Vraag

Glasvezel zéér langzaam

  • 7 April 2024
  • 15 reacties
  • 289 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 7 reacties

Hi! Wij hebben sinds enkele weken KPN glasvezel. In eerste instantie werkte alles vloeiend en haalde ik makkelijk 950+ mbit/s upload en download op zowel bekabeld als draadloos internet, door het hele huis heen. Perfect dus. Ons pakket is tot 1gbit. Ons pakket vóór glasvezel (koper dus) was 100 mbit/s.

Echter, sinds enkele weken is het internet nog niet eens 10% hiervan. Ik mag van geluk spreken als ik 60mbit/s haal op kabel, draadloos is over het algemeen nog flink langzamer. Ik heb al van alles geprobeerd, waaronder de modem herstarten met periodes zonder stroom en idem voor het glasvezelkastje. Allen zonder resultaat. De online KPN tool geeft ook geen resultaat. 

Het lijkt er bijna op alsof er een soort softwarefout op mijn verbinding zit, waardoor het systeem denkt dat ik de oude internetsnelheden moet krijgen. Voor glasvezel kreeg ik namelijk ook rond de 70mbit op kabel en rond de 50 op draadloos. 

Ik heb reeds contact gehad met de klantenservice maar zij geven als enige andere optie een complete modem/netwerkreset. Hier zit ik echt niet op te wachten, gezien de vele apparaten die wij hebben die ik dan opnieuw moet gaan instellen. Daarom wil ik eerst hier kijken of mensen hier wellicht ervaring mee hebben en wat dan hun oplossing was, of dat een KPN medewerker op afstand kan zien wat het probleem is. 

Tkn: in de modem zit de glasvezelkabel, we hebben het nieuwe IP-adres dat we hadden gekregen bij het glasvezelpakket en in MijnKPN staat het glasvezel 1gbit pakket. Dus ik weet wel zeker dat dat allemaal goed zit. 

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen, voordat ik het hele netwerk moet resetten! Betaal er genoeg voor dus ik zie graag zsm een oplossing :).


15 reacties

. . . een complete modem/netwerkreset. Hier zit ik echt niet op te wachten, gezien de vele apparaten die wij hebben die ik dan opnieuw moet gaan instellen.

Dat begrijp ik, maarrrr, dan zou ik de instellingen veilig stellen in een bestand, modem resetten en de instellingen weer terug inladen, zo deed ik dat bij een fritzbox met enige regelmaat.
Het zou niet nodig moeten zijn, maar ja . . .

Zou dat met jouw modem ook kunnen ? ( ik ben er bang voor )
Anders toch eerst maar van alle instellingen schermafdrukken maken, voor je het weet is er een “behulpzame” kpn-er die het op afstand doet, resetten bedoel ik.

Reputatie 7
Badge +24

De modems van KPN hebben geen backup mogelijkheid. Dus bij een reset is alles weg. Toch zit er niks anders op vrees ik.

Hoe zit het dan met wanneer men een nieuw modem krijgt van kpn, dan worden de oude gegevens vanuit kpn er weer in gezet. Althans, dat lees ik hier regelmatig, de wifi gegevens dan, hoe het met de andere instellingen gaat dat weet ik niet, wie wel ?

Hi, dank voor jullie reacties. Inmiddels toch maar resets uitgevoerd, maar nog steeds zonder resultaat. O.a. het volgende gedaan:

  • Via KPN webtool, modem reset
  • Via inloggen op de modem via browser, reset van wifi, thuisnetwerk en modem
  • Resetknop op modem zelf gedaan
  • Glasvezelkast er enige tijd vanaf gehaald en weer aangezet

Nog steeds allemaal zonder resultaat. Ik begin een beetje ten einde raad te raken...

Gewoon even bellen met 0800 0402 @P46 

Hoi @P46 .  Ben jij een nieuwe klant met glasvezel? Of ben je overgezet van koper naar glasvezel?

Hoi @P46 .  Ben jij een nieuwe klant met glasvezel? Of ben je overgezet van koper naar glasvezel?

Hi Erwin! Wij zijn overgezet van koper naar glas, al jaren klant bij KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Hoe zit het dan met wanneer men een nieuw modem krijgt van kpn, dan worden de oude gegevens vanuit kpn er weer in gezet. Althans, dat lees ik hier regelmatig, de wifi gegevens dan, hoe het met de andere instellingen gaat dat weet ik niet, wie wel ?

Alleen de WiFi gegevens worden terug gezet. Verder niets.

Aha, dank voor bevestiging, dat vermoedde ik al.
Dat is jammer, als de techniek van instellingen centraal opslaan er al is dan zou een optie om de andere instellingen ook terug te kunnen zetten ook mogelijk moeten zijn (?)

Ook al omdat je ze niet lokaal in een bestand kan opslaan.

Hoi @P46 .  Ben jij een nieuwe klant met glasvezel? Of ben je overgezet van koper naar glasvezel?

Hi Erwin! Wij zijn overgezet van koper naar glas, al jaren klant bij KPN.

Wifi heeft veel variabelen maar bekabeld zou je gewoon de juiste snelheden moeten halen.  Ik heb daar ooit een uitgebreid topic over geschreven:

 

Kun je die eens doornemen?  Als blijkt dat je alles hebt kunnen afvinken maar de snelheid blijft onder de maat, laat het mij hier even weten.

Hoi @P46 .  Ben jij een nieuwe klant met glasvezel? Of ben je overgezet van koper naar glasvezel?

Hi Erwin! Wij zijn overgezet van koper naar glas, al jaren klant bij KPN.

Wifi heeft veel variabelen maar bekabeld zou je gewoon de juiste snelheden moeten halen.  Ik heb daar ooit een uitgebreid topic over geschreven:

 

Kun je die eens doornemen?  Als blijkt dat je alles hebt kunnen afvinken maar de snelheid blijft onder de maat, laat het mij hier even weten.

Hi Erwin, helaas: alles geprobeerd uit het lijstje, maar nog steeds zonder resultaat.

Je had je profiel ingevuld dus ik heb even snel meegekeken. Ik zie dat er anderhalve week geleden een ticket voor dit issue is aangemaakt.

Onze backoffice heeft jou vervolgens proberen te bellen maar geen gehoor. Nu is het ticket gesloten.

De monteur in kwestie heeft nog wel wat metingen gedaan en vraagt zich af of jij misschien ween een eigen router op jouw KPN modem hebt aangesloten? Kun je hier meer over vertellen?

Hi Erwin, dat is een goede reminder - ik ben helemaal vergeten terug te bellen. Drukke dagen gehad. Kan ik alsnog bellen over het betreffende ticket?

Wij hebben geen eigen router aangesloten, we gebruiken gewoon de box12 van KPN met alle originele kabels etc. Wel is het zo dat per abuis een keer de oude (koper) kabel in de router is gedaan i.p.v. de glasvezelkabel. Geen idee waarom. Dit werkte toen wel dus die kabel en verbinding was toen nog actief (en dat is dus nog van de tijd dat wij op koper een 100 mbit abonnement hadden). Toen ik dit ontdekte heb ik het weer omgewisseld met de glasvezelkabel. Ik weet niet of het probleem toen is ontstaan, maar wellicht relevante informatie. 

Helaas is het ticket gesloten. Maar het feit dat er wel een ticket was, houdt min of meer in dat de collega het idee had dat het issue in het zogenaamde KPN domein zit.

Aangezien je aangeeft dat je alles hebt doorlopen op die pagina die ik gelinkt had, denk ik dat het verstandig is om nogmaals te bellen en opnieuw een ticket aan te laten maken.

Meestal kan een collega dan ook gelijk een monteur inplannen.  

Super, dan ga ik dat doen. Dank voor het meedenken!

Reageer