Beantwoord

FRITZ!Box 5530 op GPON Glasvezel zonder tussenkomst van ONT

  • 4 October 2021
  • 306 reacties
  • 7710 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

306 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Het in eigen regie kunnen houden van het uitdaseren van G.PON is natuurlijk essentieel voor kpn. Ik vind het dan ook volstrekt logisch dat kpn alleen XGS.PON gaat ondersteunen.

Zekers! Vooral omdat nu middels WDM XGS-PON en GPON naast elkaar lopen zou het omzetten naar XGS-PON zo gedaan moeten kunnen zijn op technisch vlak. Hoe het hele proces eruit gaat zien zullen we moeten afwachten. Ik gok dat er alsnog een monteur aan te pas zal moeten komen om eenmalig de GPON ONT om te ruilen voor een XGS-PON ONT waarna de klant zelf apparatuur kan gaan aansluiten.

Reputatie 7

Ik gok dat er alsnog een monteur aan te pas zal moeten komen om eenmalig de GPON ONT om te ruilen voor een XGS-PON ONT waarna de klant zelf apparatuur kan gaan aansluiten.

Dat is zeer zeker zo immers eerst zal de XGS.PON ONT van kpn geregistreerd moeten zijn. Overigens hoop ik dat vrijwel niemand zijn/haar NTU of ONT gaat vervangen. Ik weet zeker dat dit meer problemen dan voordelen gaat opleveren. Nee, promoot dan de 4060 voor glasvezel aansluitingen.

Reputatie 4
Badge +2

Kan de fritzbox 5530 nu rechtstreeks aangesloten worden met fiber kabel. AoN module. Gisteren is mijn glasvezel  aansluitpunt omgebouwd. Patch cover wordt vandaag geleverd. 

 

Reputatie 7

Kan de fritzbox 5530 nu rechtstreeks aangesloten worden met fiber kabel. AoN module.

Dat kan maar waarom gebruik je niet gewoon die Genexis NTU, die doet z'n werk toch prima?

Heb je ook al een glasvezel reinigingspen want het is van groot belang dat je de uiteinden van de glasvezels elke keer goed reinigt.

Reputatie 4
Badge +2

Kan de fritzbox 5530 nu rechtstreeks aangesloten worden met fiber kabel. AoN module.

Dat kan maar waarom gebruik je niet gewoon die Genexis NTU, die doet z'n werk toch prima?

Heb je ook al een glasvezel reinigingspen want het is van groot belang dat je de uiteinden van de glasvezels elke keer goed reinigt.

One click cleaner moet nog besteld worden evenals de router. Maar ben hier nog niet aan toe. Het was maar een vraag.

@leusi1960 

Je kunt ook gewoon dat glasvezel kastje laten zitten 

En voor de fritzbox 7590 gaan 

Ik heb voor de fritzbox 5490 fiber gekozen omdat ik dan de lijn kan monitoren

En zonder extra kastje 

Voor gebruik merk je geen verschil in snelheid

 

Reputatie 7

One click cleaner moet nog besteld worden evenals de router. Maar ben hier nog niet aan toe. Het was maar een vraag.

Als je nog geen router hebt aangeschaft dan zou mijn advies zijn om die Genexis gewoon z'n werk te laten doen en te kiezen voor een router met een RJ45 WAN interface.

De keuze in routers is dan vele malen groter en het vervangen van de NTU door een eigen SFP module zal je geen enkele functionele winst opleveren.

En mocht je voor een FRITZ!Box willen gaan, kies dan voor de FRITZ!Box 4060, dat is mijns inziens de FRITZ!Box met de beste specs voor glasvezel aansluitingen. Een FRITZ!Box uit de 7 serie heb je niet nodig want die serie is in principe bedoeld voor VDSL aansluitingen.

7590 is prima te gebruiken i.c.m. een glasvezel kastje (zit gewoon WAN poort op)

Zelfs kpn verhuurd dit type aan glasvezel klanten 

Ik heb dit model zelf ook gebruikt met alles in een en werkt perfect

Moet zeggen dat de 4060 er ook wel mooi uit ziet kwa spec. 

 

Reputatie 7

7590 is prima te gebruiken i.c.m. een glasvezel kastje (zit gewoon WAN poort op)

Weet ik en toch adviseer ik de 4060 want die heeft veel betere specs.

En weet je wat nu het mooie is van de 4060 ... je neemt hem gewoon mee naar willekeurig andere providers als je een keer wilt switchen.

7590 is prima te gebruiken i.c.m. een glasvezel kastje (zit gewoon WAN poort op)

Weet ik en toch adviseer ik de 4060 want die heeft veel betere specs.

En ik wacht op de 5590 fiber 

5530 vindt ik niet wat 

Ik heb geduld 😂

 

7590 is prima te gebruiken i.c.m. een glasvezel kastje (zit gewoon WAN poort op)

Weet ik en toch adviseer ik de 4060 want die heeft veel betere specs.

En weet je wat nu het mooie is van de 4060 ... je neemt hem gewoon mee naar willekeurig andere providers als je een keer wilt switchen.

50 euro duurder, maar 3 LAN poorten, en als meerwaarde wifi 6, de 7590AX dus met WiFi 6 is ongeveer even duur en wel 4 Lan poorten.

Verhuis je naar een koper gebied werkt die daar ook, bij de 4060 zit je klem, moet je over, nou ik weet het wel pak de 7583 kun je ook pair bonding aan.😉😉

@Doornekamp33 

Wat ik dan wel vreemd vindt is dat gast via LAN poort 3 wel kan met dat type 

En met de 5530 niet vaag 

@peter-keetfm , Fritzbox is sowieso vaag, een 2.5Gb wanpoort op de 4060, 1 2.5Gb Lan op de 5530, en waarom maar 3 lan poorten terwijl er steeds meer bekabelt moet worden.

Ik kom er niet mee weg zonder extra switch, heb er total 12 nodig en kan precies met de 5490, 7583 en een netgear switch, was wel puzzelen.

 

Reputatie 7

...en waarom maar 3 lan poorten terwijl er steeds meer bekabelt moet worden.

Of het er nu drie of vier zijn, je komt zeer waarschijnlijk toch poorten te kort en dus zal je er sowieso wel een switch achter moeten plaatsen.

Zelf gebruik ik maar één poort van mijn router voor het LAN.

...en waarom maar 3 lan poorten terwijl er steeds meer bekabelt moet worden.

Of het er nu drie of vier zijn, je komt zeer waarschijnlijk toch poorten te kort en dus zal je er sowieso wel een switch achter moeten plaatsen.

Zelf gebruik ik maar één poort van mijn router voor het LAN.

Ja ieder zij of haar voorkeur 

Wat maakt mij het nou uit dat jij maar een LAN poort van een router gebruikt 

 

Reputatie 7
Badge +11

Of het er nu drie of vier zijn, je komt zeer waarschijnlijk toch poorten te kort en dus zal je er sowieso wel een switch achter moeten plaatsen.

Zelf gebruik ik maar één poort van mijn router voor het LAN.

Ja ieder zij of haar voorkeur 

Wat maakt mij het nou uit dat jij maar een LAN poort van een router gebruikt 

Het punt is meer dat het niet echt uit maakt hoe je het allemaal aansluit, een goeie switch of direct op het modem/router maakt geen merkbaar verschil. Ik heb hier bijvoorbeeld ook maar één LAN-poort van mijn router in gebruik, verder hangt alles achter een 24-poorts switch.

@NHendriks 

Het maakt wel degelijk uit 

En het hangt echt van de situatie af 

Ik heb hier 2 meterkasten met netwerk apparatuur

De fritzbox wat in meterkast 1 hangt zitten ook de tv ontvangers op aangesloten 

LAN poort 1 gaat direct naar meterkast 2 

Waar nu nog de Netgear r9000 router dienst doet 

Die moet nog vervangen worden door de omada 605 router 

Netwerk poort die ik in meterkast 1 over heb zit de P1 meteropnemer op 

Dus 4 poortjes nodig in meterkast 1 

Ga het nog veranderen 

De utp kabel waar alles door gaat is ook nog jaren nul (2004) 

 

Ik bedoel meer je kunt niet bij de mensen thuis kijken 

En een fritzbox met 4 LAN poorten kan net voldoende zijn om zonder extra switch te werken 

Reputatie 7

Ik heb hier 2 meterkasten met netwerk apparatuur

Is dit meterkast 1 of meterkast 2?

Ik heb hier 2 meterkasten met netwerk apparatuur

Is dit meterkast 1 of meterkast 2?

Nee dat is meterkast 2 

@wjb 

Meterkast 1 waar glasvezel binnen komt 

Moet nog wat afwerken 

 

...en waarom maar 3 lan poorten terwijl er steeds meer bekabelt moet worden.

Of het er nu drie of vier zijn, je komt zeer waarschijnlijk toch poorten te kort en dus zal je er sowieso wel een switch achter moeten plaatsen.

Zelf gebruik ik maar één poort van mijn router voor het LAN.

Ik gebruik er 4 op de 5490, gaan er 2 naar de TV, 1 naar de 7583 boven en 1 naar een switch achter de TV, die switch zit vol, de 7583 zit boven vol, zou ik dus een extra switch nodig hebben voor 1 lan aansluiting, niet nodig als er gewoon 4 poorten op zitten.

Maar inderdaad, iedereen richt zij netwerk anders in en heeft andere behoeften, maar als je hier leest hoeveel er problemen hadden met de V10a die er 1 minder had ben ik niet de enige.😉😉

Reputatie 3
Badge

7590 is prima te gebruiken i.c.m. een glasvezel kastje (zit gewoon WAN poort op)

Weet ik en toch adviseer ik de 4060 want die heeft veel betere specs.

En weet je wat nu het mooie is van de 4060 ... je neemt hem gewoon mee naar willekeurig andere providers als je een keer wilt switchen.

De 4060 heeft geen muurbeugel, dus heeft een plank nodig om op te staan → extra ruimtebeslag.

Reputatie 4
Badge +2

Heeft al iemand de fritzbox 5530 met AoN module werkend op het kpn netwerk. Rechtstreeks op glasvezel. En vraag nu niet waarom zou je dit willen. Ben benieuwd. 

Heeft al iemand de fritzbox 5530 met AoN module werkend op het kpn netwerk. Rechtstreeks op glasvezel. En vraag nu niet waarom zou je dit willen. Ben benieuwd. 

Al maanden geleden heb ik dit in een ander topic wel zeker van 1 persoon gezien. AON eigen modem is al jaren mogelijk.

Reputatie 7

Heeft al iemand de fritzbox 5530 met AoN module werkend op het kpn netwerk. Rechtstreeks op glasvezel. En vraag nu niet waarom zou je dit willen. Ben benieuwd. 

Al maanden geleden heb ik dit in een ander topic wel zeker van 1 persoon gezien. AON eigen modem is al jaren mogelijk.

Ik geloof niet dat dat de vraag was, ik geloof dat de vraag was of er al iemand is die een FRITZ!Box 5530 met AON module heeft. Ik heb overigens wel voorbeelden gezien van mensen die een 5490 rechtstreeks op de glasvezel hebben maar ik kan me geen bericht voor de geest halen waar dat succesvol met een 5530 gedaan is.

Overigens zou het geen enkel probleem mogen zijn.

Dat vraag ik mij ook af of het al getest is met een 5530 

Ik persoonlijk zal ik die fritzbox niet nemen en wachten op de 5590 

Ik zelf denk ik dat ik de NT weer ga plaatsen 

En de 7590 weer ga gebruiken

De 7590 met NT heeft wel meer energie verbruik 

Maar de 7590 is vlotter in het menu 

En is in de Nederlandse taal 

En dat vindt ik wat prettiger

Maar goed ik heb de 5490 getest op direct glasvezel

En kan mijn mededeling doen op het forum 

Zie het maar als een test opstelling

Â