Beantwoord

FRITZ!Box 5530 op GPON Glasvezel zonder tussenkomst van ONT

  • 4 October 2021
  • 306 reacties
  • 7719 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

306 reacties

Reputatie 7

@NHendriks

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Ja maar die zit ook wel in het premium-segment. 

En daarmee heeft Netgear je dus weer wat geld uit de broekzak weten te kloppen maar heb je er totaan de dag van vandaag nog helemaal niets aan gehad en zal je er waarschijnlijk ook nooit iets aan hebben omdat je dan weer voor een andere type gekozen hebt. Ik hoor je al zeggen, wat maakt mij die paar centen uit. Prima, ik schrijf dit niet voor jou maar voor de meelezers om ze te behoeden voor het te snel achter mooie marketing verhaaltjes aan lopen. Het nieuwste en snelste is (mijn mening) niet altijd het beste en in ieder geval niet voor je portemonnee.

@NHendriks

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Ja maar die zit ook wel in het premium-segment. 

En daarmee heeft Netgear je dus weer wat geld uit de broekzak weten te kloppen maar heb je er totaan de dag van vandaag nog helemaal niets aan gehad en zal je er waarschijnlijk ook nooit iets aan hebben omdat je dan weer voor een andere type gekozen hebt. Ik hoor je al zeggen, wat maakt mij die paar centen uit. Prima, ik schrijf dit niet voor jou maar voor de meelezers om ze te behoeden voor het te snel achter mooie marketing verhaaltjes aan lopen. Het nieuwste en snelste is (mijn mening) niet altijd het beste en in ieder geval niet voor je portemonnee.

wij hebben heel wat jaren plezier gehad van deze netgear router en nu nog

ding is altijd stabiel (gebruik het nog als router)

dat ik nu een tp-link omada test wil echt niet zeggen dat ik de netgear afkeur in tegendeel

het is en blijft het beste product wat wifi betreft vanaf de r7000 serie al de 7500 was minder en de 8000 helemaal niks toen de 8500 die was ook super

de wat ik nu heb de beste r9000 maar de 7000 is ook prima

altijd dat mensen er zijn die maar roeptoeteren zonder enig eigen ervaring

de tp-link omada werkt ook wel maar kwa dekking moet ik 4 ap,s gebruiken van tp-link

het doel van het tp-link omada is een centraal beheer

en wat betreft de kosten valt dat wel mee over die jaren

Stekkers eruit Tp-link omada 

Werkt best goed zo, n oude router 

Ssid is bekend vragen naar een bak koffie zal ik het ww geven 😜

 

Ha mijn oud beestje is nu blij dat hij weer wifi rond kan gooien 😭

Wat heb ik weer een gigantische wifi dekking 

😂

 

@NHendriks

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Ja maar die zit ook wel in het premium-segment. 

En daarmee heeft Netgear je dus weer wat geld uit de broekzak weten te kloppen maar heb je er totaan de dag van vandaag nog helemaal niets aan gehad en zal je er waarschijnlijk ook nooit iets aan hebben omdat je dan weer voor een andere type gekozen hebt. Ik hoor je al zeggen, wat maakt mij die paar centen uit. Prima, ik schrijf dit niet voor jou maar voor de meelezers om ze te behoeden voor het te snel achter mooie marketing verhaaltjes aan lopen. Het nieuwste en snelste is (mijn mening) niet altijd het beste en in ieder geval niet voor je portemonnee.

Je hebt gelijk was ik maar niet in de tp-link omada shit in getrapt (werkt wel moet je veel ap plaatsen) 

De netgear r9000 heeft overal dekking

200meter in de tuin ook

Kelder wat minder

De r9000 is wel de beste router wat ik heb

@NHendriks

die oude router wat hier hangt zit toch een 10gbit poort op

dat ding hangt hier al wat jaren netgear r9000

Ja maar die zit ook wel in het premium-segment. 

En daarmee heeft Netgear je dus weer wat geld uit de broekzak weten te kloppen maar heb je er totaan de dag van vandaag nog helemaal niets aan gehad en zal je er waarschijnlijk ook nooit iets aan hebben omdat je dan weer voor een andere type gekozen hebt. Ik hoor je al zeggen, wat maakt mij die paar centen uit. Prima, ik schrijf dit niet voor jou maar voor de meelezers om ze te behoeden voor het te snel achter mooie marketing verhaaltjes aan lopen. Het nieuwste en snelste is (mijn mening) niet altijd het beste en in ieder geval niet voor je portemonnee.

misschien moet je hulp zoeken wjb mensen zoals ik helpen de economie draaien

en maken voor een paar centen geen probleem

ach ja wat is een netgear r9000 router wat ik al 5 jaar heb

ik zou gelijk een fritzbox 5590 kopen als deze uit komt

niet dat ik het nodig heb maar omdat ik het leuk vind

vieze kniepers zoooo hekel aan

(pssss mijn mening) 

 

Wil even mijn excuses aanbieden 

Ben dronken 

Test zonder Tp-link omada op netgear r9000 

Boven bij de bar 

 

Dat kan evengoed wel @peter-keetfm , tegen die tijd is die verouderd en gaat het toch sneller is de SFP voor de verschillende PON varianten wel leverbaar, dat duurt geen jaar meer bij AVM.

In Duitsland gaat het iets sneller omdat daar de vrije keuze allang een feit is, hier heeft men het jaren uitgesteld, de ambtelijke molen draaide wel erg langzaam.

Ook met XGS-PON dan?

Ik heb wel eens een patch geprobeerd 10gbit naar een 1gbit poorten

Op de switchen en dat gaat niet

Of is die poort dan geschikt voor 10gbit

Wat bij de NT (glasvezel kastje) 1,25gbit is van kpn 

 

Die komt er bij AVM wel voor XGS-PON, met PON waren ze er in Duitsland ook vlot bij met de 5491, de 5530 kan XGS aan met de goede SFP.

https://nl.avm.de/pers/persinformatie/2021/01/de-fritzbox-5530-fiber-klaar-voor-snelle-glasvezelverbindingen/

Nu de markt ook in NL vrij is gegeven per 28-1 zijn ze ook snel met de kabel modems, en die kunnen ook al op het toekomstige docsis 4.0 draaien.

Volgens het persbericht is alléén de versie met AON en G-PON voor retail beschikbaar, dus niet de XGS-PON, die versie blijkbaar alleen voor providers en professionals.

 

 

Reputatie 7

Volgens het persbericht is alléén de versie met AON en G-PON voor retail beschikbaar, dus niet de XGS-PON, die versie blijkbaar alleen voor providers en professionals.

Uit welke zinsnede concludeer je dat de XGS-PON versie blijkbaar alleen voor providers en professionals beschikbaar is?

Je zou namelijk ook kunnen lezen dat alleen een AON en GPON module meegeleverd worden en dat de XGS-PON module los gekocht zal moeten worden.

Hallo @wjb in het persbericht staat dat alléén AON en G-PON voor retail beschikbaar is. XGS-PON wordt daarin niet genoemd, dan ga ik er vanuit dat het alleen voor providers enz beschikbaar komt en niet voor consumenten.

 

Reputatie 7

Hallo @wjb in het persbericht staat dat alléén AON en G-PON voor retail beschikbaar is. XGS-PON wordt daarin niet genoemd, dan ga ik er vanuit dat het alleen voor providers enz beschikbaar komt en niet voor consumenten.

Dat is een foute aanname immers de FRITZ!SFP XGS-PON module is al aangekondigd in de fritzshop en zal daar binnenkort voor iedereen te koop zijn.

Ik verwacht echter dat de prijs aanzienlijk zal zijn. Een prijs van ruim boven de €50,- zou me niet verbazen. 

Hallo @wjb in het persbericht staat dat alléén AON en G-PON voor retail beschikbaar is. XGS-PON wordt daarin niet genoemd, dan ga ik er vanuit dat het alleen voor providers enz beschikbaar komt en niet voor consumenten.

 

Nu nog wel, de 5530 en de 7583 was eerst ook alleen via de providers beschikbaar, na een tijdje komen ze gewoon voor consumenten beschikbaar, gewoon afwachten, komt goed.

 

@wjb , in de fritzshop is alles duur, komt vanzelf ook via andere kanalen beschikbaar voor een lagere prijs.

Reputatie 7

Hallo @wjb in het persbericht staat dat alléén AON en G-PON voor retail beschikbaar is. XGS-PON wordt daarin niet genoemd, dan ga ik er vanuit dat het alleen voor providers enz beschikbaar komt en niet voor consumenten.

Nu nog wel, de 5530 en de 7583 was eerst ook alleen via de providers beschikbaar, na een tijdje komen ze gewoon voor consumenten beschikbaar, gewoon afwachten, komt goed.

Ik verwacht dat je kort na 28 januari de FRITZ!SFP XGS-PON via de fritzshop zult kunnen kopen.

Bron

 

Ik denk dat in Nederland de SFP modules voor G-PON en XGS-PON altijd los gekocht zullen moeten worden.

Hallo @Doornekamp33 , bedankt voor je reactie, maar ik heb geen behoefte aan eigen ONT's en Fritz!Boxen, ik ben tevreden met de apparatuur van KPN, zijnde een XGS-PON-module en een KPN Box 12 en een 5202 tv-decoder en een FttH 1/1Gigabitverbinding.

 

 

Hallo @wjb in het persbericht staat dat alléén AON en G-PON voor retail beschikbaar is. XGS-PON wordt daarin niet genoemd, dan ga ik er vanuit dat het alleen voor providers enz beschikbaar komt en niet voor consumenten.

Nu nog wel, de 5530 en de 7583 was eerst ook alleen via de providers beschikbaar, na een tijdje komen ze gewoon voor consumenten beschikbaar, gewoon afwachten, komt goed.

Ik verwacht dat je kort na 28 januari de FRITZ!SFP XGS-PON via de fritzshop zult kunnen kopen.

Bron

 

Ik denk dat in Nederland de SFP modules voor G-PON en XGS-PON altijd los gekocht zullen moeten worden.

Zou zo kunnen, we gaan het vanzelf zien wat er verkrijgbaar word.

Hallo @Doornekamp33 , bedankt voor je reactie, maar ik heb geen behoefte aan eigen ONT's en Fritz!Boxen, ik ben tevreden met de apparatuur van KPN, zijnde een XGS-PON-module en een KPN Box 12 en een 5202 tv-decoder en een FttH 1/1Gigabitverbinding.

 

 

Houden zo, ik niet dus ik heb er wel intresse in.

Hallo @Doornekamp33 , bedankt voor je reactie, maar ik heb geen behoefte aan eigen ONT's en Fritz!Boxen, ik ben tevreden met de apparatuur van KPN, zijnde een XGS-PON-module en een KPN Box 12 en een 5202 tv-decoder en een FttH 1/1Gigabitverbinding.

 

 

Houden zo, ik niet dus ik heb er wel intresse in.

Hallo @Doornekamp33 , uiteraard heb en houd ik wèl de technische interesse, maar dat houdt niet in dat ik het ook allemaal moet hebben, die tijd heb ik gehad.

Ik moet ook niet @JanD , Maar die in mijn ogen “provider meuk” tijd heb ik wel gehad, heb liever iets wat wel goed werkt en zoals ik het wil dat het werkt.

De 5490 die ik nu heb heeft niet het eeuwige leven dus houd ik de ontwikkelingen ook bij, had een 5530 besteld bij iemand die hem uit Duitsland mee zou nemen, dit omdat de 5490 al een tijd geen update meer had gehad en EOL leek, gelukkig waren ze op toen die in de winkel stond, de 5490 werd in 1 keer weer nieuw leven ingeblazen.

Ik moet het alleen hebben als het oude EOL is verklaart, dus houd ik de ontwikkelingen scherp in het oog.

Ik moet ook niet @JanD , Maar die in mijn ogen “provider meuk” tijd heb ik wel gehad, heb liever iets wat wel goed werkt en zoals ik het wil dat het werkt.

De 5490 die ik nu heb heeft niet het eeuwige leven dus houd ik de ontwikkelingen ook bij, had een 5530 besteld bij iemand die hem uit Duitsland mee zou nemen, dit omdat de 5490 al een tijd geen update meer had gehad en EOL leek, gelukkig waren ze op toen die in de winkel stond, de 5490 werd in 1 keer weer nieuw leven ingeblazen.

Ik moet het alleen hebben als het oude EOL is verklaart, dus houd ik de ontwikkelingen scherp in het oog.

En daar komt bij dat je op een fritzbox vpn server kan draaien 

En de wifi instellingen aan kan passen zoals scheiden van de 2.4GHz en 5GHz 

Ik gebruik dan ook het dect gedeelte voor huistelefoon (geen basis dect station nodig) 

Ik verwacht binnenkort de fritz os 7.30 op de fritzbox 5490 

Al met al een fritzbox is een stabiel apparaat

Dat is met provider spul wel anders

En niet alleen bij kpn

 

Ik denk dat 7.30 nog wel effe gaat duren, ze hebben hem nog niet zo.lang op 7.29, en eerlijk gezegt, meer dan prima zo.

Ik denk dat 7.30 nog wel effe gaat duren, ze hebben hem nog niet zo.lang op 7.29, en eerlijk gezegt, meer dan prima zo.

De FRITZ!Box 3490 heeft hem al

Dus de 5490 en de rest zal echt niet zo lang meer duren 🍻

Reputatie 7
Badge +11

Nou, we zijn er hoor! 🎉

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Reputatie 7

Alleen wordt G.PON niet ondersteund en zal je een XGS.PON module moeten aanschaffen. Ik heb nog geen geschikte XGS.PON SFP module op de markt gevonden. Let vooral op de Tx en Rx waarden die afwijken van de "standaard".

Reputatie 7
Badge +11

Alleen wordt G.PON niet ondersteund en zal je een XGS.PON module moeten aanschaffen. Ik heb nog geen geschikte XGS.PON SFP module op de markt gevonden. Let vooral op de Tx en Rx waarden die afwijken van de "standaard".

Daar zat ik ook al naar te kijken en volgens mij kloppen deze niet. Onze interne informatie zegt namelijk Tx 1270nm en Rx 1577. Ik ga even uitzoeken wie ik hiervoor kan benaderen. Dan zou deze geschikt zijn: https://www.fs.com/de-en/products/141199.html

De waarden lijken eerder die van GPON te zijn, die gebruikt namelijk dezelfde lichtfrequenties als KPN bij GoF doet. De reden waarom er enkel XGS-PON ondersteund wordt is mij niet bekend, ik kan enkel speculeren. Misschien omdat we dat nu volop aan het uitrollen zijn en GPON hard aan het afschalen zijn ten gunste van XGS-PON. Het zou natuurlijk zonde zijn als iemand een GPON ONT koopt om een maand later gemigreerd te worden naar XGS-PON.

Reputatie 7

De reden waarom er enkel XGS-PON ondersteund wordt is mij niet bekend, ik kan enkel speculeren. Misschien omdat we dat nu volop aan het uitrollen zijn en GPON hard aan het afschalen zijn ten gunste van XGS-PON. Het zou natuurlijk zonde zijn als iemand een GPON ONT koopt om een maand later gemigreerd te worden naar XGS-PON.

Het in eigen regie kunnen houden van het uitfaseren van G.PON is natuurlijk essentieel voor kpn. Ik vind het dan ook volstrekt logisch dat kpn alleen XGS.PON gaat ondersteunen.