Beantwoord

Glasvezelaanleg in flat

  • 29 February 2020
  • 41 reacties
  • 9647 keer bekeken

In onze flat word glasvezel geplaatst. Niet in mijn appartement! Dat wil ik graag zo houden! Nu plakt kpn een soort dreigement via een poster op de portiek ingang. Je moet thuis zijn ook als je geen glasvezel neemt. En anders moet je een andere afspraak maken als je niet kan. Maar ik wil niet en al ben ik thuis mijn deur blijft dicht Volgens mij ben ik tot niks verplicht!

We leven nog in een vrij land toch??? 

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 29 February 2020, 21:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Tja, zo werkt het kennelijk in uw flat, de leidingen van uw buren lopen waarschijnlijk door uw meterkast.

Toen u er bent gaan wonen, zult u vast wel een huur of koop contract getekend hebben waarin dit staat beschreven en dat u toegang moet verschaffen als dat nodig is.

Reputatie 7

Als huurder ben je verplicht mee te werken aan de aanleg van de glasvezel.

Zie deze jurisprudentie.

Als eigenaar ben je mijns inziens gek als je geen glasvezel in je eigen appartement laat aanleggen en dus zou het dan vanzelfsprekend moeten zijn dat je jouw medewerking verleent.

Hallo @Hdkonin Zelfs al zou je in dit geval de toegang kunnen weigeren zonder dat het technisch voor de buren een probleem wordt, mocht je later besluiten alsnog glasvezel te nemen dan moet men daar speciaal voor komen en daar hangt een zeer pittig prijskaartje aan.

Het is tegenwoordig bijna een ‘nuts'’-voorziening, gas, licht en water laat je toch ook toe in je woning?

Reputatie 6
Badge +9

Ze komen het gratis aanleggen, het kost niets.
Waarom zou je het weigeren?

Als je buren wel glasvezel aan laten leggen in hun woningen en als KPN Netwerk daarvoor door jouw woning (vaak meterkast moet) dan ben je simpelweg verplicht mee te werken.

Reputatie 7
Badge +21

Als eigenaar kan de afwezigheid van een glasvezelaansluiting in de meterkast van het appartement ook nog tegen je gaan werken bij toekomstige verkoop. Een nadelige invloed op de verkoopprijs of men heeft “geen interesse”.

1 ik heb internet dus waarom veranderen. Ja ja sneller maar dit is prima. Voor mij dus prima.

 2. Manier van communiceren is belangrijker voor mij zeker als je zelf een communicatie bedrijf bent! 

3 . De feitelijkheden dat zal kloppen. Maar het door je strot duwen staat me tegen. Als dulongi een koffie apparaat plaatst zonder dat je het wil. Dan word je ook boos. Of als je gedwongen alleen maar Essent mag gebruiken oid. 

En dan de toon van deze poster. Wat de f. Dit is echt assosiaal KPN. Het is smerig en ongewenst.

En ja dan klaagt ik daar over . Stel je voor dat iemand iets tegengas geeft tegen een mega speler. Die vooraf al zo arrogant is dat iedereen perse dat wil. 

Zo daarom klaag ik ,punt.

 

 

Hoi 

 

 

 2. Manier van communiceren is belangrijker voor mij zeker als je zelf een communicatie bedrijf bent! 

3 . De feitelijkheden dat zal kloppen. Maar het door je strot duwen staat me 

En dan de toon van deze poster. Wat de f. Dit is echt assosiaal KPN. Het is smerig en ongewenst.

En ja dan klaagt ik daar over . Stel je voor dat iemand iets tegengas geeft tegen een mega speler. Die vooraf al zo arrogant is dat iedereen perse dat wil. 

Zo daarom klaag ik ,punt.

 

Wat heet communiceren in dit geval. :joy:

Reputatie 7

Communiceren is inderdaad niet één van de sterkste punten van KPN, sterker nog, dat laat vaak sterk te wensen over.

Toch zou ik je echt het advies willen geven om daar even doorheen te kijken.

Ben je huurder, dan ben je gewoon verplicht je medewerking te verlenen.

Ben je eigenaar, overweeg dan echt om ook in jouw appartement die glasvezel aan te laten leggen. Nu is het gratis en later kost je dat al snel meer dan duizend Euro. Misschien jij dan niet, maar dan zal de volgende eigenaar van het appartement wellicht tegen die kosten aanlopen.

Ja ik zal wel moeten ivm huur. Maar ik blijf erbij dat ,dat het punt niet is. Het gaat om zelf een keuze kunnen maken. En dat mag nu niet daar heb ik een probleem mee. En dan dus maar 'gewoon'internet. Wat overigens heel behoorlijk werkt. Alsof ik ZO veel beter af ben met glasvezel. Als of ik de revolutie zelf aan me voorbij laat gaan. Maar dat is niet zo. Kan gewoon online. Nieuwe bewoners ook. En dat ze het gratis aanleggen wil niet zeggen dat ik gratis online kan via KPN of hun netwerk mag gebruiken om bijvoorbeeld T-Mobile die gunst te verlenen. 

 

“ 2. Manier van communiceren is belangrijker voor mij zeker als je zelf een communicatie bedrijf bent! “
 

Kun  je mij uitleggen hoe je als persoon een bedrijf bent? Over communicatie gesproken. 😏

Reputatie 7

Je hoeft geen gebruik te maken van die glasvezel, je kunt ook gewoon je huidige "telefoon" aansluiting blijven gebruiken hoor.

Ik vraag me wel af of je dat moet willen, glasvezel heeft zoveel voordelen t.o.v. die oude "telefoon" aansluiting en het kost je geen stuiver extra.

Maar goed, dat is natuurlijk jouw eigen keuze.

Casey. Ja nou ja je vind een taalfout of eigenlijk een onhandige zinsopbouw. Zou zeggen dat je als dat kan ook zelf kan bedenken wat ik heb bedoeld. Dag hoor.

Badge +19

En wat dacht u wat het betekent voor mensen die na u in het huis gaan wonen?? Ik ken zo'n geval waar de hele buurt glasvezel heeft maar net dat ene huis niet. De kosten om het dan aan te laten leggen zijn behoorlijk. 

Reputatie 7
Badge +10

Ja ik zal wel moeten ivm huur. Maar ik blijf erbij dat ,dat het punt niet is. Het gaat om zelf een keuze kunnen maken. En dat mag nu niet daar heb ik een probleem mee. En dan dus maar 'gewoon'internet. Wat overigens heel behoorlijk werkt. Alsof ik ZO veel beter af ben met glasvezel. Als of ik de revolutie zelf aan me voorbij laat gaan. Maar dat is niet zo. Kan gewoon online. Nieuwe bewoners ook. En dat ze het gratis aanleggen wil niet zeggen dat ik gratis online kan via KPN of hun netwerk mag gebruiken om bijvoorbeeld T-Mobile die gunst te verlenen. 

 

Als ik die poster zo lees kan ik me de reactie wel enigszins voorstellen. Er is inmiddels ook een nieuwe versie van gemaakt. Die ook beter leesbaar is. 

Wat we in het verleden veel tegen kwamen waren mensen die wel graag over wilden naar glasvezel maar doordat hun onderburen niet open wilden doen konden zij ook niet aangesloten worden (kabel loopt vaak door de meterkasten). Vandaar dit dringende verzoek om thuis te zijn.

Overigens is de aansluiting absoluut niet verplicht om te gebruiken. Ben je nu tevreden dan doe je er niks mee. Maar dan zit deze er wel vast voor later.

 

NB: alle providers mogen leveren via die aansluiting, ook T-Mobile en dat doen ze ook volop in heel Nederland.

Ja als je een pand huurt moet je ook aan de regels houden

En dat de verhuurder wil dat iedere bewoner een glasaansluiting moet krijgen moet je hierin ook mee werken

wil je dit niet moet je een pand / huis kopen dan mag je alles zelf bepalen

dan mag je kiezen of kpn-netwerk wel of geen glasdraad invoerd vaak gratis

ik heb zelfs veel geld moeten neer leggen voor een glasaansluiting vervanger Koper

waarom is dit een probleem als ik vragen mag

Ze komen wat monteren en gaan weer

je hoeft ze geen koffie aan te bieden maar is wel leuk voor een monteur

Ik begrijp de regels opzich. Dan nog heb je als huurder en mens nog rechten toch. Keuze vrijheid e.d.

Het gaat me nog steeds niet om de regels maar om de manier waarop het word aangeboden , Peter. 

En verder vraag ik me af of de meeste reagerende mensen hier een aandeel hebben in KPN en glasvezel.

Weinig kritiek over hoe KPN dit door duwt en alleen maar ,Oh glasvezel zo geweldig. Oh KPN bedankt.

Prima dat men me koppig vind over het glasvezel niet willen. Maar dat is nogmaals niet m'n punt. 

 

@Ward_  ik wacht het af. Tot nu toe . Opdringerig KPN volk aan de deur en lelijke dwingende onpersoonlijke posters. Daarnaast heeft de woningbouw me nog niet gezegd dat dit moet. Geen brief van hen. En als het echt zou moeten zou dat ook nog wel een fijn brief je zijn. Want als zij ook zouden zeggen dat t moet zou ik het wat serieuzer nemen. 

Buiten dat glasvezel is geen Messias. En zolang ik internet kan hebben. Maakt de vorm niet uit. Ik merk dat ik hier op het forum ook last heb van de lofrede en hosanna stemming rondom glasvezel. 

Alsof er geen internet was in de flat en ik als ik zou weigeren iedereen van het web hou. Dat is simpel weg niet aan de hand tis 2020. Iedereen die internet wil heeft dat heus wel.

Reputatie 7

 Buiten dat glasvezel is geen Messias. En zolang ik internet kan hebben. Maakt de vorm niet uit. Ik merk dat ik hier op het forum ook last heb van de lofrede en hosanna stemming rondom glasvezel. 

En daar is alle reden toe, glasvezel is beduidend stabieler dan VDSL. Je krijgt, als je ook TV geabonneerd hebt, beschikking over de HD-"Glas" zenders op kanaal 661 t/m 670 die een hogere bitrate hebben en daarmee een betere beeldkwaliteit leveren. En als jouw VDSL aansluiting geen 100Mbps haalt, dan kan je ook geen 4K abonnement afsluiten wat dan via die glasvezel dan wel zal gaan.

En dat alles voor 100% dezelfde prijs.

 

Bijkomend voordeel voor wat het waard is: Lager risico op schade bij blikseminslag.

@wjb ok reclame (bot/persoon) van KPN genoeg. Ik heb jullie gehoord. Ik heb m'n verhaal gedaan. Ok doei. 

Reputatie 7
Badge +24

Vanaf 2023 gaat KPN in gebieden waar glasvezel ligt het signaal van het koper halen. Dat word dan dus buiten gebruik gesteld. Dat zal op termijn dus ook in uw flat beteuren. Dan heeft u dus geen internet meer en zult hebben indien u nog steeds op dat koper aangesloten bent.

Reputatie 7
Badge +24

Ik begrijp de regels opzich. Dan nog heb je als huurder en mens nog rechten toch. Keuze vrijheid e.d.

Die heb je ook. Je kan gewoon op de huidige telefoonaansluiting blijven. Er komt alleen een kabeltje bij in de meterkast waar verder niets op aangesloten word.

En het kabeltje naar uw bovenburen word wellicht door de meterkast getrokken. Naast de telefoon, gas en eletriciteitskabels van de bovenburen die er nu al door de meterkast heen lopen.

Reputatie 7

@wjb ok reclame (bot/persoon) van KPN genoeg. Ik heb jullie gehoord. Ik heb m'n verhaal gedaan. Ok doei. 

Je hoeft natuurlijk niets te doen met een welgemeend advies van een gewone klant van KPN en mede forumlid, maar toch zou ik je met klem willen adviseren om je emoties even opzij te zetten en rationeel naar dit issue te kijken.

Waarom zou je er op tegen zijn om tegen dezelfde prijs een beter product te krijgen?

Ja, hier spreekt een zeer tevreden glasvezelabonnee die dus ook weet wat de voordelen van een glasvezelaansluiting zijn. Ik zie graag dat anderen ook het beste uit hun abonnement kunnen halen.

Nogmaals, je hoeft er niets mee te doen, maar ik zou het wel raar vinden als je er niets mee gaat doen.

Reputatie 7
Badge +10

Allen: het heeft geen zin om glasvezel te blijven promoten. Dat was ook niet het belangrijkste bezwaar van @Hdkonin 

Het gaat hem/haar om de communicatie en de manier waarop en dat kan ik intern bespreken.

 

@Hdkonin zou je wellicht nog willen aangeven in welke plaats dit is? 

@Ward_  Zwolle en idd je laatste reactie klopt. @wjb mijn reactie is rationeel. Makkelijk om te zeggen. Volgzaam KPN consument zijn is niet ineens rationeel. Je ervaringen met KPN zijn positief. Mooi zo. Blij voor je. Maar ook dat is een emotioneel verhaal. Niet objectief. Net als ik die er anders naar kijk. Ik begrijp buiten dat ook niet het gehamer op dit onderwerp. Ik wil niet zo communiceren. Maar omdat KPN er zo in staat ga ik in de toon van KPN mee. Ik ben niet perse tegen glasvezel. Langzamerhand word dat wel zo. Zo reageren maakt juist dat ik me wil verzetten. 

Het lijkt erop dat kritiek niet mag. Dat is irrationeel. Gewoon in de maat, als een mak schaap op de slachtbank jij(iik)

Ik ben klaar met dingen te vinden over dit onderwerp. Ik wilde iets over de toon van KPN zeggen en niet perse over glasvezel. Al vind ik hoe naar mijn idee overdreven positief gereageerd wordt op glasvezel wel wat ver gaan. Ik begrijp dat wat moet en de regels. En zal hoogstwaarschijnlijk gewoon netjes in het gareel. Me laten aansluiten. Ik doe het alleen onder enig protest. Dat vind ik eerlijk gezegd volkomen rationeel.

En dan de toon van m'n eerdere berichten. Ik ga mee in die van KPN. En dat moet toch de meeste van de reagerende personen bevallen. U kiest grotendeels gewoon voor het volgen van een multinational. Dat mag. Is uw groot recht. Net als dat van mij om wel kritiek te leveren.