Beantwoord

Hoe mijn netwerk op te bouwen

  • 13 February 2020
  • 13 reacties
  • 114 keer bekeken

Dag, ik probeer mijn toekomstige setup in beeld te krijgen aangezien ik voorzieningen moet laten bouwen in mijn nieuwe huis. Wie kan mij inzicht geven in de volgorde der dingen? 

Ik ben de glasvezelaansluiting in de centrale hal  van een complex en heb een leiding ‘naar binnen’ en daar vandaan pik ik het op. 
-Ik wil binnen in 4 kamers elk 2x UTP en daarnaast WIFI in de gehele ruimte.
-4x TV aansluiting 
Is dan de volgorde: glasvezel aansluitpunt → Modem → Switch? Zitten de TV boxen van KPN dan aan een UTP aansluiting? Of kan je rechtstreeks in een Smart-TV ermee?

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 February 2020, 11:47

Bekijk origineel

13 reacties

@MacF  De normale setup bij KPN glasvezel is: FTU → NTU → ExperiaBox

Na die EperiaBox (de router) kan je naar believen switches plaatsen (een soort vertakking door het hsui dus). Als die switches maar IGMP snooping ondersteunen, dan kun je gerust de KPN TVboxen aan diezelfde vertakking hangen. Zo snel te lezen heb je in elke kamer zo’n switch nodig (kan de simpleste 5-poorts zijn), en bij de ExperiaBox wellicht ook nog, want daar kom je dan net 1 RJ45 poort te kort. Maar maak op een A4tje gewoon en even een schema, dan zie je wel wat nodig is.

Fok. Dit klinkt ingewikkeld. KPN zei dat ze alleen standaard experia met de 4 poorten ondersteunen. Alles wat je erna zelf doet is voor eigen risico. Dus dan even terugleiden: in elke kamer 2x UTP en 1x KPN TV kastje. Dit naar een grote ‘smart?’ switch en dan naar de Experia? En de experia zendt dan ook WIFI uit, of hang ik WIFI ook aan de switch. :expressionless:

Fok. Dit klinkt ingewikkeld. KPN zei dat ze alleen standaard experia met de 4 poorten ondersteunen. Alles wat je erna zelf doet is voor eigen risico. Dus dan even terugleiden: in elke kamer 2x UTP en 1x KPN TV kastje. Dit naar een grote ‘smart?’ switch en dan naar de Experia? En de experia zendt dan ook WIFI uit, of hang ik WIFI ook aan de switch. :expressionless:

1  grote smart switch met b.v. 8 of 16 poorten direct bij de ExperiaBox klinkt eenvoudiger, maar dan moet je 3 aparte ethernetkabels naar elke kamer trekken ( 2x UTP en 1x KPN TV kastje). Als een kabel meer of minder geen probleem is, kan dat ook wel. Maar ik weet niet hoeveel ruimte en/of buizen je hebt voor 3 kabels per kamer. Als je alles nog nieuw moet bouwen/aanleggen, is misschien meerdere kabels per kamer wel zo gemakkelijk. Maar in veel bestaande situaties is kabels trekken een grote klus, gaten boren enzo, dus dan is 1 kabel per kamer en dan in de kamer weer verdelen met een switch misschien weer aantrekkelijker.

Dank je voor dit. 3 kabels trekken is geen probleem. Maar misschien is het niet helemaal nodig. Ik dacht: smart-tv, KPN box en Playstation, oid. Maar wat je schrijft: Experia→ Grote smart switch → kabels naar alle kamers. Maar waar komt wifi dan vandaan?

WiFi zit in de ExperiaBox, maar in jouw situatie zou ik het dan gelijk goed doen en in de kamers zelf een extra los wifi accespoint ophangen. B.v. een Experia Wifi van KPN, die werkt denk ik mooi samen met de ExperiaBox. Die knoop je dan aan 1 van de UTP kabels die naar een kamer loopt. Kijk maar even op de KPN site en dit forum in ander topics hoe dat zou kunnen. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Reputatie 7
Badge +24

Dank je voor dit. 3 kabels trekken is geen probleem. Maar misschien is het niet helemaal nodig. Ik dacht: smart-tv, KPN box en Playstation, oid. Maar wat je schrijft: Experia→ Grote smart switch → kabels naar alle kamers. Maar waar komt wifi dan vandaan?

Van accespoints die je aan die kabels knoopt :relaxed:

Alright. Dank. Ik heb dus een dikke switch nodig. is dat een ‘smart’ switch? En dan komt Wifi van de Experia en een paar Access Points. Maar met een beetje geluk is de wifi van de Experia genoeg. Overigens: zoals bij Ziggo kan je de tuner van de TV gebruiken met een CAM module. dat zal bij KPN wel niet zo werken. Oftewel; heb ik dat KPN kastje daadwerkelijk nodig. Alvast dank voor alle reacties. Very helpful!

ga voor de netgear gs108E - 8 poorten

of de gs116E - 16 poorten

let op die E op het eind die heb je nodig

https://tweakers.net/pricewatch/283301/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs108e.html

 

Fijn dit soort inzichten! Veel dank! btw: ik gebruik dan de overige UTP poorten van Experia NIET langer, toch? Anders krijg je toch gedoe?

Nee maakt niks uit

De experabox kun je gewoon de poorten gebruiken naast de switch

Hallo @MacF , de CAM-modules, zoals bij Ziggo, gebruikt KPN niet meer, dat was trouwens alleen bij Digitenne en niet via de normale IPTV, dat liep en loopt altijd alleen maar via een TV-decoder.

Voor somige jonge Samsung- en LG-tv's bestaat er wel een app om zonder kastje tv te kunnen kijken.

Maar de meningen zijn daarover verdeeld, wat handiger/beter is, app of kastje.

 

Reputatie 7
Badge +24

Fijn dit soort inzichten! Veel dank! btw: ik gebruik dan de overige UTP poorten van Experia NIET langer, toch? Anders krijg je toch gedoe?

Dat kan wel hoor, dat is geen probleem.

Ok, helder. Veel dank voor de adviezen.

Reageer