Hoe zit het met de glasvezelaansluiting

  • 4 February 2021
  • 29 reacties
  • 1245 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het komt uiteindelijk allemaal echt wel goed hoor. Maar je moet gewoon een beetje geduld hebben. U heeft gewoon een werkende verbinding voor zover ik begrijp, dus zo'n ramp is dat toch niet? Ik kan me ook zomaar voorstellen dat uw situatie bij KPN niet zo'n hoge prioriteit heeft. Er zijn legio andere mensen die ook zitten te wachten en geen verbinding hebben.

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop ook zeker dat er snel contact opgenomen wordt. Ik hoor dan ook graag als er contact is geweest. 

Cat5e en cat 6 hebben zelfde snelheid, dat wist ik. De vraag ging om de bandwidth waarmee de data binnenkomt (hoeveel data tegelijkertijd, als vb. een 2 baans vs een 4 baans snelweg) maar ok fine. laten we eerst maar een zien of we uberhaupt een nt kastje krijgen. 

Er is altijd maar sprake van 1 verbinding over de kabel. Geen meerdere tegelijk. Die snelheid is dus de bandwidth. 

Het verschil tussen CAT5e en CAT6 wordt behaald in de bandbreedte. CAT5e haalt 100mhz en CAT6 haalt 250mhz. Dit wil zeggen dat een CAT6 kabel meer data tegelijkertijd kan verwerken. Zie het als een verschil tussen een 2 en een 5-baans autosnelweg. Er is dus wel degelijk een verschil dus zeg nou niet dat ze hetzelfde zijn omdat kpn niet beter aankan.

Reputatie 7
Badge +11

Cat5e en cat 6 hebben zelfde snelheid, dat wist ik. De vraag ging om de bandwidth waarmee de data binnenkomt (hoeveel data tegelijkertijd, als vb. een 2 baans vs een 4 baans snelweg) maar ok fine. laten we eerst maar een zien of we uberhaupt een nt kastje krijgen. 

Er is altijd maar sprake van 1 verbinding over de kabel. Geen meerdere tegelijk. Die snelheid is dus de bandwidth. 

Het verschil tussen CAT5e en CAT6 wordt behaald in de bandbreedte. CAT5e haalt 100mhz en CAT6 haalt 250mhz. Dit wil zeggen dat een CAT6 kabel meer data tegelijkertijd kan verwerken. Zie het als een verschil tussen een 2 en een 5-baans autosnelweg. Er is dus wel degelijk een verschil dus zeg nou niet dat ze hetzelfde zijn omdat kpn niet beter aankan.

Allereerst, je reageert op een vier maanden oud topic.

 

Dan, het verschil in bandbreedte is er inderdaad, echter zo lang KPN nog geen abonnementen hoger dan 1Gbps aanbiedt ga je dat verschil niet merken. Het grote verschil is dat CAT5e tot 100 meter 1Gbps aan kan, en CAT6 kan tot zo'n 55 meter 10Gbps aan. Dus ja, er is een verschil maar dat verschil is voor een kabel tussen het (O)NT en de Box12/Experiabox niet iets wat problemen gaat opleveren. Voor alle vaste bekabeling in huis zou ik wel voor CAT6 gaan, maar dat heeft meer met future-proofing te maken. De korte rode kabel is ook een CAT6 S/UTP-kabel maar als je gaat een langere CAT6 kabel wilt dan is de klant vrij om deze zelf te kopen c.q. aan te leggen. Die kabels zijn spotgoedkoop tegenwoordig: https://www.netwerkkabel.eu/en/cat6-s-ftp-lszh-10m-white.html.