Vraag

Instellen Cisco router IPv6 dmv DHCP-PD

  • 26 December 2020
  • 50 reacties
  • 1230 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb een Cisco RV340 en Internet van KPN werkt perfect over ipv4. Alleen wil ik nu ook een ipv6 instellen. Op de pagina van KPN staat: "IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.”

Helaas krijg ik het niet voor elkaar en heb jullie hulp nodig :grinning:

Ik weet namelijk niet wat ik moet invullen bij DHCP-PD



Als 2e weet ik bij mijn interne VLAN niet wat hier bij de pijl bedoeld word.

Als 3e is de prefix length van 64 ok?

 

 

Kan iemand mij op weg helpen deze configuratie voor elkaar te krijgen?

Alle hulp wordt gewaardeerd :grin:


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

@wjb : Heb jij hier kaas van gegeten?

Reputatie 7

@TheMuk, Je gebruikt jouw RV340 als primaire router direct aangesloten op jouw glasvezelmodem (NTU), klopt dat?

Kies dan bij de pppoe voor "Share same session with IPv4".

 

Wat voor een opties heb je overigens als je kiest voor SLAAC i.p.v. pppoe?

Reputatie 1
Badge

Hi @wjb 

Klopt helemaal. ipv4 werkt perfect maar ik krijg ipv6 maar niet werkend.

Kun jij me helpen met de WAN en VLAN instellingen?

Ook zegt KPN in de “eigen modem” documentatie het volgende:

 

  • IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Dat laatste snap ik niet helemaal.

Alle hulp is welkom :)

Reputatie 7

Ik heb zelf vroeger een RV180W gehad maar die heb ik altijd achter een Experia Box gehad.

De.Experia Boxen hadden destijds wat problemen met prefiix delegation waardoor IPv6 niet goed geconfigureerd kon worden maar in jouw geval, als primaire router, zou het eigenlijk moeten kunnen lukken.

Kan je ook eens een screenshot posten van dat IPv6 scherm als je kiest voor SLAAC en als je kiest voor DHCP. 

IPv6 loopt namelijk over dezelfde pppoe verbinding als voor IPv4.

Reputatie 1
Badge

Hier komen de instellingen aan als ik zou kiezen voor DHCP en voor SLAAC en router advertisement.

 

 

 

 

Reputatie 1
Badge

en ipv4:

 

 

Ik hoop dat je niet hier iets mee kan @wjb :)

Reputatie 7

En de optie DHCP bij IPv6?

Reputatie 7

Dat IP adres bij Router Advertisement heeft overigens de juiste prefix om een IPv6 adres van KPN te zijn. 

Reputatie 1
Badge

Hier zijn de  DHCP settings. De instellingen zagen er al goed uit ja maar nog niet compleet :(

Ik had al van alles geprobeerd...

 

Reputatie 1
Badge

 

En dit adres kreeg ik van KPN op wan1.6… en geen gateway etc...

Reputatie 1
Badge

@wjb  Hier is alles wat ik heb.

 

KPN zegt dit op hun website:

 

IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.
IPv6 adressen en DNS server(s) uitdelen (reeks van verkregen prefix) via SLAAC en/of DHCPv6.

Reputatie 7

Toen jij dat screenshot van de router advertisement pagina maakte, hoe stond IPv6 toen geconfigureerd voor de WAN poort?

Die instelling lijkt namelijk goed te zijn.

Reputatie 1
Badge

 

 

 

 

 

 @wjb   Dit zijn al mijn instellingen op dit moment… Ik hoop dat ik niet teveel post…

De ipv6 DNS servers zijn er ook maar ergens doe ik iets fout aangezien de ipv6 testen via internet niet werken zoals Klaar voor de toekomst van het internet? (google.com) en  IPv6 test - IPv6/4 connectivity and speed test (ipv6-test.com)

Reputatie 7

Kan je bij vlan 1 het IPv6 DHCP type op disabled zetten en dan nog eens de IPv6 waarden op dat mobiele apparaat bekijken nadat je opnieuw een wifi verbinding hebt opgebouwd.

Heeft dat apparaat dan nog steeds minstens twee IPv6 adressen en beide IPv6 DNS servers.

Reputatie 1
Badge

@wjb  Gedaan: Nu heb ik alleen een ipv6 adres… geen ipv6 dns meer

 

 

Reputatie 1
Badge

Ik vraag me ook af of Router advertisement nodig is en of ik wel iets met de RA flags moet doen… Ik wil het natuurlijk zo simpel mogelijk houden maar eerst maar eens verbinding krijgen aangezien dat nog steeds niet gelukt is… :rage:

Reputatie 7

@wjb  Gedaan: Nu heb ik alleen een ipv6 adres… geen ipv6 dns meer

 

 

Dan zal je hem toch weer aan moeten zetten, tenzij je ergens een optie vind om SLAAC te configureren voor de LAN zijde.

Reputatie 1
Badge

Ik ga weer even klungelen.. Ik laat het straks weten….

Reputatie 1
Badge

Voor PPPoE kan ik kiezen "”same session as ipv4" of "separate ipv4 and ipv6”

bij same session krijg ik fe80::7e31:eff:feed:6898/64 als IP en bij separate fe80::a032:ee1e:52df:8492/10… Enig idee wat de juiste instelling is??
 

Reputatie 7

Enig idee wat de juiste instelling is??

Dat heb ik eerder al aangegeven, volgens moet dat "Same session as IPv4" zijn.

Reputatie 1
Badge

Helaas, het is me nog steeds niet gelukt. Ik geef het voorlopig even op en blijf op ipv4.

Reputatie 1
Badge

@wjb Ik heb nog een klein vraagje. (nou ja klein :grin: )

 

KPN zegt op hun website met info voor eigen modem het volgende:

  • PPPoE via VLAN 6 (802.1q).
  • PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet).
  • Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
  • IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen
  • IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Ik denk dat het bij mij verkeerd gaat met het volgende in rood: Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Wat wordt hier precies bedoeld? Ik vraag dit omdat ik het wel voor elkaar heb gekregen een IP-Adres en de DNS servers via "Router advertisement” te verkrijgen. De gateway en local-link verwijzen naar fe80: etc. Dit lijkt me goed. Ik denk alleen dat er  ergens iets mis zit in tussen LAN/WAN ondanks dat ik een prefix heb verkregen in een KPN range…

 

Ik zie ook telkens onderstaand IP als WAN IP voor de ipv6 verbinding zonder gateway en DNS…. Is dat niet raar?

 

 

Heb jij nog enige tips voor mij ? Ik ga in tussentijd ook de cisco forums bekijken.

Bij voorbaat veel dank.

 

 

Reputatie 7

Ik denk dat het bij mij verkeerd gaat met het volgende in rood: Een adres gebruiken uit reeks voor router.

Wat wordt hier precies bedoeld?

Daar staat "gewoon" dat elk apparaat een IP adres moet krijgen binnen de /48 IPv6 prefix die je van KPN hebt gekregen. In jouw geval moet elk IPv6 adres dus beginnen met 2a02:a443:edf1. Zo te zien gebruik jij prefix ID :1 voor jouw /64 LAN immers jouw computer heeft een IP adres beginnend met 2a02:a443:edf1:1 gekregen.

Dat ziet er allemaal fantastisch uit.

Het feit dat jouw WAN poort een fe80: adres heeft gekregen is ook volstrekt normaal.

Onderstaand een screenshot van het IPv6 adres op mijn pppoe verbinding.

Overigens worden er wel IPv6 DNS servers meegegeven zoals je kunt zien aan het tweede screenshot in dit bericht.

Ook dat ziet er dus prima uit.

Wel was het zo dat jij alleen die IPv6 DNS servers kreeg toen je op het LAN DHCP gebruikte voor IPv6. Zelf gebruik ik SLAAC en geef de DNS servers mee via de radvd-options van de router-advertisement.

Voorbeeld: RDNSS 2a02:a47f:e000::53 2a02:a47f:e000::54 {};

Ik weet niet hoe dit op jouw Cisco ingesteld kan worden maar als ik de documentatie lees zou dat wellicht automatisch kunnen gebeuren door ook het vinkje te zetten bij de RA flag "Other".

Ik weet niet wat voor een firewall instellingen die Cisco heeft t.a.v. IPv6 maar ook die zal bekeken moeten worden of deze IPv6-ICMP ping requests doorlaat.

Reputatie 1
Badge

@wjb Dit is duidelijk. Dank je wel.  Radvd kan via "Other” ingesteld worden. Klopt helemaal en dit werkt ook.

Ik zal nu een gaan kijken naar IPv6 icmp. Misschien dat ik daardoor ook bij de ipv6 test via de browser de errors krijg dat ik geen IPv6 heb.

Ik laat je de uitkomst weten. :)

 

Reputatie 1
Badge

@wjb  Ik heb me nog eens weken verdiept in ipv6 voor mijn RV340 en ik denk dat dit echt moet werken. Ik weet mijn prefix en andere settings omdat ik een Fritzbox 7590 heb geprobeerd en daar werkt alles op maar ik wil mijn RV340 gebruiken.

 

Ik heb inmiddels het volgende voor elkaar.:

Ik heb op de WAN ingesteld: PPPOE session met inlog van IPv4 en ik heb de DHCP-PD de naam KPN gegeven.

Nu krijg ik netjes op mijn VLAN pagina een /48 prefix en ik gebruik geen DHCP en als identifier gebruik ik EUI-64.

In Router advertisement gebruik ik als RA Flag "other” om de DNSv6 te krijgen. Ook dit werkt OK.

Ik heb nu een volledige ipv6 op mijn clients maar de ipv6 test faalt.

Ik kan in de Firewall voor IPv6 access rules maken. De onderste 2 regels zijn automatisch en kunnen niet aangepast worden. Maar hik kan natuurlijk wel nieuwe maken. Zou dit nodig zijn betreffende icmp en heb je enige tips voor mij? Ik wil dit weer proberen aan de gang te krijgen.