Beantwoord

geen stabiele wifi verbinding met Experiabox8

  • 18 January 2019
  • 13 reacties
  • 166 keer bekeken

Regelmatig heb ik geen verbinding met de wifi. Ik moet dan met de telefoon, lab-top naar de router lopen en er boven de router plaatsen dan kiest die weer het wifi netwerk. Loop ik 10 m naar binnen dan komt het wel voor dat deze dan een uur in de lucht blijft. Boven blijft het slecht tot matig Het is meer regelmatig dat ik met mijn apparatuur naar de router moet lopen. Ik heb ook nog twee wifi versterkers, 1 op de begane grond en 1 op een hoog. De kinderen lopen ook te klagen van een instabiel internet.
Het huis heeft houten vloeren en ik heb ook verbinden lopen via de bestaande elektriciteitsbekabeling waar de wifi versterker het overmoet nemen. Wat kunnen we hier aan doen?? Functioneert de Experiabox v8 wel goed?
Graag een oplossing want het begint voor iedereen irritant te worden.

A.A. van Rooyen

icon

Beste antwoord door Arthur A 29 January 2019, 14:27

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Dag Arthur, welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat jij - en de rest van het gezin - hier niet blij van worden. Omdat jouw gegevens al in je profiel stonden heb ik direct het een en ander kunnen nakijken.

Ik zie dat er een V10 Experia Box aangesloten, niet de V8. Is de Experia Box toevallig net vervangen of heb je de V10 al langere tijd? Qua WiFi is dit een van onze beste modems en zou je, zeker met twee WiFi versterkers, overal een prima kwaliteit mogen verwachten.

Ik heb een aantal vragen over de opstelling, kun je die beantwoorden?
  • Maak je gebruik van de Experia WiFi (zwarte kastjes) of de WiFi Versterkers (witte kastjes)?
  • Zijn deze apparaten bekabeld aangesloten op de Experia Box, of op elkaar?
  • Hebben de Experia Box en versterkers dezelfde netwerknaam? (beginnend met H369A)
  • Werkt TV op alle ontvangers wel goed en stabiel?
Ik heb inderdaad een Experia V10 box. Op deze Experia box is 1 wifiversterker Dual Band (wit) (aangeschaft via KPN) bekabeld aangesloten. De andere wifiversterker Dual Band (wit) op 1 hoog is aangesloten via een draadloze verbindingsset 650 (ook aangeschaft via KPN). Beide versterkers hebben de zelfde naam H369A. Als ik inlog op H369N router zie ik de adres gegevens staan.
TV ontvangst boven en beneden werkt wel goed en is stabiel.
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Dit klinkt allemaal prima. Het lastige van 3 apparaten die WiFi uitzenden is dat elk van de apparaten de storing kan veroorzaken. Het is moeilijk om te achterhalen met welke je precies bent verbonden. Omdat je aangeeft dat het boven minder goed werkt en je fysiek met de apparatuur naar beneden loopt lijkt de WiFi versterker op de 1e verdieping me de schuldige.

Zie je op de DVS650 wel eens een rood lampje? Is het mogelijk specifiek deze WiFi versterker los te koppelen en te controleren of WiFi stabieler werkt? Het bereik zal er boven niet beter op worden, maar het helpt wel het probleem duidelijk te krijgen. Als de DVS650 adapters onderling geen goede verbinding hebben kun je wel verbinding maken met het WiFi netwerk, maar heeft de versteker geen verbinding. Dat kan deze problemen verklaren, zeker als je er boven meer last van hebt dan beneden.
Dank voor de reactie.
Om misverstand weg te werken. Ook het wifi signaal op begane grond werkt niet naar behoren en is niet stabiel. Ondanks dat er in de huiskamer ook een wifi dual versterker aanwezig is die direct bekabeld is met de router Experia box V10. Als ik nog geen 5 m van de router ben krijg ik een instabiele verbinding. (ook met een wifi versterker in de woonkamer)
Er brandt geen rood lampje DVS650 , alleen 3 witte.
Los koppelen van wifi versterker boven op 1 hoog geeft geen verbetering van het Wifi signaal. Verder is wifi versterker in serie aan gesloten met de TV. De ontvangst is goed. een spoedige oplossing voor dit probleem. Graag een spoedige oplossing van dit probleem! Is de router wel goed?
Reputatie 7
Badge +28
Ik kan me alleen baseren op de metingen die ik op afstand kan doen. Daaruit krijg ik niet de indruk dat er een probleem is met de Experia Box. De verbinding valt eigenlijk nooit uit. Alleen op 16 januari is er een verbreking geweest maar dat lijkt een herstart van de Experia Box te zijn geweest. Er komt 97Mbit binnen op de Experia Box wat net wat hoger ligt dan de snelheid die we verwachten op jouw adres. Tot zo ver alles prima.

Wat er binnenshuis met WiFi gebeurt is op afstand niet te meten. Om wat duidelijker te krijgen of de Experia Box de oorzaak is wil ik jou vragen het volgende te doen:
  • Log in op de Experia Box via http://192.168.2.254 (eerste keer geen wachtwoord nodig)
  • Ga naar Status > Geavanceerd > DSL
  • Kun je hier een screenshot maken van de DSL link informatie en die in een reactie plakken?
Je maakt gebruik van pairbonding. In theorie kan het zo zijn dat één van de lijnen een instabiele verbinding heeft, waardoor er vertraging en uitval ontstaat. Op afstand is dit niet te meten omdat de verbinding met de buitenwereld over één lijn wel actief blijft, maar in de praktijk kan dit het internet een stuk instabieler maken. Met de gegevens die je hier ziet kunnen we duidelijk krijgen of dit de oorzaak is.

Als het probleem in de Experia Box zit zou ik ook storingen verwachten op TV en bekabeld internet. Als ik je goed begrijp is dat niet aan de orde.

Een andere test kost iets meer moeite. Dat is om de beide WiFi versterkers een eigen netwerknaam te geven. Zo weet je precies met welk apparaat je verbonden bent en welk van de WiFi signalen zorgt voor de uitval. Als je de mogelijkheid hebt dat te testen over het weekend kunnen we een hoop uitsluiten. Omdat je er twee hebt kun je het makkelijkst via deze stappen inloggen: WiFi Versterker: Handmatig configureren. Verander vervolgens bij beide WiFi versterkers de netwerknaam onder AP Settings en druk op "Ga verder" om toe te passen.
Ik heb de aanwijzingen gevolgd. Bijgevoegd een screenshot.

De Wifiversterkers een eigen netwerknaam geven zal ik morgen doen, volgens aanwijzingen.

Ik kom hierop terug of het verbetert, of welke de oorzaak is van de storing.
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Waar ik voornamelijk benieuwd naar was is of de lijn 1 en 2 een verschillende showtime zouden hebben. Dat kan betekenen dat één van de lijnen uitvalt. Dat is dus niet het geval. Lijn 2 is wel wat minder snel dan lijn 1 en er zijn wat CRC errors. Al met al niet heel problematisch maar de tweede lijn is niet zo goed als de eerste. Gelukkig wordt de 100Mbit wel makkelijk gehaald.

De tweede test gaat even wat meer moeite kosten maar ik denk dat dit de beste kans is om te achterhalen waar het probleem zit. Op basis daarvan gaan we verder zoeken naar een oplossing, ik ben benieuwd!
Van beide Wifi Dual band versterkers zijn de netwerknamen veranderd. De bekabelde Wifi versterker op de begane grond (huiskamer) heeft een netwerknaam H369AF6F32D-BG. De Wifi versterker op de 1e etage aangesloten op DVS650 systeem heeft als net werknaam H369AF6F32D-1e.

Enkele screenshots zijn bijgevoegd: Ingelogd op Wifi versterker 1e etage, Begane grond respectievelijk.

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid in de situatie.


Na deze wijzigingen in de versterkers blijf ik tegen rare dingen aanlopen betreft het wifi netwerk thuis

1)Als ik twee meter van de router sta met mijn telefoon i-phone XR, zie ik het screenshot bijgesloten.

2)Als 1 meter van de wifi versterker ook de begane grond sta en dit netwerk selecteer, zie ik het screenshot bijgesloten

3) Als ik 1m van de wifi versterker sta op de 1e etage en dit netwerk selecteer, zie ik het screenshot bijgesloten.

Als ik bij al die netwerken ( H369AF6F3D (router), H369AF6F3D-BG, H369AF6F3D-1e) vernieuw lease doe, dan zie ik mijn rechter boven hoek VPN voor de dag komen. Vervolgens selecteert die dan het desbetreffende net werk naar keuze. Na 2 minuten staat mijn 4G net werk weer aan en houdt het wifi netwerk niet vast. Ik moet dan weer betreffende net werk kiezen, afhankelijk van de locatie in huis (Router,BG,1e) en vernieuw lease doen om daadwerkelijk verbinding te krijgen met dit net werk. Daarna schakelt de telefoon vrolijk weer over op het 4G netwerk. Kortom geen stabiel Wifi netwerk.
Dit alles gebeurt ook op de telefoon van mijn vrouw.

GRAAG een oplossing!!!!!!!

Reputatie 7
Badge +28
Dank voor het uitgebreide testen!

Dat de iPhone nog verbonden is met een van de andere netwerknamen is niet direct een probleem. Als de signaalsterkte goed genoeg is wordt er niet overgeschakelt, om uitval van de verbinding te voorkomen. Waarom er iets over een VPN in beeld komt is me niet duidelijk, ook niet waarom de verbinding weer overschakelt op 4G. De signaalsterkte van alle netwerken lijkt uitstekend in de screenshots.

Ik heb dit met een collega overlegd want de oorzaak is mij nog een raadsel. Hij maakt zich iets meer zorgen over de DSL waarden dan ik deed. Als er kleine verstoringen op de lijn optreden is dat bij pairbonding niet zichtbaar, maar je kunt het wel merken. Dat zou kunnen verklaren waarom de iPhone toch weer overschakelt naar 4G. Een makkelijke manier om dit te testen is om een lijn van pairbonding los te halen. Bij de hoofdaansluiting zit nu een Y-kabel, kun je daar (voorzichtig) een kabel van losklikken? Als de lijn instabiel blijft kun je de andere aansluiting proberen. Als de verbinding op één van de aderparen wel stabiel blijft zit hier het probleem. Dan zal er een monteur langs moeten komen om dit op te lossen.

Je mag de netwerknamen van de versterkers overigens weer terugzetten naar de netwerknaam van de Experia Box als dat beter werkte.
Dank voor uw reactie.
Ik heb zelf ook nog een keer de wifi-speed gemeten met app. waarbij ik respectievelijk de drie netwerken (H369AF6F32D, H369AF6F32D-BG en H369AF6F32D-1e) geselecteerd heb.
Zie de bij gesloten screen shots.

Verder heb ik foto gemaakt van de Y-kabel bij de router. Het is lastig om dit zomaar los te trekken.
zie bijgesloten foto's.
Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat sinds de netwerknamen van de Wifi versterkers zijn aangepast (H369AF6F32D-BG, H369AF6F32D-1e), de signalen na verloop van tijd in het weekend wat stabieler zijn geworden. Minder overschakelen naar 4G netwerk.
De snelheden zijn goed, dus ik mag hiermee concluderen dat de Wifi versterkers en de Router goed functioneren.
Mocht het zijn dat er weer een sterke terugval in Wifi stabiliteit optreedt, dan zal ik de truc van de Y kabel toepassen en kijken wat het resultaat zal zijn. Echter dat lostrekken van kabel 1 of 2 heb ik mijn twijfels of dit zomaar zonder beschadiging gaat ook al pas je een zekere voorzichtigheid toe.

Concluderend
De Wifi snelheid is goed, Stabiliteit is redelijk. Ik laat het voorlopig maar hierbij en ik zal het verder aankijken.
Mocht er aan jullie kant nog ideeën opkomen voor verbetering en mogelijke oorzaken, dan houd ik mij aanbevolen om via dit media kennis van te nemen.

Reputatie 7
Badge +28
Goed dat je even een foto stuurt, deze zou ik zo laten zitten. Meestal wordt er een isra 2 kastje geplaatst waarin twee stekkers zitten die je er zo uit kunt klikken. Hier lijkt wat maatwerk toegepast :)

Ik moet bekennen dat ik door de ideeën heen ben, misschien dat andere forumgebruikers nog wel tips hebben. Als de verbinding toch instabieler wordt, laat het weten. Dan zoeken we verder, of sturen we alsnog een monteur om beide aderparen door te meten!

Reageer