Beantwoord

Ik heb sinds kort haperende Wifi, wat kan ik nog doen?

  • 26 March 2024
  • 13 reacties
  • 99 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 7 reacties

Vandaag 26-3-2024, maar ook vorige week had ik in de ochtend (tussen 7.30 uur en 8.00/9.00 uur) last van haperende Wi-Fi. Wi-Fi, maar ook Internet valt steeds weg. Terwijl de dag ervoor helemaal niets aan de hand was. Alles is gereset, glasaansluiting, modem, Wi-Fi versterker, echter ook dat hielp in eerste instantie niets. Het rare is dat in eens de verbinding het weer doet en dan blijft het doorgaans de gehele dag weer goed. 

Hoe kan dit en wat ik er aan doen om te voorkomen dat de Wi-Fi hapert?

icon

Beste antwoord door jkf 16 April 2024, 07:46

Bekijk origineel

13 reacties

Vanochtend wederom Wi-Fi die steeds uitvalt. Het lijkt nu, net als gisteren 8.05 uur opgelost. Rara hoe kan dat nou?

Badge +19

Bij iedereen is goed wifi mogelijk maar dat gaat niet vanzelf. Er zijn veel zaken die wifi kunnen verstoren en daar moet je dus rekening mee houden. Vertel eens wat over je netwerk @jkf 

Mijn netwerk is als volgt:

In de woonkamer staat het modem Experia Box V10. 3 van de 4 poorten zijn bezet. 1 kabel gaat naar een switch in de woonkamer, daaraan hangt Experia Wifi versterker, televisie (+iTV ontvanger), DVD speler en versterker. 1 kabel gaat naar een Tado systeem en 1 gaat naar de eerste etage.

Op de eerste etage staat ook een switch die is aangesloten op de Experia Box V10. Aan die switch hangt een ICS2000, televisie en Experia Wifi versterker. Er gaat ook een kabel naar zolder waar ik mijn thuiswerkplek heb,

Op zolder hangt aan de kabel mijn thuiswerkplek. Omdat ook die soms hapert en langzamer is dan Wi-Fi gebruik ik tegenwoordig Wi-Fi op zolder. Tot op heden gaat dit aardig goed. Alleen hapert deze in de vroege ochtend zo lijkt het.

Mijn abonnement is 200Mbit/s.

De switches heb ik via KPN. Dit zijn beide een Netgear GS105E.

Badge +19

En is de wifi van het modem wel uit @jkf ? Welke snelheid heb je als je bekabeld meet?

Wifi van het modem is uit. Snelheid wifi is 150Mbps tot 200 Mbps. Op kabel is dat 40 tot 75 Mbps.

Badge +19

Dat is gek @jkf. Wil je een keer alles loskoppelen van het modem dan met een nieuwe kabel meten met een laptop direct op het modem? Wil je dan meten met de Ookla app die je in Windows kan vinden? Brandt er toevallig een oranje lampje op het modem?

Reputatie 7
Badge +30

Het is niet handig om in één topic twee wifiproblemen op te lossen. Dan loopt alles door elkaar en verliezen we het overzicht. @Syllevje, ik heb jouw berichten en degenen die daarbij horen afgesplitst naar een eigen topic. Die vind je hier (klik). 

 

@jkf, welkom op het forum!

Eerst even over de discrepantie tussen wifi en kabel. Het feit dat de wifi wel 150 tot 200 Mbit is, geeft aan dat de Experia Wifi dat in ieder geval ook via de kabel binnenkrijgen. Dus de bekabeling en dergelijke lijkt me dan in orde. Voor de trage bekabelde snelheid zou ik dan eens verder kijken naar de computer op je thuiswerkplek. Want ik vermoed dat die dan de bottleneck is voor de bekabelde snelheid. 

We hebben een kennisbank artikel met tips over het checken van je computer: 

Deze is gericht op glasvezelabonnementen, maar je kunt met de tips en stappenplannen ook bij een lagere abonnementssnelheid checken of jouw computer dit aankan.

 

Dan, de wegvallende wifi. Dit gebeurt alleen in de ochtenden geef je aan. Kun je iets meer vertellen over wat je dan precies ervaart? Merk je dit wegvallen op alle apparaten, of op sommige? Is dit in het hele huis, of in bepaalde gebieden?

Hallo Erik,

Dank je wel.

Ik heb een glasvezel abonnement. 

De wegvallende Wi-Fi ervaar ik momenteel alleen in de ochtend. Zelf ben ik dan op zolder op de thuiswerkplek aan het werk. Zowel de werkplek, de smartphone en de BluOS speaker (die ook op Wifi is aangesloten) stoppen er dan mee. Doen het weer even en vervolgens valt de Wifi weer weg en stopt alles. Dit gaat dat de hele tijd zo door tot een uur of 8.

Zowel vandaag als gisteren die probleem gehad tussen 7.30 uur en 8.05 uur. Daarna is het over.

Beste @Joep1965 , 

Ik heb diverse metingen gedaan,

Zonder aanpassingen, woonkamer: Download: 179 en Upload 234

Bekabeld rechtstreeks op modem Download 184 en Upload 235

Op de switch op de 1e woonlaag: Download 66 en Upload 5

Kabel die op 1e woonlaag uitkomt en rechtstreeks op modem is aangesloten; Download 193 en Upload 234

Kabel rechtstreeks op Switch 1e woonlaag Download 51 en Upload: 93

Wifi 1e woonlaag, waarbij de Experia versterker op de switch is aangesloten: Download 68 en Upload 93

Mijn conclusie is dat de switch op de 1e woonlaag de snelheid omlaag brengt. Dit is overigens gaan Netgear maar een HP (3CFSU05)

De snelheid is lager, maar neemt niet weg dat af en toe de wifi wegvalt.

Reputatie 7
Badge +30

Die HP switch, dat is ook degene waar je zolder werkplek bekabeld op zit, en waar de Experia Wifi op zit waar je op zolder mee verbind? Want dan is het wel een goed idee om die switch dan inderdaad te vervangen. Ik ben benieuwd of de wifi op zolder dan ook beter gaat werken.

Verder, qua wegvallen. Heb je programma's draaien die elke ochtend iets doen? Updaten, back-up maken zoiets? Als die daarvoor veel bandbreedte gebruiken kan de rest wegvallen. 

De HP switch zat eerst achter de Experia Wifi. Dat was de reden dat de Wifi een hogere snelheid had dan bekabeld. Omdat de ICS2000 steeds in storing viel, heb ik de aansluiting aangepast. Vanaf het modem gaat de kabel eerst naar de HP switch en vervolgens wordt het verdeeld. De snelheid is nu op zolder zowel bekabeld als via wifi vrijwel gelijk. Het lijkt nu ook stabieler.

Er draaien geen programma's die 's ochtends iets doen. 

De HP switch wil ik vervangen. De snelheid zal dan omhoog gaan.

Deze week heb ik nog geen last gehad van haperende wifi. 

De HP switch zat eerst achter de Experia Wifi. Dat was de reden dat de Wifi een hogere snelheid had dan bekabeld. Omdat de ICS2000 steeds in storing viel, heb ik de aansluiting aangepast. Vanaf het modem gaat de kabel eerst naar de HP switch en vervolgens wordt het verdeeld. De snelheid is nu op zolder zowel bekabeld als via wifi vrijwel gelijk. Het lijkt nu ook stabieler.

Er draaien geen programma's die 's ochtends iets doen. 

De HP switch wil ik vervangen. De snelheid zal dan omhoog gaan.

Deze week heb ik nog geen last gehad van haperende wifi. 

 

De HP switch is vervangen. De snelheid is nu omhoog gegaan. Bij het vervangen van de switch kwam ik er achter dat de Wifi versterker op de 1e etage het niet goed deed. Omdat niets hielp (herstarten, resetten), heb ik de Wifi versterkers vervangen door KPN superwifi. 

Ik verwacht dat het nu stabiel blijft. Eerst nu een tijdje testen.

Reputatie 7
Badge +30

Goede berichten, jkf! Ik verwacht ook dat het nu wel stabiel blijft. Mocht je toch nog opnieuw problemen merken, dan horen we het wel :)

Reageer