Beantwoord

Geen signaal na aansluiten glasvezel (PON brandt niet)

  • 5 October 2020
  • 17 reacties
  • 2326 keer bekeken

Reputatie 1

Vorige week heeft KPN Netwerk het glasvezel kastje geplaatst, na de kabel vanaf de voordeur het huis in te trekken. Hierbij hebben ze een Nokia glasvezelkastje geplaatst, met de boodschap dat ik nu mijn moden kan aansluiten en internet zou moeten hebben. Na het aansluiten van mijn Experia Box (meegenomen van mijn vorige adres) kreeg ik echter geen signaal. Ik zie op het Nokia kastje het volgende:

 

Power: groen lampje.

Alarm: rood lampje

PON: geen lampje

LAN: groen lampje

Experia Box: rood lampje

 

Volgens de klantenservice moet KPN Netwerk nog doorgeven dat het geplaatst is, voordat ze het signaal kunnen activeren. Ik zit echter met de handen in het haar omdat ik momenteel thuiswerk en al geruime tijd zonder internet zit. Ik lees op dit Forum dat het bijv. mogelijk kan zijn om de PON op afstand te activeren. Kan er iets gedaan worden om mijn internet werkend te krijgen?

 

Veel dank,

Jasper

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 6 October 2020, 14:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @JasperVerplankeMattijssen, welkom! Fijn dat je je profiel al aangevuld hebt. Ik zie dat mijn collega's er vrijdag nog mee bezig zijn geweest. In de regel wordt hier in het weekend niet aan gewerkt. Ik verwacht dan ook dat je vandaag of morgen alsnog een terugkoppeling krijgt. Hopelijk eentje waarin aangegeven wordt dat het weer werkt! Mocht je in de loop van morgen niets gehoord hebben, laat het dan vooral weten. Ik ga dan verder voor je aan de slag. 

Reputatie 1

Hi Marcia, bedankt voor je reactie! Helaas heb ik nog niets gehoord - ook is er nog niets veranderd ten aanzien van wat ik stuurde over lampjes hierboven. Zou heel fijn zijn als je kan helpen! 

Reputatie 7
Badge +21

Bedankt voor het achterlaten van jouw gegevens. Ik lees in jouw dossier dat er één kastje opgehangen is met plakband dat ze daarna weer weg zijn gegaan en niet weer terug gekomen zijn om het verder af te maken. Is dit inmiddels al geregeld? Wij hebben helaas zelf niet de mogelijkheid om jou verder te helpen hierin. Ik heb daarom dit zojuist doorgezet naar een achterliggende afdeling. Deze afdeling gaat het verder onderzoeken en nemen als het nodig is telefonisch contact met jou op. Hou je ons ook op de hoogte? Als wij toch nog iets voor je kunnen doen, dan doen we dat graag!

Reputatie 1

Hi Vikash - Dat klopt. Dit waren echter monteurs van KPN Netwerk, van hen begreep ik dat eigenlijk nog een 'gewone' KPN monteur moet komen om het af te maken voor gebruik. Er hangt namelijk al wel een glasvezelkastje waarop ik mijn modem aan kan sluiten. Ik zie in een ander post op dit forum iets over het op afstand activeren van PON. Zou dat iets kunnen zijn? Of kan ik zelf een monteur laten komen? Ik heb niet zo veel vertrouwen meer in het wachten op doorsturing naar andere afdelingen en zou graag zelf meewerken aan de oplossing. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb niet zo veel vertrouwen meer in het wachten op doorsturing naar andere afdelingen en zou graag zelf meewerken aan de oplossing. 

Dat begrijp ik, maar we hebben de hulp van deze afdeling wel nodig om het werkend te krijgen. Zoals ik al in mijn eerste bericht aangaf hebben wij zelf niet de mogelijkheid om jou verder te helpen. :sweat: Wat ik wel kan doen is vragen of er een Noodpakket toegestuurd kan worden met daarin een met Mifi router en Digitenne. Laat je mij weten of je daar gebruik van wilt maken, dan ga ik proberen om dit jouw kant op te krijgen. :relaxed:

 

Reputatie 4
Badge +3

Hi Vikash - Dat klopt. Dit waren echter monteurs van KPN Netwerk, van hen begreep ik dat eigenlijk nog een 'gewone' KPN monteur moet komen om het af te maken voor gebruik. Er hangt namelijk al wel een glasvezelkastje waarop ik mijn modem aan kan sluiten. Ik zie in een ander post op dit forum iets over het op afstand activeren van PON. Zou dat iets kunnen zijn? Of kan ik zelf een monteur laten komen? Ik heb niet zo veel vertrouwen meer in het wachten op doorsturing naar andere afdelingen en zou graag zelf meewerken aan de oplossing. Bedankt!


Lijkt mij sterk m.b.t activeren van PON. Ik heb eerder het idee dat patch in wijkcentrale (PoP) niet gemaakt is. Want zonder een patch werkt geen enkele aansluiting met glasvezel (of dit nu PON of EoF/GoF is).

Het Nokia kastje (de ONT) zou al voorbereid moeten zijn. Ik hoop wel dat KPN webcare hier nu duidelijkheid in kan verschaffen hoe dit werkt, want alle klanten op nieuw aangelegde netwerken krijgen ook met PON te maken.

Reputatie 3
Badge +2

Weet u toevalig of de ONT wel geregistreerd is door de monteur? Als dit niet gedaan is zou dit mogelijk kunnen verklaren waarom u geen licht krijgt (alsmede natuurlijk dat de verbinding physiek aangesloten moet staan).

 

In de wholesale documentatie staat in ieder geval dat de ONT geregistreerd moet worden bij plaatsing.

Reputatie 1

Ik durf niets te zeggen over of de ONT geregistreerd is. Het was een beetje vreemd - de monteur wilde weggaan omdat hij klaar zou zijn, tot ik dat Nokia kastje zag liggen. Ik vroeg of dat niet geïnstalleerd moest worden, toen zei hij "dat het eigenlijk door een KPN monteur moest gebeuren, maar hij kon het ook wel even doen." Enkele minuten later zat het Nokia kastje op het glasvezelkastje geplakt met tape en was de monteur er vandoor. Er zitten gaan wel kabels e.d. van het glasvezelkastje naar het Nokia kastje. 

 

Kortom, gezien de gang van zaken zou ik mij voor kunnen stellen dat er betreffende de ONT een stap overgeslagen is. Hoe zou ik dat op kunnen lossen?

Reputatie 4
Badge +3

Ik durf niets te zeggen over of de ONT geregistreerd is. Het was een beetje vreemd - de monteur wilde weggaan omdat hij klaar zou zijn, tot ik dat Nokia kastje zag liggen. Ik vroeg of dat niet geïnstalleerd moest worden, toen zei hij "dat het eigenlijk door een KPN monteur moest gebeuren, maar hij kon het ook wel even doen." Enkele minuten later zat het Nokia kastje op het glasvezelkastje geplakt met tape en was de monteur er vandoor. Er zitten gaan wel kabels e.d. van het glasvezelkastje naar het Nokia kastje. 

 

Kortom, gezien de gang van zaken zou ik mij voor kunnen stellen dat er betreffende de ONT een stap overgeslagen is. Hoe zou ik dat op kunnen lossen?


Dat kan jij als klant niet oplossen, dit moet KPN doen. Of hier (weer) een monteur voor nodig is, zullen zij moeten beoordelen.

Het ONT kastje moet nog geactiveerd worden in het KPN (provider) systeem. Dit kan echter alleen gedaan worden door een KPN monteur. De installatie er van is inderdaad het kastje ophangen en aansluiten, maar hierna moet hij nog geactiveerd worden. KPN monteurs kunnen dit doen via een speciale app. Hiervoor moet er een monteur langskomen.

 

Groet,

Jordy

Reputatie 1

Bedankt Jordy! Als dat het geval is vind ik het jammer dat er nog geen monteur geweest is of zelfs is gepland. Als dit de standaard procedure is dan zou ik hopen dat het snel opgelost kan worden. Morgen ga ik telefonisch contact opnemen en hopelijk snel een monteur deze kant op krijgen :)

Reputatie 1

Update: net met KPN klantenservice gebeld. Zij kwamen er achter dat Volker Wessels aangegeven heeft dat ik niet thuis was, waardoor er niets aangesloten was. Dit klopt natuurlijk niet, want er zijn wel monteurs geweest. Vandaar dat er nog geen signaal was. Hopelijk wordt dit snel opgepakt, waardoor ik een KPN monteur kan plannen om het af te maken.

Reputatie 7

Jemig, wat een gedoe, @JasperVerplankeMattijssen. Ik zie hier ook dat je vanmorgen gebeld hebt. De back office heeft het in behandeling. Wat er nu moet gebeuren, vanuit Volker Wessels, is dat zij of de status aan hun kan aanpassen, of annuleren. Op dat moment komt hij bij ons weer binnen en kunnen we de boel verder in gang zetten. Daar is nu het wachten even op. Ik begrijp ook vanuit de back office notities dat er  afgelopen week al een noodpakket naar je is opgestuurd. Klopt dit?

Reputatie 1

Hi @Erik_ , bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad de status zoals het er nu voor staat. Het noodpakket heb ik inderdaad ontvangen, maar die 50 gigabytes vliegen er aardig snel doorheen. Ik hoop dus snel weer via mijn modem te kunnen internetten. Ik begreep dat het tot zeven werkdagen kan duren voordat Volker Wessels de status aanpast. Dat klinkt behoorlijk excessief voor een administratieve handeling dat onderdeel is van het vaste proces. Duurt dat in jouw ervaring ook zo lang? 

Reputatie 7
Badge +21

Ik weet niet hoelang het duurt voordat Volkers Wessel de status heeft aangepast. Ik verwacht zelf ook dat het tot zeven werkdagen kan duren. Daarom heb ik zojuist voor de zekerheid alvast 50 GB extra data aangevraagd voor jouw noodpakket. Het kan even duren voordat het wordt toegevoegd. 

Reputatie 1

Thanks @Vikash! Dat is super fijn, geeft weer wat ruimte. Hoe kan ik dat zien? Het mobiele nummer van de SIM is in elk geval ***.

 

Admin: nummer verborgen i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +21

Graag gedaan. Je ontvangt een sms op jouw contact telefoonnummer zodra het is toegevoegd.