Beantwoord

FRITZ!Box 5530 op GPON Glasvezel zonder tussenkomst van ONT

  • 4 October 2021
  • 306 reacties
  • 7655 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

306 reacties

Reputatie 7

Kpn levert GPON (een andere techniek dan AON) omdat dit met andere gebruikers niet zou storen wanneer je GPON zelf rechtstreeks aansluit op glasvezel. Je zou dus de kans lopen als je de FRITZ!Box 5530 fiber met GPON sfp-module aansluit dat dit storing bij andere gebruikers kàn geven. Zo is dat me hier verteld. Maar ik lees nu dat: “Dat heeft daarmee niks te maken. Als je een GPON-module aansluit op het netwerk nu zal dat ook niet voor problemen zorgen”. En waarom staat de kpn dan het niet toe om GPON zelf rechtstreeks aan te sluiten?

Dat zal KPN vanaf 28 januari 2022 dus wel moeten gaan doen.

Providers proberen al vele jaren om hun eigen apparatuur op te dringen. KPN is gelukkig al eerder overstag gegaan voor al haar netwerken die geen "shared medium" zijn. Bij een "shared medium" spelen twee aspecten een rol:

1) Storing bij alle abonnees op een netwerksegment als één abonnee een glasvezelmodule gebruikt die niet compatible is. Bijvoorbeeld een AON module op een PON aansluiting.

2) Waarborg van security en privacy aangezien data van een abonnee ook op de aansluitingen van de andere abonnees beschikbaar is.

Beide punten worden uiteraard ondervangen in de standaarden voor PON maar ik kan me heel goed voorstellen dat KPN dat goed wil borgen in regels om zo problemen te voorkomen en privacy te kunnen waarborgen.

 

Daarentegen mag je AON wel zelf rechtstreeks aansluiten, maar dan kom je met de volgende zin: “Als je een AON-SFP aansluit daarentegen wel”. En ook dat is tegenstrijdig met hetgeen over AON gezegd is dat dit nooit problemen geeft bij andere gebruikers omdat AON een heel andere techniek is dan GPON.

Je moet die opmerking wel in z'n context laten staan en dan lees je dat het gaat om het aansluiten van een AON-SFP op een PON netwerk. Het aansluiten van een "verkeerde" AON-SFP module op een AON netwerk geeft nooit problemen bij een andere abonnee maar het aansluiten van een AON-SFP op een PON netwerk geeft altijd problemen bij de andere abonnees.

Reputatie 5
Badge +1

Ik ben begonnen met de vraag waarom je een FRITZ!Box 5530 fiber zelf niet rechtstreeks op glasvezel kan en mag aansluiten met GPON. Dat mag wel met AON.

Maar zo langzamerhand dwalen we af van de eigenlijke vraag ;-)

Wanneer je een GPON-glasvezel aansluiting hebt (ikke dus), gebruik je- tenminste bij de FRITZ!Box 5530 fiber- een sfp GPON-module om die rechtstreeks op de FTU aan te kunnen sluiten. Maar omdat je die niet rechtstreeks zelf mag aansluiten (wordt aangesloten door de kpn middels een ONT-kastje), wordt er bij een FRITZ!Box 5530 fiber in Nederland gekocht géén sfp GPON-module geleverd. Er wordt bij een in Nederland gekochte FRITZ!Box 5530 fiber alleen een sfp AON-module geleverd. Maar ik heb de FRITZ!Box 5530 fiber in Duitsland gekocht (op aanraden van AVM;  apparaat is gemaakt voor de internationale markt) en daar zitten beide modules bij. Er zit een groene LC/APC naar groene LC/APC glasvezel kabel bij die niet past in de FTU omdat die een groene SC/APC-stekker heeft. Dat glasvezel kabeltje is alleen geschikt voor Duitse aansluitingen op glasvezel. Maar ik heb een groene (voor FTU) SC/APC naar (sfp-module) groene LC/APC glasvezel kabeltje nodig voor GPON-glasvezel. Ik heb nu op voorhand een passend glasvezel kabeltje gekocht met groene SC/APC (voor in de FTU) naar groene LC/APC (voor in de sfp-module) stekker mèt groene SC/APC-SC/APC contra stekker in de patch cover van de FTU. Om de FRITZ!Box 5530 fiber toch te kunnen gebruiken heb ik die nu aangesloten op de 2,5 Gb/s LAN 1 van de FRITZ!Box 5530 fiber en het ONT-kastje. Zoals dit ook wordt aangesloten met bijv. een FRITZBox 7590 op de blauwe WAN-poort.

Het is nu gewoon afwachten tot de kpn dit rechtstreeks aansluiten met GPON op glasvezel vrijgeeft/toestaat. Maar de kpn zo langzamerhand kennende gaat dit echt wel langer duren dan vanaf januari 2022……...

Reputatie 7

Maar de kpn zo langzamerhand kennende gaat dit echt wel langer duren dan vanaf januari 2022……...

Als ze op de vingers getikt willen worden door de ACM dan zal dat wellicht langer gaan duren maar ik verwacht dat 28 januari 2022 de technische speciificaties voor het aansluiten van een eigen ONT op de G-PON en XGS-PON netwerken netjes geplubliceerd zullen zijn en dat er tevens een procedure zal zijn om jouw eigen ONT te registreren.

Reputatie 5
Badge +1

> netwerken netjes geplubliceerd zullen zijn ……..

Publicatie of niet, de kpn doet toch wat ze zelf willen. Dat zie je hier wel in de bebouwde kom van Heerenveen waar de kpn geen glasvezel aanlegt in de straten Het Meer vanaf de A32 tot aan De Knipe en vanaf de Leeuwarderstraatweg vanaf de A9 tot aan Nieuwebrug. Die straten liggen wel degelijk in de bebouwde kom en niemand kan mij vertellen waarom de kpn hun afspraak (van dec. 2019 met de gemeente) niet nakomt om alle woningen in de bebouwde kom op glasvezel aan te sluiten…….. In plaatsen om Heerenveen heen zoals Oude- en Nieuweschoot zijn ze bezig om huizen op glasvezel aan te sluiten.

Ik heb nu vanaf 30 oktober 2021 exact een half jaar glasvezel maar die mensen die op Het Meer en Leeuwarderstraatweg wonen hebben nog steeds geen glasvezel. Ja er is maanden geleden een brief van Digitale Stad naar die mensen gestuurd om die “lekker” te maken dat ze daar ook glasvezel krijgen, maar dat is nu alweer erg lang geleden en ook in de buurt is totaal geen enkele activiteit te bemerken wat de aanleg van glasvezel betreft. Ook reageert Digitale Stad niet op e-mail berichten en dat zet mij toch weer aan het denken…...

Reputatie 7
Badge +11

 Digitale Stad en KPN hebben niks met elkaar te maken..

Reputatie 5
Badge +1

 Digitale Stad en KPN hebben niks met elkaar te maken..


Dàt werd echter wel door Digitale Stad gesuggeerd dat ze samen zouden werken met de kpn.......

 

Reputatie 7
Badge +11

 Digitale Stad en KPN hebben niks met elkaar te maken..


Dàt werd echter wel door Digitale Stad gesuggeerd dat ze samen zouden werken met de kpn.......

 

Dat klopt wel inderdaad maar dat is pas zodra de aanleg compleet is. Volgens de site van Digitale Stad:

Digitale Stad legt het glasvezelnetwerk aan. KPN NetwerkNL beheert het glasvezelnetwerk.

 

De precieze relatie tussen de twee durf ik niet te zeggen maar zoals ik het lees ligt de verantwoordelijkheid voor de aanleg volledig bij Digitale Stad.

Reputatie 7
Badge +10

 Digitale Stad en KPN hebben niks met elkaar te maken..


Dàt werd echter wel door Digitale Stad gesuggeerd dat ze samen zouden werken met de kpn.......

 

Ja, de provider KPN werkt samen met Digitale Stad. Dat is iets anders dan KPN Netwerk.

De twee straten die je noemt ken ik goed en die worden door Digitale Stad gedaan, niet door KPN Netwerk.

Dus vragen hierover kan en moet je stellen aan Digitale Stad.

Reputatie 5
Badge +1

 Digitale Stad en KPN hebben niks met elkaar te maken..


Dàt werd echter wel door Digitale Stad gesuggeerd dat ze samen zouden werken met de kpn.......

 

Ja, de provider KPN werkt samen met Digitale Stad. Dat is iets anders dan KPN Netwerk.

De twee straten die je noemt ken ik goed en die worden door Digitale Stad gedaan, niet door KPN Netwerk.

Dus vragen hierover kan en moet je stellen aan Digitale Stad.

Beetje flauw om te zeggen dat het kpn netwerk iets anders is dan kpn, want dat weet ik. Maar kpn netwerk en kpn zijn wel familie van elkaar en worden daarom (erg vaak) als één bedrijf gezien.

Vragen stellen aan Digitale Stad heeft geen enkele zin, omdat ze niet antwoorden. Zoiets dergelijks had het kpn netwerk ook met die “nieuwsbrief” om je op de hoogte te houden hoever het is met de aanleg van glasvezel. Nooit een bericht van hun ontvangen……..

De bewoners hebben al een half jaar geleden een brief van Digitale Stad gehad dat zij daar glasvezel gaan aanleggen, maar tot op heden is er nog steeds niet begonnen met aanleggen. Het ziet er ook niet naar uit dat ze binnenkort beginnen……..

Reputatie 1

KPN stelt dat vrije keuze nu mogelijk met de twee Fritz!boxen die KPN verhuurd, maar daar zit geen 5530 bij, maar twee boxen met een ONT ertussen.  

Als ik in Nederland een Fritz!box 5530 wil bestellen, kan ik alleen een AON versie krijgen, terwijl ik een GPON aansluiting heb. FRitzbox!5530 Fiber wordt exclusief via de provider geleverd. Maar niet bij KPN.

Kennelijk heeft KPN de aanschaf van 5530 Fiber op deze manier kortgesloten om de echte vrije keus om zeep te helpen. Dit is niet in de geest van de nieuwe wet. 

In Duitsland kan ik wel een Fritz!box 5530 Fiber kopen die geschikt is voor zowel AON als GPON. Vraag is of deze in Nederland kan worden gebruikt. Het bedrijf AVM zit in Duitsland.

Wie weet er meer over?

 

 

Reputatie 7
Badge +11

KPN heeft niets om zeep geholpen. De GPON-SFP wordt door AVM niet geleverd in Nederland omdat je daar vooralsnog niets aan hebt. KPN is namelijk niet de enige provider die met GPON levert, T-Mobile (officiëel Glasoperator) plaatst sinds dit jaar enkel GPON-apparatuur meer in wijkcentrales en ook een groot deel van het netwerk van Delta Fiber is gebaseerd op de PON-technologie.

De vrije modemkeuze zoals gedefinieerd in de laatste beleidsregel (dus geen wet) omtrent eindapparaten van de ACM gaat ook pas eind deze maand in. KPN was juist een van de eerste die een vrije modemkeuze toe liet op het netwerk met volledige functionaliteit zoals ook vaste telefonie in tegenstelling tot een hoop andere providers. Bij PON-technologie is het ONT vooralsnog een essentieel onderdeel van de infrastructuur door de manier hoe deze technologie werkt. Er zal verandering komen maar hoe deze eruit ziet is nog niet naar buiten gebracht en ik verwacht ook niet dat deze voor de 28e naar buiten gebracht gaat worden.

Ik zie tevens geen enkele toegevoegde waarde op performance gebied om een eigen ONT te gaan gebruiken, kost een hoop geld en op den duur is je investering niks meer waard omdat de technologieën veranderen, vooral met PON gaat het hard. GPON is bij KPN nog geen twee jaar oud en nu al wordt er overgestapt op XGS-PON.

@NHendriks

Kun je nog eens een meting doen?

Ik heb alles nog een keer met de fluke one click cleaner gedaan demping blijft hoog

Meting mag je hier plaatsen

Fritzbox 5490 fiber

 

Reputatie 7
Badge +11

Volgens de poort in de centrale zit de Tx op -5.55dBm en Rx op -9.01dBm. Een honderdste buiten norm. Dat zou geen problemen moeten geven, ik heb lijnen met een hogere demping perfect zien functioneren. Omtrent die demping zal dan ook geen monteursaansturing gedaan kunnen worden omdat die volgens de systemen wel volgens norm is, die rond het af op tienden.

Wat mij wel opvalt is dat er toch wel wat PPP-sessie verbrekingen te zien zijn op de lijn in de laatste twee weken, vooral op 2-1-2022 om 21:46/21:47 had ie er wat moeite mee. Ik ben er iets dieper in gedoken en mogelijk heeft dat te maken met een pakketwijziging die die dag is doorgevoerd. Er moet dan namelijk een nieuw profiel in de poort ‘geladen’ worden. Verder blijft het bij een enkele onderbreking gedurende eind van de avond of ergens in de nacht. Dit kan door van alles komen.

@NHendriks 

dank je voor de info

Reputatie 1

 

 

Reputatie 1

KPN heeft niets om zeep geholpen. De GPON-SFP wordt door AVM niet geleverd in Nederland omdat je daar vooralsnog niets aan hebt. KPN is namelijk niet de enige provider die met GPON levert, T-Mobile (officiëel Glasoperator) plaatst sinds dit jaar enkel GPON-apparatuur meer in wijkcentrales en ook een groot deel van het netwerk van Delta Fiber is gebaseerd op de PON-technologie.

De vrije modemkeuze zoals gedefinieerd in de laatste beleidsregel (dus geen wet) omtrent eindapparaten van de ACM gaat ook pas eind deze maand in. KPN was juist een van de eerste die een vrije modemkeuze toe liet op het netwerk met volledige functionaliteit zoals ook vaste telefonie in tegenstelling tot een hoop andere providers. Bij PON-technologie is het ONT vooralsnog een essentieel onderdeel van de infrastructuur door de manier hoe deze technologie werkt. Er zal verandering komen maar hoe deze eruit ziet is nog niet naar buiten gebracht en ik verwacht ook niet dat deze voor de 28e naar buiten gebracht gaat worden.

Ik zie tevens geen enkele toegevoegde waarde op performance gebied om een eigen ONT te gaan gebruiken, kost een hoop geld en op den duur is je investering niks meer waard omdat de technologieën veranderen, vooral met PON gaat het hard. GPON is bij KPN nog geen twee jaar oud en nu al wordt er overgestapt op XGS-PON.

Ik heb een GPON aansluiting. maar kan bij KPN geen Fritz!box 5530 GPON op aansluiten, want die worden volgens AVM exclusief geleverd via de providers. Maar als ik KPN kies kan ik kiezen uit twee  VDSL Fritz!boxen die via een ONT worden aangesloten. De box die ik wil wordt vooralsnog niet door KPN geleverd. 

Hoezo duur? Voor 7,49 per maand kan ik een Fritz!Box van KPN huren. Dat is 2 jaar bijna €180. De Fritz!Box 5530 met ingebouwde ONT en bijbehoren AON en GPON kabels kost ongeveer €170. 

U zult waarschijnlijk met het argument komen dat ik voor €7,49 ondersteuning krijg en als het modem kapot gaat krijg ik een nieuwe/andere.  

Met 1G ben ik heel tevreden en kan ik doen wat ik wil . Als XGS-PON beschikbaar komt (Delta plant de uitrol end van dit jaar), stopt dan de provider met de GPON van 1 Gb? Wordt iedereen dan verplicht een nieuw XGS-PON modem te kopen? Denk ik niet. Bovendien is de 8Gb met XGS-PON een totale snelheid waarvan via daarvoor geschikte speciale modem twee poorten met 1Gb en 2,5Gb ter beschikking wordt gesteld. Dus zo spectaculair is het (nog) niet. 

Tot slot: Kunt u als KPN monteur mij bevestigen dat een Fritz!Box 5530 GPON niet werkend rechtstreeks op de FTU kan worden aangesloten? 

Reputatie 1

sorry voor twee lege berichten. Ik ben nieuw hier :sunglasses:

Hallo @heusden99 , vanaf 28 januari is pas bekend wat er mogelijk is voor de DHZ'er.

Als je bij KPN opwaardeert naar 1Gigabit wordt je bestaande PON aansluiting automatisch opgewaardeerd naar XGS-PON.

 

 

Om even een paar dingen te verduidelijken @heusden99 .

  1. Je bent niet verplicht een fritzbox via KPN te huren.
  2. Als straks de vrije modemkeuze ingaat moet elk geschikt apparaat gaan werken vanaf het AOP. (Abonnee Overname Punt) dus het laatste stukje van de kabel.
  3. Als er van G-pon naar XGS-pon gegaan word en jij hebt een eigen modem zul je zelf moeten zorgen dat die op XGS gaat werken, dat is de keerzijde van eigen modems
  4. Straks zal de 5530 met G-Pon module op G-pon moeten gaan werken, voor XGS zal er een andere module in moeten als die beschikbaar is.
  5. Niemand word verplicht een nieuw modem te kopen als er op een andere drager word overgegaan, alleen als jij zelf een modem hebt gekocht en die niet geschikt meer is dan kan je twee keuzes maken,  1, de router van de provider gebruiken, 2, zelf een nieuwe kopen.

sorry voor twee lege berichten. Ik ben nieuw hier :sunglasses:

Wacht even tot na 28 januari wanneer de vrije modemkeuze wettelijk van kracht zal zijn. GPON en XGS-PON kun je zien als het modem deel van een eindapparaat ( je FritzBox met optische aansluiting). Kijk ook vooral naar Ziggo wat die gaan doen. Het vergt procedure aanpassingen van helpdesk en administratie, waar we in NL zo goed in zijn. Kan ook zijn dat KPN mensen die op PON infrastructuur zitten laat wisselen van GPON naar XGS-PON. En dan vrije modemkeuze maar door schaarse keuze (of zelfs niet) hebben ze dan genoeg tijd om het proces van administratie op orde te krijgen. En zijn de mensen die het willen (de gemotiveerden, mensen met enige of veel kennis van zaken) ook gelijk proefkonijn en/of tester, wat weer goedkoper is want dan hoeven ze zelf geen/weinig dummy testen te doen.

Voor glasvezel operators en CPE fabrikanten is het nieuwe techniek en valt heel veel te winnen en te optimaliseren als je de wereldwijde markt bekijkt, of dat gebeurt is een tweede, want je moet vrij radicaal overhead uit de systeemontwerpen verwijderen en daar waagt zich (voorlopig) niemand aan als je niet zicht hebt op 1 miljard stuks of hele hoge marges, zie Apple met z’n 1000+ euro kostende mobile eindapparaten of levenslange datamining, zie Google en Feesboek.

Daarnaast bulken mensen van het geld en maakt het ze doorgaans ze niks uit of ze 10+ jaar lang een kastje van 8W 24/7 in de meterkast hebben hangen met gemiddeld momenteel factor 10.000 overcapaciteit. ( Vroeger werd de energievoorziening van de CPE (‘T65’) door de PTT’s werd gedaan).

@tmoesel eerste deel kan ik met mijn beperkte verstandelijke vermogen nog volgen, maar wat wil je met de rest eigenlijk duidelijk maken? (Vanaf:  Kijk ook vooral naar Ziggo ……...)

Reputatie 7

Bij PON-technologie is het ONT vooralsnog een essentieel onderdeel van de infrastructuur door de manier hoe deze technologie werkt. Er zal verandering komen maar hoe deze eruit ziet is nog niet naar buiten gebracht en ik verwacht ook niet dat deze voor de 28e naar buiten gebracht gaat worden.

Ook ik denk dat die informatie pas op de 28e beschikbaar zal komen. Er staat dan ook een WBA Expertsessie gepland waarin de vrije modemkeuze behandeld zal worden.

Reputatie 7

Als XGS-PON beschikbaar komt (Delta plant de uitrol end van dit jaar), stopt dan de provider met de GPON van 1 Gb? Wordt iedereen dan verplicht een nieuw XGS-PON modem te kopen? Denk ik niet.

Ik ben bang van wel immers als jouw aansluiting zal van G-PON naar XGS-PON omgezet wordt dan betekent dat dat een G-PON ONT niet meer zal werken op jouw aansluiting.

Reputatie 7
Badge +11

Kan ook zijn dat KPN mensen die op PON infrastructuur zitten laat wisselen van GPON naar XGS-PON. En dan vrije modemkeuze maar door schaarse keuze (of zelfs niet) hebben ze dan genoeg tijd om het proces van administratie op orde te krijgen.

Dat is niet het geval. Er wordt nu overgestapt naar XGS-PON omdat dat een hogere capaciteit per aansluiting in de centrale heeft. Bij GPON ben je gelimiteerd aan 2.5Gbps download en 1.25Gbps upload verspreid over maximaal 64 klanten (KPN Wholesale gebruikt een ratio van 1:32), met XGS-PON is die capaciteit 10Gbps symmetrisch. Omdat we steeds meer klanten met een gigabit-abonnement verwelkomen is het nodig om die extra capaciteit te creëren.

 

Ik heb een GPON aansluiting. maar kan bij KPN geen Fritz!box 5530 GPON op aansluiten, want die worden volgens AVM exclusief geleverd via de providers. Maar als ik KPN kies kan ik kiezen uit twee  VDSL Fritz!boxen die via een ONT worden aangesloten. De box die ik wil wordt vooralsnog niet door KPN geleverd. 

Dat is als je ze bij KPN zelf huurt. AVM kiest ervoor om vooralsnog geen GPON-module bij de 5530 in Nederland te leveren. Hoe dat traject er uit ziet is mij niet bekend en daarvoor moet je bij AVM zijn.

 

Hoezo duur? Voor 7,49 per maand kan ik een Fritz!Box van KPN huren. Dat is 2 jaar bijna €180. De Fritz!Box 5530 met ingebouwde ONT en bijbehoren AON en GPON kabels kost ongeveer €170.

En daar zit geen ferrule-cleaner bij, die zal je toch echt nodig hebben als je zelf met glasvezelkabels gaat werken. Een klein stofje op de ferrule kan al genoeg zijn voor een klapperende verbinding. Ik vraag me ook af hoe je op 170 euro komt, goedkoopste die ik voorbij zie komen is rond de 190 euro, zonder GPON-module. Kans is dat als die erbij komt deze nog een stukje duurder wordt. In dat pakket zit de patchkabel er niet bij, die zal je zelf aan moeten schaffen. Ja Amazon is goedkoper maar voor dergelijke producten zal ik nooit naar Amazon gaan. De Fritzbox huren bij KPN is overigens inclusief ondersteuning van Service Plus. Een uitbreiding op de gebruikelijke klantenservice.

 

U zult waarschijnlijk met het argument komen dat ik voor €7,49 ondersteuning krijg en als het modem kapot gaat krijg ik een nieuwe/andere.  

Dat is het inderdaad, als de Fritzbox bij KPN afgenomen wordt dan wordt deze wel ondersteunt, mede door Service Plus. Met een eigen Fritzbox lever je in op support.

 

Met 1G ben ik heel tevreden en kan ik doen wat ik wil . Als XGS-PON beschikbaar komt (Delta plant de uitrol end van dit jaar), stopt dan de provider met de GPON van 1 Gb? Wordt iedereen dan verplicht een nieuw XGS-PON modem te kopen? Denk ik niet

KPN is al gestopt met de uitrol van GPON, enkel orders die nog op de backlog staan worden geleverd op GPON, alle andere orders worden geleverd op XGS-PON. Dit geldt ook voor de providers die via Wholesale WBA (provider diensten op apparatuur in de centrale van KPN) leveren. Als er van drager gewisseld wordt zal je inderdaad nieuwe apparatuur moeten aanschaffen. KPN bepaald welke drager je krijgt en mag hier zelf gewoon van wisselen indien dit nodig is voor load balancing of om de abonnementssnelheid te halen. Hetzelfde zien we al met pairbonding lijnen. Een klant mag zijn eigen modem aansluiten maar als deze niet geschikt is voor pairbonding zal de klant zelf zorg moeten dragen voor een geschikt modem, of de door KPN geleverde apparatuur aansluiten. Omdat jij nu zo te zien een 1Gbps-abonnement afneemt is de kans groot dat deze de komende tijd gemigreerd gaat worden naar XGS-PON.

 

Bovendien is de 8Gb met XGS-PON een totale snelheid waarvan via daarvoor geschikte speciale modem twee poorten met 1Gb en 2,5Gb ter beschikking wordt gesteld. Dus zo spectaculair is het (nog) niet. 

Het is zeker wel spectaculair. Delta gaat abonnementen van 8Gbps op XGS-PON aanbieden inderdaad. Maar daar is niet waar XGS-PON het grote verschil maakt voor KPN. Met XGS-PON is er 10 gigabit symmetrisch beschikbaar voor 128 klanten op dezelfde aansluiting in de wijkcentrale. Met GPON is dat 2.5Gbps download en 1.25Gbps upload voor maximaal 64 klanten. Dat is echt een enorm groot verschil. Met XGS-PON zou KPN theoretisch 128 klanten kunnen voorzien van het Hussel 50/50-abonnement inclusief overcapaciteit, met GPON beperkt zich dat tot 36 klanten. Nu gebruikt KPN Wholesale een splitterratio van 1:32 maar dat zou dus kunnen veranderen in de toekomst als de vraag veranderd.

 

Tot slot: Kunt u als KPN monteur mij bevestigen dat een Fritz!Box 5530 GPON niet werkend rechtstreeks op de FTU kan worden aangesloten? 

Momenteel nog niet. zoals ik al aangaf. Vanaf 28 januari zal het wel moeten maar daar is zoals ik al aangaf nog niets over naar buiten gebracht en ik verwacht ook niet dat dit eerder dan 28 januari gaat komen. De vraag is dan ook of de GPON SFP die AVM nu heeft bij de 5530 goed samen kan werken met de Nokia-OLT's in de wijkcentrale. Geen idee in hoeverre AVM daarop getest heeft. Daarbij weet ik ook niet of AVM ook een XGS-PON SFP heeft. De 5530 is dusdanig beveiligd dat je enkel Fritzbox SFP modules kan gebruiken en er niet even een eigen in kan steken (dat is voor mij echt een doorn in het oog).

 

 

Mijn mening is in ieder geval duidelijk over het verwijderen van een NT bij AON of ONT bij PON: je gaat absoluut geen verschil merken in de performance en het enige wat je eigenlijk doet is inleveren op support. Met AON vallen de kosten nog mee en zal er geen nieuwe drager meer komen maar PON-apparatuur is een stuk duurder en de kans op nieuwe dragers is daar nog wel aanwezig. Als voorbeeld: bij FS.com kan ik een gigabit SFP voor AON aanschaffen voor nog geen 15 euro. GPON kost al richting de 60.

Reputatie 7

Mijn mening is in ieder geval duidelijk over het verwijderen van een NT bij AON of ONT bij PON: je gaat absoluut geen verschil merken in de performance en het enige wat je eigenlijk doet is inleveren op support.

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Verder denk ik dat abonnees met een GPON aansluiting er sowieso verstandig aan doen om eerst de omzetting naar XGS-PON af te wachten.