Vraag

Glasvezel gebruiken, kan ik deze wandcontactdoos IS/RA verwijderen?

  • 9 January 2020
  • 77 reacties
  • 5606 keer bekeken

Hallo,

Ik zit met de onderstaande vraag. Wie kan mij helpen?

Ik ga binnenkort verhuizen naar een woning waar glasvezel van KPN is. Dat heb ik in de huidige situatie niet en daarom ben ik hier niet zo bekend mee.

We hebben echter besloten om voor internet en tv te blijven bij Ziggo vanwege diverse redenen (o.a. rechten Formule 1 bij Ziggo Sport).

Nu wil ik voor de verbouwing in de woonkamer wat elektrapunten verplaatsen en onnodige aansluitingen verwijderen. Nu zit in de nieuwe woonkamer (waar de tv van de vorige bewoners stond) deze wandcontactdoos voor utp-kabels.

 Kan ik deze wandcontactdoos gewoon verwijderen? En ook als ik in de toekomst eventueel wel gebruik wil maken van glasvezel van KPN? Is dit in feite een verouderde oplossing is om de tv bekabeld te voorzien van internet? Nu de tv met een wifi-verbinding online content ontvangt is deze toch niet meer nodig? Heeft deze anno 2020 überhaupt nog nut?

Tips hoe (of door wie) deze wandcontactdoos te verwijderen zijn welkom! :grinning:

 

Voor de volledigheid, in de meterkast staat deze onderstaande ‘box’ waar de glasvezelkabel binnenkomt. Deze verwijder ik uiteraard niet.

 

Bedankt voor het meedenken! :thumbsup_tone1:

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

77 reacties

Hoi @mvw12345 ,

Ik zou het laten zoals het is.
Misschien heb je er in de toekomst gemak van.

En als je Ziggo de aansluiting laat realiseren kunnen ze misschien er gebruik van maken.
Goed ik neem zo maar aan dat anderen beter adviezen hebben dan ik.
Ben niet zo technisch aangelegd.
 

Reputatie 7

Op de bovenste foto is het ISRA punt te zien voor VDSL aanslutingen.

In principe mag je die niet verplaatsen, verwijderen, wijzigen, die is "eigendom" van KPN.

Aan de andere kant zal die aansluiting waarschijnlijk nooit meer gebruikt gaan worden omdat er glasvezel aanwezig is in de woning.

Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je deze aansluiting wilt verwijderen.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om de opties met je door te nemen.

Badge +19

.

Hallo @mvw12345 , geen van getoonde aansluitingen mag verwijderd worden of zelf verplaatst.

Als je in het omgekeerde geval voor KPN had gekozen had je ook het AOP van Ziggo, dat of in de meterkast of in de huiskamer zit, niet mogen verwijderen. Dit zijn onderdelen van de infrastructuur in een woning. Als je geen stroom zou gebruiken haal je ook de meterkast niet weg, maar zet  je de hoofdschakelaar om en als je geen water zou gebruiken draai je de hoofdkraan dicht, maar haal je niet de aansluiting weg. Niet aankomen dus, je komt aan andermans eigendommen.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi M, welkom op het forum. 

Allemaal goede antwoorden in dit topic. Je mag dit inderdaad vergelijken met een gas- of energiemeter. We kunnen je natuurlijk niet verbieden om dit te verwijderen, laat staan dat we het gaan controleren. In de praktijk komt het erop neer dat wij kosten in rekening brengen in het geval dat je het ooit in de toekomst nodig zult hebben nadat je het hebt verwijderd. Dit omdat er dan een monteur langs zal moeten komen om het opnieuw te plaatsen. Kan ook een onaangename verrassing zijn voor volgende bewoners, mochten die nog gebruik willen maken van deze lijn. Je zult die afweging zelf moeten maken in dit geval. ;) 

Deze zel wel weg mogen maar is inderdaad eigendom van kpn

Omdat je glasvezel hebt zal deze aansluiting nooit meer gebruikt worden zoals wjb aangegeven heeft

waar is de stroomadapter van de glasvezel kastje nt hoort erbij (maar heb je niet nodig bij ziggo)

Overleg het met kpn dat je deze weg wil hebben

zie ook

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/pilot-uitfaseren-koper.htm

Je zou bij https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search kunnen kijken. Als er niks meer met DSL staat ( of 0 Mbps) is dat denk ik een hint dat KPNnetwerkNL niks meer om de lijn in de grond geeft en alleen nog via glasvezel wil leveren.

Dan mag je nog deze aansluiting niet zelf verwijderen het is van kpn doe het altijd in overleg met kpn

Bij mij staat ook 0 maar er staat wel signaal op

Lijkt mij niet handig om het zomaar door te knippen

Zoals @Alex_P Aan geeft mag het

wel raar maar je hebt het bewijs dat het mag

ik zal dan de kabel netjes afdoppen dooskap er op en dicht smeren klaar

let wel op dat er spanning op kan staan 48 volt dacht ik

Reputatie 7
Badge +21

Zoals @Alex_P Aan geeft mag het

Dat is wel een hele ruime interpretatie van de woorden van @Alex_P .

Ik zou het hoogstens “gedogen” noemen. “we kunnen het niet verbieden, laat staan dat we het controleren”  en “we kunnen kosten in rekening brengen”

Klopt je hebt gelijk je kunt beter contact met kpn nemen en overleggen

En niet te vergeten.

Hi M, welkom op het forum. 

. In de praktijk komt het erop neer dat wij kosten in rekening brengen in het geval dat je het ooit in de toekomst nodig zult hebben nadat je het hebt verwijderd. Dit omdat er dan een monteur langs zal moeten komen om het opnieuw te plaatsen. Kan ook een onaangename verrassing zijn voor volgende bewoners, mochten die nog gebruik willen maken van deze lijn. Je zult die afweging zelf moeten maken in dit geval. ;) 

 

Uiteindelijk zal deze aansluiting toch niet meer werken ftth is hier aanwezig

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/pilot-uitfaseren-koper.htm

In de start post worden een smart tv en wifi genoemd dat zou al reden genoeg zijn om een utp aansluiting te behouden juist niet die smart tv via wifi. Een utp aansluiting is zeker niet verouderd sterker nog lees het onderschift van @Joep1965 ook bij Ziggo heb je voor bedraad internet utp nodig.

Wat betreft dat isra punt KPN zal deze op zeker niet gaan gebruiken als deze niet door de bewoners zelf niet mag worden verwijderd komt KPN dat dan doen als eigenaar en dit netjes afwerken?

Er zijn nog maar een paar providers die enkel via DSL leveren daar is ftth niet eens te kiezen. Moet daar rekening mee worden gehouden? 

 

De makkelijkste weg lijkt de binnendoos laten voor wat het is het plaatje eraf blind plaatje erop en dicht stuccen. Wel goed in meten waar dit punt zit.

hoezo utp aansluiting ?

dit is een ISRA punt of zeg maar xdsl/telefoon aansluiting

Reputatie 7

hoezo utp aansluiting ?

dit is een ISRA punt of zeg maar xdsl/telefoon aansluiting

Precies.

@mvw12345 

je kunt contact nemen met

https://www.kpn-wholesale.com/producten-diensten/breedband/pilot-uitfaseren-koper.htm

en overleggen om dit punt weg te halen (afdoppen kapje er op en dicht smeren)

hoezo utp aansluiting ?

dit is een ISRA punt of zeg maar xdsl/telefoon aansluiting

Precies.

Klopt mij gaat het om dit stukje uit de startpost.

 

 Is dit in feite een verouderde oplossing is om de tv bekabeld te voorzien van internet? Nu de tv met een wifi-verbinding online content ontvangt is deze toch niet meer nodig? Heeft deze anno 2020 überhaupt nog nut?

Voor KPN heeft deze weinig nut meer en in weze verouderd zie maar eens dsl te krijgen als er ftth aanwezig is. Daarom ook mijn laatste regel zoveel mogelijk intact laten maar wel wegwerken.

Dat staat los van mijn opmerking over utp. Het online content via wifi op een smart TV kijken, dat is simpelweg niet aan te bevelen daarom mijn advies om wel utp aansluitingen te gebruiken waar nodig zoals op de plek van de smart tv.

 

 

online content via wifi gaat prima hoor gebruik dit al heel lang

maar de utp kabel is beter en die heb ik al een paar jaar liggen achter de tv maar niet ingeplugd

wifi werkt goed anders had ik die utp kabel er al lang er in zitten

netflix videoland dplay geen problemen via wifi

Bij mij staat ook 0 maar er staat wel signaal op

Lijkt mij niet handig om het zomaar door te knippen

Bij jouw is het een overblijfsel van 1Mbps DSL denk ik, en je hebt KPN glasvezel internet.

Bij ons is het ook overblijfsel van 1Mbps DSL, maar wij hebben 1900 euro betaald om eindelijk glasvezel te hebben (of altijd 15 euro per maand). KPN/Reggefiber/KPNnetwerkNL heeft upgrade plannen altijd uitgesteld, er zijn nogal wat mensen daardoor niet erg te spreken over KPN.

Als het eigen huis is, komt het bij mij niet meer in me op om een tijd in de wacht aan de telefoon te gaan zitten, om dan te vragen of je een wandcontactdoos mag verwijderen. Zoals al gezegd, het is een kwestie van geld. Volgens mij dichten mensen KPNnetwerkNL veel te veel macht toe aangaande (oude) draadjes die hun woning inlopen. Het is in feite ouwe troep in de grond op jouw erf, laat KPN die maar kosteloos opruimen zou ook het devies kunnen zijn. Dan eens kijken of je een ‘gratis’ monteur kan laten langs komen in tijden van krapte op de ‘monteursmarkt’.

De eerste foto in deze post doet vermoeden dat deze DSL lijn e.v.t. nog wel te gebruiken is, b.v. als tweede account of nog voor ‘echte’ analoge telefonie (ePOTS). Ik denk dat ik zou kijken of ik de kabel zou kunnen terugtrekken en oprollen in de kruipruimte. O.i.d.

Gewoon overheen behangen komt vaak voor, getuige de vele berichten op T-Mobile forum van mensen die Ziggo opzeggen en dan nergens een telefoonlijn kunnen vinden. En soms de monteur ook niet.

ja gelijk heb je

ptt / kpn lijn is ingevoerd bij de nieuwbouw 2004

in die tijd van isdn naar schotel internet niet te betalen naar adsl in de nieuwe woning

nieuwe woning op het zelfde perceel

wat een verademing toen

nu 4/5 jaar glasvezel door drukriool pilot Rijssen/Holten

500 euro voor eigen rekening gemeente 1000 en de provider 500 dacht ik

ik zou als ik ts was ook voor de kpn glasvezel gaan en het ziggo sport pakket nemen

het glasdraadje werkt wel beter als de coax vooral met upload

koper word uitgefaseerd waar ftth is dus in dit geval zal dit aansluitpunt nutteloos worden

en er geen haan naar kraaien als deze in de muur gepropt word

Het is met dit net zo als het terug sturen van apparatuur voor een ouwe zyxel of v9 zal er er waarschijnlijk geen rekening komen. Behalve voor Epots en de zeldzame dsl providers is deze aansluiting nutteloos. Op mijn  adres bij dsl vergelijk kan ik enkel voor online en budget kiezen op basis van de postcode ook hier dsl en ftth aanwezig.

Het financiele probleem van herstel kosten zal pas komen als een toekomstige nieuwe bewoner dit als verborgen gebrek opmerkt. Vanuit KPN zal er weinig gebeuren er valt nog heel wat te verhalen op dat gebied. Ook op dit forum genoeg gevallen van onvindbare isra's 

 

nee hoor de NT van kpn hangt er al en kpn zal geen moeite meer doen om over koper zijn diensten aan te bieden

klik even op een van mijn links uit fasering koper

dit adres heeft ook ftth dus alle diensten gaan via het kpn glasvezelnetwerk

@mvw12345

rechten ziggo je kunt net zo goed voor kpn glasvezel gaan

bij ziggo betaal je ook extra 14,95 per maand bij kpn ook

 

niet omdat ik van kpn ben maar glasvezel van kpn mij goed bevalt

zie hier

https://www.ziggo.nl/televisie/extra-zenders/ziggo-sport-totaal/

en dan zou een monteur voor glasvezel aansluiten gelijk jou punt op de muur kunnen verwijderen met overleg