Beantwoord

Glasvezel naar binnen gebracht, maar NT kastje mist

  • 30 March 2022
  • 7 reacties
  • 328 keer bekeken

Hoi,

Laatst is bij mij de glasvezelkabel naar binnen gebracht, maar er is geen NT-kastje geplaatst. Volgens KPN-netwerk zou ik gewoon kunnen bestellen bij KPN en zou een monteur van KPN een NT kastje komen aansluiten.

Vervolgens komt er geen afspraak met een monteur, na een belletje wordt er door KPN gezegd dat er geen signaal op de kabel staat tot 24 juni en ik moet het pakket verzetten na die datum (heb ik dus ook gedaan). Maar na een belletje naar KPN Netwerk wordt er echt beweerd dat er signaal op de kabel staat en dat KPN dit gewoon zou moeten kunnen doen.

Nog een keer terug gebeld en KPN zegt dat ze niks kunnen vanwege dat het systeem het niet toe laat, en ze kunnen niet bellen naar KPN netwerk om het te controleren.

Echt enorm jammer dit. Dat het systeem niet altijd even goed werkt kan ik snappen, maar dat ik als klant klem wordt gezet, en er verder geen communicatie tussen de twee bedrijven mogelijk is, is wel een beetje frustrerend.

Kan iemand dit goed in het systeem zetten?

icon

Beste antwoord door NHendriks 30 March 2022, 17:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik denk dat er een aantal zaken door elkaar gehaald worden.

KPN Netwerk gaat namelijk niet over de diensten die over de glasvezel geleverd worden, dat is KPN Wholesale namens KPN (ik snap dat dit verwarrend kan zijn). KPN Netwerk voert echt alleen beheer over de fysieke bekabeling vanaf wijkcentrale tot en met het aansluitpunt in de woning. De apparatuur in zo'n centrale is dan van bijvoorbeeld KPN Wholesale. Glasoperator of Tweak, afhankelijk van het type netwerk dat er wordt aangelegd. KPN als provider huurt zijn diensten weer bij KPN Wholesale. Deze drie bedrijfsonderdelen opereren volledig zelfstandig, mede vanwege wetgeving en regulering vanuit de ACM maar ook omdat KPN eerlijke concurrentie hoog in het vaandel heeft staan. Nu heb je hier verder niets aan maar hopelijk geeft dit iets meer inzicht in hoe de organisatie in elkaar zit op dat vlak. KPN Netwerk kan dus wel roepen dat er signaal op staat maar dat is buiten hun werkgebied, KPN Netwerk plaatst wel regelmatig patchkabels in de centrales voor KPN Wholesale maar of er dan ook echt signaal overheen gaat kunnen zij niet zien.

Om even terug te komen op de problemen waar je nu tegenaan loopt. De kans is altijd aanwezig dat de fysieke glasvezel is opgeleverd door de aannemer maar er aan de achterkant nog zaken zijn die in orde gemaakt moeten worden. Denk dan aan het plaatsen van apparatuur of het aanleggen van een backbone-verbinding naar de rest van het netwerk van KPN. Soms kan dit enkele maanden duren, zo had ik afgelopen december bijvoorbeeld een installatie op koper waar al wel glasvezel afgewerkt binnen lag, deze zou pas vanaf maart klaar zijn voor gebruik. In de regel kan het wel vaker ruim een maand (of zelfs langer) duren voordat er diensten geleverd kunnen worden nadat de glasvezel naar binnen is gebracht en afgemeld. Hoe de achterliggende systemen precies in elkaar zitten durf ik zo niet te zeggen maar ik acht het ook nog mogelijk dat deze nog niet volledig zijn bijgewerkt aan onze kant en de plandatum van oplevering nog aangehouden wordt. Hier kan ik echter enkel over speculeren maar misschien kan een moderator hier meer over vertellen.

Ik denk dat er een aantal zaken door elkaar gehaald worden.

KPN Netwerk gaat namelijk niet over de diensten die over de glasvezel geleverd worden, dat is KPN Wholesale namens KPN (ik snap dat dit verwarrend kan zijn). KPN Netwerk voert echt alleen beheer over de fysieke bekabeling vanaf wijkcentrale tot en met het aansluitpunt in de woning. De apparatuur in zo'n centrale is dan van bijvoorbeeld KPN Wholesale. Glasoperator of Tweak, afhankelijk van het type netwerk dat er wordt aangelegd. KPN als provider huurt zijn diensten weer bij KPN Wholesale. Deze drie bedrijfsonderdelen opereren volledig zelfstandig, mede vanwege wetgeving en regulering vanuit de ACM maar ook omdat KPN eerlijke concurrentie hoog in het vaandel heeft staan. Nu heb je hier verder niets aan maar hopelijk geeft dit iets meer inzicht in hoe de organisatie in elkaar zit op dat vlak. KPN Netwerk kan dus wel roepen dat er signaal op staat maar dat is buiten hun werkgebied, KPN Netwerk plaatst wel regelmatig patchkabels in de centrales voor KPN Wholesale maar of er dan ook echt signaal overheen gaat kunnen zij niet zien.

Om even terug te komen op de problemen waar je nu tegenaan loopt. De kans is altijd aanwezig dat de fysieke glasvezel is opgeleverd door de aannemer maar er aan de achterkant nog zaken zijn die in orde gemaakt moeten worden. Denk dan aan het plaatsen van apparatuur of het aanleggen van een backbone-verbinding naar de rest van het netwerk van KPN. Soms kan dit enkele maanden duren, zo had ik afgelopen december bijvoorbeeld een installatie op koper waar al wel glasvezel afgewerkt binnen lag, deze zou pas vanaf maart klaar zijn voor gebruik. In de regel kan het wel vaker ruim een maand (of zelfs langer) duren voordat er diensten geleverd kunnen worden nadat de glasvezel naar binnen is gebracht en afgemeld. Hoe de achterliggende systemen precies in elkaar zitten durf ik zo niet te zeggen maar ik acht het ook nog mogelijk dat deze nog niet volledig zijn bijgewerkt aan onze kant en de plandatum van oplevering nog aangehouden wordt. Hier kan ik echter enkel over speculeren maar misschien kan een moderator hier meer over vertellen.

Dit geeft wel meer inzicht, Bedankt!. Ik zou graag wel willen weten of dit inderdaad het geval is, of is het toch communicatie foutje. Graag hoor ik het van een moderator.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @Mro95, welkom! 

Fijn dat @NHendriks jou al mooie inzichten heeft kunnen geven. Ik zag dat jij jouw profiel al had ingevuld en ben direct voor je gaan spieken. Ik zie dat momenteel de plan datum van jouw glasvezel 27-6-2022 is. Zoals al aangegeven is het goed mogelijk dat de glasvezel al wel in jouw woning ligt, maar dat de centrale nog niet gereed is. Tot de tijd van aansluiting zou jouw huidige provider natuurlijk gewoon diensten blijven leveren. 

Hallo @Mro95, welkom! 

Fijn dat @NHendriks jou al mooie inzichten heeft kunnen geven. Ik zag dat jij jouw profiel al had ingevuld en ben direct voor je gaan spieken. Ik zie dat momenteel de plan datum van jouw glasvezel 27-6-2022 is. Zoals al aangegeven is het goed mogelijk dat de glasvezel al wel in jouw woning ligt, maar dat de centrale nog niet gereed is. Tot de tijd van aansluiting zou jouw huidige provider natuurlijk gewoon diensten blijven leveren. 

Hoi Hanna, Ik zie dat je zegt dat het “goed mogelijk is dat de glasvezel al wel in jouw woning ligt, maar dat de centrale nog niet gereed is.”. Hier uit begrijp ik dat je dit niet gedubbel checkt hebt? De monteur zei namelijk dat ik meteen(na aantal) gebruik kan maken van de verbinding, dit zei KPN Netwerk ook. Hoe kan het dat jullie iets anders beweren?

Dat kan niet dubbel gecheckt worden, systeem say Yes or No en vooralsnog zegt het systeem No pas vanaf 27-6 Yes.

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Hanna, Ik zie dat je zegt dat het “goed mogelijk is dat de glasvezel al wel in jouw woning ligt, maar dat de centrale nog niet gereed is.”. Hier uit begrijp ik dat je dit niet gedubbel checkt hebt?

Dat kan Hanna waarschijnlijk ook helemaal niet.

De monteur zei namelijk dat ik meteen(na aantal) gebruik kan maken van de verbinding, dit zei KPN Netwerk ook. Hoe kan het dat jullie iets anders beweren?

Zo'n monteur heeft geen zin in moeilijke vragen en zegt daarom dat het over een paar dagen werkt. Zo is de klant meestal snel tevreden, hoeft hij verder niet veel uit te leggen en kan die snel door naar het volgende adres.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Mro95

Ik kan niet controleren hoe het precies zit. De datum in het systeem wordt aangehouden als aansluitdatum en deze kan doorgaans niet vervroegd worden. Mocht de aansluiting toch eerder afgerond kunnen worden, dan zullen wij jou daar natuurlijk van op de hoogte brengen, maar ik zou daar niet vanuit gaan.