Beantwoord

Glasvezel aanleg op Vlieland

  • 13 September 2020
  • 10 reacties
  • 350 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds begin juni van dit jaar ben ik overgestapt naar de KPN omdat ik graag gebruik wilde maken van de op het eiland Vlieland gerealiseerde aanleg van glasvezel en de aanbiedingen van KPN De glasvezel kabel is tot aan mijn voordeur gelegd, verdere aansluiting naar binnen toe tot op heden nog niet gebeurd.

Wanneer kan ik nu gebruik maken van glasvezel, en wordt ik daarover geïnformeerd wanneer ik een monteur of aannemer kan verwachten?

  Met vriendelijke groet



*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid 

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 15 September 2020, 12:08

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Goedenavond Jaap.wels,

Als de glasvezel door KPN wordt gelegd en je meer wil weten over het vervolg qua binnenbrengen in de woning dan is mijn advies om even te bellen met KPN Netwerk NL - zie ook hier. Dat is de bedrijfstak die primair gaat over de glasvezel aanleg. 

Er wordt momenteel hard gewerkt in de straat en er wordt - onder de tuin door - een glasdraad gelegd tot vlak bij mijn huis. Daar steekt een oranje puntje omhoog. Later zullen ze het wel komen aansluiten.

Ik heb daar natuurlijk toestemming voor gegeven. Wat was er gebeurd als ik die toestemming niet had gegeven?

  1. Er komt geen draad vanaf de wijkcentrale. Als ik de toestemming later toch geef, moet in de hele buurt de straat weer open. (niet erg waarschijnlijk)
  2. Er wordt een draad gelegd onder de openbare stoep, tot vlak bij mijn huis. Het laatste stuk, lang genoeg voor de afstand tot mijn huis, wordt opgerold en de stoep wordt dichtgegooid.
  3. Er komt een draad onder de tuin door, waarschijnlijk met een zichtbaar puntje, maar binnenshuis afwerken is er niet bij. Moet ik eigenlijk goedvinden dat je onder mijn tuin doorgaat?

Het valt me op dat op de oranje puntjes een postcode staat. Wat gebeurt er als ze het draadje van de buren en mij per ongeluk verwisselen?

Reputatie 7
Badge +24

Er ligt nu al een telefoonkabel van KPN waarschijnlijk? Degene die bij de aanleg van die telefoonkabel eigenaar was van de grond, die heeft toestemming gegeven voor de aanleg van die telefoonkabel. Tegelijk in hetzelfde contract wat je als eigenaar dan tekent staat ook in dat KPN onderhoud mag uitvoeren aan die kabel. Na 40 jaar er een glasvezelkabel bijleggen kun je zien als een vorm van onderhoud. Zelfs als u die glasvezelkabel heel niet wilt mogen ze dat doen.

Reputatie 7
Badge +10

@Nick83 Dat klopt niet. KPN Netwerk NL vraagt alsnog toestemming aan elke eigenaar voor het aansluiten en daarmee ook het maken van een tuinboring.

 

@Feikie Het goede antwoord is B. De kabel voor jouw woning wordt niet naar de gevel geboord en wordt in plaats daarvan op een rol ingegraven, zo dicht mogelijk bij de erfgrens van jouw perceel.

 

Mocht er een fout worden gemaakt bij het lassen van  de glasvezel in het verbindingspunt in de straat dan komt men daar achter op het moment dat jij geactiveerd moet worden bij bijvoorbeeld KPN. Om de simpele reden dat het signaal bij jou niet aankomt. Dan schiet de monteur van KPN een storingsmelding in bij KPN Netwerk NL en die moeten het komen oplossen.

 

@jaap.wels De aannemer (Volker Wessels) neemt contact met je op, hetzij via mail, hetzij via brief met een afspraakvoorstel om de kabel binnen te brengen en af te monteren. Ik zie dat voor project Vlieland de woningen die nog aangesloten moeten worden gepland staan tot en met eind oktober. Bijna de helft van de 800 woningen is nu aangesloten dus men is nog volop bezig.

Dank voor het antwoord, 

Ben ik op de hoogte, vond het wel raar dat de buren al voor de zomer, de glasvezel kabel binnen in huis hadden, maar geen gebruik ervan maken.

Vriendelijke groet, 

Jaap 

@jaap.wels - Volgens KPN wordt de fysieke aansluiting hier op 13 januari gemaakt en is het spul in werking op 1 oktober. Als de planning bij jou ook zoiets is, kan het dus wel even duren.

 

Hallo Feikie, 

Overgestapt om de glasvezel, het zou voor de zomer al worden gerealiseerd, snap niet dat het zo lang duurt had een abonnement afgesloten voor de glasvezel,

Groet Jaap 

Reputatie 7
Badge +10

@jaap.wels - Volgens KPN wordt de fysieke aansluiting hier op 13 januari gemaakt en is het spul in werking op 1 oktober. Als de planning bij jou ook zoiets is, kan het dus wel even duren.

 

Dat kan niet. Als de fysieke aansluiting  wordt gemaakt kan deze ook meteen worden geactiveerd.

Bedoel je misschien de graafwerkzaamheden in januari en de huisaansluiting in oktober? 

 

Graafwerkzaamheden al voor de zomer klaar , men stond bij mij voor de deur om aan te sluiten, maar om de een of andere duistere reden ging dat niet door,  herhaaldelijk contact met KPN gezochte,  doch helaas pindakaas , maak ik nog steeds gebruik van koper,  conclusie niemand van jullie kan mij vertellen wanneer ik gebruik kan maken van glasvezel 

 

Groet 

Reputatie 7
Badge +10

Als je contact zoekt met KPN Netwerk NL (niet met de provider KPN) kunnen ze je gewoon vertellen welke plandatum er voor jouw adres staat hoor. Heb ik ook gedaan (voor heel Vlieland). Vandaar dat ik weet dat de resterende adressen gepland staan tot eind oktober.