersteunen het nog niet en er is nog geen systeem waarmee klanten zelf PON-serienummers kunnen koppelen cq. registreren. Dat is ook de reden waarom we die Nokia's ophangen met een patchcover en los glasvezelsnoertje.

Ik vraag me overigens af of AVM nu ook met XGS-PON SFP's gaat komen.

Als je een SFP-module die gefabriceerd is volgens de G.PON-standaard aansluit dan zou dit geen storing moeten geven. GPON SFP's zenden en ontvangen namelijk ook op een ander vermogen dan AON SFP's. Bij GoF is een demping van -10 aan de hoge kant, bij G.PON is een demping van -22 normaal.

 

Daarentegen mag je AON wel zelf rechtstreeks aansluiten, maar dan kom je met de volgende zin: “Als je een AON-SFP aansluit daarentegen wel”. En ook dat is tegenstrijdig met hetgeen over AON gezegd is dat dit nooit problemen geeft bij andere gebruikers omdat AON een heel andere techniek is dan GPON

Dat klopt. Door de manier hoe het netwerk is ingericht is het vrijwel onmogelijk om binnen een AON-net andere klanten te storen omdat je bijvoorbeeld een verkeerd NT/SFP aansluit.

 

> Dat is ook de reden dat KPN geen GPON en AON door elkaar gebruikt.

Wel logisch omdat beide technieken heel anders werken.

 Nou, het is eerder omdat als er een AON-NT op een GPON netwerk aangesloten wordt heel SFP-module in de OLT verblind wordt en daardoor gaat ie down. Dan zitten er dus tot 32 klanten zonder diensten. Dat is de voornaamste reden. Het zal ooit echt wel gaan gebeuren dat AON en PON door elkaar gebruikt gaan worden als het AON-net omgebouwd wordt naar een PON-net.

 

> Ook dan ga je geen hogere snelheid halen. De poort op de DSLAM is bij AON
> namelijk nog steeds maximaal 1Gbit en het snelheidsprofiel wat eraan hangt is
> gecapped op (ik dacht) 950Mbps om te voorkomen dat de poort over de zeik
> gaat.

> gecapped…..

Dit heet dus ordinair “afknijpen” :-(

Ja dat klopt. Maar het is wel afknijpen om een stabielere verbinding te behouden. Niks ordinairs aan.

 

Er lopen testen met glasvezel met een snelheid van 400 Gb/s maar een hogere snelheid dan 1 Gb/s heeft voor een particulier geen enkel nut, omdat de meeste apparaten (netwerkadapter, router, switch e.d.) “maar” 1 Gb/s doorvoersnelheid hebben. Zo mondjesmaat komt er nu apparaten met een 2,5 Gb/s snelheid maar dit heeft ook nog niet zoveel nut, omdat er nog bijna geen apparaat zijn die deze snelheid aankunnen. Ja de FRITZ!Box 5530 heeft een 2,5 Gb/s poort die in gebruik is als je die aansluit op het ONT-kastje.

400Gbit/s is al lange tijd in gebruik, dat is namelijk de uplink van een enkele zendmast naar ik begrepen heb van een collega. Er liggen kabels tussen Europa en de VS die 160Tbit/s aan kunnen. Dat zijn de leukere snelheden 😅

 

> In het verleden waren daar nog wel eens problemen mee toen deze op
> 1000/1000 waren ingesteld. Dus nee, je gaat geen hogere snelheid halen
> door het NT te vervangen en direct met de glasvezel in je router te gaan.

Dàt begrijp ik geen hogere snelheid, omdat dit “afgeknepen” wordt vanwege een technische en financiële kwestie.

Wat je nu zegt snap ik niet helemaal. Nergens heb ik aangegeven dat het een financiële kwestie is, het is puur een technische reden. Tuurlijk, ze hadden ook kunnen besluiten om voor 2.5Gbit lijnkaarten te kiezen in de PoPs maar dat is natuurlijk totale onzin als je maximaal 1Gbit levert binnen je abonnementsvorm en randapparatuur. Die apparatuur was overigens nog veel duurder toen GoF werd geïntroduceerd.

 

Maar je kunt er een stabiele snelheid door krijgen, omdat hoe meer apparaten er in de keten zitten hoe gevoeliger iets is voor storing cq defect kan raken…...

Ik heb oprecht geen idee wat je hiermee probeert te zeggen. Op een DSLAM maakt het echt niet uit of je nou 10 apparaten aansluit of 100. De OLT is in feite een uit de kluiten gewassen glas-switch.