Beantwoord

internet storing als schotel aangaat

  • 7 November 2020
  • 29 reacties
  • 614 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Wij hebben internet van kpn en een satellietschotel met canaal digitaal. Overdag geen problemen met internet maar zodra s’avonds de tv aangaat valt internet weg.. er is niks veranderd en we snappen niet hoe dit kan. Iemand ervaring?

icon

Beste antwoord door Anonymous 9 November 2020, 18:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @A.Boerkamp ,

Ik heb hier ook satelliet-tv in combinatie met internet van KPN. Geen problemen. 
 

De schotel is zeker niet het probleem. De storing komt uit jouw TV of uit jouw satellietontvanger. Ik vermoed dat je het beste eens kunt proberen om de frequentie van jouw WiFi te wijzigen. Mogelijk geeft dat de oplossing. 
 

Loop de WiFi-manager maar eens door:

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

Dank je! Wij hebben ook jarenlang geen problemen gehad maar nu ineens al een paar weken last.. ik ga je advies uitproberen! Mvg 

Reputatie 7
Badge +24

Hi A, welkom hier. 

Gebeurt dit alleen via WiFi of ook bij bekabelde verbindingen?

Wij hebben geen bedrade verbindingen

@A.Boerkamp 

Dit heeft niks met de schotel te maken

Misschien wel ouderdom van de experiabox

Welke experiabox heeft u?

 

Reputatie 7
Badge +24

Wij hebben geen bedrade verbindingen

Zou je dit kunnen testen door een laptop even met een kabel aan te sluiten? Dan weten we namelijk of het in de 'lucht’ de verstoring zit of daadwerkelijk is de modem/verbinding. 

. . .maar zodra s’avonds de tv aangaat valt internet weg..

Dan is dat duidelijk toch ? De tv of de satelliet ontvanger produceert een stoor signaal op het (gevoelige) DSL signaal.

DSL is internet via de 2 koper draadjes die ooit zijn aangelegd voor telefoon, er zitten ook lampjes op de experiabox, zien die er bij een verstoring anders uit ?

Als je de apparaten die je aanzet voor het tv kijken 1 voor 1 weer uit zet dan weet je het.

Ik kan niet verzinnen wat wifi er mee te maken heeft, en daar bij staat die overdag ook aan.

Wij hebben geen bedrade verbindingen

Dan is (toch) de vraag of de wifi verbinding wegvalt of de verbinding met de buitenwereld.

Als de verbinding weer wegvalt is het menu van de experiabox dan nog wel bereikbaar ? Wie geeft het IP nummer even hier ?

@KeesYagi

Er is niks veranderd 

Ik denk aan een brakke experiabox (v7) 

Als het aan de schotel spullen of tv zou liggen had het probleem er al moeten zijn en niet ineens nu 

Reputatie 7
Badge +28

Zooo, een hoop reacties! 😎

Laten we nu eerst het resultaat van de WiFi-manager afwachten (zie mijn eerste reactie). Als dat niets oplost, is een vervanging van het modem een logische vervolgstap.

Ik ga er vandaag mee aan de slag en zal laten weten hoe het afloopt! We hebben trouwens een experia box v10 van een half jaar oud

Oké test 1 de WiFi manager, tv aangezet en na 2 minuten WiFi uit, de experia box geeft een rood lampje bij internet en oranje bij services. Deze waren voor het aanzetten van de tv allemaal groen. Op de laptop krijg ik de volgende melding. “Uw breedband verbinding werkt niet controleer alstublieft de DSL en ethernet kabels of de 3G/4G dongle. Wat moet ik nu doen? 

Reputatie 7
Badge +28

Kun je het WiFi-kanaal aanpassen? 
Dan wordt een andere frequentie gebruikt. 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wijzigen/servicetool-wifi-kanaal-aanpassen.htm
 

Reputatie 7
Badge +24

Als de Experiabox een rood lampje laat zien bij "internet", dan vermoed ik dat het niets met WiFi te maken heeft. WiFi manager of kanaal wijzigen ofzo zal niets uithalen.

Waar loopt de kabel heen die van uw decoder naar schotel loopt? Loopt die misschien via de meterkast waar ook de Experiabox staat? Komt de kabel die naar de schotel loopt misschien in de buurt van de kabels van internet?

 

Heb zojuist weer met kpn gebeld, morgen komt er een monteur de lijn blijkt “onstabiel” te zijn. Hopelijk is het hiermee opgelost! 

Reputatie 7
Badge +28

Oké test 1 de WiFi manager, tv aangezet en na 2 minuten WiFi uit, de experia box geeft een rood lampje bij internet en oranje bij services. Deze waren voor het aanzetten van de tv allemaal groen. Op de laptop krijg ik de volgende melding. “Uw breedband verbinding werkt niet controleer alstublieft de DSL en ethernet kabels of de 3G/4G dongle. Wat moet ik nu doen? 

Die onstabiele lijn, is dat een diagnose vanuit deze melding? 

Dat weet ik niet precies maar dit is wat de medewerker van kpn aangaf 

Reputatie 5
Badge +5

De frequenties die bij satelliet ontvangst gebruikt worden liggen zo hoog dat die een DSL signaal niet kunnen verstoren. Het kan wel zijn dat de netvoeding van TV of satelliet ontvanger zoveel storing veroorzaakt dat het modem niets meer van het DSL signaal kan maken. Een voor een inschakelen en kijken wat er gebeurt.

 

Succes!

 

Heb zojuist weer met kpn gebeld, morgen komt er een monteur de lijn blijkt “onstabiel” te zijn. Hopelijk is het hiermee opgelost! 

Je zit zeker ver van de wijkkast af 

Dat probleem heb ik ook jaren ervaren 

Kpn monteurs de grond los gehaald naast de weg hele oude kabel 

Gelukkig nu glasvezel door drukriool 

Altijd stabiel en snel internet 

Hopelijk dat het bij jou opgelost kan worden 

Xdsl en afstand blijven een probleem 

Reputatie 7
Badge +24

Als de Experiabox een rood lampje laat zien bij "internet", dan vermoed ik dat het niets met WiFi te maken heeft. WiFi manager of kanaal wijzigen ofzo zal niets uithalen.

Waar loopt de kabel heen die van uw decoder naar schotel loopt? Loopt die misschien via de meterkast waar ook de Experiabox staat? Komt de kabel die naar de schotel loopt misschien in de buurt van de kabels van internet?

 

Dat vermoeden had ik ook, WiFi staat hier los van. Fijn dat er al een monteur is besteld, ik ben benieuwd hoe dit afloopt. 

Vanmiddag een zeer aardige behulpzame monteur van KPN op bezoek gehad, na een aantal testen gedaan te hebben en op afstand hulp van een expert ingeroepen te hebben bleek het euvel.. de adapter van het kastje van de satelliet. Deze stuurde stroom terug en stoorde op het netwerk. Adapter vervangen, probleem opgelost!!!!

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @A.Boerkamp ,

De storing komt uit jouw TV of uit jouw satellietontvanger.

@A.Boerkamp 

Dan zat ik toch aardig in de goede richting……..

 

Fijn dat de storing opgelost is ! :thumbsup_tone4:

Wel vreemd dat een defecte (bijna defecte) voeding hier zo'n impact op heeft 

Dat is toch niet zo'n goed teken 

En dat de koper lijn van kpn niet goed afgeschermd is 

Laat staan met al die elektronische transformatoren 

Kijk alleen al naar led lampen 

Ik denk echt dat het hier met afscherming te maken heeft 

En deze storing weer terug komt

 

Wel vreemd dat een defecte (bijna defecte) voeding hier zo'n impact op heeft 

Helemaal niet, DSL is een zeer gevoelige techniek, die werkt op het randje van wat mogelijk is, dat kunnen we hier regelmatig lezen.

En dat de koper lijn van kpn niet goed afgeschermd is 

DIe is niet afgeschermd.

Hoe het signaal van het elektriciteits net op de telefoonlijn komt dat is wel vreemd inderdaad, staat de experiabox vlakbij de satelliet ontvanger ?

Maar, het was precies wat ik dacht dus, daar was door de vraagsteller ook wel achter te komen.

Zou kpn hier een rekening voor sturen ?

De blauwe kabel van kpn is gewoon afgeschermd hier hoor 

Als een adapter van een Schotel ontvanger hier een probleem geeft 

Dan kunnen led lampen ook een rol gaan spelen en andere elektronische apparatuur 

Dus lijkt mij een niet goed afgeschermde kabel een probleem 

Of te lange kabels tussen aansluiting en experiabox 

 

In geval van storing van het ene apparaat op de ander, de een mag het niet uitzenden, de ander zou er niet gevoelig voor mogen zijn.

Beiden zijn het geval hier, als er glasvezel zou zijn ipv DSL dan had die adapter er nog jaren kunnen zitten.

Mooi dat het opgelost is, helaas worden er voedingsadapters gemaakt met zo min mogelijk en te goedkope onderdelen waardoor die vaak kapot gaan.