Beantwoord

Hoe kan ik mijn Experia V10 op kanaal 40 zetten (5Ghz)

  • 17 January 2020
  • 54 reacties
  • 2477 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb mijn Experia V10 op het WiFi 5Ghz kanaal 52 gezet. Hier heb ik geen last van buren. Nu merkte ik dat hij plots weer terug op kanaal 36 stond. Daar is het zo druk, dat ik nauwelijks meer kan werken met mijn WiFi. 

De kanalen 36 en 48 zijn bezet. Maar 40 en 44 zijn nog vrij. Maar ik kan alleen maar kiezen voor “auto,36,40,44,48”. Dus niet voor één van de kanalen. 52 en hoger is ook alles vrij, maar ik begreep uit verschillende verhalen, dat als er dan een rader singaal langs komt, dat mijn singaal (tijdelij) verplaatst wordt. Ik moet hem dus regelmatig weer terug op 52 zetten. 

 

Kan ik hem ook gewoon op kanaal 40 of 44 zetten? En hoe dan? 

Of anders, kan ik hem goed vast zetten op 52?

 

Met vriendelijke groet,

Frits van Leeuwen

icon

Beste antwoord door Frits van Leeuwen 5 February 2020, 16:29

Bekijk origineel

54 reacties

Een screendump van mijn Android? Geen idee hoe ik die maak. 

Door volume min en de power knop tegelijkertijd in te drukken en heel eventjes ingedrukt te houden.

Maakt ook uit welk toestel je hebt

met mijn Huawei p20 pro is het 2x met knokkel op scherm tikken

Kan volgens mij wel

Heb ik gehad toen

nieuwe firmware

Of werkt juist niet meer met de nieuwe firmware

Daarom ook afstand van kpn spul

 

Reputatie 7

Die firmware is wel een heel oud beestje.

Ik vraag me af, gezien de opmerking van TS in zijn openingsbericht, of kanaal 100 t/m 112 nog wel apart te selecteren zijn. Ik weet het niet want ik gebruik al ruim een jaar geen Experia Box meer.

Reputatie 7
Badge +21

Even voor jullie in “mijn” v10 gekeken (V1.01.00T03.7) in de WiFi instellingen:

*Edit: In deze Auto stand draai ik “automatisch” op Kanaal (5GHz): 100 

bedankt @RBxx 

ik kan dit niet 123 na kijken omdat ik een fritzbox heb

Reputatie 7

Even voor jullie in “mijn” v10 gekeken (V1.01.00T03.7) in de WiFi instellingen:

 

Goed te lezen dat kanaal 100 t/m 112 gekozen kan worden.

Mijn advies aan @Frits van Leeuwen zou dan ook zijn om hem daar op te zetten.

Zet hem op 100 en probeer het

Je kunt hem altijd weer terug zetten

Dat het kanaal zal switchen is maar zelden het geval eigenlijk niet merkbaar

 


@wjb dat had ik ook al aangegeven in een eerder bericht

maar de afhankelijkheid van kpn met die firmware updates wist ik niet meer of dit kon

en dat is met de experia wifi ook zo

de veranderingen zijn niet altijd een vooruitgang

maar k100 werkt nog wel dus op de v10

Maar loop ik dan niet het risico bij 100 dat het zo af en toe toch van kanaal gewisseld wordt?

 

nee zelden gewoon proberen

kwestie van testen

 

Oke, dank je wel. Ik ga hem eens op 100 zetten.

 

@Frits van Leeuwen 

je hebt geen smart tv van philips op de wifi 5GHz aangesloten ?

deze werken alleen met de 40 reeks

Awesome :v_tone1:

 

Maar ook hier de Honeywell Evohome, Philips Hue, en dit jaar de Zonnepanelen, enkel op de 2.4. Al de rest zit mooi op de 5Ghz. 


ik heb mijn glasvezel op 100/100 gezet ik haal overal deze snelheid op de 2,4GHz

heb ik de 5GHz niet voor nodig

5GHz vind ik belangrijk voor de grote data verkeer en dat heb ik met mijn HP elitebook en nas synology

ik haal op de telefoon 2,4GHz 130 en is snel zat

@peter-keetfm Ik heb wel een tv, maar daar gebruik ik zelden het wifi van. Meestal staat die op mijn Blue Ray speler aangesloten, Ook daarvan gebruik ik zelden het wifi. Die krijgt het signaal via een Moterola kastje van KPN. En die krijgt het signaal uit het stopcontact.

Overigens heb ik hem weer van kanaal 100 afgehaald. Deze sprong gelijk weer naar de 40 serie

Reputatie 7

Overigens heb ik hem weer van kanaal 100 afgehaald. Deze sprong gelijk weer naar de 40 serie

Is er een ander wifi toegangspunt actief op kanaal 100 t/m 112?

Zo af en toe zie ik er wel één. Maar op welk kanaal precies kan ik nu niet zeggen. Ik zie hem momenteel niet

Reputatie 7

Dat zou namelijk wel eens de reden kunnen zijn dat "het braafste jongetje van de klas" terugschakelt naar kanaal 36 t/m 48. :confounded:

Reputatie 7
Badge +17

Wauw wat een hoop tips! Super dat er zoveel besproken is. :smile:  Als ik alles samengevat lees komt het erop neer dat de Experia Box automatisch terugschakelt naar kanaal 36 t/m 48 ook al zijn deze druk. Waarschijnlijk omdat het andere wifi toegangspunten detecteert op de andere kanalen. Correct?

Buren van mij zitten op 36 en 48. Ik wilde op 40 of 44. Dus dat is gelukt. Bedankt.

Merk je hiermee (en na alle tips) ook een verbetering in je wifi verbinding? Ik las dat kanaal 100 en hoger hem niet werd, maar ik ben benieuwd hoe het ging met deze instellingen. Ik begreep uit je eerste bericht dat de wifi ontzettend traag was doordat de kanalen waar je steeds op gezet werd te druk waren. Als het nog steeds traag is, lukt het dan nog om hier een screenshot te plaatsen van de WiFi Analyser app op je telefoon? 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb helaas geen reactie meer van je gehad, dus ik hoop dat er verbetering in de wifi is gekomen. :slight_smile:  Zo niet, dan hoor ik graag weer van je! 

Mijn wifi is nu wel constant aanwezig. En op 5Ghz heb ik een redelijke snelheid. Ik heb hem op kanaal 44 weten te krijgen Hij geeft nu om de nabij -48dBm.

Reputatie 7
Badge +17

Fijn dat het gelukt is om verbetering in de wifi te krijgen! :smile:  Hoe heb je hem op kanaal 44 gekregen? Mochten er meer klanten zijn die hier tegenaan lopen dan kunnen zij dit topic terugvinden voor jouw gouden tip. Daarnaast ben ik zelf ook nieuwsgierig. :grin:

Hallo @Sanne_M , zelf doe ik dat op de V10 door bij de 5.0-band te kiezen voor A/N of N  i.p.v. A/N/AC, ik heb dan intern minder doorvoorsnelheid voor mijn interne netwerk, maar wel een groter bereik en meer kanaalkeuze zonder dat mijn WiFi-snelheid daar onder lijdt.

 

 

Zo heb ik het nu ingesteld:

 

Hallo @Frits van Leeuwen , een aanvullende tip:

gebruik bij de 2,4-band uitsluitend kanaal 1,6 of 11 voor een beter signaal en minder storing.

De modus zou ik instellen op G/N i.p.v. B/G/N voor snellere WiFi, of je moet nog een oud apparaat gebruiken dat alleen maar de B-band ondersteunt.

 

Reputatie 7

gebruik bij de 2,4-band uitsluitend kanaal 1,6 of 11 voor een beter signaal en minder storing.

Waarom zou dat tot een beter signaal en minder storing leiden?

Reageer