Vraag

haperingen

  • 21 December 2020
  • 16 reacties
  • 179 keer bekeken

Sinds enkele weken hebben we te maken met een minder snelle verbinding.
Bij het oproepen van de tv-gids, opnames e.d. op de tv is er een behoorlijke vertraging.
Bij het gebruik van internet op de pc (bekabeld) is wel een goede snelheid te zien (speedtest), maar het gaat toch niet vlot.
Bij het oproepen en openen van (bijvoorbeeld) mijn digitale agenda lijkt het vlot te starten, maar voor ik wijzigingen kan aanbrengen duurt het aanzienlijk langer dan normaal.
Dit was eerder bij zowel tv als pc niet zo en er is in huis niets veranderd.
Het lijkt samen te vallen met de overgang naar KPN. 
Moeten we andere instellingen gebruiken of is er een andere verklaring?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom hier @Ben Kort! Leuk dat je je vraag hier stelt. Als ik het goed begrijp ben je een oud Telfort klant. Heb je iets gewijzigd aan je abonnement toen je overstapte? Welke Experiabox en tv-ontvangers heb je momenteel in gebruikt? 
Daarnaast ben ik benieuwd of je versterkers hebt aangesloten in het netwerk. 

Ik hoor graag van je!

We hebben niets gewijzigd en zijn ook niet zelf overgestapt.
We kregen bericht dat onze aansluiting werd overgenomen door KPN.
We hebben via glasvezel een experia box v10A en de tv ontvanger ARRIS VIP 2952 V2.

Er zijn geen versterkers opgenomen in het netwerk.

Wel gaat de internetkabel naar een sitecom WLR-4004 v1 met daaraan 2 bekabelde pc's, maar dat is steeds zo geweest.
De klachten over traagheid bij bijvoorbeeld het oproepen van de tv-gids e.d. wisselen wel wat.
Soms gaat het wat trager dan anders.
Ik hoor graag suggesties.
Ben Kort

 

Reputatie 7
Badge +17

De tv klachten zijn bekend. Met de uitrol van het nieuwe menu zijn deze ontstaan. Helaas kunnen we daar op dit moment weinig aan doen. We werken aan een oplossing. 
Ik denk ook niet dat de sitecom router de schuldige is aan de trage verbinding. Wat betreft het traag laden van de agenda. Welke snelheid meet je als je bekabeld een speedtest doet? 
Kun je een screenshot plaatsen van het resultaat? 

EDIT: Welke internetsnelheid zit er eigenlijk in je abonnement én met hoeveel man ben je daar op aan het werk? Wordt er tegenwoordig meer thuisgewerkt of geen verschil met voor de overgang naar KPN? 

 

De download en upload snelheid voldoet aan het abonnement.
Ik moest wel 3x de speedtest van KPN laden om de juiste server te benaderen.
De internetverbinding wordt niet zwaarder belast dan eerder.
1 pc waar veel op wordt gewerkt, 1 die af en toe wordt gebruikt (staat normaal uit)
en wifi die door 2 telefoons wordt gebruikt.

 

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt! Hmm.. hier worden we natuurlijk niets wijzer van. De verbinding lijkt nagenoeg perfect te zijn. Lage ping ook. 
Je hebt de meting gedaan direct bekabeld aangesloten op het modem, toch? Welk merk en type laptop gebruik je? 
@Nick83 Heb jij misschien een idee? 

Ik werk met een medion pc van goede kwaliteit, bekabeld via de router.
Er zit een 1tb SSD in om het nog sneller te laten werken.
Maar hier is ook niets in veranderd. De “vertraging” is er nog maar sinds kort.
Andere DNS of zo?

 

Reputatie 7
Badge +24

De tv problemen zijn dus bekend. Verder heeft u het over een digitale agenda? Wat is dat? Een website? Welke browser gebruikt u? Hebben andere websites ook problemen.met laden? Heeft u op andere apparaten ook problemen met traag ladende pagina's?

Ik gebruik meestal chrome en daarop de google agenda.

Daar valt het vooral op dat ik een item open, maar voor ik het kan bewerken is er een vertraging.
Dat geldt ook regelmatig met facebook waar de start wel goed lijkt te gaan, maar het lang(er) duurt voor de rest van de pagina is geladen.

Reputatie 7
Badge +17

Je kunt altijd de Google DNS proberen in te stellen primaire 8.8.4.4 en secundair 8.8.8.8. 
Cache al gewist? Dit kun je iig proberen om de browser optimaal te laten functioneren. Ik ben benieuwd of het helpt:blush:  

ik heb inmiddels de cache gewist en dns aangepast naar verschillende instellingen, maar zonder echte verbetering.

Reputatie 7
Badge +17

@Ben Kort, Wel een beetje verbetering of eigenlijk helemaal niet? Andere browser en een apparaat al geprobeerd? Ik weet namelijk nog niet of het specifiek deze laptop is die de agenda traag laadt of alle apparaten. 
Als het de laptop is, dan moeten we daar op focussen. Als het de agenda is, dan moet de focus daarop liggen. 

​​​Aan de internetverbinding kan het eigenlijk niet liggen, want de snelheid die je meet is dikke prima. 

 

Internetsnelheid lijkt inderdaad goed.
De verbinding met internet wisselt wat. Via mijn pc (desktop) wordt de browser vlot gestart en lijkten de pagina's goed te laden, maar in 2e instantie hapert het. Voorbeelden: Bij facebook is het eerste deel vlot binnen, maar het vervolg laat op zich wachten. Bij de google agenda is de agenda snel te zien, maar als ik een onderdeel selecteer en wil bewerken, kom ik niet verder. Ik heb geen verschil kunnen ontdekken bij de pc in veilige modus en ook niet bij mijn 2e pc (desktop), ook al wisselt het wel in de tijd. 

Storender is de werking van het tv systeem. Het schakelen tussen tv, gids, opnames e.d. is vervelend traag. Daar waar we voorheen gewoon de gids konden laden zonder wachttijd, zitten we nu secondenlang te kijken naar een scherm waar geen info op staat. Als vervolgens de gids is geladen en we een keuze maken voor een programma, duurt het weer een poos voor dat is gerealiseerd.

Gevolg is regelmatig dat we twijfelen of we wel op een goede knop hebben gedrukt en nog een keer de knop gebruiken. Daar wordt het niet beter van. We zijn geen overstappers, maar komen nu toch in de verleiding.

Reputatie 7
Badge +17

Dag@Ben Kort! Als je eens een ander netwerk gebruikt (bijvoorbeeld: hotspot maken van je telefoon) en dan met je laptop de Google agenda probeert te openen. Werkt het dan wel snel? 
Dan kunnen we nog uitsluiten of het iets met het thuisnetwerk te maken heeft. 

Goed nieuws wat betreft de tv. Tot 20 januari worden de trage tv-ontvangers voorzien van een nieuwe update. Check KPN.com voor algemene informatie. Je kunt ook de discussie volgen op ons Forum [Het nieuwe menu

Hoe weet ik of ik de update heb gehad?  

Klik op menu op je afstandsbediening.
Ga naar 'instellingen' en kies daarna 'informatie'.
Als je de update hebt ontvangen zie je hier ‘HTML versie: 4.112.213’ staan.

 


 

Bedankt voor de reacties.

Inmiddels gaat het met de tv veel beter. We hebben dinsdag de ontvanger een keer uit en weer aan gedaan en daarna bleek het aanzienlijk sneller.

Vandaag las ik een mail waarin stond dat bij ons de update al was gerealiseerd. Er zouden geen handelingen nodig zijn, maar bij ons viel het blijkbaar samen met en reset.

Wat betreft het internet blijf ik me verbazen. Al van alles geprobeerd en gecontroleerd, maar ondanks dat een check aan geeft dat we een prima verbinding hebben (50 up en 50 down) gaat het niet altijd snel.
Als voorbeeld de gang van zaken bij het gebruik van de google agenda. Die gebruik ik regelmatig voor de planning, maar ook om (snelle) aantekeningen te maken.

De google agenda lijkt snel te starten, maar enkele onderdelen duren wat langer. Bovenin blijft een blauwe lijn nog even heen en weer gaan. Als ik een agenda item open, reageert die niet altijd direct (het wisselt soms wat). ook als ik een aantekening begin te typen is er soms eerst geen reactie.
Ik type wel, maar er verschijnt geen tekst. Als even later de tekst wel verschijnt, missen vaak de eerste letters. 
Mijn conclusie is dat het wel ergens gestoord wordt in de internetverbinding, want volgens mij vinden de acties op google agenda online plaats.
Ook een aangeklikte link uit een emailbericht (nieuws) heeft enkele seconden nodig om beeld te geven. Chrome start wel gewoon, maar de inhoud van de site is er nog niet.

Ik weet eigenlijk niet meer waar ik moet zoeken.

 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Ben Kort. Wat chill dat de reset geholpen heeft en dat je de nieuwe update al gehad hebt! 

Wat betreft de trage (dat kunnen we wel stellen) Google agenda: 
Heb je mijn vorige reactie gelezen? 

...Als je eens een ander netwerk gebruikt (bijvoorbeeld: hotspot maken van je telefoon) en dan met je laptop de Google agenda probeert te openen. Werkt het dan wel snel? 
Dan kunnen we nog uitsluiten of het iets met het thuisnetwerk te maken heeft. ...


 

Ik ben benieuwd of we de stoorzender moeten zoeken in de internetverbinding van het thuisnetwerk of ergens anders (bijvoorbeeld de server o.i.d. onze superusers zijn hier meer in thuis)! 
Als je test met een ander netwerk. Makkelijkste is even testen met de hotspot van je telefoon of een ander wifi-netwerk. Een ander wifi-netwerk zal in tijden van lockdown lastig worden. Dat begrijp ik! 

Ik geef nog niet op:wink:

Misschien een leuk weetje over de nieuwe software. De update komt met een Dark Mode. Als je dit al ergens hebt gelezen of zelfs al hebt ingesteld, dan mag je dit negeren. Ik ben er in ieder geval fan van:blush:

Je kunt Dark Mode instellen onder Menu > Instellingen > TV Menu. Je ziet hier de optie TV-menu: Kleuren. Als je die op 'donker' zet krijgt alles een zwart/wit thema. Naast dat dit er leuk uitziet, geeft dit automatisch meer contrast en maakt het menu/gids leesbaarder. 

Ben benieuwd wat jij ervan vindt :smile:

Toch nog een aantal zaken geprobeerd.

Via de hotspot van de telefoon een speedtest van 12 Mbps en het laden van pagina's lijkt sneller te gaan.
Via ethernet lijkt firefox beter te reageren.
Chrome verwijderen en opnieuw installeren leverde geen voordeel.
Nu firefox als standaard browser. Gisteren leek dat wat beter te gaan, maar vanochtend na de opstart duurde het lang voordat er een beeld verscheen op internet,
Een systeemherstel geprobeerd, maar dat blijkt niet te werken.

De volgende stap is het terugzetten van een image uit juni 2020, maar at heeft wat meer voeten in de aarde en is dus behoorlijk tijd voor nodig.
Suggesties blijven welkom.