Vraag

Instellen Cisco router IPv6 dmv DHCP-PD

  • 26 December 2020
  • 50 reacties
  • 1231 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik heb een Cisco RV340 en Internet van KPN werkt perfect over ipv4. Alleen wil ik nu ook een ipv6 instellen. Op de pagina van KPN staat: "IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router.”

Helaas krijg ik het niet voor elkaar en heb jullie hulp nodig :grinning:

Ik weet namelijk niet wat ik moet invullen bij DHCP-PD



Als 2e weet ik bij mijn interne VLAN niet wat hier bij de pijl bedoeld word.

Als 3e is de prefix length van 64 ok?

 

 

Kan iemand mij op weg helpen deze configuratie voor elkaar te krijgen?

Alle hulp wordt gewaardeerd :grin:


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7

Ik heb nu een volledige ipv6 op mijn clients maar de ipv6 test faalt.

Ik kan in de Firewall voor IPv6 access rules maken. De onderste 2 regels zijn automatisch en kunnen niet aangepast worden. Maar hik kan natuurlijk wel nieuwe maken. Zou dit nodig zijn betreffende icmp en heb je enige tips voor mij? Ik wil dit weer proberen aan de gang te krijgen.

 

 

Om de volle score van 20 op https://ipv6-test.com te kunnen krijgen zal je ipv6 echo requests toe moet staan.

Onderstaand de regel in de firewall van mijn EdgeRouter.

Uiteraard moet deze dan op het aangesloten apparaat inkomend ook doorgelaten worden.

Reputatie 1
Badge

@wjb  Ik snap m. Dank je. Ik vergat nog iets anders te melden. Ik bedoelde ook dat ik nu netjes een ipv6 en een temp ip6 krijg en ook de dns van kpn. Allemaal ok net zoals in de fritzbox 7590 (test) maar ik heb geen ipv6 internet. Enig idee wat er nog fout kan zijn?

Reputatie 1
Badge

Hier mijn laatste setup:

WAN:

 

ipv6 status down schijnt normaal te zijn met pppoe…

 

VLAN met doorgegeven prefix :)

 

RA -→ Other voor de DNS….

Routing Table

Reputatie 1
Badge

@wjb Ik heb nog een update erin gezet waar je ziet dat ik een prefix heb, een route etc etc. Nog enige tips? Ik snap namelijk niet dat ik wel een prefix krijg en deze ook kan uitdelen op basis van mac address etc. Dit gaat allemaal goed. Zoals verteld op de fritz7590 krijg ik alles werkend maar ik wil graag de Cisco gebruiken wegen de goede VPN etc. Dus alle tips zijn welkom :)

Reputatie 7

Wat is nu het probleem met IPv6?

Krijgen de cliënts een IPv6 adres o.b.v. de prefix en het MAC adres?

Zo ja, dan is dat in ieder geval goed.

Plaats eens een screenshot van https://ipv6-test.com vanaf een cliënt die een IPv6 adres heeft gekregen.

Reputatie 1
Badge

Ik krijg altijd hetzelfde:

 

Wat ik niet snap is dat ik het 123 op 2 andere routers (RT1900ac en Fritzbox 7590) voor elkaar krijg maar niet op de Cisco…

De ipv6 adressen zie ik op de netwerkkaarten met de juiste prefix en mac maar geen verkeer naar buiten of naar binnen…

Is er soms iets op dit apparaat wat niet ondersteund wordt door KPN en/of Cisco?

Ik weet het gewoon niet meer… 

Reputatie 1
Badge

Na wat graven in de logging heb ik deze 2 error's gevonden:

 

2021-Mar-10, 14:08:56 CET

error

network

pppd: Unable to complete PPPoE Discovery

2021-Mar-10, 14:08:56 CET

warning

network

pppd: Timeout waiting for PADO packets

 

Zegt dit jouw iets?

Reputatie 7

Nee, dat zegt me niets.

Reputatie 1
Badge

OK… helaas. Dan gaan we weer even nadenken wat nu te doen :)

Even een vraag tussendoor: ik heb ook een Cisco 340W als primaire router voor alleen internet ingebruik. Per vandaag is de verbinding ineens instabiel geworden. Heb gewoon een IPv4 WAN2.6 ingesteld die al ruim 1 jaar goed werkt. Het begeleidende document ken ik ook maar daar zie ik geen directe aanwijzingen op dat mijn beperkte settings fout kunnen zijn.

Of is dit gewoon een dag waarop KPN lekker met onderhoud bezig is en constant de verbinding onderuit haald?

Ik wil eigenlijk niet genoodzaakt worden om de BOX12 er tussen te zetten.

Even een vraag tussendoor: ik heb ook een Cisco 340W als primaire router voor alleen internet ingebruik. Per vandaag is de verbinding ineens instabiel geworden. Heb gewoon een IPv4 WAN2.6 ingesteld die al ruim 1 jaar goed werkt. Het begeleidende document ken ik ook maar daar zie ik geen directe aanwijzingen op dat mijn beperkte settings fout kunnen zijn.

Of is dit gewoon een dag waarop KPN lekker met onderhoud bezig is en constant de verbinding onderuit haald?

Ik wil eigenlijk niet genoodzaakt worden om de BOX12 er tussen te zetten.

Kun je instabiel nader omschrijven? 

Om de zoveel tijd (minuten, uren, niet cyclisch van aard) gaat de WAN2.6 connectie status naar down.

Op dit moment (24/11) lijkt de verbinding stabiel, maar het blijft vingers crossed.

 

Geheel onduidelijk waar dit gedrag veroorzaakt door wordt/werd.

Op dit moment ga ik ervan uit dat de KPN netwerk updates aan het doen was (die wellicht wat uitgelopen waren).

Aan mijner zijde waren er geen updates (firmware, settings, software, etc) uitgevoerd.

Ik zou het een ramp vinden als ik toch de KPN BOX12 er tussenin moet zetten die functioneel niets toevoegt en ook weer onnodige stroom neemt terwijl de Cisco RV340W een uitstekende kwalitatieve router is. Netwerk bekabeling is uitgevoerd in CAT6 SFTP en CAT7 kwaliteit.

Helaas deed het zich weer voor:

Cisco RV340W log meldingen: (1 van de vele):

2022-11-24T10:17:24+01:00 <notice>mwan3: Primary/Next Primary interface wan2p_6, is UP
2022-11-24T10:17:07+01:00 <warning>pppd: Remote IP address changed to 195.190.228.56
2022-11-24T10:17:07+01:00 <warning>pppd: Local IP address changed to 86.89.118.52
2022-11-24T10:17:07+01:00 <notice>pppd: peer from calling number 10:51:72:23:32:85 authorized
2022-11-24T10:17:07+01:00 <notice>pppd: PAP authentication succeeded
2022-11-24T10:17:07+01:00 <notice>pppd: Connect: ppoe-wan2p_6 <--> eth0.6
2022-11-24T10:17:07+01:00 <warning>pppd: Connected to 10:51:72:23:32:85 via interface eth0.6
2022-11-24T10:17:05+01:00 <notice>pppd: remote IP address 10.112.112.112
2022-11-24T10:17:05+01:00 <notice>pppd: local IP address 10.64.64.64
2022-11-24T10:17:05+01:00 <notice>pppd: pppd 2.4.8 started by root, uid 0
2022-11-24T10:17:01+01:00 <notice>netifd: Interface 'wan2p_6' has link connectivity 
2022-11-24T10:17:01+01:00 <notice>netifd: Interface 'wan2_6' has link connectivity 
2022-11-24T10:17:01+01:00 <notice>netifd: Interface 'wan2p_6' has link connectivity loss
2022-11-24T10:17:01+01:00 <notice>netifd: Interface 'wan2_6' has link connectivity loss
2022-11-24T10:17:00+01:00 <notice>pppd: Connection terminated.
2022-11-24T10:17:00+01:00 <notice>pppd: Modem hangup

 

Waar komt die instabiliteit nu vandaan? Heeft het te maken dat de KPN wellicht de BOX12 wil voorzien van nieuwe Firmware of een andere update? Moet ik de BOX12 er een tijdje aan hangen? Voor verder analyse kan ik de KPN meer gegevens verstrekken. Postcode is 8441.

Reputatie 7

Netwerk bekabeling is uitgevoerd in CAT6 SFTP en CAT7 kwaliteit.

Cat7 kan je beter vermijden, die wil nog wel eens problemen geven.

Overigens heeft dat niets met jouw issue te maken.

 

...terwijl de Cisco RV340W een uitstekende kwalitatieve router is.

De Cisco RV340W is (was) een uitstekende router maar deze is ondertussen wel End-of-Life. Sinds 28 oktober 2022 wordt er geen telefonisch support meer geleverd en krijgt de RV340W geen firmware updates en/of security patches meer.

Ook dit heeft niets met jouw issue te maken.

Reputatie 7

2022-11-24T10:17:01+01:00 <notice>netifd: Interface 'wan2p_6' has link connectivity loss
2022-11-24T10:17:01+01:00 <notice>netifd: Interface 'wan2_6' has link connectivity loss
2022-11-24T10:17:00+01:00 <notice>pppd: Connection terminated.
2022-11-24T10:17:00+01:00 <notice>pppd: Modem hangup

Dit riekt naar het verbroken raken van de RV340W en de NTU op ethernet niveau.

Vervang de netwerkkabel tussen RV340W en NTU.

Als dat geen verbetering geeft dan zal je inderdaad de V12 moeten aansluiten zodat klantenservice jouw lijn kan doormeten als dit issue dan blijft optreden.

De oorzaak kan ook heel goed door de NTU veroorzaakt kunnen worden.

Dank voor alle reacties.

  • Ik zal de kabel vervangen tussen de NTU en Router.
  • RV340W is niet EOS, laatste update RV34X-v1.0.03.29-2022-10-17-13-45-34-PM.img
  • Als problemen blijven dan zal ik BOX12 aansluiten en kijken wat er dan gebeurd.
  • Maar 1 ding staat wel vast: sinds 23/11 zijn de problemen gerezen (na 1,5 jaar probleemloos draaien) en na wat extra onderzoek opgemerkt dat KPN op 23 /11 tussen 01-06h “verbeteringen” heeft uitgevoerd op het netwerk. Ik zie daar tussen toch wel een verband.
  • Op de NTU branden 2 lampjes.
Reputatie 7

RV340W is niet EOS, laatste update RV34X-v1.0.03.29-2022-10-17-13-45-34-PM.img

Dat was ook de allerlaatste immers sinds 2022-10-28 wordt er geen support meer geleverd.

Bron (pdf)

Het is goed om te weten maar wat mij betreft rust er niet gelijk een verdenking op.

Reputatie 7

Het is goed om te weten maar wat mij betreft rust er niet gelijk een verdenking op.

Klopt, vandaar dat ik eerder ook schreef "Ook dit heeft niets met jouw issue te maken.".

Nieuwe constatering: zodra er load (=backup naar off-site locatie) gezet wordt op de verbinding gaat de verbinding vrijwel direct onderuit. Ook bij gebruik van een live MS Teams sessie.

Bij gewoon “internetten” of reguliere LAN belasting blijft alles draaien.

Moet ik maar eens een officiele case gaan openen bij KPN? Inmiddels gebruik ik nu voor mijn werk de hotspot van mijn telefoon.

Op de BOX12 is ook het lampje van TV zichtbaar terwijl ik alleen Internet abo heb. Betekent dit iets voor de settings die ik moet doorvoeren om het TV signaal weg te houden van het Internet signaal?

Reputatie 7

Op de BOX12 is ook het lampje van TV zichtbaar terwijl ik alleen Internet abo heb. Betekent dit iets voor de settings die ik moet doorvoeren om het TV signaal weg te houden van het Internet signaal?

Nee, het TV signaal zit op een apart vlan. (vlan 4)

Bedankt voor alle medewerking maar tot nu toe hapert het aan alle kanten (sinds 23/11).

Ik wil de BOX12 er tussen zetten, welke routing statements moet ik op BOX12 (WAN) en de RV340W (LAN) opvoeren om dat te laten werken?

Dat was even wat uitzoekwerk waarbij ik de RV340W WAN in de NAT modus moest zetten, maar het werkt nu. Vooralsnog doet workload issue zich (nog) niet voor. 

Ook al lost dit wellicht het probleem op is:

  1. de RCA is niet voltooid, oorzaak is niet achterhaald;
  2. het zeker iets te maken heeft met het onderhoud wat KPN heeft uitgevoerd op 23/11;
  3. zit toch weer met een nutteloze stroom slurpende 2e router in de meterkast;
  4. terwijl ik vrijwel zeker ben dat dit een kwestie is van een-of-andere simpele instelling op de RV340W.

Eisen zijn zeer beperkt en voldoe ik ruimschoots aan:

Het aansluitingstype: XGSPON

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen: KPN Box V12 F5359

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU): FTU_TK01

Eigen of een KPN glasvezel ONT: KPN ONT

Je eigen modem moet minimaal voldoen aan de volgende eisen:

  • Ethernetaansluiting met WAN poort met RJ-45 connector voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
  • Let op, gebruik de aanwezige NTU media converter (met ethernetaansluiting en RJ-45 connector). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar, Los te maken van het NT (met ethernet aansluiting) wordt ten sterkste afgeraden.

Om het maar eenvoudig te houden en ook gelijk mijn eigen netwerk sterk te vereenvoudigen heb ik maar de Fritz!Box 7590 AX modem/router aangeschaft (black friday beperkte de investering enigszins) en geïnstalleerd.

  • BOX 12 eruit;
  • DECT modem eruit;
  • Analoog modem eruit;
  • mooie RV340W eruit (zucht);

Was weer even wennen aan het nieuwe Fritz!Box smaakje maar alle functionaliteit kunnen herenigen en activeren, incl. eigen certificaat.

 

Ik hoop dat deze upgrade 3-5 jaar mee gaat ...