Vraag

Internet trager dan beloofd na snelheidsverhoging

  • 18 April 2024
  • 26 reacties
  • 149 keer bekeken

Reputatie 2

Met de “speedtest” kom ik op 42 MB download 27MB upload.

Dat is veel lager dan beloofd na de laatste "snelheidsverhoging”.

Video's staggering voortdurend.


26 reacties

Badge +19

Welke snelheid zou u moeten hebben? Heeft u glasvezel of een koperaansluiting?

Reputatie 2

Het is voorlopig nog koper.

Het zou minstens 60Mb download moeten zijn volgens de beloften.

Badge +19

Welk type modem heb je? Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop? Brand er een rood of oranje lampje op het modem?

Reputatie 2

Ik heb een V10 box, er brandt geen rood lampje, alles lijkt OK.

Ik heb gemeten met een bekabelde PC

Badge +19

Dan gaan we samen even in het modem kijken. Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan even.  Ga als je ingelogd bent naar status en dan naar geavanceerd.  Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. Dan zien we al snel of en wat er mis is.

Reputatie 2

 

Badge +19

Nou dan moet je toch eens goed naar je netwerk kijken na het modem want er komt maar liefst een snelheid binnen van ruim 100!!! Wat is er zoal aangesloten op het modem?

Reputatie 2

Niets dan mijn PC

Reputatie 7
Badge +24

Gebruikt u een draadloze verbindingsset in huis? DVS? Devolo? Iets wat hier op lijkt?

 

Badge +19

Heb je wel een cat 5e of hoger kabel?

Reputatie 2

Neen zoals gezegd is de PC bekabeld.

Nog eens getest KPN speedrest

Downloadsnelheid

42.0 Mbit/s

 

Uploadsnelheid

27.4 Mbit/s

Reputatie 2

Kabel Cat 5E

 

Het is overigens wel eens hoger geweest iets van 60MB

Badge +19

Er is zit geen switch tussen? Probeer eens een andere poort als je wil.

Badge +19

Wil je op je pc de Ookla app installeren die je kunt vinden in de windowsstore en daarmee meten?

Reputatie 2

Neen er zit geen switch tussen.

Nou ja, wat een test hebben jullie eigenlijk?

*(de aanbeveling was altijd KPN only)

Met Ookla haal ik.

Download Mbps
78.72
Upload 27,9
Wat moet ik hiervan geloven?
Reputatie 7
Badge +24

Wat voor pc heeft u? Beetje recent? De utp kabel zit rechtstreeks in de pc gestoken?

U gebruikt geen usb naar ethernet adapter? Beide lampjes bij de poort knipperen?

Heeft u al een andere kabel geprobeerd? Is het een kabel bestaande uit 1 geheel? Van pc naar Experiabox bestaat die uit 1 stuk?

Bij de Experiabox knipperen ook beide lampjes bij de poort?

 

Reputatie 2

Voor de duidelijkheid, ik ben een ervaren professioneel Computertechnicus.

De lampjes knipperen beiden en op een andere poort maakt niets uit wat snelheid betreft.

Reputatie 7
Badge +24

Voor de duidelijkheid, ik ben een ervaren professioneel Computertechnicus.

Waarom zien wij daar dan niets van terug in dit topic? Als "ervaren professioneel Computertechnicus" heeft u vast diverse verschillende systemen en verschillende routers in huis. Wat heeft u allemaal al geprobeerd? 

Reputatie 2

Moet dat dan?

Ik gebruik mijn thuis PC alleen als tekst verwerker en om wat video's te bekijken.

Het gaat eenvoudig om de internet snelheid en haperende video's.

Neen, ik heb geen andere routers in huis.

Als U twijfelt aan mijn kennis, zijn we snel uitgepraat.

Badge +19

Feit is dat de snelheid die u heeft prima is. 111 down en 29 up. En de verbinding is ook stabiel. Dus wat kpn betreft is alles goed. Ergens na het modem zou de bottleneck moeten zitten.  De Ookla app is de betrouwbaarste manier om te meten.

Reputatie 7
Badge +24

Moet dat dan?

Ja. Dat verwacht ik wel van een "ervaren professioneel Computertechnicus" ja.

Reputatie 2

En wie is dan die Eigenwijsgeer?

Reputatie 2

Feit is dat de snelheid die u heeft prima is. 111 down en 29 up. En de verbinding is ook stabiel. Dus wat kpn betreft is alles goed. Ergens na het modem zou de bottleneck moeten zitten.  De Ookla app is de betrouwbaarste manier om te meten.

Waarom zou ik een derde partij internet test moeten gebruiken als er altijd is benadrukt om de KPN test te nemen? Waarom is er zo'n enorm verschil tussen deze testen?

Zojuist nog eens getest met de KPN speed test. 41 download, 27 upload.

Aangezien er verder niets meer is aangesloten op dat modem an ik zelfs de WIFI had uitgezet, zie ik niet in wat er als bottleneck zou kunnen dienen? Feit is dat ik geen video's meer kan bekijken zonder haperen en stotteren en aan mijn systeem is niets veranderd. Mijn laptop die wel op WIFI kan werken is ook niet beter met de kabel.

Reputatie 7
Badge +9

Waarom zou ik een derde partij internet test moeten gebruiken als er altijd is benadrukt om de KPN test te nemen? Waarom is er zo'n enorm verschil tussen deze testen?

Zojuist nog eens getest met de KPN speed test. 41 download, 27 upload.

Een app is lichter (geen swapping bij geheugen tekort) en zonder browser overhead. KPN en Ookla speedtest App gebruiken dezelfde servers om te testen.

Reputatie 2

Tja, maar als ik voorheen met diezelfde KPN test en hier is niets gewijzigd veel hoger scores haalde, wat kan dan de reden zijn, dat het nu zoveel minder snelheid aangeeft?

Voorheen was het iets van 60 down en 30 upload.

Was voor zover ik mij herinner nog onlangs verhoogd met veel tamtam.

Je zou ook kunnen stellen dat KPN de Ookla test promoot om zichzelf wat rooskleuriger te profileren.

Reageer