Beantwoord

Glasvezelmonteur gaat niet in de kruipruimte?

  • 29 January 2020
  • 51 reacties
  • 4911 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Wel leuk die VCA regels, het is dus de bewoner die het werk onder het huis mag doen.

Ik heb alleen wel vraagtekens bij.:thinking:

Waar op ik denk dat de monteur er zichzelf er makelijk van af kan maken om het werk niet te doen.

Ik kan mij voorstellen dat een monteur niet in smalle gangen kruipt. Maar kruipruimtes van een ruime 1 meter toch wel?

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst

*titel later aangepast, ivm vindbaarheid topic 

icon

Beste antwoord door Ward_ 31 January 2020, 09:37

Bekijk origineel

51 reacties

Badge +19

Waarom zou een monteur in een kruipruimte moeten?? Een monteur sluit de boel aan tot het werkt. We hebben het niet over een installateur! 

Reputatie 7
Badge +24

Wel leuk die VCA regels, het is dus de bewoner die het werk onder het huis mag doen.

De bewoner kan ook iemand anders inschakelen die wel over de juiste papieren beschikt. En de kennis heeft.

Reputatie 7

Ha @Wilco12, welkom op het KPN forum. Ieder huis is anders. Zo ook de installatie. Nieuwe klanten kunnen zelf de aansluiting installeren. Maar, kom je er niet alleen uit? Dan bieden we een gratis installatiemonteur aan. Je vindt hier welke werkzaamheden de installatiemonteur uitvoert. Wil je dat er daarnaast nog extra apparatuur wordt aangesloten? Dat kan tegen een gunstig tarief. 

Onze monteurs doen elke dag hun uiterste best om een goed en stabiel netwerk in huis te realiseren. Er zijn vele risico's verbonden aan het werken in een krappe, slecht geventileerde ruimte. Hieronder enkele voorbeelden;

  • De toegangen en de afmetingen van de kruipruimte zijn meestal klein, waardoor een normale werkhouding en contact met de omgeving wordt bemoeilijkt;
  • Obstakels en uitstekende delen kunnen verwondingen veroorzaken;
  • In de kruipruimte kunnen zich bedwelmende, explosieve en giftige toxische stoffen bevinden. Ventilatie ontbreekt vaak of is minimaal;
  • Daglicht en permanente verlichting ontbreken;
  • Een kruipruimte kan afgewerkt zijn met brandbaar piepschuim (polystyreen of wel EPS). Dat is gevaarlijk bij open vuur zoals bij soldeer- en laswerkzaamheden;
  • Anderen kunnen in een geopend kruipluik vallen;
  • Als in een kruipruimte een ongeval gebeurt is het moeilijk het slachtoffer hulp te verlenen of te bevrijden.

 

Het werken in een kruipruimte is dus best risicovol. In deze ruimte komen regelmatig (ernstige) ongevallen voor. Om onze monteurs gezond en veilig te laten werken is het niet verplicht om de kruipruimte in te gaan voor de installatie van Internet en TV. Dit kan ook boven de vloer. Wil je geen kabels in het zicht te hebben? Zorg er dan van te voren voor dat je de juiste kabels goed hebt weggewerkt. Als je daar zelf niet toe in staat bent, kun je een klusbedrijf inhuren. 

@Wilco12 

ik zou zeggen kruip er lekker zelf onder :grin:

ik snap echt dat een monteur van kpn dit niet gaan doen

dit heeft niks met vca te maken veiligheid certificaat

ik heb bij een installatie bedrijf gewerkt en moest ook veel in kruipruimtes werken

je moet stofkappen op je word smerig echt vies

in het ergste geval moet je nog in de drek werken dat je een water dicht pak aan moet

je kunt wel in overleg met een kpn monteur doen

dat je er zelf onder gaat en dat hij bijvoorbeeld de utp kabel aan de ander kant pakt

 

 

Reputatie 7
Badge +24

@Wilco12

ik zou zeggen kruip er lekker zelf onder :grin:

ik snap echt dat een monteur van kpn dit niet gaan doen

dit heeft niks met vca te maken veiligheid certificaat

Als je bij een installatiebedrijf werkt, dan hoort het er gewoon bij. Iemand moet het doen. Dus deze uitspraken snap ik niet. Je slaat hiermee volledig de plank mis volgens mij...

@Nick83 

ik heb het hier over de kpn monteur

ik heb zelf dit werk gedaan voor een installatie bedrijf dat is anders dat je voor kpn werkt

snap je

Wat voor huis gaat dit over, hoe ziet de kruipruimte er uit ?

Hoogte, water, soort vloer, beton of hout ?

Mijn acties bij het betrekken van een ander huis, de kruipruimte opruimen tot een vlakke ondergrond en dan een dekkleedje uitvouwen. Vervolgens kun je op je zij rollen naar de andere kant, dus niet met  je rug tegen de balken aan hoeven komen bij het kruipen, alles afhankelijk van de vrije hoogte.

 

En dan een gat boren en de kabel doorvoeren, tegen de balk timmeren in (stukjes) buis.

Of, een pe slang (“waterleiding”) als bescherming van begin tot eind.

Alles afhankelijk van de situatie.

In sommige gevallen ga ik niet eens onder de vloer maar vis de kabel op met een haak (lat met schroef).

Reputatie 1
Badge
Die buis aan de linker kant, heb ik al voorbereid voor de GLASVEZELKABEL, alleen nog een gaatje naar buiten en klaar. En zover hoeft de monteur niet onder het huis.
Dus hoe moet ik de glasvezel kunnen voorbereiden.

 

Reputatie 1
Badge

Hoogte van af het zand tot onderkant balk, is +/- 80 cm, en het is er droog,

Reputatie 7
Badge +24

Die lamp is toch wel 12 volt hé? Want anders ist gelijk al fout. Een 220 volt lamp in de kruipruimte is uit den boze. :wink:

Hoe zit dat met dat glasvezel? Is die aansluiting er al? Ligt die daar binnen in de kruipruimte en moet die nu alleen nog naar boven de meterkast in?

Gaat het om een nieuwe glasvezel aansluiting heb je een andere plek dan de meterkast aangegeven?

Zie hier de situatie:

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezelaansluiting-door-kpn-of-door-netwerknl-488470/index2.html#post902680

Is ook niet even FTU openhalen en losschroeven zodat ie b.v. een centimeter of 25 kan worden verplaatst, dat had ik in gedachten. Hopelijk is er nog wel een extra lengte voor de glasvezelkabel gelaten, anders wordt het sowieso opnieuw lassen. Ik vrees van niet zo te zien aan foto’s.

Wat betreft kruipruimte, zoals KeesYagi al hint, er kunnen situaties zijn waarbij je met een trekveer/duwveer/ijzerdraad wel een weg voor een kabel kan banen. Ook met geluids/video cassetteband en een stofzuiger.

Reputatie 1
Badge

Die lamp is toch wel 12 volt hé? Want anders ist gelijk al fout. Een 220 volt lamp in de kruipruimte is uit den boze. :wink:

Hoe zit dat met dat glasvezel? Is die aansluiting er al? Ligt die daar binnen in de kruipruimte en moet die nu alleen nog naar boven de meterkast in?

Het gaat om een hele nieuwe lijn, in huis is alleen ADSL en Ziggo.

Reputatie 1
Badge

Gaat het om een nieuwe glasvezel aansluiting heb je een andere plek dan de meterkast aangegeven?

Er is bij het begin al aangegeven waar ik wilde hebben.

Reputatie 1
Badge

Zie hier de situatie:

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezelaansluiting-door-kpn-of-door-netwerknl-488470/index2.html#post902680

Is ook niet even FTU openhalen en losschroeven zodat ie b.v. een centimeter of 25 kan worden verplaatst, dat had ik in gedachten. Hopelijk is er nog wel een extra lengte voor de glasvezelkabel gelaten, anders wordt het sowieso opnieuw lassen. Ik vrees van niet zo te zien aan foto’s.

Wat betreft kruipruimte, zoals KeesYagi al hint, er kunnen situaties zijn waarbij je met een trekveer/duwveer/ijzerdraad wel een weg voor een kabel kan banen. Ook met geluids/video cassetteband en een stofzuiger.

Ik hoop dat de betreffende monteur niks heeft afgekinpt, wand bij het leggen van de kabels in de straat, kon ik met de kaben door het huin naar achteren komen, er was genoeg glasvezel.

Reputatie 7

Vele jaren geleden heeft KPN NetwerkNL (toen Reggefiber) bij alle woningen in Houten glasvezel aangelegd. Bij ons komt de glasvezel aan de voorzijde van de woning de kruipruimte binnen en ligt met twee grote lussen naar de meterkast die een meter of zes van de voorzijde verwijderd is. Daarbij zijn dus activiteiten in de kruipruimte uitgevoerd.

Je zou eigenlijk moeten mogen verwachten dat een monteur voor de aanleg van de glasvezel weldegelijk werkzaamheden in de kruipruimte mag uitvoeren.

Stel je hebt, zoals wij, vloerverwarming en de monteur boort daar per ongeluk een gat in.

Niet dat dat snel zal gebeuren als de vloerverwarming conform voorschriften is aangelegd ... maar toch.

Als afgesproken is dat de glasvezel op een bepaalde plek afgemonteerd wordt, dan is het mijns inziens ook na te leven door de uitvoerende monteur. Ik hoop wel dat die afspraak ergens zwart op wit gezet is want anders ben ik bang dat hier niet veel meer aan te doen is.

Waar Nadia naar wijst geldt mogelijk voor de 'gewone' KPN monteurs die hoeven of mogen dat niet hier speelt iets anders.

Aan de andere kant je sluit nu zelf je experia op in de meterkast?

Hoe staat het huis ten opzichte van de weg het voorbeeld wat ik in het andere topic schets zal hier mee spelen de plek waar de ftu nu zit zal de kortste weg zijn.

Je kan wel zelf vanaf de Ntu die op de foto zo te zien nog ontbreekt wel een utp kabel naar je meterkast trekken dat zal je dan wel zelf moeten doen.

Toch wat wjb hier schrijft en ik in dat andere topic ook noem zou dit niet zonder overleg mogen gebeuren. Je hebt niet voor niks vooraf een plek afgesproken.

Reputatie 6
Badge +8

Er is een groot verschil tussen de monteur die de glasvezel van buiten naar binnen aanlegt en de KPN monteur die de boel moet afmonteren in de meterkast. Ze heten allebei monteur maar hebben elk een andere opleiding / bevoegdheden.

Toen in onze buurt glasvezel werd aangelegd mochten de monteurs die de kabel naar binnen brachten wel de kruipruimte in, mits ze met z’n tweeen waren (zogenaamde mangatwacht). 

 

@wjb “Vele jaren geleden” lette niemand zo op de veiligheid. Tegenwoordig mag je als monteur zonder voldoende voorzorgsmaatregelen niet zo maar de kruipruimte in. Je moest eens weten wat de werkgever van de monteur allemaal over zich heen krijgt mocht een monteur in de kruipruimte een verwonding oplopen.

Of topic 

Dat dus de regelgeving maakt werken niet makkelijker. Halve straat afzetten borden plaatsen noem maar op voor 10 minuten werk. Voldoen aan de eisen kost vaak meer tijd en geld dan de eigenlijke klus. Ondanks de VCA en andere zaken is het ook vaak een wassen neus, zodat een werkgever zich kan indekken dat de medewerker beter moest weten hoewel die medewerker wel de opdracht krijgt een klus te klaren zonder zelfs van het bedrijf uit de juiste middelen mee te krijgen.

De certificeringen zoals vca/vcu heb je als aannemer vaak nodig om een klus te krijgen wil niet zeggen dat het bedrijf dat altijd naleeft vaak enkel tijdens een audit. In de praktijk minder streng want kost tijd geld mogelijk zelfs niet kunnen of mogen uitvoeren van een klus.

Reputatie 7

Klopt helemaal wat @Galdor68 en @Hsd zeggen. De installatiemonteur is niet verplicht / bevoegd de kruipruimte in te gaan voor het startpakket installatie van KPN. Glasvezelmonteurs (KPN NetwerkNL) hebben andere werkzaamheden en bevoegdheden. Bij werkzaamheden in de kelder / kruipruimte worden vooraf afspraken gemaakt.

Ik had de vraag afgesplitst van een topic waarbij het wel om de installatie van het startpakket (modem + tv-ontvanger) ging. Vandaar mijn uitleg ;) 

Reputatie 7

Glasvezelmonteurs (KPN NetwerkNL) hebben andere werkzaamheden en bevoegdheden. Bij werkzaamheden in de kelder / kruipruimte worden vooraf afspraken gemaakt.

En die afspraken zijn in dit geval niet nagekomen door de "glasvezelmonteur" immers de FTU is op een andere plek gemonteerd dan afgesproken is met de klant.

Het afmonteren van de FTU wordt niet door de "installatiemonteur" in opdracht van KPN gedaan, maar door de "glasvezelmonteur" in opdracht van KPN NetwerkNL.

 

Vraag is nu, wie gaat het verplaatsen van de FTU naar de afgesproken plaats coördineren? 

Mijns inziens is KPN verantwoordelijk voor de aflevering van het geheel conform afspraak immers de klant heeft een overeenkomst met KPN en niet met KPN NetwerkNL. Het aansturen van KPN NetwerkNL zal mijns inziens door KPN gedaan moeten worden.

Reputatie 7

Glasvezelmonteurs (KPN NetwerkNL) hebben andere werkzaamheden en bevoegdheden. Bij werkzaamheden in de kelder / kruipruimte worden vooraf afspraken gemaakt.

En die afspraken zijn in dit geval niet nagekomen door de "glasvezelmonteur" immers de FTU is op een andere plek gemonteerd dan afgesproken is met de klant.

Het afmonteren van de FTU wordt niet door de "installatiemonteur" in opdracht van KPN gedaan, maar door de "glasvezelmonteur" in opdracht van KPN NetwerkNL.

 

Vraag is nu, wie gaat het verplaatsen van de FTU naar de afgesproken plaats coördineren? 

Mijns inziens is KPN verantwoordelijk voor de aflevering van het geheel conform afspraak immers de klant heeft een overeenkomst met KPN en niet met KPN NetwerkNL. Het aansturen van KPN NetwerkNL zal mijns inziens door KPN gedaan moeten worden.

KPN Netwerk NL staat los van de telecomaanbieder KPN. Bij vragen over de geleverde / nog op te leveren glasvezelaansluiting kun je bij service en contact KPN NetwerkNL terecht. Je kunt bellen / chatten en mailen. Zij hebben ook alle systemen en bonnen van monteurs ter inzage. Wanneer iets niet naar behoren is afgemonteerd is het verstandig meteen contact op te nemen. 

 

Dat is dus weer het probleem van 1 bedrijf met meerdere sub bedrijfjes. We zien overal KPN maar het ene KPN is niet het andere KPN.

KPN de provider heeft daar totaal geen bemoeienis mee. Deze klant had net zo goed bij Tmobile of Xs4ALL of vul maar in het internet af kunnen nemen. Ook dan is KPN Netwerk NL als beheerder en eigenaar van de Ftu het aanspreekpunt.

 

De enige reden van KPN de provider om KPN Netwerk NL aan te sturen is als er geen signaal bij de klant binnen komt en dit in de ftu of buiten de deur zit, dan en alleen dan kan de provider de beheerder aansturen.

Dat KPN provider, operator en netwerk beheer takken heeft doet daar niks aan veranderen.

Die lamp is toch wel 12 volt hé? Want anders ist gelijk al fout. Een 220 volt lamp in de kruipruimte is uit den boze. :wink:

Hoe zit dat met dat glasvezel? Is die aansluiting er al? Ligt die daar binnen in de kruipruimte en moet die nu alleen nog naar boven de meterkast in?


of topic waarom 12v wij gebruikte altijd bouwlampen 230 volt in de kruipruimte

als je hier een bijvoorbeeld tl/led bak in hangt volgens de ip norm is er niks aan de hand en gaat alles volgens nen1010

Reputatie 7
Badge +24

Dat is dus weer het probleem van 1 bedrijf met meerdere sub bedrijfjes. We zien overal KPN maar het ene KPN is niet het andere KPN.

Volgens mij hadden ze beter de naam Reggefiber kunnen houden. Dat had een een stuk duidelijker geweest.

Reageer