Beantwoord

Hoe kan het dat mijn internetverbinding sneller is met een VPN?

  • 24 March 2024
  • 10 reacties
  • 173 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de internetsnelheid i.c.m. VPN.

Hoe kan het zijn dat mijn internetverbinding sneller is wanneer ik een VPN gebruik dan wanneer ik het niet gebruik?

Ik heb een internetsnelheid van 1 gigabit en een ASUS-router geïnstalleerd. Bovendien heb ik de KPN-router er niet tussen staan. De VPN is momenteel ingesteld met een app op mijn computer, dus niet geconfigureerd op de router (ik begrijp dat dit de snelheid kan verminderen).


Snelheden zonder VPN zijn:

 

Snelheden met VPN zijn:

 

icon

Beste antwoord door uberoor 25 March 2024, 10:10

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@uberoor Zonder VPN gebruikt je DNS servers in modem, dwz KPN DNS servers. Met VPN wordt ook DNS verkeer getunneld. Probeer een snel DNS server in te stellen in modem, zoals 1.1.1.1 o 8.8.8.8 dan is zonder VPN waarschijnlijk sneller dan met VPN.

Reputatie 7
Badge +24

U gebruikt op de beide plaatjes verschillende speedtest servers. Probeer eens om dezelfde te gebruiken.

@Nick83 

Dit kan ik niet veranderen omdat het IP-adres afkomstig is van KPN of mijn VPN-provider. Daarom is dit ook zwart gemaakt. De server die is ingesteld staat bij beide verbindingen bij KPN B.V. te Amstelveen.

@TDN 
Ik heb de DNS ingesteld op 8.8.8.8 maar dit maakt het alleen maar slechter...

 

Reputatie 7
Badge +9

@uberoor Wat voor app gebruikt je voor speedteest? Op jouw screenshot is de server te veranderen, klik op "Change Server”

@TDN 

Dat klopt, echter, de servers zijn hetzelfde ingesteld op beide afbeeldingen. Het maakt ook niet uit welke server ik selecteer.
'Change Server' is bedoeld voor:
KPN BV
Amstelveen.

Dit heeft geen relatie met Cloudvinder (of een andere VPN server) of KPN, omdat hieronder een IP-adres staat dat je niet kunt aanpassen, dit krijg je van de aangegeven provider/VPN aanbieder.

Dit betreft de webgebaseerde speedtest. De app in de Microsoft Store is aanzienlijk trager dan de website.

Reputatie 7

Wat voor een type VPN verbinding gebruik je?

Klopt het dat het IP adres dat op whatsmyip.org getoond wordt verschillend is bij het al dan niet gebruiken van die VPN verbinding?

 

Ik vind het overigens vreemd dat je aangeeft dat de Ookla Speedtest app uit de Microsoft Store aanzienlijk "trager" is dan de website speedtest.net. Kan je dan ook eens een resultaat van de Ookla Speedtest app laten zien?

@wjb 
Ik heb NordVPN en ja dat klopt dan heb ik een ander IP adres.

Ik vind het zelf ook heel raar daarom vraag ik om jullie hulp.

Hieronder de resultaten van die test.
Ik heb verder geen andere downloads aan staan.

 

Reputatie 7
Badge +7

@uberoor Zonder VPN gebruikt je DNS servers in modem, dwz KPN DNS servers. Met VPN wordt ook DNS verkeer getunneld. Probeer een snel DNS server in te stellen in modem, zoals 1.1.1.1 o 8.8.8.8 dan is zonder VPN waarschijnlijk sneller dan met VPN.

Irrelevant. Een DNS server wordt bij een SpeedTest misschien 1 keer benaderd. Dan maakt een paar ms. latency verschil echt niets uit.

 

Goedemorgen,

Na een grondige zoektocht is het probleem eindelijk opgelost. Ik begon met het uitschakelen van de firewall, maar dat leek geen invloed te hebben. Vervolgens ben ik verder gaan kijken in mijn router en kwam ik tot de conclusie dat Quality of Service (QoS) was ingeschakeld. Hoewel dit correct was ingesteld met prioriteit voor de pc, bleef het toch problemen veroorzaken. Nadat ik dit had uitgeschakeld, zijn alle problemen verholpen.

Wat mij betreft mag deze post worden afgesloten.
 

Hieronder vind je het testresultaat:
 

 

Reputatie 7

QoS heeft vrijwel altijd een negatieve invloed op de throughput van een apparaat en al helemaal als daarmee hardware offloading komt te vervallen. De enige QoS die nauwelijks impact heeft op de performance is vlan priority tagging maar die kan wel heel positief uitpakken als je jouw LAN zwaar belast en je televisie aan het kijken bent. Zo heb ik mijn TV ontvangers op een apart vlan staan en geef ik dat vlan een hogere prioriteit zodat TV verkeer voorrang krijgt op ander verkeer. Als ik dan een zware backup van een PC naar mijn NAS heb lopen zal de TV toch zonder haperingen doorlopen. 

Reageer