Vraag

Hoge ping en lage down- upload snelheid via Wifi

  • 21 December 2020
  • 10 reacties
  • 273 keer bekeken

Badge

Al tijden merken we in huis dat de Wifi met de verschillende apparaten ‘gewoon’ verbonden is maar dat er vaak geen connectie is met internet. De gsm lost dat op door middels het mobiele netwerk te gebruiken (met hoog dataverbruik tot gevolg) maar op de computer(s) uit het zich in een hoge ping en zeer lage download snelheden. 

Een gemiddelde ping ligt tussen de 50 en 250ms,

een download tussen 0.5 en 15 Mbps upload ietsje hoger.

Intussen betaal ik wel voor een 200/200 abonnement.

 

Ik snap best dat je via Wifi wat minder prestaties mag verwachten maar ik kan geen genoegen nemen met de problemen die hier telkens spelen. 

De experiabox hangt hoog in de woonkamer zonder verstoring van andere elektrische systemen.

Het switchen tussen verschillende kanalen maakt nooit lang onderscheid. Het signaal doet het dan weer een poosje redelijk maar zal snel weer beginnen met sporadisch wegvallen.

 

Wat kan ik doen om de verbinding beter te krijgen zonder dat ik kabels moet gaan trekken? 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Badge +19

Om te beginnen eens kijken hoe het bekabeld gaat. Dat is de basis. Als die niet goed is dan is niets goed. Dus probeer dat eens. We horen het graag. 

Badge

Bekabeld is er geen probleem. Mijn computer is onlangs verhuisd van woonkamer (waar bekabeling mogelijk was) naar de eerste verdieping. Hemelsbreed minder dan 3 meter vanaf de experiabox.

Ook de tv ontvanger heeft geen enkel probleem (buiten de ontzettend traag werkende TV-gids de laatste tijd).

Het probleem uit zich dus alleen in het draadloze deel van internet.

Badge +19

Welke experiabox heb je en is de tv ontvanger direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch?

Badge

Hier hangt een V9 aan de muur van hieruit gaat er een rechtstreekse kabel naar de TV ontvanger en een tweede ging voorheen naar de pc.

Volgens mij hangt de Experiabox hier al sinds 2015 of 2016, voorheen had ik via XS4All een Fritzbox welke naar mijn mening een stuk stabieler was en een (veel) groter bereik.

Badge +19

Heb je de v9 al terug gezet naar fabrieksinstellingen?

Badge

De fabrieksinstellingen kon ik vandaag pas proberen. Maakt geen verschil in snelheid.

Zelfs als ik ping naar de router, zitten hier soms hoge waardes tussen >300ms en zelfs geregeld een timeout.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @ajsjr73, Welkom op het forum.

Fijn om te zien dat @Joep1965 jouw al op weg heeft geholpen. Ik zou graag jouw verbinding en experiabox op afstand willen uitmeten, zou je voor mij jouw postcode en huisnummer aan jouw profiel willen toevoegen? Dan gaan we aan de slag .:)

Badge

zou je voor mij jouw postcode en huisnummer aan jouw profiel willen toevoegen? 

Done :)

Reputatie 7
Badge +13

Hoi, ik heb jouw modem uitgemeten maar ik zie niks geks in de verbinding of instellingen. Wel zie ik dat er erg veel apparaten verbonden zijn. Je hebt de wifi manager al doorlopen en maakt aanspraak op de Experia Wifi versterkers, heb jij deze al ontvangen? 

Badge

Bedankt voor je snelle reactie @Hanna_ 

 

Zover ik weet hangen er 3 telefoons, 2 computers, een tablet en een printer in het netwerk (via Wifi). Meestal niet allemaal gelijktijdig in gebruik :-)

 

Het probleem dat ik hier voornamelijk heb is dat de Wifi op de eerste verdieping dusdanig slecht is dat ik slechte (of geen) ping resultaten heb als ik naar het IP-adres van de router ping. Ook de downloadsnelheid is dermate traag, vaak nog geen 10% van wat er binnen komt. Natuurlijk hoef ik geen 200Mbs via de wifi binnen te krijgen maar 6-25Mbs is toch echt te weinig.

Wat betreft Wifi-versterkers, deze zijn bedraad (dus kabels trekken… dan kan ik die net zo goed meteen in de pc stoppen) of draadloos, tegen aanzienlijke kosten te krijgen bij jullie. Ik ben echter van mening dat het gewoon in de basis goed genoeg moet werken zoals dat vroeger ook deed toen ik een Fritzbox modem had staan (middels XS4All, zelfde positie modem en zelfde positie pc).