Beantwoord

Hoe laat ik een IPv6 poort door de firewall met V10A?

  • 10 March 2020
  • 63 reacties
  • 2982 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

63 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Gerben Roest, welkom hier. Zoals je ziet heb ik je topic samengevoegd met dit topic. Zo houden we het overzichtelijk met z'n allen. :slight_smile:  Goed dat je meldt dat jij hier ook tegenaan loopt. 

Ik heb inmiddels een reactie vanuit de developers. Zij zijn druk bezig met het testen van nieuwe firmware voor de Experia Box V10a. Daarin zijn de IPv6 issues die spelen opgelost. Er is nog geen exacte datum voor wanneer de nieuwe firmware (die IPv6 volledig ondersteund) kan worden uitgerold. De verwachting is dat we daar eind juli mee kunnen starten. Als workaround voor de problemen met de firewall, is besloten om IPv6 automatisch uit te zetten bij alle V10a gebruikers tot de nieuwe firmware wordt uitgerold. 

Hallo @Gerben Roest, welkom hier. Zoals je ziet heb ik je topic samengevoegd met dit topic. Zo houden we het overzichtelijk met z'n allen. :slight_smile:  Goed dat je meldt dat jij hier ook tegenaan loopt. 

Ik heb inmiddels een reactie vanuit de developers. Zij zijn druk bezig met het testen van nieuwe firmware voor de Experia Box V10a. Daarin zijn de IPv6 issues die spelen opgelost. Er is nog geen exacte datum voor wanneer de nieuwe firmware (die IPv6 volledig ondersteund) kan worden uitgerold. De verwachting is dat we daar eind juli mee kunnen starten. Als workaround voor de problemen met de firewall, is besloten om IPv6 automatisch uit te zetten bij alle V10a gebruikers tot de nieuwe firmware wordt uitgerold. 

We zitten inmiddels in december en nog steeds geen IPv6 op de Experiabox V10a… Is er inmiddels al iets bekend waarom dit zo lang zou moeten duren?

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik durf het zo niet te zeggen. Ik heb nog even weer gevraagd. Hopelijk krijg ik wat duidelijkheid.

Reputatie 5

@lar5 Ik heb hier een V10a met de volgende firmware versie:

Firmware versie V10a

Hierin zit een IPV6 menu in:

IPV6 Menu

Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik ook een active IPV6 krijg van KPN, maar maak daar geen gebruik van en weet dus niet of de functies in het menu ook daadwerkelijk werken.

Bedankt voor je reactie. Dit is de versie die ik heb. Ik zit nog op de oude firmware dus…

Ik weet wel zeker dat ik IPv6 op mijn aansluiting heb aangezien ik met een oude inmiddels overleden Fritzbox 7390 jarenlang gebruikt heb gemaakt van IPv6.

Reputatie 7

IPv6 is op de V10a uitgezet omdat gebleken is dat de firewall voor IPv6 wagenwijd open stond waardoor alle achterliggende apparaten open en bloot op Internet aangesloten waren.

Dat is natuurlijk onacceptabel en uitermate gevaarlijk. Wat ook uitermate kwalijk is, is dat het zo lang moet duren voordat die fout weggenomen is.

IPv6 is op de V10a uitgezet omdat gebleken is dat de firewall voor IPv6 wagenwijd open stond waardoor alle achterliggende apparaten open en bloot op Internet aangesloten waren.

Dat is natuurlijk onacceptabel en uitermate gevaarlijk. Wat ook uitermate kwalijk is, is dat het zo lang moet duren voordat die fout weggenomen is.


Ik hoop dat ik gewoon pech heb gehad met de firmware en dat het simpel te verhelpen is door een update. Maar als de fix er echt nog niet is dat wel kwalijk ja.

IPv6 is op de V10a uitgezet omdat gebleken is dat de firewall voor IPv6 wagenwijd open stond waardoor alle achterliggende apparaten open en bloot op Internet aangesloten waren.

Dat is natuurlijk onacceptabel en uitermate gevaarlijk. Wat ook uitermate kwalijk is, is dat het zo lang moet duren voordat die fout weggenomen is.


Ik hoop dat ik gewoon pech heb gehad met de firmware en dat het simpel te verhelpen is door een update. Maar als de fix er echt nog niet is dat wel kwalijk ja.

Het is gewoon een kwestie van keuzes maken (geld uitgeven aan andere (modem)router). Als je graag IPv6 wilt gebruiken/hebben, zorg dan dat je met alleen internet toekan. Je profiel zegt geen TV van KPN, dan is er volop keus. SIP credentials regelen en i.g.v. glasvezel zijn er genoeg gratis softwarerouters die veelal gunstiger zijn dan een V10a.

Reputatie 7

Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik ook een active IPV6 krijg van KPN, maar maak daar geen gebruik van en weet dus niet of de functies in het menu ook daadwerkelijk werken.

Hebben jouw apparaten dan een IPv6 adres dat begint met 2a02?

Reputatie 5

Hebben jouw apparaten dan een IPv6 adres dat begint met 2a02?

Ik neem aan dat je dit vraagt om te checken of KPN idd weer IP-v6 adressen aanbied op de V10a?

Indien ik mijn laptop bedraad aansluit op de V10a , krijgt deze netjes een IPv6 adres welke begint met 2a02. (De IPv6 configuratie van de V10a staat hierbij op “IPv6 -Automatic”.)

Normaal gaat al mijn internet verkeer (bedraad en draadloos) via een Asus AC68u router  welke in IPv4 DMZ op de V10a staat . Deze krijgt géén IPv6 uitgereikt van de V10a(KPN) en daarmee al mijn apparaten achter de AC68u dus ook niet. (IPv6 heb ik in de AC68u niet geactiveerd)

De IPTV box (name unavailable) krijgt alleen een IPv4 adres.

 

Dus ja ik krijg een active IPv6 van KPN, maar maak er niet specifiek gebruik van.

 

Reputatie 7

Dat is mooi, blijkbaar is IPv6 weer actief op de V10a.

Dan is het zeer verstandig om eens te kijken of je van buitenaf via IPv6 één van jouw apparaten kunt benaderen. De fout die namelijk in de firmware zat was dat de firewall wagenwijd open stond en dat is natuurlijk extreem gevaarlijk.

Reputatie 5

@wjb Of ik met deze online ipv6 firewall port checker (werkt alleen op ipv6) een 100% beeld over het gedrag van de ipv6 firewall in de V10a zal verkrijgen weet ik niet, maar het onderstaande resultaat is opvallend.

Voor het experiment heb ik mijn windows laptop in een IPv6 DMZ gezet op de V10a. Tevens een gevaarlijke tijdelijke actie gedaan door ook de windows firewall op de windows laptop uit te zetten.

Nu zou er dus geen firewall actief moeten zijn voor de windows laptop, hier het resultaat van de “online ipv6 port checker”:

Voor de volgende test heb ik mijn windows laptop weer uit ipv6 DMZ gehaald op de V10a en de windows firewall staat hier nog steeds uit:

port scan ipv6 firewall V10a

Volgens mij voert de IPv6 firewall in de V10a zijn werk goed uit! Meer kan ik hier niet testen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb een reactie ontvangen. Het issue is reeds opgelost in de huidige firmware (build447). De IPv6 is actief zodra IPv6 is enabled.