Vraag

Geleverde snelheid klopt niet. Ik zou 1GB moeten hebben maar krijg max 91Mbit

  • 25 November 2022
  • 41 reacties
  • 341 keer bekeken

Ik heb sinds kort een glasvezel aansluiting en ik betaal voor 1000mb internet. Ik krijg echter maar 91mb bekabeld en 86mb via wifi (25 november om 19:01 getest via speedtest).

Internetsnelheidstest

015102050100+

91.9

Megabits per seconde

 

Is deze snelheid normaal of klopt er ergens iets niet? Ik heb er een wifi booster tussen zitten van tp-link. Verder niks anders. 2 tv’s gekoppeld en 1 iMac.

 

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Badge +19

En wat meet je met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?

Op mijn Dell laptop meet ik 86mb download en 79mb upload. Op mijn iMac meet ik 96mb als ik hem direct op het modem aansluit. Modem is een v11 van kpn. De kabel die tussen het glasvezel kastje (in de meterkast) en het modem zit is een cat5e

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @Snelheid klopt niet en welkom hier op ons forum :)

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je niet de snelheid haalt waarvoor je een contract hebt afgesloten dus goed dat je dit kenbaar maakt. Zou je, om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten, ook het glasvezelkastje eens willen resetten door deze minimaal 2 minuten stroomloos te maken? Ben benieuwd of je daarna de snelheid wel haalt. Mocht dat niet het geval zijn, dan ga ik hier natuurlijk verder voor je mee aan de slag!

Goedemiddag Janz,

 

Bedankt dat je reageert. Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van het contactcentrum. Hij dacht eerst ook dat het misschien aan 1 van beide kastjes kon liggen. Heb derhalve een reset uitgevoerd en de kabels vervangen door Cat6 kabels. Beide hebben helaas niet geholpen. Nadien gaf hij aan dat mijn modem waarschijnlijk aan vervanging toe is. Ik wacht nu op meer informatie over een omruilmoment. 

Reputatie 7
Badge +12

Goedemiddag Janz,

 

Bedankt dat je reageert. Ik heb inmiddels contact gehad met iemand van het contactcentrum. Hij dacht eerst ook dat het misschien aan 1 van beide kastjes kon liggen. Heb derhalve een reset uitgevoerd en de kabels vervangen door Cat6 kabels. Beide hebben helaas niet geholpen. Nadien gaf hij aan dat mijn modem waarschijnlijk aan vervanging toe is. Ik wacht nu op meer informatie over een omruilmoment. 

Welk type modem heb je momenteel in gebruik @Snelheid klopt niet? Het is niet meteen het eerste waar ik aan zit te denken maar het helemaal uitsluiten kan ik het natuurlijk ook niet. 

Ik dacht een v11 maar het is een v10. 

Reputatie 7
Badge +12

De Experia Box V10 is een uitstekend modem en ook geschikt voor deze snelheden @Snelheid klopt niet.

Wat heb je hier precies over afgesproken? Omdat je aangeeft dat je wacht op informatie over een omruilmoment! 

Over de telefoon werd aangegeven dat mijn modem omgeruild kan worden en dat ik daarover teruggebeld zou worden. Deze snelheid meet ik als ik naast het modem sta:

 

Het modem staat er als volgt bij:

1 kabel direct op het glasvezel kastje, 1 kabel naar de tv boven en 1 kabel naar een WiFi versterker

Reputatie 7
Badge +12

Maar deze snelheid meet je zo te zien via de wifi!

Een wifi signaal moet zich door de lucht verplaatsen en dat zorgt eigenlijk altijd al voor verlies van snelheid. Waar het om gaat, is dat er op de Experia Box V10 de juiste snelheid binnenkomt. Alleen de resultaten van een bekabelde verbinding zijn in dit geval interessant @Snelheid klopt niet. Nu zag ik in je eerdere berichten dat je ook bekabeld hebt gemeten en dat je dan rond de 90 Mbit/s uitkomt. Heb je misschien nog andere apparaten in huis die je bekabeld aan kunt sluiten om daar ook eens de snelheid mee te meten?  

Er kan onmogelijk zoveel verlies zijn als ik naast het modem sta. Ik heb enkel 1 tv direct op het modem aangesloten. 2 telefoons via WiFi en 1 tv via een wifi verbinding. De IMac had ik uit de kast gehaald om de bekabelde verbinding te testen. Is een IMac uit 2019. De tv in de woonkamer hapert elke dag vanwege de slechte verbinding. De WiFi versterker is van tp-link en heeft 169 euro gekost. Aangeschaft omdat de verbinding (of liever gezegd geen verbinding) op de 1e verdieping dramatisch slecht is. In 2 kamers van het huis heb ik simpelweg geen verbinding. Ik heb een gat door de vloer moeten boren om een stabiele (70mb per seconde) te krijgen. 

 

Badge +19

Wat zit er rechts in die stekkerdoos?? Heb je er boven ook één?

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet kan je inloggen op je V10 modem. Daar kan je kijken wat voor snelheid je binnen krijgt op modem. 

Reputatie 7
Badge +9

@Joep1965 onder de laatste foto van @Snelheid klopt niet staat dat er een WIFI versterker rechtstreeks is aangesloten op zijn modem. En zulke dingen wil je absoluut niet gebruiken binnen je netwerk. 

Dat grijze geval is een WiFi booster/versterker. Zit ertussen omdat ik boven geen tot weinig internet heb. Hoopvol, waarom raad je af een WiFi versterker te gebruiken? De kpn bied ze ook aan en zonder dat apparaat heb ik geen tv verbinding in de woonkamer. 

Badge +19

Je netwerk zit niet goed in elkaar.  Maak alle apparaten los van het modem en test dan met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem.  Ik ben benieuwd wat de snelheid dan is. Daarna gaan we je verder helpen. 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet door het gebruik van Wifi versterkers wordt je WIFI snelheid negatief beïnvloed. Het beste is bedraad rechtstreeks op je modem. Ik gebruik in mijn netwerk meerdere Deco M9. Met deze Deco’s heb ik een Mesh netwerk gecreëerd waardoor de WIFI snelheid door mijn hele huis hetzelfde is en is gelijk aan de snelheid welke ik binnen krijg op mijn modem. Mijn TVbox zit rechtstreeks op mijn V10 modem aangesloten om te voorkomen dat ik storingen heb met televisie kijken. 
Ja je hebt inderdaad gelijk dat KPN zulke WIFI boosters verkoopt, maar dat is niet altijd zaligmakend. 

Dat heb ik gedaan. Daarom heb ik de IMac uit de kast gehaald. Was het 1e wat de kpn medewerker over de telefoon aangaf. Daarna de reset, vervolgens nieuwe kabels aangelegd. Niks helpt. Heb het glasvezel kastje in de meterkast ook van het stroom gehad. Zowel mijn vrouw als ikzelf gebruiken werklaptops van Dell (eigen netwerk). We hebben verder geen apparatuur in huis die bekabeld aangesloten kan worden. Is ook niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet heb je ook al eens de WIFI manager van KPN al geprobeerd. Kijk eens wat dan de uitkomst is van de WIFI manager en wat dan aanbevolen wordt. 
 

Link WIFI manager KPN

Hoopvol. Een setje Deco k9 kost 249 euro. Ik heb een week geleden 170 betaald voor WiFi versterkers omdat in de kpn omgeving verwezen wordt naar "WiFi boosters". Ben niet van plan om nog eens zoveel geld uit te geven aan apparatuur. Mag er toch wel vanuit gaan dat ik ongeveer 800 mb hoor te krijgen (bekabeld) en 4 a 500 (wifi) als ik voor 1000mb betaal. Minder dan 50mb wifi is gewoon slecht. Ligt niet aan mijn setup, ligt niet aan verlies. De oorzaak ligt elders 

De wifi manager adviseert die boosters. Daarom heb ik zelf wat aangeschaft. 

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet zou je dan willen inloggen op je modem en kijk dan wat het modem aangeeft welke snelheid je modem binnen krijgt. Maak een foto van jou modem en plaats deze hier op het forum
 

 

Badge +19

Maar waarom heb je een wifipunt naast het modem? En is de wifi van het modem uit??

Reputatie 7
Badge +9

@Snelheid klopt niet zie onderstaande link naar de kennisbank voor je modem V10. Daar kan je vinden hoe je moet inloggen. 
 

Kennisbank V10 modem

Ik ben ingelogd. Waar kan ik zie hoeveel mb er binnenkomt?