Beantwoord

Glasvezelaansluiting in meterkast - maar geen WCD aanwezig in meterkast. Wat nu?

  • 9 March 2019
  • 14 reacties
  • 2310 keer bekeken

Ik ben bezig om het het Internet+Vaste telefonie+TV bij mijn alleenstaande moeder van tegen de tachtig te verbeteren en te vergemakkelijken voor haar (en voor ons, kinderen) door alles onder te brengen bij een en dezelfde provider: de KPN. Afspraak gemaakt en de monteur komt begin april ergens. Mijn moeder is al half in paniek want die ziet alleen maar beren en leeuwen op de weg en vraagt zich af waar we aan begonnen zijn, want 'hoe moet het dan met dit en dat, en hoe gaat dat dan met zus en zo'. Ik weet ook niet alles, maar vooral het puntje van de titel is er wel eentje.

In de hal zit de meterkast en daar hangt ook al een glasvezelverbindingaansluitingkastje. Had ik trouwens nog nooit gezien maar dat is toen in de wijk aldaar gratis aangelegd. Prima. Alleen zit er in de meterkast geen stopcontact.... Nu ga ik er van uit dat het modem/router (volgens mij is dat tegenwoordig altijd een gecombineerd apparaat) in de meterkast wordt opgehangen. Heb je wel stroom nodig natuurlijk....

Het idee is dat het allemaal soepeltjes loopt voor haar. En dat dus, dat als de monteur geweest is, mijn moeder TV kan kijken, kan internetten en kan bellen. De TV staat uiteraard ook niet in de meterkast. Wij hebben hier het TV-signaal via een Draadloze Verbindingset (DVS) en dat werkt prima. Dat lijkt me bij mijn moeder ook ideaal. Maar ook dan moet er in de meterkast een WCD beschikbaar zijn. Heeft de monteur een paar van die setjes DVS standaard bij zich? Plaatst hij ook een WCD indien nodig?

Dat zijn mijn twee vragen waar ik graag een antwoord op zou willen krijgen. Wie kan me helpen en mijn moeder geruststellen?
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 12 March 2019, 14:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hi Peterm welkom hier. Terechte allemaal, al helemaal voor je moeder. Onze installatiemonteurs hebben de draadloze setjes bij zich, geen probleem dus. Ook het plaatsen van een wandcontactdoos kan de installatiemonteur regelen in de meterkast, dit kost € 25.-. Dit moet wel veilig kunnen gebeuren. Met andere woorden: alles in de meterkast is geaard en er zijn geen losse kabels oid wat een gevaar voor de monteur zou kunnen komen. In de praktijk zien we dit zo goed als nooit, zoalg de meterkast geen halve bouwval is ga ik er ook vanuit dat het geen probleem zijn. Laat dus de monteur langskomen en zijn werk doen. 🙂

Hier in het kort mijn ervaring :
https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezelkastje-meterkast-stopcontact-niet-mogelijk-440236#post546299

 @Peter_Lasdop :
Ik heb ook zo'n moeder, ellenlange verhalen over kleine dingen.

Hallo Alex_P, dank je voor het antwoord. Is gewoon een wat oude meterkast in een eind jaren zeventig woning, dus dat zou goed moeten gaan. En yes, ik zal de monteur gewoon zijn werk laten doen uiteraard.

Dus voor zo'n verhaal als hieronder hoef ik dus niet bang te zijn? Citaat hieronder komt uit de thread waar @KeesYagi naar verwijst en die ik al was tegengekomen. Sterker nog, die triggerde me juist om de vraag te posten.....

Inmiddels zijn er al drie monteurs van KPN bij mij thuis geweest:
1e monteur: die gaf aan dat hij niets kon omdat er geen stopcontact aanwezig is in de meterkast. Vervolgens heb ik daarna met KPN gebeld en geregeld dat er er voor €25 een stopcontact aangelegd zou worden door een KPN monteur.
2e monteur: dit was een foutje van KPN, want deze monteur kon geen stopcontact aanleggen.
3e monteur: die kan normaal wel een stopcontact aanleggen maar ze gaf aan dat dit in mijn meterkast niet mogelijk is, en dat het Reggefiber kastje dus niet in mijn meterkast opgehangen had kunnen worden. Ze heeft toen met KPN gebeld en binnen 4 werkuren zou ik door iemand van Reggefiber gebeld worden. Dit is niet gebeurd. Voor mij zouden er geen extra kosten zijn.
Heb ik - en passant - nog een vraag:
Mijn moeder belt met een vast analoog toestel, ingeplugd in de telefoonaansluiting (waar nu trouwens ook het niet-glasvezelverbinding-modem aan hangt). Klopt het dat daar verder niets aan wijzigt en dat deze aansluiting gewoon blijft functioneren (en dus buiten het glasvezelverhaal blijft)?

Ik begrijp dat een fancy VoIP-toestel aangesloten kan worden op het glasvezelmodem, maar mijn moeder heeft niet zo'n toestel (en wil er ook geen...).

Zou mooi zijn als ook deze vraag nog beantwoord kan worden.

Groet!
Reputatie 7
Op de Experia Box wordt een gewoon analoog telefoontoestel aangesloten.
Reputatie 6
Badge +8
Je kunt natuurlijk ook gewoon vooraf door een elektro installatie bedrijf uit de buurt alvast een stopcontact laten aanleggen.
En tegelijkertijd ook een netwerkkabel voor de TV. Dan hoef je niet met die DVS te werken en weet je zeker dat je alles klaar hebt staan voor de overstap.

Ter aanvulling van wat @wjb zegt: Realiseer je wel dat de telefoon nu ook moet worden aangesloten op de ExperiaBox. Dus als de huidige telefoonaansluiting niet in de meterkast zit moet daarvoor ook een aansluiting aangelegd worden.
Reputatie 7
Badge +10
Of de KPN monteur zorgt gewoon dat de vaste telefoon van mevrouw in de buurt staat van de Experiabox in de woonkamer. Dan is er nog minder nodig en sluit je de vaste telefoon gewoon aan op de Experiabox.

Stopcontact aan laten leggen door een electricien in de buurt is uiteraard ook mogelijk (en dan weet je zeker dat het goed zit als de KPN monteur komt) maar mijn ervaring is dat dit meestal dan iets duurder is dan 25 euro.
er aanvulling van wat @wjb zegt: Realiseer je wel dat de telefoon nu ook moet worden aangesloten op de ExperiaBox. Dus als de huidige telefoonaansluiting niet in de meterkast zit moet daarvoor ook een aansluiting aangelegd worden.

Hallo @Hsd en @Peter_Lasdop ,
wat die telefoonaansluiting betreft heeft de KPN/Guidion-monteur het bij mij vorige week beter geregeld.
Modem in meterkast en vroeg ook wat ik met mijn DECT-aansluiting moest.
Ik heb ook een telefoonaansluiting in de woonkamer.
Hij heeft de bestaande kabel van de meterkast naar de woonkamer in de meterkast op een speciaal contactdoosje aangesloten en kon toen de telefoonsnoer in de huiskamer aansluiten, klaar is 'Kees'☺️
Er loopt in de meterkast dus een snoer van de Tel1-modem naar het contactdoosje en op het contactdoosje de kabel aangesloten die reeds naar de huiskamer loopt voor de telefoonaansluiting.
Reputatie 7
Of de KPN monteur zorgt gewoon dat de vaste telefoon van mevrouw in de buurt staat van de Experiabox in de woonkamer. Dan is er nog minder nodig en sluit je de vaste telefoon gewoon aan op de Experiabox.
Maar @Ward_, de Experia Box komt in de meterkast.
Reputatie 7
Badge +24
Hi Peter, de info hierboven is wel juist. De keuze is aan jou. Je kunt de WCD uiteraard door een bedrijf laten aansluiten, wordt dan wel iets duurder gok ik. De ervaring van KeesYagi is interessant, maar dat laat ik voor nu buiten beschouwing. Er is ook altijd een kans dat je wordt aangevallen door een papegaai als je door je wijk wandelt, maar die is minimaal. 😉 Met andere woorden, dat is een uitzondering. Hoewel ik geen garanties kan geven leert de ervaring dat dit zo goed als altijd prima gaat. En anders kun je nog altijd een duurdere externe monteur inschakelen. Nogmaals, aan jou de keuze.

Als je het telefoonnummer ook mee hebt genomen in de glasvezelbestelling zal het, zoals @wjb aangeeft, op de Experiabox worden aangesloten. Een DECT toestel is dan voldoende, een echt ouderwets toestel niet zonder een omvormer. Ook hierin kan de monteur meedenken, ook over de plaatsing van het toestel of eventueel doorlussen naar het interne netwerk wat Jan-D hierboven bedoelt. Dat kan ik niet vanaf hier inschatten.

Mijn advies en voorkeur: Laat de monteur eerst langskomen. Een extern bedrijf kan altijd nog worden ingeschakeld.
OK. allemaal. Bedankt voor alle reacties. We gaan het meemaken en volg het advies van Alex_P gewoon lekker op. Dan zien we wel wat er eventueel nog geregeld moet worden.

Zal wel even laten weten hoe het afgelopen is.
Reputatie 7
Badge +24
Top, laat het ons weten.
Nou beste mensen, daar ben ik dan met mijn bevindingen:

De monteur is 16 april langsgeweest. Keurige jonge vent en hartstikke aardig. Had ook echt lol in zijn werk. Belde van tevoren even op om te zeggen dat hij onderweg was. De klus leek hem allemaal niet zo spannend en dat zou helemaal goed komen. En inderdaad. Allemaal keurig gedaan en soepeltjes verlopen. Volgens de opleverbon hoeft mams zelfs niets te betalen voor het aanleggen van de WCD. Kijk aan! Kabeltje vanuit de meterkast via de achterkant van de meterkast naar de woonkamer > Ik heb de volgende dag het kabeltje nog even tegen de plint hoeven spijkeren en All done!

Moet allleen van de week even checken of het opzeggen van het abonnement bij de oude provider wel goed is gegaan, want de nieuwe factuur over heel april lag alweer in de bus. En op het KPN-orderformuliuer staa n onvolledige gegevens...

Samenvattend: soepel en succesvol
Reputatie 7
Badge +24
Nou beste mensen, daar ben ik dan met mijn bevindingen:

Volgens de opleverbon hoeft mams zelfs niets te betalen voor het aanleggen van de WCD. Kijk aan!


WAT?!1?! 😉

Samenvattend: soepel en succesvol

Fijn om te lezen Peter. Je weet me te vinden mocht ik nog iets voor jullie kunnen doen.