Beantwoord

Geen aanleg glasvezel in verband met foutieve aanduiding als buitengebied

  • 8 March 2021
  • 5 reacties
  • 93 keer bekeken

Goedemorgen, 

In mijn woonplaats zijn ze heel erg druk bezig met het aanleggen van het glas netwerk. Overal zijn er graaf werkzaamheden om de buitengebieden te voorzien van glas, geweldig idee natuurlijk dat we richting nieuwe technieken aan het migreren zijn. Als ICT’er wordt ik daar erg enthousiast van.

Echter is mijn straat gelegen in wat door de gemeente gekwalificeerd wordt als bebouwde kom maar door KPN als buitengebied. 

Hier zit dan ook de discrepantie. Deze straat zal nu niet voorzien worden met een glasnetwerk omdat het geen buitengebied is volgens de gemeente, echter zal er vanuit de KPN geen actie ondernomen worden om het netwerk te verbeteren omdat het volgens KPN wel buitengebied is. 

Onze internet lijn is een koperdraadje (dsl verbinding) die het huis binnenkomt. Die wordt aangesloten op de Experia box, om het dan wat te verbeteren hebben we een 4G router ontvangen zodat de internet verbinding nog enigszins richting iets gaat wat acceptabel is. 

Ik heb een aantal vragen:

Kan KPN aangeven waarom mijn straat niet als bebouwde kom is gekwalificeerd maar als buitengebied? 

Is er een planning beschikbaar vanuit KPN waarin duidelijk wordt of het netwerk in mijn straat / woonplaats verbeterd gaat worden? 

Als dit niet het geval gaat zijn, is er dan een planning beschikbaar dat de 4G routers vervangen worden door 5G routers dat zodra het 5G netwerk volledig ingezet is dat we daar op mee kunnen. 

 

Hoor graag van jullie.

 

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 8 March 2021, 18:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @10-o, bedankt voor je vragen!

Je kunt jouw eerste 2 vragen het beste stellen aan de netwerkbeheerder: KPN NetwerkNL. KPN NetwerkNL is verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van het netwerk voor internet, televisie en telefonie. Ik verwacht dat zij kunnen aangeven waarom er geen Glasvezel in jullie straat aangelegd kan worden en je kunt bij hen ook een haalbaarheidsonderzoek Glasvezel aanvragen. Via hen kun je per e-mail updates krijgen over het netwerk: komt er een verbetering aan, dan wordt je daar per e-mail over geïnformeerd. 

Wat betreft je vraag over een planning wanneer 4G routers vervangen gaan worden voor 5G routers: de 5G-frequentie die hogere snelheden mogelijk maakt is pas in 2022 beschikbaar voor Nederlandse telecomaanbieders. De verbeteringen die 5G met zich meebrengt, zullen we stapsgewijs introduceren: bij de klantenservice is er nog geen planning bekend, dus daar kan ik je nu niet over informeren. Tzt zal er ongetwijfeld meer en tot in detail bekend gemaakt worden! 

Hoi @Shyrin_  dank voor je antwoord.

Snap dat de 5G conversie nog op zich laat wachten, de 5G upgrade zou een fallback scenario voor mij zijn als er niets anders mogelijk is. 

 

Heb een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd voor beide varianten ben benieuwd wat daar uit voort komt.  Vind het jammer dat providers, iet alleen KPN, delen van woonplaatsen overslaan. Waarschijnlijk niet winstgevend genoeg om het te faciliteren. 

 

Reputatie 7
Badge +16

Heel graag gedaan! Ik ben ook benieuwd wat er uit komt: als je dat hier ook laat weten? 

Het kan daar inderdaad mee te maken hebben, aanleggen van Glasvezel is echt prijzig. Maar, 3 a 4 jaar geleden is er wel een inhaalslag gemaakt met glasvezel in buitengebieden, dus die vlieger gaat ook niet helemaal op… Er kunnen heel veel redenen achter zitten: hopelijk kan KPN NetwerkNL daar wat licht op schijnen!

Heb voor twee versies een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd, de reactie was binnen een half uur weer terug. 

Het antwoord was: “Het is helaas niet mogelijk om op het door u aangevraagde adres een glasvezelaansluitpunt te realiseren. Het adres ligt te ver buiten ons aansluitgebied.” 

 

Ben niet blij met de uitkomst hiervan maar bij wie moet je aankloppen om aan te tonen dat deze postcode gewoon in de bebouwde kom ligt? 

 

Reputatie 7
Badge +24

...bij wie moet je aankloppen om aan te tonen dat deze postcode gewoon in de bebouwde kom ligt? 

U zegt in uw startpost dat de buitengebieden glasvezel krijgen. En u zegt hier dat uw straat bebouwde kom is. Dan is het toch begrijpelijk dat u geen glasvezel krijgt?

Het is natuurlijk altijd heel vervelend als je op de scheiding woont en er net buiten valt…

Hoe komt u erbij dat KPN uw adres kwalificeert als buitengebied? Dat u een 4G modem heeft, dat zegt niets. Er zijn zat adressen met lage snelheid midden in dorpen en steden die een 4G modem kunnen krijgen en zat adressen met lage snelheid in het buitengebied die geen 4G modem krijgen.