Beantwoord

Internet snelheid na storing aanzienlijk lager

  • 24 February 2020
  • 14 reacties
  • 195 keer bekeken

Vorige week woensdag 19-2-2020 rond een uur of 14:00 geen internet/tv/telefonie meer, vast een storing dacht ik bij mijzelf. Toen ik vrijdag naar mijn werk ging zag ik twee busjes staan die bezig waren in de grond (glasvezel kabels aan het lassen). Wat blijkt, de gemeente heeft de glasvezel kabels kapot getrokken tijdens graafwerkzaamheden. Alle glasvezel kabels lijken weer gelast te zijn, maar tot vanmiddag nog geen diensten.

Vandaag monteur aangesproken die bij de buren aanwezig was, deze gaf aan dat de kabels wel gelast zijn, maar op verkeerde volgorde? De beste man zou ook voor mijn adres even gaan kijken, niet veel later inderdaad weer diensten (glasvezel kabel omgedraaid/verwisseld in de centrale? geen idee)

Echter nu merk ik dat sommige websites moeilijk laden, even op de refresh knop drukken voordat deze doorschiet. Een bekabelde speedtest rechtstreeks op het modem:

Ik heb een abonnement van 500/500. Meerdere speedtests gedaan, ook een aantal 10GB.bin bestanden gedownload van een Nederlandse bron om te kijken wat de snelheid is. ~75mbit.

 

Wat me ook opvalt is dat wanneer de speedtest bezig is met 71mbit mijn latency naar bijvoorbeeld google.nl ook omhoog schiet naar 175ms? Tijdje een ping naar google.nl aangezet en ik zie ook timeouts:

Uiteraard modem uit/aan gezet en een factory reset gegeven. Speedtest op meerdere machines uitgevoerd rechtstreeks op het modem. Er zijn verder ook geen andere apparaten die aan het downloaden zijn.

Iets lijkt er nog niet helemaal lekker te gaan, terwijl de storing volgens KPN verholpen zou moeten zijn.

icon

Beste antwoord door Er1ckNL 26 February 2020, 20:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Kleine update, zojuist getest of de vaste telefonie nog werkte door mijn 06 nummer te bellen. Telefonie doet het inderdaad, maar ik lijk opeens een heel ander nummer te hebben?

Reputatie 3
Badge +2

@Er1ckNL het klinkt alsof je verbinding nu gekruist is met die van iemand anders, ik vermoed dat er een lasfout/patchfout is gemaakt.

Als je na een factory reset van de experiabox nog steeds het verkeerde nummer hebt, dan krijg je de verbinding van iemand anders binnen, iemand die waarschijnlijk een lager profiel heeft (koper snelheden op glas vermoed ik).

Als ik jouw was zou ik dit direct bij de servicedesk van KPN melden, en dan vooral melden dat je een telefoonnummer van iemand anders binnen krijgt, ze zullen dan waarschijnlijk monteur sturen om dit weer te herstellen.

 

Voor de rest van de problemen, zou ik me even geen zorgen over maken totdat je daadwerkelijk je eigen verbinding hebt, misschien wel handig om ook te vermelden maar er is een redelijke kans dat die al opgelost worden door het goedzetten van je verbinding (en mogelijk even poetsen van de vezels door de monteur).

@Zeonz bedankt voor je reactie, ik vond het al zo vreemd een ander nummer.. andere internet snelheid. Zojuist gebeld met de klantenservice waar ik een hele vriendelijke dame aan de lijn kreeg. Aankomende donderdag een monteur om de boel te herstellen.

Eventjes afwachten :)

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Er1ckNL, welkom en sorry voor de late reactie! Heel goed om te lezen dat er een monteur komt morgen! Wil je het laten weten als we nog iets voor je kunnen doen? Dan hoor ik het graag. 

Hoi @Marcia_ bedankt voor de reactie. Inmiddels is het opgelost, vanmiddag kreeg ik een SMS dat er een storing in mijn regio zou zijn. Waarschijnlijk hebben er hier meer mensen last  van gehad.

Snelheid:

Eigen telefoonnummer ook weer terug.

Ik heb inmiddels de KPN monteur voor morgen afgezegd.

Wat mij betreft opgelost :)

Reputatie 7
Badge +30

Kijk, dit zijn fijne snelheden! En heel goed dat je je eigen nummer ook weer terug hebt. Bedankt dat je het nog even liet weten!

Helaas is vorige week vrijdag 28-2-2020 de straat weer open gebroken, sindsdien geen diensten meer van KPN. Op de NTU is er ook geen glas verbinding aanwezig :(

Reputatie 7
Badge +30

Ach nee.. Ik zie het staan inderdaad. Dat is flink waardeloos! Ik heb op dit moment geen verwachte einddatum, dus ik kan je ook niet precies vertellen wanneer het opgelost wordt ben ik bang. 

@Marcia_ ja kan KPN ook niks aan doen. Oelewappers van de gemeente hebben het op twee plekken kapot getrokken, daarna alles verkeerd gelast. Vrijdag weer alles open om het correct te lassen.

Ik neem aan dat het geen zin heeft even te bellen voor een monteur als jullie het inzichtelijk hebben?

Reputatie 7
Badge +30

Waardeloos.. Hopelijk wordt het vrijdag goed gerepareerd! Mocht het dan toch nog niet werken, laat het dan gerust weten. Dan ga ik toch kijken of ik aan deze kant iets voor je kan betekenen?

Reputatie 7
Badge +30

Werkt alles weer naar behoren, @Er1ckNL?

@Marcia_ bedankt voor je bericht, gelukkig wel :)

Het was een vrij vervelende situatie omdat het een generieke storing betrof die er niet was, hierdoor kon KPN ook niks betekenen/monteur aansturen. Glas was gewoon niet gepatched in de centrale.

Uiteindelijk heb ik het buiten KPN om kunnen regelen. Wel zou ik graag een vergoeding willen aanvragen, maar ik zie alleen de eerste storing van 19 februari zichtbaar op https://www.kpn.com/service/vergoeding

De tweede storing is niet zichtbaar vanaf 28 februari.

Reputatie 7
Badge +30

Heel fijn! Dat is zeker vervelend.. Ik ga voor de tweede storing handmatig 7 dagen abonnementskosten vergoeden. Die worden dan op de volgende factuur in mindering gebracht! 

Heel fijn! Dat is zeker vervelend.. Ik ga voor de tweede storing handmatig 7 dagen abonnementskosten vergoeden. Die worden dan op de volgende factuur in mindering gebracht! 

Hoi @Marcia_ 

Bedankt voor de vergoeding :)