Beantwoord

Glasvezelkastje past niet op aansluitpunt

  • 8 May 2024
  • 24 reacties
  • 299 keer bekeken

Badge

Omdat ik binnenkort verhuis heeft KPN netjes op tijd een glasvezelkastje opgestuurd. Dit lijkt te zijn bedoeld voor aansluiting van het type TY01, maar het kastje past helaas niet. Mijn aansluiting ziet er ook net even anders uit dan het voorbeeld dat ik vind ik de instructievideo van KPN.

 

mijn aansluitpunt
 

 

 

 

aansluitpunt TY01 uit instructievideo KPN

Heeft iemand enig idee welke variant ik heb? 

icon

Beste antwoord door joey92 8 May 2024, 18:11

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Als ik op jouw foto kijk, dan lijkt het alsof er nog een witte plaat over het aansluitpunt heen is gezet: in de opening lijk je nog wat van de Y-inkeping te kunnen zien.

Ik ben geen monteur, dus ik kan je niet verder wijs maken, heb je al gekeken op de pagina van de aansluitpunten? https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt

Badge

Dat was ook mijn gedachte Arjan. Ook als ik de achterkant bekijk lijkt het verdacht veel op de TY01 (ondersteboven op de foto), ik zie bijvoorbeeld dezelfde uitstulpingen aan de zijkanten. Ik weet alleen niet of ik dat ding zelf kan demonteren zonder de boel te slopen, er is voor zover ik weet geen schroefverbinding.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou er zeker niet zelf aan gaan slopen. De kans is groot dat je dan de glasvezel beschadigt. Beter laat je dat door een monteur doen.

Badge

Bedankt voor je snelle antwoorden 👍, ik ga KPN maar eens bellen. 

Badge

Inmiddels kom ik via chatbot->terugbelverzoek->KPN netwerk bellen en ontvangen van linkje naar een klachtenformulier niet veel verder.

Ik kan natuurlijk een monteur bestellen, maar dat kost én te veel tijd (over 6 dagen verhuis ik) én minimaal 75,-.

Heeft iemand nog een goed suggestie hoe dit sneller op te lossen? Mijn dank is aanzienlijk. 🙏🏻

Reputatie 7
Badge +9

Je kan KPN bellen en de situatie uitleggen, dat gaat makkelijker dan een chatbot. Bellen naar 0800-0402

Badge

Chatbot is het probleem niet, die zorgde dat ik onmiddellijk (!) door 0800-0402 (klantenservice) werd gebeld. Klantenservice verwees door naar 088-0063744 (KPN netwerk) waar ik bij het klachtenformulier uitkwam. 

Reputatie 7
Badge +9

Als ik zo nog eens naar jouw foto kijk, dan lijkt het alsof dat witte gedeelte via de Y-inkeping erop geschoven is. En misschien ook wel vastgeklikt. Heb je al eens geprobeerd om dat weer terug omhoog te schuiven, al dan niet nagaande of het ergens nog vastgeklikt zit? Het zou best kunnen dat dat als bescherming erop zit en vervangen moet worden door het echte kastje.

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie bij Freedom op hun helpdeskforum overigens een herkenbaar plaatje:

https://community.freedom.nl/t/aantekeningen-bij-omzetten-aon-naar-gpon-in-eindhoven/4267/29?page=2

 

De tekst is alleen erg veel, wellicht dat je je daar kan inlezen (ik had iig geen zin om het allemaal te lezen, wel veel info)?

Reputatie 7
Badge +9

Nog een van Freedom:

https://www.kliksafe.nl/wp-content/uploads/2021/09/Handleiding-FTTH-Blindkap-TY01-7590-Element-vervanger.pdf

Misschien dat @Ik_Combineer , @joey92 of @Michel.uit.Arnhem dit weet?

Reputatie 7
Badge +12

Hoho, zeker niet los halen. In de kabel zit glas en als dit breekt ben je ver van huis! De "lock" zit er nog op maar dit is best lastig uit te leggen op het forum.  Het plastic stukje kan je omhoog en omlaag schuiven en de pigtail heeft zo te zien nog een stofbescherming. Het makkelijkste is inderdaad even bellen en een monteur inboeken. 

Reputatie 7
Badge +12

Dat witte is een stofkap, deze kan je eruit halen. Dan kan je daarna de ONT ondersteboven in je hand houden en in de rood omcirckelde rand steken en dan kan je de lock omhoog of omlaag duwen zodat je daarna de ONT kan plaatsen.

Badge

Dank voor de reactie @Ik_Combineer. Ik plaats het kastje uiteindelijk ook daadwerkelijk ondersteboven of bedoel je iets anders? 

Reputatie 7
Badge +12

Nee, dat is enkel om het rood omcirckeld kapje omhoog of omlaag te doen. Standaard hoort hij omhoog te zitten voor je de Optical Network Terminal er overheen schuift. TY01 kom ik alleen bijna nooit tegen dus kan er niet even een filmpje van maken. 

Reputatie 7
Badge +12

Heb je overigens wel al een ONT ontvangen? 

Badge

Die heb ik ontvangen en gelijk gisteren vergeefs geprobeerd te plaatsen. Dat was dan ook de aanleiding om de vraag te posten. Ondanks je aanwijzingen zie ik nog niet hoe dit gaat werken, het witte gedeelte dat over de grondplaat heen zit zal er toch eerst van af moeten. De rand die ik groen gemarkeerd heb leek gisteren in de weg te zitten (ik ben nu niet ter plekke).

 

FF bellen voor een monteur.

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Reputatie 6
Badge +5

 

aan de bovenkant zit een ontgrendel lipje, blauw gemarkeerd. deze indrukken, daarna het rode omcirkelde omhoog schuiven. daarna het groene gedeelte weer omhoog schuiven tot je klik hoort en voelt.

Badge

@joey92 gaat door voor de wasmachine! 😁Hoewel het ongelooflijk simpel is zag ik her zelf niet, bedankt! 
Ik zie het ‘Glas’ ledje op de ONT overigens nog niet branden, is dat zorgelijk, of moet ik geduldig wachten op activatie van het signaal?

 

 

Je signaal wordt actief op de opleveringsdatum, die dag krijg je een SMS en/of mail dat de verbinding gereed is en gebruikt kan worden @Noodpakketgebruiker 

 

Reputatie 7
Badge +17

Voegen jullie tekenen met paint ook aan jullie talenten toe @Ik_Combineer en @joey92? 😉

Heel fijn dat het zo gelukt is en bedankt voor jullie hulp hier allemaal! 

Hier zitten 2 (lege) patchcovers zonder kap op de FTU.

Waarom hier de kap is afgehaald is voor mij een vraag waarom.

!! Zonder deze kap werkt het schuifmechanisme niet kijk hier goed naar. !! (Zoals @joey92  in het groen is aangegeven omhoog schuiven)

(Ik gebruik een eigen glasvezel modem)

 

 

Reputatie 5
Badge +6

@peter-keetfm klopt in sommige situaties worden deze covers zo gebruikt. Wat wij wel opvalt bij de situatie van @Noodpakketgebruiker is dat ze de 'cover plaat' met schroefje hebben vast gemaakt zo kan die nooit naar boven worden geschoven! Let daar even op noodpakketgebruiker..

 

 

Reageer