Beantwoord

Hoofdaansluiting (koper kabel) kapot

  • 21 January 2020
  • 8 reacties
  • 4052 keer bekeken

Hallo,

 

Dit situatie is als volgt:

Recent heb ik een huis gekocht. Dit huis heeft twee verdiepingen, een soutterrain (slaapgedeelte) en een verdieping erboven (leefgedeelte). Twee groene kabels (volgens mij koperkabels, hoofdaansluiting(en) voor internet en telefonie) komen via de gevel aan de voorzijde het soutterain binnen. Mijn vermoeden is dat één kabel voor mij is en één kabel voor de bovenburen. Één van deze kabels loopt direct van het soutterrain via het plafond naar mijn woonkamer en eindigd in een wandcontactdoos. Waar de andere kabel heen gaat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Zie de foto's.

Nu heb ik geconstateerd dat de kabel die naar mijn woonkamer gaat kapot is. Deze lijkt door midden geknipt/gezaagd. De kabel die op de foto naar boven loopt zou eigenlijk vast moeten zitten aan het losse stuk, te zien op ongeveer het midden van de foto.

 

Hierbij heb ik drie vragen:

  • 2 maart komt een KPN monteur mijn internet installeren. Is dit iets wat de monteur ook kan repareren? Alle delen van deze kabel heb ik nog, kunnen deze dan weer aan elkaar gekoppeld worden?
  • Valt deze reparatie onder het installeren van het internet of zijn hier extra kosten aan verbonden? Zo ja, is het mogelijk een kostenindicatie hiervan te geven?
  • De huidige wandcontactdoos is volgens mij een verouderde wandcontactdoos voor radio en TV. Kan op dezelfde kabel dan een nieuwe/juiste wandcontactdoos worden gemonteerd zodat ik daar mijn Experia Box aan kan koppelen?

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ronald

 

 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 21 January 2020, 22:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hallo @Ronald550 , bovenstaande foto's hebben betrekking op een coaxkabelaansluiting van Ziggo of zo, heeft niets met KPN te maken.

Onderstaand een voorbeeld van een KPN-aansluiting in de meterkast of in de huiskamer:

IS/RA-punten KPN

 

Reputatie 7

Edit: Too late :) 

 

Hallo,

 

Beide bedankt voor de reactie.

 

Voor de volledigheid, kan op die groene kabel ook een aansluiting/wandcontactdoos worden aangesloten die geschikt is voor KPN? 

Dus is de kabel voor Ziggo of slechts de coax contactdoos?

Het is namelijk zo dat ik vanaf dit punt een UTP kabel heb getrokken naar mijn TV.

 

Groeten,

 

Ronald

Reputatie 7
Badge +24

Voor de volledigheid, kan op die groene kabel ook een aansluiting/wandcontactdoos worden aangesloten die geschikt is voor KPN? 

Nee. KPN kan hier helemaal niets mee.

Hallo,

 

Als de kapotte groene kabel de televisiekabel is (geschikt voor Ziggo) zou dan de andere kabel die via een koppelstuk in een grijze kabel overgaat (zie foto mijn mijn eerste post) de telefoonlijn/koperlijn die geschikt is voor KPN? Deze loopt namelijk richting een ander punt ergens anders in de woonkamer. De wandcontactdoos is beschadigd, maar dit is/was een contactdoos voor vaste telefonie. Zie onderstaande foto's.

 

Reputatie 7
Badge +24

Een groene kabel van Ziggo kan niet verbonden zijn met een telefoon kabel van KPN. Het is een heel ander type kabel. In de kabel van KPN zitten losse dunne adertjes. Zoals je op de laatste 2 foto's ziet. In de kabel van Ziggo zit 1 koperdraad. Het zijn 2 totaal verschillende kabels die onmogenlijk op 1 of andere manier met elkaar verbonden kunnen zijn.

Dus die grijze kabel rechts van het koppelstuk moet ook gewoon coax zijn.

Wat ik op de onderste 2 foto's zie weet ik niet. Het is het systeem van KPN. Maar of dit ook daadwerkelijk het isra punt is waar het KPN modem op aangesloten kan worden, dat weet ik niet.

Reputatie 6
Badge +8

Edit:

Ik wilde hetzelfde zeggen als @Nick83 Dat is inderdaad jouw telefoonaansluiting, maar die kan onmogelijk aangesloten zijn op de groene kabels en moet ergens anders vandaan komen.

En het lijkt er op dat deze aansluiting met behulp van de stekker weer doorverbonden was naar een andere plek.

Het ziet er ook niet uit als een echt ISRA punt. Heb je geen meterkast met een ISRA punt?

Reputatie 7
Badge +24

Hi Ronald, welkom op het forum. 

Ik zie dat je al flink op weg bent geholpen hier. Op basis van de laatste 2 foto's en het feit dat je hebt kunnen bestellen bij ons concludeer ik dat er in ieder geval een IS/RA punt aanwezig moet zijn. Laat dit aan de monteur over, die moet in staat zijn om te achterhalen waar het IS/RA punt is. Kan ook best zijn dat dit daadwerkelijk het punt is. Wacht de monteur dus even af.