Beantwoord

FRITZ!Box 5530 op GPON Glasvezel zonder tussenkomst van ONT

  • 4 October 2021
  • 306 reacties
  • 7678 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

306 reacties

Dat kan evengoed wel @peter-keetfm , tegen die tijd is die verouderd en gaat het toch sneller is de SFP voor de verschillende PON varianten wel leverbaar, dat duurt geen jaar meer bij AVM.

In Duitsland gaat het iets sneller omdat daar de vrije keuze allang een feit is, hier heeft men het jaren uitgesteld, de ambtelijke molen draaide wel erg langzaam.

Dat kan evengoed wel @peter-keetfm , tegen die tijd is die verouderd en gaat het toch sneller is de SFP voor de verschillende PON varianten wel leverbaar, dat duurt geen jaar meer bij AVM.

In Duitsland gaat het iets sneller omdat daar de vrije keuze allang een feit is, hier heeft men het jaren uitgesteld, de ambtelijke molen draaide wel erg langzaam.

Ook met XGS-PON dan?

Ik heb wel eens een patch geprobeerd 10gbit naar een 1gbit poorten

Op de switchen en dat gaat niet

Of is die poort dan geschikt voor 10gbit

Wat bij de NT (glasvezel kastje) 1,25gbit is van kpn 

Reputatie 7
Badge +11

Ook met XGS-PON dan?

Ik heb wel eens een patch geprobeerd 10gbit naar een 1gbit poorten

Op de switchen en dat gaat niet

Of is die poort dan geschikt voor 10gbit

Wat bij de fritzbox 1,25 is net als de NT van kpn 

Het hangt uiteindelijk allemaal af van het type SFP-module en het slot. Met SFP ben je meestal beperkt tot gigabit, met SFP+ kom je alweer in de regionen van de 10Gbit en hoger. Nu weet ik dat AVM geen SFP’s van andere makelij accepteert in de Fritzbox 5530 dus het zou mij niets verbazen als hier een nét afwijkende maat gekozen wordt waardoor reguliere SFP's niet eens passen. 

 

Of je een 10Gbit-module op een 1Gbit-module kan aansluiten hangt volledig af van of ze beiden auto-negotiation hebben waarmee ze in feite samen afspreken op welke snelheid ze communiceren. 

PON werkt op dat gebied anders, het is altijd auto-negotiation maar op een heel ander niveau. Met TDM geeft de OLT tijdsvakken uit waarin een ONT data mag versturen. Wat de capaciteit is van alle SFP's die AVM levert is mij niet bekend. Bij Fritzshop wordt het helaas niet vermeld, ik vermoed dat dit wel gewoon 10Gbit gaat zijn omdat de hele standaard van XGS-PON hierop gebaseerd is.

 

Ook met XGS-PON dan?

Ik heb wel eens een patch geprobeerd 10gbit naar een 1gbit poorten

Op de switchen en dat gaat niet

Of is die poort dan geschikt voor 10gbit

Wat bij de fritzbox 1,25 is net als de NT van kpn 

Het hangt uiteindelijk allemaal af van het type SFP-module en het slot. Met SFP ben je meestal beperkt tot gigabit, met SFP+ kom je alweer in de regionen van de 10Gbit en hoger. Nu weet ik dat AVM geen SFP’s van andere makelij accepteert in de Fritzbox 5530 dus het zou mij niets verbazen als hier een nét afwijkende maat gekozen wordt waardoor reguliere SFP's niet eens passen. 

 

Of je een 10Gbit-module op een 1Gbit-module kan aansluiten hangt volledig af van of ze beiden auto-negotiation hebben waarmee ze in feite samen afspreken op welke snelheid ze communiceren. 

PON werkt op dat gebied anders, het is altijd auto-negotiation maar op een heel ander niveau. Met TDM geeft de OLT tijdsvakken uit waarin een ONT data mag versturen. Wat de capaciteit is van alle SFP's die AVM levert is mij niet bekend. Bij Fritzshop wordt het helaas niet vermeld, ik vermoed dat dit wel gewoon 10Gbit gaat zijn omdat de hele standaard van XGS-PON hierop gebaseerd is.

 

De netgear r9000 router kan ik niet koppelen met de switch 

De netgear r9000 is 10gbit en de netgear switch 1gbit 

Werkt niet 

Je weet inmiddels dat ik de switches Tp-link omada heb 

Tussen de tp-link en netgear geen enkel probleem maar dat is 1gbit sfp 

Netgear switch 24p is vervangen door Tp-link omada en van die switch glas naar poe switch waar de accesspoints aan hangen 

 

 

 

Dat kan evengoed wel @peter-keetfm , tegen die tijd is die verouderd en gaat het toch sneller is de SFP voor de verschillende PON varianten wel leverbaar, dat duurt geen jaar meer bij AVM.

In Duitsland gaat het iets sneller omdat daar de vrije keuze allang een feit is, hier heeft men het jaren uitgesteld, de ambtelijke molen draaide wel erg langzaam.

Ook met XGS-PON dan?

Ik heb wel eens een patch geprobeerd 10gbit naar een 1gbit poorten

Op de switchen en dat gaat niet

Of is die poort dan geschikt voor 10gbit

Wat bij de NT (glasvezel kastje) 1,25gbit is van kpn 

 

Die komt er bij AVM wel voor XGS-PON, met PON waren ze er in Duitsland ook vlot bij met de 5491, de 5530 kan XGS aan met de goede SFP.

https://nl.avm.de/pers/persinformatie/2021/01/de-fritzbox-5530-fiber-klaar-voor-snelle-glasvezelverbindingen/

Nu de markt ook in NL vrij is gegeven per 28-1 zijn ze ook snel met de kabel modems, en die kunnen ook al op het toekomstige docsis 4.0 draaien.

Reputatie 7

Nu de markt ook in NL vrij is gegeven per 28-1 zijn ze ook snel met de kabel modems, en die kunnen ook al op het toekomstige docsis 4.0 draaien.

Maar de Nederlandse markt is toch maar een fractie van de Duitse markt. Ik verwacht dus eigenlijk geen enkele versnelling in de productontwikkeling immers de markt voor AVM is vanaf 28 januari maar een klein beetje groter dan nu.

@Doornekamp33

Jammer dat we nog niks van de 5590 horen 

Dat wordt mijn volgende fritzbox 

 

Reputatie 5
Badge +1

KPN stelt dat vrije keuze nu mogelijk met de twee Fritz!boxen die KPN verhuurd, maar daar zit geen 5530 bij, maar twee boxen met een ONT ertussen.  

Als ik in Nederland een Fritz!box 5530 wil bestellen, kan ik alleen een AON versie krijgen, terwijl ik een GPON aansluiting heb. FRitzbox!5530 Fiber wordt exclusief via de provider geleverd. Maar niet bij KPN.

Kennelijk heeft KPN de aanschaf van 5530 Fiber op deze manier kortgesloten om de echte vrije keus om zeep te helpen. Dit is niet in de geest van de nieuwe wet. 

In Duitsland kan ik wel een Fritz!box 5530 Fiber kopen die geschikt is voor zowel AON als GPON. Vraag is of deze in Nederland kan worden gebruikt. Het bedrijf AVM zit in Duitsland.

Wie weet er meer over?

 

 

Ikke. Ik heb op aanraden van AVM (maker van FRITZ!!Box apparatuur) een FRITZ!Box 5530 fiber uit Duitsland gekocht. Het is wel algemeen bekend dat je geen FRITZ!Box apparatuur in Duitsland voor Nederland moet kopen, omdat het Duitse netwerk anders werkt dan dat in Nederland. De FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber zijn internationale modellen die wereldwijd werken.

Er zijn nu nog twee nadelen en één voordeel aan een FRITZ!Box 5530 fiber.

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Nadeel. Je kunt de FRITZ!Box 5530 nog niet rechtstreeks met GPON op glasvezel aansluiten, omdat dit andere gebruikers “kan” storen. Maar met de geleverde GPON is storen niet mogelijk omdat er een beveiliging zit in de module wanneer hij geen veilige GPON verbinding kan maken je geen verbinding krijgt. Nu zit de glasvezel nog via de ONT (lanpoort 1) op glasvezel aangesloten en dat werkt prima. Ook zit er niet een goed passend glasvezel kabel bij het apparaat omdat deze kabel geschikt is voor Duitse glasvezel netwerken. Maar ik heb inmiddels een goede glasvezel kabel om de glasvezel via de FTU naar de GPON-module aan te kunnen sluiten.

Ik wacht nu met “smart” wanneer ik glasvezel rechtstreeks op de FRITZ!Box 5530 fiber kan aansluiten. Dat zou mogelijk zijn “rondom” 22 januari 2022. Maar eerst “zien” en dan pas “geloven” is mijn ervaring met de kpn.

@wjb , De ontwikkeling tussen DE en NL verschillen niet, dus de spullen zijn er al, moet alleen in een doosje gepropt worden en hier heen gestuurd, De 5530 is goed gekeurd voor AON, XGS en Gpon.

@peter-keetfm Vraag me af of er een 5590 komt, de geluiden waren er maar er kwam een 5530 en die heeft geen ..30 specs, kan maar zo zijn dat de 5530 de 5590 had moeten heten.

Reputatie 7

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Maar helaas zit er geen FRITZ!SFP XGS-PON module bij en dat is de standaard die door KPN gebruikt wordt bij nieuwe aansluitingen en bij bestaande aansluitingen als je kiest voor een 1Gbps abonnement.

Reputatie 7
Badge +11

Nadeel. Je kunt de FRITZ!Box 5530 nog niet rechtstreeks met GPON op glasvezel aansluiten, omdat dit andere gebruikers “kan” storen. Maar met de geleverde GPON is storen niet mogelijk omdat er een beveiliging zit in de module wanneer hij geen veilige GPON verbinding kan maken je geen verbinding krijgt.

Zoals al vaker gezegd is dit niet de reden. De reden is dat er geen systeem was om dergelijke randapparaten te registreren in de GPON OLT in de wijkcentrale en het daarmee onmogelijk is om een verbinding tot stand te brengen. Omdat er geen verplichting was vanuit de toezichthouder was er voor KPN Wholesale ook geen reden om een dergelijk systeem wel te bouwen en implementeren. Met de nieuwe beleidsregel veranderd dat uiteraard. Die beveiliging waar je het over hebt zit in ieder GPON ONT omdat dat onderdeel uitmaakt van de GPON-standaard. Een ONT start pas met uitzenden zodra hij een signaal ontvangt van de OLT, hierdoor zal deze niet kunnen storen. Waar het fout gaat is als er een AON-NT aangesloten wordt op een GPON-netwerk, deze begint gelijk met zenden waardoor de OLT geen onderscheid meer kan maken tussen signalen komend van een ONT en het signaal van de NT. Bij KPN spreken we dan van een alien-NT. Met XGS-PON veranderd dit gelukkig omdat deze op een andere lichtgolflengte werkt.

 

Het is nog minder dan twee weken verwijderd voor het moet kunnen dus om nou nog over een nadeel wat dat betreft te spreken..

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Maar helaas zit er geen FRITZ!SFP XGS-PON module bij en dat is de standaard die door KPN gebruikt wordt zodra je kiest voor een 1Gbps abonnement.

Zal mij niet verbazen dat de XGS modulle over een niet al te lange tijd beschikbaar komt, de 5530 kan hem hebben en is er voor gecertificeerd.

Reputatie 7
Badge +11

Zal mij niet verbazen dat de XGS modulle over een niet al te lange tijd beschikbaar komt, de 5530 kan hem hebben en is er voor gecertificeerd.

FritzShop heeft hem al maar nog niet te bestellen. Het zou me niks verbazen dat ze dit op 28 januari gelijk open gooien. https://fritzshop.nl/glasvezel/1198-fritzsfp-xgspon.html

 

Overigens zijn die bijbehorende glasvezel accessoires zoals glaspatch en koppelbus wel echt belachelijk duur bij die zaak.  Zelfs met relatief hoge verzendkosten ben ik bij FS.com toch zo'n 25% goedkoper uit..

KPN stelt dat vrije keuze nu mogelijk met de twee Fritz!boxen die KPN verhuurd, maar daar zit geen 5530 bij, maar twee boxen met een ONT ertussen.  

Als ik in Nederland een Fritz!box 5530 wil bestellen, kan ik alleen een AON versie krijgen, terwijl ik een GPON aansluiting heb. FRitzbox!5530 Fiber wordt exclusief via de provider geleverd. Maar niet bij KPN.

Kennelijk heeft KPN de aanschaf van 5530 Fiber op deze manier kortgesloten om de echte vrije keus om zeep te helpen. Dit is niet in de geest van de nieuwe wet. 

In Duitsland kan ik wel een Fritz!box 5530 Fiber kopen die geschikt is voor zowel AON als GPON. Vraag is of deze in Nederland kan worden gebruikt. Het bedrijf AVM zit in Duitsland.

Wie weet er meer over?

 

 

Ikke. Ik heb op aanraden van AVM (maker van FRITZ!!Box apparatuur) een FRITZ!Box 5530 fiber uit Duitsland gekocht. Het is wel algemeen bekend dat je geen FRITZ!Box apparatuur in Duitsland voor Nederland moet kopen, omdat het Duitse netwerk anders werkt dan dat in Nederland. De FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber zijn internationale modellen die wereldwijd werken.

Er zijn nu nog twee nadelen en één voordeel aan een FRITZ!Box 5530 fiber.

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Nadeel. Je kunt de FRITZ!Box 5530 nog niet rechtstreeks met GPON op glasvezel aansluiten, omdat dit andere gebruikers “kan” storen. Maar met de geleverde GPON is storen niet mogelijk omdat er een beveiliging zit in de module wanneer hij geen veilige GPON verbinding kan maken je geen verbinding krijgt. Nu zit de glasvezel nog via de ONT (lanpoort 1) op glasvezel aangesloten en dat werkt prima. Ook zit er niet een goed passend glasvezel kabel bij het apparaat omdat deze kabel geschikt is voor Duitse glasvezel netwerken. Maar ik heb inmiddels een goede glasvezel kabel om de glasvezel via de FTU naar de GPON-module aan te kunnen sluiten.

Ik wacht nu met “smart” wanneer ik glasvezel rechtstreeks op de FRITZ!Box 5530 fiber kan aansluiten. Dat zou mogelijk zijn “rondom” 22 januari 2022. Maar eerst “zien” en dan pas “geloven” is mijn ervaring met de kpn.

Nog een nadeel je hebt geen gast lan poort (4) bij de 5530 en er zijn minder poorten 

Daarom gebruik ik nog de 5490 en wacht op 5590

En wat betreft ik heb een Duitse 7590 (o2) via ebay 30 euro inclusief verzenden werkte perfect op kpn glas

Met internet itv en telefoon

Inmiddels de 5490 omdat ik direct op glas wil 

Reputatie 7

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Maar helaas zit er geen FRITZ!SFP XGS-PON module bij en dat is de standaard die door KPN gebruikt wordt zodra je kiest voor een 1Gbps abonnement.

Zal mij niet verbazen dat de XGS modulle over een niet al te lange tijd beschikbaar komt, de 5530 kan hem hebben en is er voor gecertificeerd.

Vast wel, maar dat is wel een beetje te laat voor @gensnet want hij heeft die 5530 ondertussen al gekocht.

Zal ook wel los verkrijgbaar worden, ik wacht niet voor niks nog even af, de 5490 kreeg ineens weer een firmware injectie die kan nog welbeven mee.

De 5530 zou ik met PON nooit gekocht hebben, was een beetje voorbarig van @gensnet om hem aan te schaffen.

Reputatie 7

De 5530 zou ik met PON nooit gekocht hebben, was een beetje voorbarig van @gensnet om hem aan te schaffen.

Ik vrees ook dat de FRITZ!SFP XGS-PON een kostbare SFP module zal blijken te zijn. Andere XGS-PON SFP modulen hebben ook een stevige prijs dus dat zal voor deze dan ook wel het geval zijn.

Zal ook wel los verkrijgbaar worden, ik wacht niet voor niks nog even af, de 5490 kreeg ineens weer een firmware injectie die kan nog welbeven mee.

De 5530 zou ik met PON nooit gekocht hebben, was een beetje voorbarig van @gensnet om hem aan te schaffen.

daarom die draait netjes op 07.29

ik sla de 5530 over

Reputatie 5
Badge +1

KPN stelt dat vrije keuze nu mogelijk met de twee Fritz!boxen die KPN verhuurd, maar daar zit geen 5530 bij, maar twee boxen met een ONT ertussen.  

Als ik in Nederland een Fritz!box 5530 wil bestellen, kan ik alleen een AON versie krijgen, terwijl ik een GPON aansluiting heb. FRitzbox!5530 Fiber wordt exclusief via de provider geleverd. Maar niet bij KPN.

Kennelijk heeft KPN de aanschaf van 5530 Fiber op deze manier kortgesloten om de echte vrije keus om zeep te helpen. Dit is niet in de geest van de nieuwe wet. 

In Duitsland kan ik wel een Fritz!box 5530 Fiber kopen die geschikt is voor zowel AON als GPON. Vraag is of deze in Nederland kan worden gebruikt. Het bedrijf AVM zit in Duitsland.

Wie weet er meer over?

 

 

Ikke. Ik heb op aanraden van AVM (maker van FRITZ!!Box apparatuur) een FRITZ!Box 5530 fiber uit Duitsland gekocht. Het is wel algemeen bekend dat je geen FRITZ!Box apparatuur in Duitsland voor Nederland moet kopen, omdat het Duitse netwerk anders werkt dan dat in Nederland. De FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber zijn internationale modellen die wereldwijd werken.

Er zijn nu nog twee nadelen en één voordeel aan een FRITZ!Box 5530 fiber.

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Nadeel. Je kunt de FRITZ!Box 5530 nog niet rechtstreeks met GPON op glasvezel aansluiten, omdat dit andere gebruikers “kan” storen. Maar met de geleverde GPON is storen niet mogelijk omdat er een beveiliging zit in de module wanneer hij geen veilige GPON verbinding kan maken je geen verbinding krijgt. Nu zit de glasvezel nog via de ONT (lanpoort 1) op glasvezel aangesloten en dat werkt prima. Ook zit er niet een goed passend glasvezel kabel bij het apparaat omdat deze kabel geschikt is voor Duitse glasvezel netwerken. Maar ik heb inmiddels een goede glasvezel kabel om de glasvezel via de FTU naar de GPON-module aan te kunnen sluiten.

Ik wacht nu met “smart” wanneer ik glasvezel rechtstreeks op de FRITZ!Box 5530 fiber kan aansluiten. Dat zou mogelijk zijn “rondom” 22 januari 2022. Maar eerst “zien” en dan pas “geloven” is mijn ervaring met de kpn.

Nog een nadeel je hebt geen gast lan poort (4) bij de 5530 en er zijn minder poorten 

Daarom gebruik ik nog de 5490 en wacht op 5590

En wat betreft ik heb een Duitse 7590 (o2) via ebay 30 euro inclusief verzenden werkte perfect op kpn glas

Met internet itv en telefoon

Inmiddels de 5490 omdat ik direct op glas wil 

> Nog een nadeel je hebt geen gast lan poort (4) bij de 5530 en er zijn minder poorten.

Ik kan me best voorstellen dat dit voor de meeste mensen een nadeel is, omdat die uitsluitend de lan poorten van de router gebruiken, maar in mijn geval dus niet. Ik gebruik nu nog de 2.5 Gb. lan1 poort en de lan 2 poort gaat naar mijn router die al het verkeer regelt over het interne netwerk. Alles wordt via die router geregeld. Alleen internet en telefoon lopen via de FRITZ!Box 5530 fiber.
Wanneer ik de FRITZ!Box 5530 fiber middels GPON kan aansluiten, komt lan 1 poort weer vrij om aan te sluiten op de router. Lan 1 is 2.5 Gb. en lan 2 en 3 zijn 1 Gb.

De interne netwerk snelheid gaat langzaam via 2.5 Gb. naar 10 Gb……… Maar helaas ben je er niet alleen maar met een snellere lan poort en cat6 of 7 kabel of router/switch. Vaste schijven kunnen nu nog niet de 10 Gb. netwerkadapters aan omdat schijven niet snel genoeg zijn. Zelfs SSD-schijven (nog) niet :-(

KPN stelt dat vrije keuze nu mogelijk met de twee Fritz!boxen die KPN verhuurd, maar daar zit geen 5530 bij, maar twee boxen met een ONT ertussen.  

Als ik in Nederland een Fritz!box 5530 wil bestellen, kan ik alleen een AON versie krijgen, terwijl ik een GPON aansluiting heb. FRitzbox!5530 Fiber wordt exclusief via de provider geleverd. Maar niet bij KPN.

Kennelijk heeft KPN de aanschaf van 5530 Fiber op deze manier kortgesloten om de echte vrije keus om zeep te helpen. Dit is niet in de geest van de nieuwe wet. 

In Duitsland kan ik wel een Fritz!box 5530 Fiber kopen die geschikt is voor zowel AON als GPON. Vraag is of deze in Nederland kan worden gebruikt. Het bedrijf AVM zit in Duitsland.

Wie weet er meer over?

 

 

Ikke. Ik heb op aanraden van AVM (maker van FRITZ!!Box apparatuur) een FRITZ!Box 5530 fiber uit Duitsland gekocht. Het is wel algemeen bekend dat je geen FRITZ!Box apparatuur in Duitsland voor Nederland moet kopen, omdat het Duitse netwerk anders werkt dan dat in Nederland. De FRITZ!Box 7590 en FRITZ!Box 5530 fiber zijn internationale modellen die wereldwijd werken.

Er zijn nu nog twee nadelen en één voordeel aan een FRITZ!Box 5530 fiber.

Voordeel. Er zitten al de twee modules bij voor AON èn GPON. Bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber zit dus alleen een AON-module :-(

Nadeel. Je kunt de FRITZ!Box 5530 nog niet rechtstreeks met GPON op glasvezel aansluiten, omdat dit andere gebruikers “kan” storen. Maar met de geleverde GPON is storen niet mogelijk omdat er een beveiliging zit in de module wanneer hij geen veilige GPON verbinding kan maken je geen verbinding krijgt. Nu zit de glasvezel nog via de ONT (lanpoort 1) op glasvezel aangesloten en dat werkt prima. Ook zit er niet een goed passend glasvezel kabel bij het apparaat omdat deze kabel geschikt is voor Duitse glasvezel netwerken. Maar ik heb inmiddels een goede glasvezel kabel om de glasvezel via de FTU naar de GPON-module aan te kunnen sluiten.

Ik wacht nu met “smart” wanneer ik glasvezel rechtstreeks op de FRITZ!Box 5530 fiber kan aansluiten. Dat zou mogelijk zijn “rondom” 22 januari 2022. Maar eerst “zien” en dan pas “geloven” is mijn ervaring met de kpn.

Nog een nadeel je hebt geen gast lan poort (4) bij de 5530 en er zijn minder poorten 

Daarom gebruik ik nog de 5490 en wacht op 5590

En wat betreft ik heb een Duitse 7590 (o2) via ebay 30 euro inclusief verzenden werkte perfect op kpn glas

Met internet itv en telefoon

Inmiddels de 5490 omdat ik direct op glas wil 

> Nog een nadeel je hebt geen gast lan poort (4) bij de 5530 en er zijn minder poorten.

Ik kan me best voorstellen dat dit voor de meeste mensen een nadeel is, omdat die uitsluitend de lan poorten van de router gebruiken, maar in mijn geval dus niet. Ik gebruik nu nog de 2.5 Gb. lan1 poort en de lan 2 poort gaat naar mijn router die al het verkeer regelt over het interne netwerk. Alles wordt via die router geregeld. Alleen internet en telefoon lopen via de FRITZ!Box 5530 fiber.
Wanneer ik de FRITZ!Box 5530 fiber middels GPON kan aansluiten, komt lan 1 poort weer vrij om aan te sluiten op de router. Lan 1 is 2.5 Gb. en lan 2 en 3 zijn 1 Gb.

De interne netwerk snelheid gaat langzaam via 2.5 Gb. naar 10 Gb……… Maar helaas ben je er niet alleen maar met een snellere lan poort en cat6 of 7 kabel of router/switch. Vaste schijven kunnen nu nog niet de 10 Gb. netwerkadapters aan omdat schijven niet snel genoeg zijn. Zelfs SSD-schijven (nog) niet :-(

daar ben ik nog laks in heb nog de r9000 draaien

mijn bedoeling is alles via tp-link omada te laten lopen

dus via de 605 router en de 2x wan poorten te gebruiken

via de fritzbox en een achter gasten vlan opbouwen (poort 4)

dat is mijn doel

Reputatie 7

@gensnet , welke ONT heb je nu, de Nokia...

...of de Genexis?

 

Reputatie 7
Badge +11

> Nog een nadeel je hebt geen gast lan poort (4) bij de 5530 en er zijn minder poorten.

Ik kan me best voorstellen dat dit voor de meeste mensen een nadeel is, omdat die uitsluitend de lan poorten van de router gebruiken, maar in mijn geval dus niet. Ik gebruik nu nog de 2.5 Gb. lan1 poort en de lan 2 poort gaat naar mijn router die al het verkeer regelt over het interne netwerk. Alles wordt via die router geregeld. Alleen internet en telefoon lopen via de FRITZ!Box 5530 fiber.
Wanneer ik de FRITZ!Box 5530 fiber middels GPON kan aansluiten, komt lan 1 poort weer vrij om aan te sluiten op de router. Lan 1 is 2.5 Gb. en lan 2 en 3 zijn 1 Gb.

Klinkt als pure geldverspilling in mijn oren, flink wat investeren in een apparaat wat ook door de provider geleverd kan worden om puur als veredelde ONT te laten functioneren. Kan je beter gewoon de ONT van KPN laten hangen, daar je eigen router op aansluiten en een ATA aanschaffen. Wat bedoel je met ‘weer poort vrij om aan te sluiten op router’? 1 kabel is voldoende, hoe wil je die tweede aansluiten? Toch niet LAN-LAN mag ik hopen..?

 

De interne netwerk snelheid gaat langzaam via 2.5 Gb. naar 10 Gb……… Maar helaas ben je er niet alleen maar met een snellere lan poort en cat6 of 7 kabel of router/switch. Vaste schijven kunnen nu nog niet de 10 Gb. netwerkadapters aan omdat schijven niet snel genoeg zijn. Zelfs SSD-schijven (nog) niet :-(

Langzaam naar de 10Gb? 2.5Gb is nog niet eens standaard in een regulier lokaal netwerk en dat gaat denk ik ook nog wel even duren. Voor de lokaal op 10Gb zitten als standaard zijn we denk ik minstens 10 jaar verder. CAT7 kabels moet je ook echt vermijden. Ik heb er hier een liggen omdat ik ooit dacht dat het beter was dan CAT6A en gelukkig werkt het hier goed maar het is geen echte standaard dus er is enorm veel troep in omloop. Gewoon lekker bij CAT6 blijven in het thuisnetwerk, ook die is geschikt voor 10Gbit. CAT5e is zelfs nog geschikt voor 5Gbit-netwerken volgens officiële standaarden (5Gbase-T).

@NHendriks 

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Ja maar die zit ook wel in het premium-segment. 10Gbit als standaard bij thuisnetwerken gaat echt nog wel wat jaren duren. 

@NHendriks

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Ja maar die zit ook wel in het premium-segment. 10Gbit als standaard bij thuisnetwerken gaat echt nog wel wat jaren duren. 

is echt wel een oud ding

mijn synology ds1520+ is gewoon 1gbit 4x dan maar heb ik een kabel op zitten

mooie discussie weer :grinning: