Vraag

glasvezel internet

  • 10 December 2020
  • 22 reacties
  • 901 keer bekeken

Gisteren heeft men de glasvezelabel aangesloten in mijn meterkast.

Verder is mij niets verteld, hoe gaat het nu verder? Heb ik direct sneller internet?(tot nu toe niets van gemerkt....), moet ik nu zelf wat ondernemen en zijn aan sneller internet nog extra kosten verbonden?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Hallo @Ritis , kun je eens een foto plaatsen van de huidige situatie?

Dan kan ik misschien wat gerichter antwoorden.

 

Mijn glasvezel kastje stond verdekt opgesteld maar heb 'm gevonden! Moest foto maken om het beter te bekijken en toen werd het al snel duidelijk. Ik moet mijn abonnement aanpassen indien ik van glasvezel gebruik wil maken! Hoezo gratis? Alleen het aansluiten, het gebruik ervan niet, ook niet als jarenlange trouwe klant. 

 

Hallo @Ritis , daar maak je een denkfout, het omzetten van koper naar glas is gratis, de verbinding op zich niet, maar dat is nu toch ook al niet gratis, je betaalt nu toch ook maandelijks abo-kosten voor een internetverbinding?

Of begrijp ik het verkeerd?

Kun je die foto ook eens hier plaatsen, zoals ik eerder vroeg?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Waar blijft de foto? Ziet het er zo uit?

 

Ja idd. Kon het niet vinden, zat goed verstopt. Maar ik ben eruit, hoor! Dít stond onder mijn kastje. Ja dat betaal ik in mijn all in abb. Hoeveel het nu zou worden hangt af vd snelheid die je wilt,  zag de tarieven langskomen tijdens het zoeken maar vind ze niet meer terug.

Reputatie 7
Badge +10

Als je nu al een abonnement bij KPN hebt (via je telefoonlijn), dan kan dat abonnement gratis worden omgezet naar glasvezel. Dat kost niks meer dan je nu betaalt. Tenzij je nog een abonnement hebt van voor 2014, dan moet ook je abonnement worden aangepast. Of het dan duurder of goedkoper wordt kunnen we hier niet zeggen omdat we je huidige abonnement niet kennen.

Je kan zelf contact zoeken met KPN via de telefoon maar ik merk de laatste tijd dat die medewerkers dit niet altijd weten. Dus misschien handiger om je gegevens in te vullen in je profiel hier op het forum (alleen te zien voor de Webcare medewerkers) en nog even te wachten tot er iemand van Webcare reageert die je kan helpen met de omzetting.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Ritis ,

Als je alleen een wit kastje hebt gekregen op de muur heb je alleen de FTU (Fiber Termination Unit), moet er nog wat gebeuren.

Op de witte kastje komt dan een soort glasmodem (piggyback)/glaskastje. Die het glas signaal omzet in ethernet meestal zwart kastje van Genexis. Die heeft een adapter voor stroom nodig en er en zit meestal rode ethernet kabel bij. (je moet dus één extra 230 Volt aansluiting hebben)

Op het moment dat de KPN de aansluiting overzet, krijg je een mail met instructies.

Spanning van de Experia Box. DSL kabel uit de Experia Box. Rode Eternet kabel van glaskastje in de WAN poort van de Experia Box. Spanning op glaskastje, gaat direct het Power lampje aan, daarna gaat het Glas lampje aan. Spanning op Experia Box. Op het glaskastje gaat dan het netwerk lampje aan. En na enige tijd is de Experia Box online en branden de lampjes als normaal (zoals ze op DSL ook waren ).

Kan niet in de planning kijken van KPNNetwerk, maar alle tussen liggende stukjes van het glasvezelnetwerk moeten er zijn. Als verbinding is tussen de FTU en de KPN centrale er is kun je omgezet worden. Op half maart stak er bij mij een glasvezel kabel tegen de muur. Half oktober ben ik omgezet naar glasvezel, soms moet je geduld hebben.

Groet,

Bart

Bij mij is deze week pas de glasvezel in de straat aangelegd, het wachten is dus op de monteur die het AP in de meterkast gaat aanleggen, waarschijnlijk pas in februari 2021. Nu heb ik een vraag over dat AP i.c.m. het modem wat daar dus straks aan gekoppeld dient te worden.

Aangezien ik alleen in de woonkamer internet,tv en telefoon aangesloten wil hebben, is het dan mogelijk om het modem met vaste router ook in de woonkamer te laten plaatsen en niet in de meterkast, oftewel hoe ver mag het modem maximaal van de FTU verwijderd worden aangesloten met bijv. CAT 6 bekabeling. Dit i.v.m. de betere wifi mogelijkheden in de woonkamer zonder extra kabels,switches,routers, wifi-puntenvia stopkontakten etc. in de meterkast ontstaat al storing door leidingen etc en dan ook nog eens de betonnen wanden in mijn woning, doen wifi vanuit de meterkast geen goed. 

Hans

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Het modem mag u overal in huis plaatsen. De glasvezelkabel komt waarschijnlijk in de meterkast binnen, daar komt dus ook het glasvezelmodem. Van daaruit gaat u dan met een normale ethernetkabel naar de Experiabox. Die dan mogelijk in de woonkamer staat.

Hallo @Bart_2020 , KPNNetwerk monteert tegenwoordig GPon-kastjes, die zijn wel zwart, maar van het merk Nokia.

 

Reputatie 7
Badge +10

Bij mij is deze week pas de glasvezel in de straat aangelegd, het wachten is dus op de monteur die het AP in de meterkast gaat aanleggen, waarschijnlijk pas in februari 2021. Nu heb ik een vraag over dat AP i.c.m. het modem wat daar dus straks aan gekoppeld dient te worden.

Aangezien ik alleen in de woonkamer internet,tv en telefoon aangesloten wil hebben, is het dan mogelijk om het modem met vaste router ook in de woonkamer te laten plaatsen en niet in de meterkast, oftewel hoe ver mag het modem maximaal van de FTU verwijderd worden aangesloten met bijv. CAT 6 bekabeling. Dit i.v.m. de betere wifi mogelijkheden in de woonkamer zonder extra kabels,switches,routers, wifi-puntenvia stopkontakten etc. in de meterkast ontstaat al storing door leidingen etc en dan ook nog eens de betonnen wanden in mijn woning, doen wifi vanuit de meterkast geen goed. 

Hans

 

 

Nick83 legt het al goed uit. Maximale afstand FTU naar je modem/router met CAT6 ga je in je woning niet halen. Dat is 100 meter volgens de officiële standaard. En langere afstanden werken vaak ook nog wel. Dus dat zal geen probleem zijn.

Je hebt wel 1 stopcontact nodig in de meterkast/bij de FTU in de buurt want daarop of naast komt het kastje van KPN dat glas omzet naar ethernet. Vanaf dat kastje kan je dus met CAT6 je Experiabox in de kamer aansluiten.

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @Bart_2020 , KPNNetwerk monteert tegenwoordig GPon-kastjes, die zijn wel zwart, maar van het merk Nokia.

En dat zwarte kastje zit achter het normale glasvezelmodem. Dus als je dat allemaal in de woonkamer hebt zitten, dan heb je dus 3 kastjes. Eerst het glasvezelmodem, dan dat zwarte gpon kastje en dan de Experiabox. Alledrie die kastjes hebben ook nog een stekker die in het stopcontact moet. Dus reken nog maar ff een stekkerblok mee. En dus een bos snoeren. Dan heb je een heel rommeltje hoor. Dat wil je helemaal niet in de woonkamer. 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo, @JanD

Van de monteur gekregen kartonnen doosje Genexis (Mediaconverter) met KPN artikel en een MAC adres. Is toch geen Nokia.

Er zijn meerdere glaskastjes in omloop.

Op de kast staat een genexis logo.

Groet,

Bart

Nick 83 en Ward bedankt voor jullie heldere antwoord.

Straks is het bij mij coax eruit en cat 6 erin en hopelijk verlost van dat instabiele wifi geneuzel via de kabel (lees Ziggo).

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

@Nick83 Goed lezen. Hij wil alleen de router in de woonkamer, niet de FTU en NT.

 

@JanD Het grootste deel nieuwe aansluitingen is GPON maar een deel ook niet. Die krijgen nog een normale NT. En die NT is tegenwoordig zwart en van Genexis (en klikt wel over de FTU heen).

Hallo @Ward_ , zoals in onderstaand artikel beschreven:

https://www.nlconnect.org/genexis-levert-ntus-van-gerecycled-plastic-aan-kpn/

en onderstaande foto:

Zwarte Genexis

Nog een aanvullende vraag: Als er een Gpon kastje zwart gemonteerd wordt komt er dan ook nog een extra kastje bij? Dus 2 kastjes totaal? Buiten het modem om uiteraard.

Reputatie 7
Badge +10

Hallo @Ward_ , zoals in onderstaand artikel beschreven:

https://www.nlconnect.org/genexis-levert-ntus-van-gerecycled-plastic-aan-kpn/

en onderstaande foto:

Zwarte Genexis

Nog een aanvullende vraag: Als er een Gpon kastje zwart gemonteerd wordt komt er dan ook nog een extra kastje bij? Dus 2 kastjes totaal? Buiten het modem om uiteraard.

Nee, het is een GPON kastje (naast de FTU) of een Mediaconverter op de FTU.

Altijd maar 1 kastje voor de omzetting van glas naar Ethernet. Daarachter komt de router (modem bestaat niet bij glas).

Hallo @Ward_ 

Is die witte kast naast de zwarte Gpon-kast een mediaconverter op de FTU en heeft die ook een eigen stroomvoorziening nodig?

 

Reputatie 7
Badge +10

Hallo @Ward_ 

Is die witte kast naast de zwarte Gpon-kast een mediaconverter op de FTU en heeft die ook een eigen stroomvoorziening nodig?

 

Die witte kast is de FTU.

Om daar het glaskabeltje voor de zwarte GPON NT op aan te sluiten is een dun kapje nodig dat er overheen is geschoven. Dat zorgt ervoor dat aan de onderzijde de connector vrij komt zodat dat kabeltje erin geprikt kan worden.

Je ziet nu dus dat kapje erover heen geschoven.

Reputatie 7
Badge +24

Maar het witte ding heeft zo te zien geen eigen stekker in het stopcontact nodig. Dat valt dan weer mee.

Reputatie 7
Badge +10

Ik merk toch wel veel onbekendheid met GPON.

Laat ik dan wat duidelijker zijn: er verandert niets ten opzichte van kastjes en stroom. Ook bij GPON komt er 1 kastje bij de FTU, net als bij niet-GPON.

Enige verschil is dat het kastje voor GPON nog niet verkrijgbaar is als overschuifbare versie zoals bij de niet-GPON aansluitingen. Daarom moet deze ernaast hangen en met een glaskabeltje direct op de FTU aangesloten worden. Dit zal vast nog wel eens veranderen als KPN voldoende kastjes kan afnemen bij de leverancier Nokia. Dan willen ze dat vast wel zo maken. 

 

Helemaal duidelijk zo, @Ward_ , bedankt voor de uitleg en de toelichting.:relaxed: