Beantwoord

Glasaansluiting en rode kabel

  • 11 November 2020
  • 27 reacties
  • 5970 keer bekeken

In alle berichten lees ik dat de glasmonteur een rode kabel moet meenemen. Men bedoelt waarschijnlijk meebrengen, dat is de andere kant op. Bij mij kwam hij zonder rode kabel. Verder vraag ik me af wat er met het andere uiteinde van die kabel moet gebeuren. Volgens sommige berichten moet hij in de Experiabox (die heb ik) maar anderen beweren dat je een Box12 moet hebben.

icon

Beste antwoord door SledgehammerNL 20 November 2020, 15:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Hoi @Feikie . Ik doe de aanname dat jij over gaat naar glasvezel. Klopt dat?

Die rode kabel is niet direct essentieel. Iedere netwerkkabel volstaat. (mits cat5 of hoger). Bij een glasvezel verbinding zit er een glasvezel kastje in jouw woning en die wordt met de netwerkkabel verbonden met de experiabox. 

Welk type experiabox heb jij nu in huis? Als die namelijk verouderd is zal er een nieuwe geplaatst worden. 

Die rode kabel is niet direct essentieel. Iedere netwerkkabel volstaat.

Welk type experiabox heb jij nu in huis? Als die namelijk verouderd is zal er een nieuwe geplaatst worden. 

Het is best mogelijk dat de rode kabel een doodgewone netwerkkabel is. Zoiets heb ik nog wel in de rommeldoos, en de kleur doet er niet toe. Maar hoe dan ook, die kabel werd er niet bijgeleverd. En er is ook een voedingsapparaat nodig en die is ook niet geleverd.  Dat voedingsapparaat zou trouwens overbodig moeten zijn - heeft KPN wel eens van PoE gehoord?

De Experia is een V10.

Badge +12

POE om de router te voeden kent geen enkele provider dus KPN ook niet. Om de V10 aan te sluiten heb je nodig een (minimaal Cat5e) UTP kabel tussen het glasvezelmodem (wit langwerpig of vierkant zwart) en de V10. De V10 wordt gevoed met een voedingsadapter maar die is niet meegeleverd?

POE om de router te voeden kent geen enkele provider dus KPN ook niet. Om de V10 aan te sluiten heb je nodig een (minimaal Cat5e) UTP kabel tussen het glasvezelmodem (wit langwerpig of vierkant zwart) en de V10. De V10 wordt gevoed met een voedingsadapter maar die is niet meegeleverd?

 

Ik weet niet wat je met de router of de glasvezelmodem bedoelt.

Bij de V10 is wél een voedingsapparaat geleverd. Bij het glasvezelkastje niet.

Ongetwijfeld heeft het glasvezelkastje voeding nodig en het zou een prima idee zijn om dat met de (evenmin bijgeleverde) UTP-kabel te doen in plaats van met alwééér een voedingsapparaat.

Hoi @Feikie . 

Wat de voeding van de glasvezelkastjes betreft. Ik snap je punt maar dit zijn nu eenmaal keuzes die ooit gemaakt zijn. Wie weet wordt het in toekomst praktischer. 

Komt er een monteur langs om jou op glasvezel aan te sluiten? Zit jij nu nog op xDSL van KPN? 

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Dan krijg ik een beter beeld van de situatie.

Hoi @Feikie . 

Wat de voeding van de glasvezelkastjes betreft. Ik snap je punt maar dit zijn nu eenmaal keuzes die ooit gemaakt zijn. Wie weet wordt het in toekomst praktischer. 

Komt er een monteur langs om jou op glasvezel aan te sluiten? Zit jij nu nog op xDSL van KPN? 

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Dan krijg ik een beter beeld van de situatie.

Er zijn wel meer dingen bij KPN niet up-to-date. Zo kan ik nog steeds de radio niet bedienen met CEC (door Philips Easylink genoemd)

Nee ik zit niet op xDSL maar op de telefoonkabel. Dat is geen kabel, geloof ik, alleen een coaxkabel is een kabel, een telefoonkabel is geen kabel.

Profiel aanvullen, hmm, ik zal eens kijken of dat kan.

Het is je gelukt en ik kan meekijken.

Je hebt momenteel een klein zakelijk abonnement op de koperlijn. (het ‘oude’, oorspronkelijke netwerk van KPN )

Ik zie dat er ook glasvezel beschikbaar is, op jouw adres. Ben jij proactief benaderd om omgezet te worden op glasvezel? Of is de glasvezel infrastructuur alleen nog maar geplaatst? 

Het is je gelukt en ik kan meekijken.

Je hebt momenteel een klein zakelijk abonnement op de koperlijn. (het ‘oude’, oorspronkelijke netwerk van KPN )

Ik zie dat er ook glasvezel beschikbaar is, op jouw adres. Ben jij proactief benaderd om omgezet te worden op glasvezel? Of is de glasvezel infrastructuur alleen nog maar geplaatst? 


Ja, koper, dat is geloof ik wat vroeger telefoonkabel heette. Je mag ook UTP zeggen. De coaxkabel is ook van koper maar die heet niet koper, geloof ik.

Een jaar geleden werd nog gezegd dat er in mijn wijk geen glas zou worden geleverd.

Op 22 juli belde KPN met de aankondiging dat de hoogmogende heren van mening veranderd zijn en dat er glas zou komen. Infrastructuur werd verwacht op 13 januari 2021 en op 1 oktober 2021 hoopte men het in werking te krijgen. Vol verwachting klopte mijn hart.

Veel eerder dan verwacht ging KPN aan ‘t werk. Op 14 september werd er gegraven en op 10 november was het werk tot aan de meterkast gevorderd. Maar de glasmonteur hield braaf anderhalve meter afstand  tussen het glasaansluitkastje en de Experiabox.

Ik ben dus heel proactief benaderd en de infrastructuur is nog niet voltooid.

 

 

Duidelijk. Ik verwacht dat er op termijn een bericht komt waarin men een afspraak wil maken om jouw verbinding van het koper over te zetten naar glasvezel. Hier zal een monteur voor nodig zijn. 

Door de coronamaatregelen weet ik dat dit soort acties momenteel geen hoge prioriteit hebben. Ik kan je dus niet vertellen hoe lang het nog duurt voordat je benaderd wordt. 

Hoe moet ik mij de situatie nu voorstellen? Steekt er een glasvezelkabel door jouw muur? Of is deze al afgewerkt en zit er al een kastje aan de muur? 

Hoe moet ik mij de situatie nu voorstellen? Steekt er een glasvezelkabel door jouw muur? Of is deze al afgewerkt en zit er al een kastje aan de muur? 

De draad is afgewerkt op een kastje in de meterkast. Dat kastje heet, volgens het opschrift, “Glasvezelaansluitpunt”. Het is geplakt op een sticker met opschrift “Houd deze plek vrij voor uw glasvezelmodem.” Met die twee benamingen wordt kennelijk hetzelfde bedoeld. En het verbaast me dat het een modem wordt genoemd, want ik dacht dat tegenwoordig alles digitaal ging. De Experiabox wordt ook wel eens modem genoemd.

Dan lijkt de aanleg in ieder geval voltooid. Tegen de tijd dat de monteur jou komt overzetten van koper naar glas, heeft hij wel een voeding op de auto. 

Zijn er al mensen in de straat waarvan je weet of ze al op glasvezel zijn overgezet? 

 

Dan lijkt de aanleg in ieder geval voltooid. Tegen de tijd dat de monteur jou komt overzetten van koper naar glas, heeft hij wel een voeding op de auto. 

Zijn er al mensen in de straat waarvan je weet of ze al op glasvezel zijn overgezet? 

 


Je spreekt jezelf tegen. Als de aanleg voltooid is, hoeft er geen monteur meer te komen. Maar de aanleg is niet voltooid. Bij de meeste huizen in ons rijtje (op twee na) steekt er geen draadje meer uit de voortuin.

Badge +12

Dan lijkt de aanleg in ieder geval voltooid. Tegen de tijd dat de monteur jou komt overzetten van koper naar glas, heeft hij wel een voeding op de auto. 

Zijn er al mensen in de straat waarvan je weet of ze al op glasvezel zijn overgezet? 

 


Je spreekt jezelf tegen. Als de aanleg voltooid is, hoeft er geen monteur meer te komen. Maar de aanleg is niet voltooid. Bij de meeste huizen in ons rijtje (op twee na) steekt er geen draadje meer uit de voortuin.

Misschien handig als je een foto van de situatie plaatst waardoor duidelijker te zien is wat er wel en (nog) niet aanwezig is. Krijg je een GPON-aansluiting?

Hier is de foto van het kastje met opschrift Glasvezelaansluitpunt. Sorry, het is daar een beetje donker. Het tweede plaatje is bij de buren gemaakt. Daar moet je over het uitstekende draadje stappen om binnen te komen.

Je vraag over GPON kan ik niet beantwoorden, ik heb die afko nooit eerder gehoord.

Badge +12

Dat witte kastje op de bovenste foto is de FTU. Dat is eigenlijk een grondplaat voor afwerking van de glasvezels met een connector. Daarop wordt op/naast nog een NTU geplaatst. Die zorgt voor de omzetting van optische (glas) signalen naar elektrische signalen. Daarachter komt dat de ExperiaBox. In de volksmond noemt men dat een modem maar eigenlijk is het gewoon een router. 

GPON is de soort verbinding. De laatste tijd legt men GPON aan. Je krijgt dan naast/op de FTU een zwart kastje. Zie foto als voorbeeld. Van daaruit ga je dus met een netwerkkabel naar de Experiabox, Dat zwarte kastje zal dus geplaatst moeten worden door een monteur van KPN.

 

Ingewikkeld hoor. Maar het is duidelijk dat de KPN-monteur half werk heeft afgeleverd. Dat wist ik trouwens al. Hij had opmerkelijk veel haast om weg te komen.

Badge +12

Ingewikkeld hoor. Maar het is duidelijk dat de KPN-monteur half werk heeft afgeleverd. Dat wist ik trouwens al. Hij had opmerkelijk veel haast om weg te komen.

Ik denk van niet. De persoon die dat witte kastje gemonteerd heeft is volgens mij van KPN Netwerk. En dat is wat anders dan een monteur van KPN (de provider). Nadat KPN Netwerk de aansluiting gemonteerd heeft kun je dus een glasvezel-abonnement aanvragen/omzetten bij KPN mocht je dat nog niet gedaan hebben. Pas dan komt er monteur met (bijvoorbeeld) een zwart kastje, eventueel een andere ExperiaBox en een rood kabeltje :wink:

Nou nou, of het allemaal niks kost. Waarom doet die vent niet alles ineens? Ik heb net opgebeld omdat de monteur half werk heeft geleverd en er is een afspraak gemaakt om het af te maken.

Nou nou, of het allemaal niks kost. Waarom doet die vent niet alles ineens? Ik heb net opgebeld omdat de monteur half werk heeft geleverd en er is een afspraak gemaakt om het af te maken.

Hallo @Feikie , die 1e foto in je huis is de glasaansluiting met een beschermkap er overheen, dat wordt door KPNNetwerk zo opgeleverd.

Als je daadwerkelijk een glas-abo neemt of vanuit een bestaand abo wordt omgezet naar glas neemt een monteur de glaskast mee, verwijdert, de beschermkap en plaats de glaskast er overheen en sluit dan je modem aan die dan de functie van alléén router krijgt.

Zorg wel dat je nog een vrij stopcontact hebt daar in de buurt, want die glaskast heeft stroom nodig.

Beetje duidelijk?

 

Badge +12

Omdat het twee verschillende bedrijven zijn. Nu heb jij KPN als provider maar ik heb bijvoorbeeld XS4ALL en anderen weer Freedom o.i.d. Die leveren op hetzelfde (WBA-) netwerk. De FTU wordt dan verzorgd door KPN Netwerk en de rest door de monteur van of KPN, of XS4ALL, of Freedom of etc…

Ik ben dus benieuwd wat die monteur van KPN Netwerk af komt maken….

Het wachten is op een rechtszaak omdat de namen van die twee bedrijven zo veel op elkaar lijken.

 

Dan lijkt de aanleg in ieder geval voltooid. Tegen de tijd dat de monteur jou komt overzetten van koper naar glas, heeft hij wel een voeding op de auto. 

Zijn er al mensen in de straat waarvan je weet of ze al op glasvezel zijn overgezet? 

 


Je spreekt jezelf tegen. Als de aanleg voltooid is, hoeft er geen monteur meer te komen. Maar de aanleg is niet voltooid. Bij de meeste huizen in ons rijtje (op twee na) steekt er geen draadje meer uit de voortuin.

Excuus. Met aanleg doelde ik op de klus die een KPN netwerk monteur bij de klanten thuis uitvoert. Ik zie dat andere forumgebruikers je al meer vertelt hebben over de verschillen en de werkwijze.

 

Resumerend.

Het bedrijf KPN-Netwerk legt de kabels in de grond.

Verschillende bedrijven maken er gebruik van, zoals ook iedereen over de weg mag rijden. Een van de gebruikers is KPN.

KPN is dus niet dezelfde als KPN-Netwerk, maar dat is bepaald niet duidelijk, want de namen lijken erg op elkaar.

De kabel is tot aan het zogenoemde Glasvezelaansluitpunt (dat staat erop, ook andere benamingen komen voor) in de meterkast de verantwoording van KPN-Netwerk. Vanaf het genoemde punt staat de aanleg onder verantwoording van KPN.

Er zijn dus twee monteurs nodig voor de aanleg en de gebruiker moet twee keer een afspraak maken met een monteur. De ene monteur is van KPN-Netwerk en de andere komt van KPN.

Menige gebruiker begrijpt dat niet en zal denken dat een monteur half werk heeft afgeleverd.

Het personeel van 0800-0402 is daar niet precies van op de hoogte. Zojuist hoorde ik “Ik weet dat toevallig omdat er bij mijn moeder glasvezel is aangelegd” Ik antwoordde “Je zou het beroepshalve toch zelf geleerd moeten hebben.” en daar was ze het mee eens.

Het zou efficiënt zijn als KPN en KPN-Netwerk de handen ineen slaan en samen een monteur sturen die twee petten draagt, van KPN en van KPN-Netwerk, en die het hele karwei in een keer afmaakt. Maar samenwerking tussen bedrijven is lastig.

Hallo @Feikie , KPNnetwerk heette vroeger Reggefiber, dat ooit eens door het KPN-concern is overgenomen en de naam KPNNetwerk heeft gekregen en is verantwoordelijk voor de infrastructuur.

KPN als provider is ook een onderdeel van het KPN-concern, het vroegere PTT.

 

Reggefiber? Dat is een oude bekende van me. Als ik dat geweten had, had ik de deur wijd voor ze opengezet. En als ze niet bijna dezelfde naam als KPN hadden, was er minder verwarring geweest.