Beantwoord

Glasvezelkast op 100Mbit/s in plaats van 1000Mbit/s

  • 26 July 2021
  • 28 reacties
  • 711 keer bekeken

Reputatie 1

Enige tijd geleden is bij mij het glasvezel kastje vervangen en alles leek goed gegaan te zijn. Later zag ik dat de verbinding vanaf het glasvezel kastje naar mijn routernu blijft steken op 100Mbit. Ik heb de kabel al vervangen, de boel meerdere keren herstart, maar het blijft op 100Mbit staan.

Het maakt niet of ik de Experia box gebruik of mijn Edgerouter 4. In de logs in de Edgerouter zie ik dat het glasvezel modem aangeeft dat deze op 100Mbit Full duplex wil communiceren.

Wat kan ik doen/ wie kan mij helpen om het glasvezel modem weer op 1000MBit te krijgen?

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 July 2021, 11:14

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Hoe hoog is je abonnement?

Reputatie 7
Badge +9

@marcor1 Gebruik je een Cat5e of Cat6 kabel?

Piet.

Reputatie 1

Het vorige glasvezel kastje stond wel op 1000Mbit/s Ik heb een 100/100Mbit/s abbonnement. in de oude logs zie ik ook dat ik de 100Mbit/s + 15Mbit/s voor iptv haalde.

Ik heb verschillende kabels gebruikt, iig een Cat5e en Cat6 en van verschillende lengtes. Wanneer ik de kabels ergens anders in mijn netwerk gebruik dan kunnen ze iig 1000Mbit/s aan.

Reputatie 7
Badge +24

Welk glasvezelkastje heeft u nu? Kunt u daar een foto van plaatsen? Heeft u het ding al eens een paar minuten stroomloos gehad? 

Reputatie 1

Ik heb al een paar keer herstart en ook een waarbij ik 3 minuten gewacht heb met de stroom er weer op te zetten.

Een foto is wat lastig te maken, het modem is onderin  de meterkast achter de warmte installatie geplaatst. De vorige hing daar overigens 6+(?) jaar.. Het zwarte gedeelte is recent vervangen, volgens de monteur omdat er een firmware upgrade moest plaats vinden, en dat kon de oude modem niet aan.

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb al een paar keer herstart en ook een waarbij ik 3 minuten gewacht heb met de stroom er weer op te zetten.

Een foto is wat lastig te maken, het modem is onderin  de meterkast achter de warmte installatie geplaatst. De vorige hing daar overigens 6+(?) jaar.. Het zwarte gedeelte is recent vervangen, volgens de monteur omdat er een firmware upgrade moest plaats vinden, en dat kon de oude modem niet aan.

 

Dit is een gigabit kastje (Nt) en die gaat dus tot 1000mb. Gezien de lampjes heb je een EOF verbinding. Meer dan 100 ga je dus nooit halen, of je moet je abonnement upgraden.

Reputatie 1

Dit is een gigabit kastje (Nt) en die gaat dus tot 1000mb. Gezien de lampjes heb je een EOF verbinding. Meer dan 100 ga je dus nooit halen, of je moet je abonnement upgraden.

Wel jammer, eerst had ik dan echt 100Mbit/s en nu bijna doordat de overhead en iptv streams nu ook van de 100Mbit af gaan. Het is meer een principe kwestie dan een probleem, maar waar de Steam/Xbox/Azure downloads eerst 11MB/s ging is dat nu 's avonds als de tv's aan staan ~8MB/s

Hoi @marcor1 . Hier kan ik je wel bij helpen.

Kun je jouw gegevens in je profiel zetten en mij daarna, hier, een seintje geven? Ik ga dan proberen je Lijn van EoF naar GoF te zetten. 

Is het GELE ethernet lampje een indicatie voor EoF / 100 Mb/s , @Erwin_ ?

Reputatie 7
Badge +10

Is het GELE ethernet lampje een indicatie voor EoF / 100 Mb/s , @Erwin_ ?

Klopt. Bij GOF (alle snelheden) worden ze alle 3 groen.

Reputatie 1

Hu @Erwin_ , ik heb mijn gegevens in mijn profiel gezet.

 

Alvast bedankt voor het proberen.

@marcor1 : Ik heb een opdracht in het systeem gezet om in de wijkcentrale een aanpassing te doen. De voorlopige datum is 11-8.

Toen ik de opdracht plaatste kreeg ik de melding dat er tevens nader onderzoek gedaan moet worden. Waarom? Dat weet ik eerlijk gezegd. Er staat dat er op korte termijn contact met jou gezocht gaat worden. Mocht jij eerdaags iemand van KPN spreken kun je dan terugkoppelen wat er precies besproken is?

Als je volgende week nog niks gehoord hebt, laat het hier ook even weten. 

Reputatie 1

Hi @Erwin_  Ik weet van geen onderzoek, maar ik hoor het graag. Als ik volgende week niets gehoord hebt dan laat ik het je  weten.

Reputatie 1

@Erwin_De wijziging is door gevoerd, de verbinding staat op 1000MBit.

Echter ik ontvang geen IP, ook niet na herstarten na 2min uit te staan.Is er nog iets veranderd waarvoor ik een aanpassing in mijn router moet maken?

 

Ik krijg wel een ip op het iptv vlan, maar het iptv kastje stopt op 85% met de melding dat er nieuwe software is. En dat downloaden duurt lang, maar is volgens mij normaal.

 

Als ik de Experia box aaansluit blijft deze ook een rood lichtje wergeven.

Reputatie 1

Aanvulling - Als ik in MijnKPN kijk dan is de modem ook niet bereikbaar. Dat was eerst wel.

Ai, ai, ai. Dit was natuurlijk niet voorzien. Ik zie dat je gebeld hebt en er is een actief ticket. Men heeft een patch hersteld maar blijkbaar is er doordat het initieel misging iets vastgelopen in de order. Mijn collega is daar vandaag mee bezig en ik zal hem om een update vragen.

Uiteraard hoop ik dat we dit vandaag gaan fiksen.

Heb je trouwens een mobiel nummer van KPN? Want dan zet ik daar even een grote (gratis) weekbundel op.

Reputatie 1

Hi @Erwin_ , de KPN monteur is er gisteren mee bezig geweest. Het zou nu liggen bij een externe partij (KPN Wholesale of Reggefiber?) welke aan hun kant nog iets moeten doen. Het fysieke gedeelte is door de KPN monteur in orde gemaakt, als in de modem ziet nu een connectie, maar er moet nog een administratieve handeling plaats vinden door KPN Wholesale/Reggefiber? om de verbinding te activeren.

 

Ik heb een KPN simkaart. Mocht het langer duren dan zou extra data welkom zijn.

Reputatie 1

Hi @Erwin_ heb jij zicht op de duur hiervan? De helpdesk medewerker die ik sprak kon hier niets over zeggen en dat ik het berichtjemaar af moest wachten.

Reputatie 1

Hi @Erwin_ De verbinding doet het weer!

Ik had een extra data gekregen op mijn mobiel, die kan er weer af.

Ik had een extra data gekregen op mijn mobiel, die kan er weer af.

Kan er niet af. Gewoon lekker gebruiken. Na een week of als de 100 GB binnen die week op is ga je weer verder met je gewone maandbundel.

Hier dito.

@marcor1 Eens gegeven, blijft gegeven ;-)

Maar ik ben blij dat het gefikst is. Mocht er in de toekomst iets zijn, weet je mij te vinden.

Reputatie 1

@Erwin_ Ik werd vanmiddag nog gebeld dat de storing openstond. Er wordt nog aan gewerkt.

Ik denk dat mijn profiel nu ook op 50/50 ipv 100/100 staat. Er komt geen speedcheck boven de 60MBit. En mijn connectie naar Azure en Steam haalt nu ook de 100Mbit niet meer en blijft steken op 60~70Mbit.

 

 

 

Ik heb nog even met de techneut gechat die dit in beheer heeft en hij heeft het inderdaad doorgezet. We zijn allebei blij dat die verbinding iig weer werkt maar er is nog iets geks met de order zelf aan de hand. Wordt vervolgt. 

Reputatie 1

Hi @Erwin_ , is er iets uit het onderzoek naar voren gekomen? Ik was een paar dagen weg, maar uit de speedtest metingen blijkt de verbinding consistent 60/40 te zijn ipv 100/100.

Â