Beantwoord

Hoofdaansluiting

  • 2 July 2020
  • 11 reacties
  • 461 keer bekeken

Hallo Forum ,

 

Ik heb een ouderwetse zo genaamde koper aansluiting GEEN lasdop / isra of wandcontactdoos. 

( niemand gelooft mij ) bij mij komt een kabel binnen met een doorsnee van ongeveer 2.5 cm  . Daarin zitten  24 draden 6 x rood,6 x blauw,6 x wit en 6x oranje. en maar 2 van deze draadjes namelijk 1 rode en 1 blauwe worden gebruikt , om de experiabox te voeden . 

Vroeger (20 jaar terug ) hadden ze hier 4 telefoonaansluitingen , dan moet het als KPN mee zou willen werken toch makkelijk een 2e experiabox te plaatsen zijn , zodat er gewoon op 4 tv`s gekeken kan worden . 

 

 

Groet Ben

 

icon

Beste antwoord door PeterG 4 July 2020, 12:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Er is maar één abonnement per adres mogelijk. Dus… wordt pair bonding op jouw adres ondersteund? (kun je checken via Fourstack, wat zegt dat)

Maar de vraag is feitelijk: zijn al die 4 lijnen nog echt wel doorgetrokken naar de centrale….

Foto : het zal best werken zo maar de functie van in elkaar gedraaide draden werkt niet op deze manier.

De 2 aders die je nodig heb zitten in een aderpaar, in elkaar gedraaid, dus kleur + kleur met wit.

Welke kleur maakt niet uit

( en wat is de functie van het stekkertje ?)

 

 

Hallo  ik ben nog een beetje ongemakkelijk in deze manier van communiceren ,  ( weet niet goed hoe dit programma werkt )

Maar de vraag is  hoe kom je te weten of die lijnen nog doorgetrokken zijn naar de centrale ?  

en ondertussen is dat stekkertje wat op de foto zichtbaar is komen te vervallen , wel is door een kpn monteur  op 1 rode en 1 blauwe draad een KPN doosje aangesloten ( geknutseld )

Alles wat je hier typt is voor iedereen zichtbaar, als je je gegevens invult in je profiel (=niet openbaar) dan kan een KPN-er je verder helpen, dat kan even duren.

Wij (Peter en ik eva) proberen wat mee te denken als ervaringsdeskundigen :-)

Maar ik begrijp uit je vraag dat je meer TV’s wilt hebben dan nu mogelijk is, maar waar zit de beperking in ?

In de internetsnelheid ?

Dus… wordt pair bonding op jouw adres ondersteund? (kun je checken via Fourstack, wat zegt dat)

Wat is die nu ? Evt kan er een 2e lijn voor pairbonding worden aangesloten, dat moet iig lukken met zo veel lijnen.

Maar de vraag is feitelijk: zijn al die 4 lijnen nog echt wel doorgetrokken naar de centrale….

Ik zou denken van wel, waarom zou iemand dat ongedaan maken ?

 

 

PeterG: zijn al die 4 lijnen nog echt wel doorgetrokken naar de centrale….

KeesYagi: Ik zou denken van wel, waarom zou iemand dat ongedaan maken ?

Als er elders in de straat bonding nodig is aangesloten kunnen tot 2 van die lijnen daarvoor omgelegd zijn. Aangezien er geen meervoudige pstn lijnen meer worden geleverd en bonding er maar 2 ( = 4 draadjes) nodig heeft.

Ik ben dus benieuwd wat Fourstack m.b.t. bonding aangeeft op het adres van BBBob.

Overigens wel even een kleine teleurstelling: i.v.m. coronaregels worden er momenteel geen monteurs ingezet om bonding lijnen te activeren. En het aansluitpunt aan te passen.

alvast bedankt voor jullie reactie`s ,en ja ik wil idd meerdere tv`s , en men zegt bij kpn dat er met die 12 - 14 mbit/s met max 2 digitale ontvangers gewerkt kan worden .

Via fourstack kom ik niet verder dan postcode ingeven en aflezen hoeveel mbit/s  er op mijn aansluiting binnen komen , over pairbonding wordt niets gemeld .

Dus als het echt gaat om een paar draadjes aansluiten zoals ( op foto is gedaan , aansluitpunt aanpassen ) red ik dat ook nog wel , deze gaat trouwens naar het DSL poort van de experia box .

kun je een signaal meten op de andere draden of heb je daar heel geavanceerde apparatuur voor nodig ? zodat ik dan een tweede experiabox kan aansluiten ? ik heb trouwens mijn hele woning met UTP cat 5 bekabeld dus wat dat betreft kan ik alle kanten op.

wat betreft die bondinglijnen activeren , dat zou dan toch een handeling moeten zijn , die vanuit de centrale geactiveerd moet kunnen worden , of middels een telefoontje ?

 

 

Nou, het is wel iets meer als “draadjes aansluiten”. Die draadjes moeten ook uitkomen in de centrale van KPN. En daar moet ook ruimte zijn om ze “ergens in te steken”. Als er geen bonding wordt aangegeven is dat niet het geval en gaat dat ook niet gebeuren.

Enige manier om meer TV's aan te sluiten is dan Digitenne ontvangers bijhuren.

Ook kun je op tot 5 apparaten via ITV-online kijken. Maar met zo'n bandbreedte ook niet allemaal tegelijk natuurlijk.

Online kijken kan via de KPN ITV app voor tablets en smartphones en Samsung en LG televisies (v.a. 2017). En op laptops via de browser met tv.kpn.com. De phone en tablet apps zijn geschikt voor Chromecast. Via een laptop kan dat via de browser Chrome.

De hoop is dat er dan ooit glasvezel komt. Of je lijn verbetert gaat worden. Bonding gaat het dus niet worden als Fourstack dat niet aangeeft. Dan kan het écht niet.

Mijn motto is altijd: neem het op jouw adres meest snelle internet. Dat kan niet altijd je provider van keuze zijn. Is er Ziggo op je adres? Daar kan dan sowieso al meer mee. Alleen hebben die TV via coax en niet via utp.

Samenvatting: Je zult het moeten doen met max. 2 ITV ontvangers. Maar wel evt. online kijken. En Digitenne.

Hallo @BBBob ,

kun je een signaal meten op de andere draden of heb je daar heel geavanceerde apparatuur voor nodig ? zodat ik dan een tweede experiabox kan aansluiten ? ik heb trouwens mijn hele woning met UTP cat 5 bekabeld dus wat dat betreft kan ik alle kanten op.

Er kan maar 1 modem per huisadres aangesloten worden en ik hoop wèl dat je LAN-kabel kwaliteit Cat5gebruikt en NIET Cat5 zoals je schrijft.

 

thanks , voor al deze info , weer heel wat wijzer geworden .

om het verhaal compleet te maken , en ja ik heb idd UTP cat 5E .

Ik kan nu mijn energy ergens ingaan steken wat straks hopelijk resultaat geeft .

wordt Vervolgt .

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @BBBob. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat de KPN community jou al goed heeft geholpen, waarvoor dank. Je geeft aan dat je op dit moment ergens anders mee bezig bent. Ik ben erg benieuwd of dat is gelukt. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @BBBob. Welkom op het KPN Forum! Ik zie dat de KPN community jou al goed heeft geholpen, waarvoor dank. Je geeft aan dat je op dit moment ergens anders mee bezig bent. Ik ben erg benieuwd of dat is gelukt. :relaxed:

We hebben niets meer van je gehoord. Als je onze hulp nog nodig hebt, dan weet je ons te vinden.