Beantwoord

Glasvezel via Delta: wanneer kan ik hiervan gebruik maken met mijn KPN-abonnement?

  • 3 March 2022
  • 9 reacties
  • 1168 keer bekeken

Delta heeft dit jaar in Kruiningen glasvezel aangelegd in Kruiningen. Heb t ook aan laten leggen tot in de meterkast. Wil niet overstappen.  Heb ik al jaren KPN, toaal alles abonnement. Will graag bij 'Kpn blijven. Geen zin  om het emailaders ter wijzigen, omdat ik op zoveel sites, werken etc bekend met mijn kpn emailadres. Veel te bang dat ik iets vergeet. Daarbij kost het extra geld omdat mijn omvormer ook moet worden veranderd. 

Las in een topic dat na 3 jaar de lijnen voor elke provider open moeten staan, is dat ook zo?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 3 March 2022, 11:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Las in een topic dat na 3 jaar de lijnen voor elke provider open moeten staan, is dat ook zo?

Nee, dat is onzin. KPN gaat waarschijnlijk nooit op het netwerk van Delta leveren. 

Het is ook niet een kwestie van "lijnen open staan". KPN zou eigen apparatuur in de centrales van Delta moeten plaatsen. Pas dan zou KPN überhaupt internet en tv kunnen leveren over het netwerk van Delta. 

Badge +19

De kans dat kpn met Delta gaat samenwerken is klein. Voor u veranderd er niets als u bij kpn blijft.  Als u tevreden bent hoeft u niets te doen.

Reputatie 7
Badge +11

Las in een topic dat na 3 jaar de lijnen voor elke provider open moeten staan, is dat ook zo?

Ja en nee. Het klopt inderdaad dat een netwerkbeheerder het netwerk na een bepaalde periode moet open stellen zodat andere providers hun diensten kunnen leveren. In bepaalde zin doet Delta Fiber dit ook, maar wel volgens hun voorwaarden. Zoals ik het heb vernomen zijn de prijzen die Delta Fiber vraagt voor de huur dusdanig hoog dat KPN niet voor normale tarieven over die glasvezel kan leveren. Dit heeft KPN doen besluiten om geen samenwerking aan te gaan met Delta Fiber. Andere grote providers zoals T-Mobile lopen hier ook tegen aan. Waarschijnlijk komt, tenzij de ACM met een andere beleidsregel komt of wetgeving wijzigt, KPN Netwerk nog een keer langs om een eigen glasvezel aan te leggen.

Reputatie 7
Badge +24

Waarschijnlijk komt, tenzij de ACM met een andere beleidsregel komt of wetgeving wijzigt, KPN Netwerk nog een keer langs om een eigen glasvezel aan te leggen.

En dat zal voorlopig nog niet gebeuren denk ik. De aanleg van glasvezel gaat nu zo hard dat men wel gek zou zijn om iets te veranderen in het beleid. 

Reputatie 7
Badge +11

Waarschijnlijk komt, tenzij de ACM met een andere beleidsregel komt of wetgeving wijzigt, KPN Netwerk nog een keer langs om een eigen glasvezel aan te leggen.

En dat zal voorlopig nog niet gebeuren denk ik. De aanleg van glasvezel gaat nu zo hard dat men wel gek zou zijn om iets te veranderen in het beleid. 

Dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk, al komen er natuurlijk steeds meer verhalen van wijken waar er dubbel wordt aangelegd dus ergens zou het mij ook niets verbazen als er wel nieuw beleid op komt. Maar dat is een ongefundeerde speculatie.

Dank voor alle antwoorden en adviezen.

Vind t raar dat het rijk toestaat dat providers zelf hun regels kunnen maken. Gaat allemaal om geld snap ik, 

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor alle antwoorden en adviezen.

Vind t raar dat het rijk toestaat dat providers zelf hun regels kunnen maken. Gaat allemaal om geld snap ik, 

Dat heet vrije markt. Bij de schenking van de totale infrastructuur van de PTT aan KPN bij de privatisering zijn door de overheid voorwaarden gesteld dat KPN delen van de infrastructuur open moest stellen, het koper en de centrales bijvoorbeeld.

Maar voorwaarden stellen vanuit de overheid dat een aanbieder andere aanbieders toelaat op nieuwe infrastructuur dat moeten we echt niet willen, dat doen ze maar in totalitaire landen. U kunt ook geen Lidl artikelen bij AH kopen. Dat heet concurrentie en daar profiteren we van. Zoals bij u ook; u kunt kiezen voor glasvezel van Delta of koper van KPN. In plaats van KPN of KPN. Zo werkt dat.

Reputatie 7
Badge +11

Dank voor alle antwoorden en adviezen.

Vind t raar dat het rijk toestaat dat providers zelf hun regels kunnen maken. Gaat allemaal om geld snap ik, 

de schenking van de totale infrastructuur van de PTT aan KPN bij de privatisering

Geen schenking. Zoals ik het kan lezen is de privatisering in 1989 in gang gezet en was de Staat tot medio jaren ‘90 enig aandeelhouder, daarna ging het de beurs op en zijn aandelen verkocht. Het volledige bedrijf is in feite dus gekocht van de Staat door de aandeelhouders en niet geschonken. Ik kan nergens letterlijk iets vinden over schenken of kopen van het netwerk maar gezien de beursgang en de ‘uitkoop’ van de Staat is het vrij logisch dat er geen schenking in zit.

Reputatie 7
Badge +7

Dank voor alle antwoorden en adviezen.

Vind t raar dat het rijk toestaat dat providers zelf hun regels kunnen maken. Gaat allemaal om geld snap ik, 

de schenking van de totale infrastructuur van de PTT aan KPN bij de privatisering

Geen schenking. Zoals ik het kan lezen is de privatisering in 1989 in gang gezet en was de Staat tot medio jaren ‘90 enig aandeelhouder, daarna ging het de beurs op en zijn aandelen verkocht. Het volledige bedrijf is in feite dus gekocht van de Staat door de aandeelhouders en niet geschonken. Ik kan nergens letterlijk iets vinden over schenken of kopen van het netwerk maar gezien de beursgang en de ‘uitkoop’ van de Staat is het vrij logisch dat er geen schenking in zit.

De staat heeft ongeveer 14 miljard gulden gevangen voor de aandelen KPN. De infra, gebouwen, goodwill etc. zal veel meer waard geweest zijn. Bij de privatisering hield de overheid preferente aandelen waardoor buitenlandse investeerders buitengesloten werden. Dus inderdaad, zo bezien was het schenking maar een ruimhartige tegemoetkoming :-)