Sticky

Glasvezel aan? Koper uit!

  • 8 May 2024
  • 23 reacties
  • 860 keer bekeken
Glasvezel aan? Koper uit!
Reputatie 7
Badge +17

Om ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst digitaal vooroploopt, vervangen wij overal ons kopernetwerk door glasvezel. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over Koper uit.

 

Koper gaat uit, wat betekent dit?

KPN wil Nederland het best verbonden land in de wereld maken. Dit doen we door internet van goede en stabiele kwaliteit voor iedereen beschikbaar te maken. Daarom sluiten we iedere dag meer huishoudens aan op het glasvezelnetwerk! Glasvezel is namelijk zo snel als het licht en biedt meer stabiliteit, betrouwbaarheid en nog hogere snelheden. Ons doel is om in 2026 80% van de Nederlands huishouden aangesloten te hebben op glasvezel. Maar ook daarna gaan we natuurlijk door met het aanleggen van glasvezel.

Op de plekken waar een glasvezelnetwerk ligt, is een koperverbinding niet meer nodig. En dus zetten we op deze plekken koper uit. Zo hoeven we daarna niet langer 2 netwerken tegelijk actief te houden. Ruim 3 jaar geleden begon KPN met een pilot: het uitzetten van de koperverbinding in 6 regio's met glasvezel. En op dit moment is bij 3 miljoen huishoudens de koperverbinding uitgezet en zitten zij compleet op glasvezel.

Ligt er glasvezel bij jou in de regio? Dan willen we graag dat je de overstap maakt. Maar je wilt natuurlijk wel graag eerst weten wat je daarvoor koopt. Dat leggen we je graag uit!

 

Voordelen glasvezel

Overstappen van koper naar glasvezel kost jou niets extra. Wij regelen de aanleg. En je kunt het abonnement dat je nu hebt gewoon houden. Waarom dan toch overstappen? Omdat glasvezel veel voordelen heeft! We zetten ze hieronder op een rij.

 

Altijd een stabiele verbinding
Glasvezel Internet komt zonder onderbrekingen direct bij jou thuis. Hierdoor is het internet altijd stabiel, zelfs tijdens noodweer. Dit komt omdat er licht in plaats van stroom door kabels loopt.

Hoge snelheden mogelijk
Met glasvezel van KPN is een snelheid tot 4 Gbit/s mogelijk! Download een film, stream een Netflix-serie in de beste kwaliteit, en luister naar muziek. Allemaal tegelijk.

Download en upload even snel
Met KPN Glasvezel gaat uploaden net zo snel als downloaden. Of je nu een HD-film binnenhaalt of grote bestanden met collega’s deelt. Glasvezel is altijd even snel.

Energiezuinig
Doordat er licht in plaats van stroom door de kabels loopt, is glasvezel energiezuiniger dan koper. Dat is weer beter voor een duurzame toekomst!

Minder ruimte
Voor glasvezel zijn geen grote telefooncentrales meer nodig. In plaats daarvan is een (glasvezel)straatkast van slechts enkele vierkante meters of een PoP (Point of Presence) van 15 vierkante meter voldoende. Het gebruikte vloeroppervlak vermindert hiermee met ruim 98%.

 

Samengevat: glasvezel is een upgrade van jouw verbinding. En voor jou als KPN klant zijn er geen extra kosten aan verbonden als je overgaat op glasvezel. Een win-win dus.

 

Hoe werkt het uitzetten van koper?

Wees gerust. We willen niet dat jij zonder internet komt te zitten. We zetten de koperverbinding daarom pas uit als de nieuwe glasvezelverbinding aan staat.

En dit begint natuurlijk met de aanleg van het glasvezelnetwerk per regio. In het artikel Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? leggen we je uit hoe dit precies in zijn werk gaat en wat jij kan verwachten.

Daarna is het tijd om het kopernetwerk af te sluiten. We beginnen hiermee op adres-niveau. Met de aanleg van glasvezel, wordt voor nieuwe klanten de koperverbinding niet langer beschikbaar. Bestaande klanten kunnen de koperverbinding nog 3 jaar gebruiken. Maar we hopen natuurlijk dat je de overstap al eerder maakt. Als een huishouden is aangesloten op glasvezel, trekken wij (letterlijk) de stekker uit de koperverbinding. Dit gebeurt door de stroom eraf te halen of de verbinding los te halen van de hoofdverdeler in de centrale.

Na 3 jaar is het dan echt tijd om het kopernetwerk in de hele regio af te sluiten. Je krijgt van ons dan bericht dat we de koperverbinding definitief gaan stoppen. Je moet nu dus over op glasvezel. Op de pagina Glas aan, koper uit leggen we uit hoe dat werkt.

 

Wil je meer weten over de techniek achter glasvezel? Neem dan een kijkje in dit artikel:

 

Veelgestelde vragen

Wordt mijn abonnement duurder?

Nee, in de basis blijft jouw abonnement hetzelfde. Je internet wordt alleen sneller en stabieler. Win-win: tegen dezelfde prijs zorgen wij voor een betere verbinding van onze klanten!

 

Ik ga verhuizen. Welke verbinding krijg ik dan?

Dit hangt af van het netwerk dat beschikbaar is. Is er in jouw nieuwe regio glasvezel beschikbaar? Dan zal je op glasvezel aangesloten worden. Heb je nu nog internet via de koperverbinding? Dan zal jouw abonnement (zonder extra kosten) omgezet worden naar glasvezel.

 

Ik heb nu glasvezel en ga verhuizen naar een regio zonder glasvezel. Wat nu?

Geen zorgen! Je hoeft niet zonder internet te komen zitten. In de gebieden waar nog geen glasvezel beschikbaar is, word je gewoon op de koperverbinding gezet. Tenminste, als er een koperverbinding ligt, natuurlijk. Als je glasvezel gewend bent, kan dit wel even wennen zijn. Want je mist namelijk de voordelen van glasvezel. Maar je komt niet zonder internet te zitten.

 

Ik ben nieuwe klant. Krijg ik dan automatisch glasvezel?

Is er in jouw regio glasvezel beschikbaar? Dan krijg je inderdaad automatisch glasvezel. Ook als koper nog actief is. We willen namelijk dat jij aangesloten wordt op het beste en betrouwbaarste netwerk. En dat is glasvezel.

 

Mijn buren zijn aangesloten, maar ik nog niet. Wat moet ik doen?

Zolang jij nog niet aangesloten bent, zal je echt niet zomaar afgesloten worden. Iedereen in de buurt wordt één voor één aangesloten op het glasvezelnetwerk. Hier lees je hoe dat in zijn werk gaat: Glasvezel aansluiten in huis.

Heb je geen uitnodiging gehad en is glasvezel volgens de glasvezelstatus op netwerk.kpn.com/ beschikbaar? Dan kan je contact met ons opnemen via 0800 0402 om de overstap alvast in gang te zetten. We sluiten je dan zo snel mogelijk aan.

Afsluiten doen we pas als je 3 jaar na de aanleg van glasvezel nog steeds op koper zit. En zelfs dan zullen wij je helpen bij het maken van de overstap naar glasvezel voor we je definitief afsluiten. Dus je komt echt niet zomaar zonder internet te zitten.

 

Glasvezel ligt voor de deur, maar ik heb geen stopcontact in de meterkast. Wat nu?

Bij nieuwe aansluitingen geldt dat je deze zelf kunt aansluiten. Hiervoor is wel een stopcontact nodig. Heb je deze niet in de buurt van het glasvezelkastje? Geen nood! Een KPN monteur kan deze (gratis) voor je aanleggen. Bel 0800 0402 voor het maken van een afspraak met de monteur.

Blijkt nou dat de monteur die langs komt geen stopcontact kan aanleggen? Dan zorgt de monteur ervoor dat er een andere monteur langs komt die dit wel kan.

Wil jij of de pandeigenaar niet dat de monteur een stopcontact aanlegt? Dan krijg je 3 maanden de tijd om zelf een stopcontact aan te leggen. Lukt dit niet? Dan kunnen wij de overstap naar glasvezel niet door laten gaan en zullen wij het abonnement stoppen.

 

Ik wil geen glasvezel. Kan ik op koper blijven?

Nee. Uiteindelijk willen we dat iedereen overstapt op glasvezel. Dus ook jij zal de overstap moeten maken. Wel geven we je even de tijd. Vanaf het moment dat glasvezel aangelegd is, moet je binnen 3 jaar zijn overgestapt. Maar hier geldt: hoe eerder, hoe beter. Stap je niet over? Dan zal je uiteindelijk worden afgesloten.

 

Kan ik de glasvezelaansluiting laten verplaatsen?

Je kunt via mijnaansluiting.nl een aanvraag doen voor het verplaatsen van de glasvezelaansluiting. Maak een account aan en vul de gegevens in om de aanvraag in gang te zetten. De kosten voor het verplaatsen van de glasvezelaansluiting zijn voor eigen rekening.

 

Wat gebeurt er met het kopernetwerk als het uitgezet is?

Uiteindelijk willen de koperverbinding natuurlijk uit de grond halen. Maar dat doen we niet direct. We willen de overlast voor bewoners namelijk zoveel mogelijk beperken.

Samen met andere netbeheerders en gemeenten hebben we afspraken gemaakt om samen te werken bij graafwerkzaamheden. Als er ergens werkzaamheden plaatsvinden, bijvoorbeeld voor riolering of elektriciteit, dan krijgen wij en andere netbeheerders een seintje. Wij kunnen dan tijdens de werkzaamheden de onnodige kabels en leidingen verwijderen. Dit voorkomt overlast voor bewoners en bespaart kosten voor de netbeheerders.

Door de aanleg van glasvezel ontstaan er ook interessante (en gave) mogelijkheden. Zo zijn er eerder twintig telefooncentrales ontmanteld en overgedragen aan de nieuwe eigenaren. Daarbij zijn zoveel mogelijk materialen hergebruikt, in lijn met onze circulaire ambities. Lees er meer over in het artikel: KPN verruilt telefooncentrales voor straatkasten.

 

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Stel ze gerust hieronder!


23 reacties

Ruim 3 jaar geleden begon KPN met een pilot: het uitzetten van de koperverbinding in 6 regio's met glasvezel. En op dit moment is bij 3 miljoen huishoudens de koperverbinding uitgezet en zitten zij compleet op glasvezel.

Verboden toegang voor forumleden @Denise van KPN 

Reputatie 6
Badge +5

Ruim 3 jaar geleden begon KPN met een pilot: het uitzetten van de koperverbinding in 6 regio's met glasvezel. En op dit moment is bij 3 miljoen huishoudens de koperverbinding uitgezet en zitten zij compleet op glasvezel.

Verboden toegang voor forumleden @Denise van KPN 

hier idd ook, jammer 

Reputatie 7
Badge +25

Sorry, dat was een oud berichtje in een besloten gedeelte. Ik denk dat dat over het hoofd was gezien. Ik heb de url verwijderd.

Maar dat was puur de aankondiging van toendertijd dat we gingen beginnen met een pilot voor “koper uit”.

Reputatie 6
Badge +5

Sorry, dat was een oud berichtje in een besloten gedeelte. Ik denk dat dat over het hoofd was gezien. Ik heb de url verwijderd.

Maar dat was puur de aankondiging van toendertijd dat we gingen beginnen met een pilot voor “koper uit”.

ah

ik vind het wel intresting om te zien ondanks dat ik geen kpn klant ben hoe alles werkt ook qua processen bij kpn itt ziggo, en vooral leuk om het topic te lezen over de techniek achter VDSL en over de telefooncentrales 

Sorry, dat was een oud berichtje in een besloten gedeelte. Ik denk dat dat over het hoofd was gezien. Ik heb de url verwijderd.

Maar dat was puur de aankondiging van toendertijd dat we gingen beginnen met een pilot voor “koper uit”.

ah

ik vind het wel intresting om te zien ondanks dat ik geen kpn klant ben hoe alles werkt ook qua processen bij kpn itt ziggo, en vooral leuk om het topic te lezen over de techniek achter VDSL en over de telefooncentrales 

Ik ook @MR_CHIP , @Paul van KPN en @Denise van KPN 

Reputatie 7
Badge +25

Sorry, dat was een oud berichtje in een besloten gedeelte. Ik denk dat dat over het hoofd was gezien. Ik heb de url verwijderd.

Maar dat was puur de aankondiging van toendertijd dat we gingen beginnen met een pilot voor “koper uit”.

ah

ik vind het wel intresting om te zien ondanks dat ik geen kpn klant ben hoe alles werkt ook qua processen bij kpn itt ziggo, en vooral leuk om het topic te lezen over de techniek achter VDSL en over de telefooncentrales 

Waarom ben je geen klant!?!? ᵍʳᵃᵖʲᵉ, ᵈᵒⁿ'ᵗ ᵃⁿˢʷᵉʳ

Bedankt voor de inspiratie voor meer artikelen! 😄 Maar de info daar was heel summier wat dat betreft. Het was vooral een heads up voor de superusers toen. Waarom we dit gaan doen etc.

Als het dus geen bedrijfsgeheim is, omdat het ook aan de ‘superuers’ is meegedeeld, kun je dit artikel ook wel eenmalig hier vermelden voor de geïnteresseerden @Paul van KPN , @Denise van KPN  , @Denise van KPN  en @MR_CHIP 

Reputatie 6
Badge +5

Als het dus geen bedrijfsgeheim is, omdat het ook aan de ‘superuers’ is meegedeeld, kun je dit artikel ook wel eenmalig hier vermelden voor de geïnteresseerden @Paul van KPN , @Denise van KPN  , @Denise van KPN  en @MR_CHIP 

mee eens natuurlijk ;)

altijd benieuwd naar 

Reputatie 7
Badge +25

Als het dus geen bedrijfsgeheim is, omdat het ook aan de ‘superuers’ is meegedeeld, kun je dit artikel ook wel eenmalig hier vermelden voor de geïnteresseerden @Paul van KPN , @Denise van KPN  , @Denise van KPN  en @MR_CHIP 

Nee, daar staat jargon in en ik weet niet meer of we sommige details toen openbaar mochten melden. Dus daar is het niet geschikt voor. Maar als de wens is om meer over te weten te komen over hoe zo'n project tot stand komt etc. dan kunnen we altijd kijken of dat kan/mag.

Mijn haren vliegen weer rechtovereind …….superusers die meer of eerder mogen weten dan andere klanten. Wanneer leren providers het nu eens.

Reputatie 6
Badge +5

Als het dus geen bedrijfsgeheim is, omdat het ook aan de ‘superuers’ is meegedeeld, kun je dit artikel ook wel eenmalig hier vermelden voor de geïnteresseerden @Paul van KPN , @Denise van KPN  , @Denise van KPN  en @MR_CHIP 

Nee, daar staat jargon in en ik weet niet meer of we sommige details toen openbaar mochten melden. Dus daar is het niet geschikt voor. Maar als de wens is om meer over te weten te komen over hoe zo'n project tot stand komt etc. dan kunnen we altijd kijken of dat kan/mag.

Graag heb er altijd intresse in om meer (technische) dingen te weten 

Reputatie 7
Badge +25

Mijn haren vliegen weer rechtovereind …….superusers die meer of eerder mogen weten dan andere klanten. Wanneer leren providers het nu eens.

Het ging om een berichtje van 3,5 jaar geleden. 

En dus is zelfs in 3,5 jaar nog niet doorgedrongen dat onderscheidt maken tussen klanten (hoe wellicht positief bedoeld) uiteindelijk een bron van ergernis wordt. 😀

Reputatie 7
Badge +13

@TvG2016 Dat is je goed recht omdat te vinden natuurlijk maar nogmaals het betrof een berichtje van 3,5 jaar terug en zoals Paul aangaf kunnen we altijd kijken hoe we dat verder kunnen invullen. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik weet niet wat er in dat originele artikel stond maar hieronder een paar openbare linkjes over die pilot destijds, voor wie geïnteresseerd is:

 

https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/kpn-start-met-pilot-voor-uitfaseren-koper-in-ftth-gebieden.htm?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief-30november2018

 

https://www.kpn-wholesale.com/over-kpn-wholesale/over-kpn-wholesale/laatste-nieuws/pilot-koperuit-succesvol-afgerond.-nieuwe-migratieregelingen-voor-uitfaseren-koper.htm

 

Reputatie 6
Badge +5

@Ward_ dankjewel zeer interessant 

Reputatie 4
Badge +4

nu hopen dat kon snel hier komtmet glasvezel.

weinig te klagen hier met pairbounding en snelheid 200mb/s. maar ja je merkt dat glasvezel de voorrang heeft.

Reputatie 7
Badge +10

Worden dan ook de koperdraden letterlijk uit de grond gehaald ? Of mag ik die koperdraden gaan opgraven ? Koper is veel waard vandaag de dag !!!  ;-)

Reputatie 7
Badge +17

Haha graaf ze maar niet op @WMG-N. 🤪 Wij komen ze uiteindelijk weghalen.

Uiteindelijk willen de koperverbinding natuurlijk uit de grond halen. Maar dat doen we niet direct. We willen de overlast voor bewoners namelijk zoveel mogelijk beperken.

Samen met andere netbeheerders en gemeenten hebben we afspraken gemaakt om samen te werken bij graafwerkzaamheden. Als er ergens werkzaamheden plaatsvinden, bijvoorbeeld voor riolering of elektriciteit, dan krijgen wij en andere netbeheerders een seintje. Wij kunnen dan tijdens de werkzaamheden de onnodige kabels en leidingen verwijderen. Dit voorkomt overlast voor bewoners en bespaart kosten voor de netbeheerders.

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie al een breaking news "Gasleiding geraakt bij uitgraving antieke koperlijnen bij huis @WMG-N . Gelukkig waren ook de waterleiding en rioleringsbuizen beschadigd, de waterfonteinen blussen gelijk de ontstaan brand” 

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie al een breaking news "Gasleiding geraakt bij uitgraving antieke koperlijnen bij huis @WMG-N . Gelukkig waren ook de waterleiding en rioleringsbuizen beschadigd, de waterfonteinen blussen gelijk de ontstaan brand” 

LOL !!!!!

Graag had ik willen weten of er ook iemand van KPN persoonlijk , dus aan huis , komt kijken of er overgeschakeld kan worden op glasvezel. De uitleg is blijkbaar al niet zo duidelijk voor de glasvezel-leggers , laat staan voor een leek met geen technische achtergrond. Dit was het geval bij ons ….de glasvezel -leggers kwamen de staat opnemen in de meterkast. Wisten niet wat een ADSL aansluiting was , wat er mee moest gebeuren als de kabel in de kruipruimte lag , of ze door een plafond moesten boren ( een spanplafond !!!! ) of .hoe en waar alles moest komen….

Had U nu gedacht dat wij staan te springen op 1- gaten in ons net nieuwe plafond. 2- kabels in ons net opgeruimde kabel-loze huiskamer 3-kastjes overal ,waarvan we niet eens weten of we eenzelfde mooie, tot nu toe stoorloze , verbinding hebben ??????

Neen KPN , voor veel mensen is dat geen motivatie om over te stappen.Wij betalen een flink bedrag voor ons abonnement en het enige wat we willen is …..een klein beetje service, je weet wel , de diensten die men vroeger kreeg als men iets kocht of aanschafte ….

Ik ben teleurgesteld , dus voor mij geen aansluiting, tenzij er iemand mij tekst en uitleg komt geven hoe alles precies in elkaar zit ...en niet van ...u kunt het probleemloos zelf via onze website.

 

Mevr.Willems

Teleurgestelde klant.

Reputatie 7
Badge +24

HI @problemen.kpn. Ik merk dat het hier meer gaat over het daadwerkelijk aansluiten in je huis. Hier hebben we een uitgebreid kennisartikel over geschreven, neem dat ook rustig door. 

Ik lees echter ook over het boren door je plafond en kabels in de woonkamer. Dat kan ik niet zo snel plaatsen bij het aansluiten van het glasvezelkastje. Zou je in dit geval een eigen topic willen starten? Dan blijft het hier overzichtelijk en kunnen we daar specifiek met jou meedenken. 

Reageer