Vraag

Hoe werkt het proces van het glasvezel aanleggen in een appartement gebouw?

  • 15 April 2024
  • 13 reacties
  • 191 keer bekeken

Dag iedereen,

In mijn buurt/straat wordt glasvezel aangelegd, en voor degenen die toestemming geven, wordt het tot aan hun appartement in het gebouw aangelegd. Weet iemand misschien of KPN de glasvezelkabel dan ook daadwerkelijk verstopt in de grond en muren vanaf de straat tot aan je binnen woning in het appartement gebouw, zodat deze niet toegankelijk is vanaf de straat of voor de andere bewoners in het gebouw? Niemand wit natuurlijk zijn internetkabel los en toegankelijk op straat of in de gang zien.

Daarnaast staat in de brief dat stap 2 inhoudt dat KPN op bezoek komt om de aanleg te bespreken. Weet iemand misschien of je na het geven van toestemming en bespreken in stap 2 dit nog kunt annuleren, indien je niet eens bent met het aanleggen van de kabel of als er wat miss gaat met de buren?

 

Met vriendelijke groet,


13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Welkom op het forum @Amsterdam Glasvezel.

Als glasvezel wordt aangelegd, doen de monteurs dit altijd zo netjes mogelijk bij bestaande bouw.
Dit kan onder de grond en in een appartement gebouw als er geen bestaande doorvoerplekken zijn via gootjes enzv. Dit wordt vaak tijdens de schouwing bepaald met de eigenaar van het pand.

Mocht je achteraf toch geen aansluiting willen (wat ik niet zo aanraden, het is nu gratis en het is de toekomst deze techniek), kan je altijd weigeren. Hangt de aansluiting eenmaal binnen, dan kan hij niet meer weg. Let wel op, als het een huurwoning betreft een weigering altijd in overleg moet doen met de eigenaar van het pand.

Mocht je weigeren, dan gaat jouw aansluiting op rol onder de grond.

Reputatie 7
Badge +9

@Amsterdam Glasvezel In een appartementencomplex heeft KPN meest toestemming van alle bewoner nodig om glasvezel te realiseren. Als b.v. jouw beneden buurman geen toestemming geeft, kan de kabel niet door getrokken worden naar boven binnen, meestaal gaan ze een gaat boren in de meterkast van beneden naar boven.

Als iemand toch weigert, moeten ze een oplossing via de buitenmuur zoeken. Daarom is ook een stap 2 nodig om de oplossing of de plek van binnenkomst van glasvezel met de bewoner te bespreken (met iedereen apart of via bewonersbijeenkomst).

Ze leggen meestaal glasvezel net tot voor de buitenmuur met ongeveer 20cm boven de grond. Later trekken ze de kabel door naar binnen in de woningen.

@Amsterdam Glasvezel In een appartementencomplex heeft KPN meest toestemming van alle bewoner nodig om glasvezel te realiseren. Als b.v. jouw beneden buurman geen toestemming geeft, kan de kabel niet door getrokken worden naar boven binnen, meestaal gaan ze een gaat boren in de meterkast van beneden naar boven.

Als iemand toch weigert, moeten ze een oplossing via de buitenmuur zoeken. Daarom is ook een stap 2 nodig om de oplossing of de plek van binnenkomst van glasvezel met de bewoner te bespreken (met iedereen apart of via bewonersbijeenkomst).

Ze leggen meestaal glasvezel net tot voor de buitenmuur met ongeveer 20cm boven de grond. Later trekken ze de kabel door naar binnen in de woningen.

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Reputatie 7
Badge +24

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Vanwaar die vraag? Waar bent u bang voor?

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Vanwaar die vraag? Waar bent u bang voor?

Hi, want stel dat tijdens het gesprek KPN van plan is om de kabel los op de gang of straat zullen aanleggen, dan zou ik het graag willen annuleren. Want niemand wilt zijn kabel los op de straat of gang zien natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +24

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Vanwaar die vraag? Waar bent u bang voor?

Hi, want stel dat tijdens het gesprek KPN van plan is om de kabel los op de gang of straat zullen aanleggen, dan zou ik het graag willen annuleren. Want niemand wilt zijn kabel los op de straat of gang zien natuurlijk.

Heeft u ergens in Nederland wel eens glasvezelkabels los over straat zien liggen? Nee natuurlijk niet. Dat zou niet eens mogen. Die worden echt allemaal netjes onder de grond gestopt. En binnen komen ze ook niet los door de gang te liggen.

Reputatie 7
Badge +9

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Vanwaar die vraag? Waar bent u bang voor?

Hi, want stel dat tijdens het gesprek KPN van plan is om de kabel los op de gang of straat zullen aanleggen, dan zou ik het graag willen annuleren. Want niemand wilt zijn kabel los op de straat of gang zien natuurlijk.

Nee, de kabel ligt niet los op de gang op straat. Ze steken beetje boven de grond om later  naar binnen te kunnen trekken zonder opnieuw te graven. Pas als je akkoord gaat met maken van aansluitpunt gaan ze de kabel naar binnen voeren een een aansluitpunt maken voor jou.

 

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Vanwaar die vraag? Waar bent u bang voor?

Hi, want stel dat tijdens het gesprek KPN van plan is om de kabel los op de gang of straat zullen aanleggen, dan zou ik het graag willen annuleren. Want niemand wilt zijn kabel los op de straat of gang zien natuurlijk.

Nee, de kabel ligt niet los op de gang op straat. Ze steken beetje boven de grond om later  naar binnen te kunnen trekken zonder opnieuw te graven. Pas als je akkoord gaat met maken van aansluitpunt gaan ze de kabel naar binnen voeren een een aansluitpunt maken voor jou.

 

Thanks, dus als ik het goed begrijp. De kabel zal even boven de grond steken voor het gebouw. Wat ik niet begrijp is hoe hanteert KPN de overgang van de straat naar de binnen gang van het appartement woning? Graaft KPN dan ook onder de grond binnen het appartement gebouw tot aan me woning?

Welkom op het forum @Amsterdam Glasvezel.

Als glasvezel wordt aangelegd, doen de monteurs dit altijd zo netjes mogelijk bij bestaande bouw.
Dit kan onder de grond en in een appartement gebouw als er geen bestaande doorvoerplekken zijn via gootjes enzv. Dit wordt vaak tijdens de schouwing bepaald met de eigenaar van het pand.

Mocht je achteraf toch geen aansluiting willen (wat ik niet zo aanraden, het is nu gratis en het is de toekomst deze techniek), kan je altijd weigeren. Hangt de aansluiting eenmaal binnen, dan kan hij niet meer weg. Let wel op, als het een huurwoning betreft een weigering altijd in overleg moet doen met de eigenaar van het pand.

Mocht je weigeren, dan gaat jouw aansluiting op rol onder de grond.

Thanks voor de duidelijkheid

Thanks voor de duidelijkheid, en weet u misschien of je voor het aanleggen (van de daadwerkelijke kabel) het kunt annuleren na het geven van toestemming tijdens het bespreken in stap 2?

Vanwaar die vraag? Waar bent u bang voor?

Hi, want stel dat tijdens het gesprek KPN van plan is om de kabel los op de gang of straat zullen aanleggen, dan zou ik het graag willen annuleren. Want niemand wilt zijn kabel los op de straat of gang zien natuurlijk.

Heeft u ergens in Nederland wel eens glasvezelkabels los over straat zien liggen? Nee natuurlijk niet. Dat zou niet eens mogen. Die worden echt allemaal netjes onder de grond gestopt. En binnen komen ze ook niet los door de gang te liggen.

Dat begrijp ik hahaha. Waarom ik het vraag is omdat ik niet begrijp hoe KPN de overgang van de straat naar de binnen gang van het appartement woning hanteert. Want graaft KPN dan ook echt onder de grond binnen het appartement gebouw tot aan me woning?

Als u het niet erg vindt, hoor ik graag hoe u ervaring was over het aanleggen van glazvezel tot aan u woning? Ik hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb geen appartement maar een vrijstaande woning. Maar de kabel gaat echt onder de grond de kruipruimte in en vanuit de kruipruimte de meterkast in.

Zo moet het tenminste nog aangelegd worden. Het oranje sprietje steekt nu nog naast de voordeur ongeveer 10 cm boven het grind uit.

Reputatie 7
Badge +9

Thanks, dus als ik het goed begrijp. De kabel zal even boven de grond steken voor het gebouw. Wat ik niet begrijp is hoe hanteert KPN de overgang van de straat naar de binnen gang van het appartement woning? Graaft KPN dan ook onder de grond binnen het appartement gebouw tot aan me woning?

Voor het aanleggen in de meterkast gaan ze idd onder het gebouw naar binnen, waar ook andere kabels naar binnen gaan (TV-Kabel, stroomkabel of telefoonkabel). Als het niet gaat (een weigering van een bewoner in de lagere verdieping bv.) leggen ze de kabel op de buitengevel en boor naar binnen bij iedereen. Ten slot leggen ze ook een soort bescherming (metal of plastic kabelgoten) boven de glasvezelkabel.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @Amsterdam Glasvezel welkom bij de KPN Community! Ik begrijp volkomen dat de aanleg van glasvezel vragen oproept en dat het best spannend kan zijn. Maar je hoeft je geen zorgen te maken.

Zoals hierboven staat zal een kabel tot aan de drempel van het complex ondergronds worden aangelegd en binnenin dan vrijwel altijd via de meterkast verder verwerkt worden. Zie hiervoor ook de volgende pagina: https://netwerk.kpn.com/aanleggen/  . 

Reageer