Vraag

In de avond plots traag internet, alleen bekabeld

  • 21 April 2024
  • 6 reacties
  • 79 keer bekeken

Reputatie 2

Beste dames en heren,

Ik heb een nogal vreemd probleem. Zo'n beetje elke avond, duikelt de snelheid van mijn internet zowel up als down, naar onder de 100mbps. Dit is normaal gesproken tegen de 900mbps en geldt alleen voor mijn bekabelde apparaten.

Via wifi, blijft de verbinding rond de 500mbps en de dag erna, lijkt alles weer op orden te zijn.

Ik heb alles gepoogd; firmware upgraden, herstarte van de modem, herstarten van het thuisnetwerk. Niks helpt.

Iemand enig idee? Thanks!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u een draadloze verbindingsset in huis? DVS? Zoiets dergelijks? 

 

Reputatie 2

Nee.

Overigens werkt draadloos prima. Ik heb de modem nu twee keer gereset en nu is de snelheid terug naar 900mbps.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Spiderguard en welkom hier op onze Community!

De snelheid van de wifi is natuurlijk afhankelijk van de snelheid die binnenkomt op het modem. Wanneer de snelheid van je wifi hoger is dan je bekabelde snelheid, dan kan ik me niet voorstellen dat dit met je verbinding heeft te maken. Meet je op alle apparaten die met kabel zijn aangesloten in de avond een snelheid die onder de 100 Mbit/s ligt? Om verder zoveel mogelijk zaken uit te sluiten; ik zou je sowieso aan willen raden om het glasvezelkastje eens te resetten door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken. Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet :) 

Reputatie 2

Hoi Jan,

Het is best vreemd.

De wifi-verbinding lijkt goed te zijn, wat betekent dat het signaal vanuit het glasvezelkastje goed binnenkomt. Ik heb het kastje zelfs gereset, maar dat leek geen verschil te maken, want een paar dagen later was het probleem terug.

Het bleek dat het probleem verdween nadat ik de netwerkinstellingen in de router had gereset. Dit doet vermoeden dat er mogelijk een probleem is met de router zelf, of misschien met de recente firmware-update. Dit blijft echter afwachten, mocht het probleem opnieuw optreden.

Ik blijf het in de gaten houden. Hopelijk heeft de reset alles opgelost, maar als het zich herhaalt, moeten we misschien overwegen om een nieuwe KPN box uit te proberen.

Reputatie 7
Badge +12

Hoi Jan,

Het is best vreemd.

De wifi-verbinding lijkt goed te zijn, wat betekent dat het signaal vanuit het glasvezelkastje goed binnenkomt. Ik heb het kastje zelfs gereset, maar dat leek geen verschil te maken, want een paar dagen later was het probleem terug.

Het bleek dat het probleem verdween nadat ik de netwerkinstellingen in de router had gereset. Dit doet vermoeden dat er mogelijk een probleem is met de router zelf, of misschien met de recente firmware-update. Dit blijft echter afwachten, mocht het probleem opnieuw optreden.

Ik blijf het in de gaten houden. Hopelijk heeft de reset alles opgelost, maar als het zich herhaalt, moeten we misschien overwegen om een nieuwe KPN box uit te proberen.

Bedankt voor de heldere toelichting @Spiderguard!
Goed plan om het de komende tijd in de gaten te houden en mocht het probleem zich onverhoopt toch herhalen, laat het hier dan vooral weten zodat we mee kunnen denken richting een oplossing. 

Reputatie 2

Daar gaan we weer.

Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat het aan mijn moederbord ligt; laatste Gigabyte bord die ik koop.

Toch thanks voor alle hulp!

Reageer