Beantwoord

Internet valt regelmatig weg

  • 13 March 2020
  • 28 reacties
  • 272 keer bekeken

Badge

Hallo, wij hebben in Eindhoven sinds een stroomstoring vorige week last van deze periodieke onderbrekingen. Onderbrekingen duren 3-5 minutes. 5 -10 keer per dag. Vaker in de avond en nacht dan in de ochtend. Volledige statistiek is beschikbaar. Alle aanwijzingen op de KPN storing spagina zijn gevolgd. Tot dus ver zonder verbetering. Graag hulp!

 

groeten, Hans en Chris

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 April 2020, 13:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi HansChris, welkom op het forum. 

Wat is er precies aan de hand? Valt alles weg? Televisie en internet? 

Ik kijk dit graag voor je na. Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Wat je alvast kunt proberen is om de Experiabox te resetten. Wanneer je glasvezel hebt mag je ook het glasvezelkastje naast de Experiabox 10 seconden stroomloos maken.

Badge

Hallo Alex_P, bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist het profiel  ingevuld. De Experiabox en de glasvezelbox zijn al meerdere keren gereset zonder resultaat. Ook is de netwerk kabel tussen beide boxen vervangen. Dat leek even te helpen, maar na een paar uur begonnen de onderbrekingen weer. Helaas!

Reputatie 7
Badge +21

@HansChris, bedankt voor je gegevens. Ik zie inderdaad meerdere verbrekingen afgelopen dagen, ook het systeem noteert dit. Echter ben ik bang dat ik niet zo'n goed nieuws heb.. Vanwege alle nieuwe maatregelen rondom het coronavirus is de inzet van onze monteurs zeer beperkt, vooral in Noord-Brabant. We volgen hierin het landelijke advies op van het RIVM om verspreiding te voorkomen. Hierdoor kan ik op dit moment geen monteur toesturen om er naar te kijken. In dit topic kan je het in de gaten houden.. Zodra dit allemaal voorbij is, hoop ik dat we alsnog een monteur jouw kant kunnen opsturen!
 

Badge

Bedankt Alex_P, goed dat de onderbrekingen zijn bevestigd. Inderdaad geen goed nieuws dat de monteur voorlopig niet kan komen. We zijn zeer gehandicapt met het haperende internet in deze tijden dat we aan huis gebonden zijn. Chris is bovendien autistisch en daardoor extra gedupeerd. We zijn daardoor genoodzaakt de hotspot op de telefoon aan te zetten.

Graag horen wij of we compensatie in de vorm van extra GB voor de mobiele hotspot tegemoet kunnen zien.

Badge

sorry , de vorige reactie was natuurlijk bedoeld voor Susan:rolling_eyes:

Hoi @HansChris . Leuk je even gesproken te hebben.

Om uit te sluiten dat de storing niet door iets anders veroorzaakt wordt is mijn advies om het netwerk even zo ‘sober’ mogelijk te maken. Dus alleen de experiabox aansluiten zonder andere hardware. Eventueel daarna nog een herstart van experiabox en glasvezel kastje. Mochten de onderbrekingen blijven dan zit er niks anders op dat te wachten tot wij een monteur kunnen aansturen. 

 

Badge

Raspberry Pi met externe schijf is uit het netwerk verwijderd, Alleen PC, bedraad aangesloten via een switch. Experiabox en glasvezelkastje gereset.  Vervolgens een script gedraaid waarmee een groot bestand steeds weer wordt gedownload en gewist. Tegelijkertijd de verbinding gecheckt en timestamp geregistreerd. 

Resultaat (Excel beschikbaar): 

  • 50 (!) onderbrekingen in een tijdspanne van bijna 18 uur
  • onderbrekingen varieren in lengte van 1:12 tot 4:20

onze conclusies:

  • De Raspberry Pi speelt geen rol in de onderbrekingen; met enkel de pc aan de router speelde binnen tien minuten de eerste storing al weer.
  • Daarnaast blijkt uit een dag lang de maximum haalbare downloadsnelheid aan te houden , dat de frequentie van de haperingen toeneemt onder zwaar gebruik. Dit bevestigt het gevoel dat het vaker leek voor te komen bij o.a. het kijken van Netflix, Youtube.
  • Tijdens een onderbreking lijkt het lokale netwerk nog te werken, Dat sterkt het vermoeden dat het euvel in de glasvezel kast zit of in de aansluiting.

Ik hoop dat dit experiment leerzaam is. We zijn zelf echter geen steek verder. Is er nog iets wat we kunnen doen om het probleem te analyseren?

m vr groet,

Hans en Chris

Dank voor het uitgebreide testen. In mijn meting zie ik geen onderbreking van het signaal maar dat zegt vaak niet zoveel.

Normaliter had ik hiervoor een monteur aangestuurd. Dat kunnen we, gezien wat er nu in NL gebeurt, vergeten. 

Er is nog een kans dat het modem deze storing veroorzaakt en ik wil graag alles doen wat nu binnen mijn bereik ligt. Zullen we proberen om het modem om te ruilen?

Badge

beste Erwin,

We grijpen uiteraard iedere mogelijkheid aan om de situate te verbeteren.  Dus we willen graag proberen het modem om te ruilen. Ik neem aan dat het hier gaat om de experia box?

gr Hans en Chris

Dat klopt! Er is een nieuwe experiabox onderweg. Die ligt morgen na 14:30 bij het servicepunt. 

Er is tevens een SMS met belangrijke informatie over de omruil naar jou gestuurd.

Uiteraard hoop ik dat we hiermee het probleem gaan oplossen!

Badge

hallo Erwin,

Hierbij terugkoppeling van de omruil aktie van de router (en switch). De experiabox v10  is een hele verbetering (5 GHz WiFi).  We hebben de Raspberry Pi weer aangesloten en een paar dagen het internet gemonitored. En de resultaten vergeleken met die in de oude situatie.

Resultaat:

omruil voor na
<duur onderbreking> 3:34 1:12

<tijd tussen onderbreking>

[min]

86 169 

 

De onderbrekingen zijn korter en ze komen minder vaak voor. Er lijkt dus verbetering in te zitten maar we zijn er nog niet vanaf.. Helaas…

 

gr Hans en Chris

Badge

Chris voegt nog toe dat de gekonstateerde verbetering ook al merkbaar was in de dagen vlakvoor de omruilaktie, De verbetering lijkt dus niet te danken aan de nieuwe router.

 

gr Hans en Chris

Dank voor de update. Ik hoop dat het momenteel werkbaar is. Zoals eerder besproken gaan monteurs hier momenteel niet voor op pad.

 

Badge

De situatie was enigszins werkbaar door de royale databundel die ons als compensatie is aangeboden. Sinds begin van de maand is die weer terug op onze oude bundel. Dat is niet werkbaar. Sociale contacten gaan allemaal via videobellen en online meetings. Chris doet vrijwilligerswerk en dat gaat ook via online meeting. De onderbrekingen van het internet zijn dan dodelijk. De verbinding verbreekt en het duurt een paar minuten voordat je weer terug online bent.

Graag hulp met mobiele data zolang als er geen monteur kan worden gestuurd.
met vriendelijke groet,

Hans & Chris

Hoi @HansChris .Ik heb weer een bundel op het nummer gezet dat eindigt op 400.  

 

Badge

Hartelijk dank, we delen de bundel met zijn tweeen.

Hans &  Chris

Badge

Helaas komen wij toch weer klagen. Het internet valt nog altijd regelmatig weg. De royale bundel die ons was toebedeeld was helaas maar een week geldig. Dat is nu meer dan 2 weken geleden. Graag hulp met mobiele data, welke als het kan wat langer geldig is dan een week. Anders spreken we elkaar op dit forum na een week weer.

Alvast bedankt voor de hulp.

Hans  & Chris

 

Hoi @HansChris . Ik heb er weer een bundel op gezet. 

Ik zet jullie wel in mijn agenda en zal volgende week het proces herhalen. 

Badge

Hallo Erwin,

Hoewel ik gisteren een smsje ontving waarin de bundel werd aangekondigd is er op geen van de mobiele nummers tegoed ontvangen. Heel vervelend, een serie kijken in het weekeinde zit er niet in vanwege de onderbrekingen. Is er iets misgegaan?

 

Hans & Chris

 

Oh, wat vervelend. Bij mijn weten is het, zodra ik op de knop druk, bijgeschreven. Wat vreemd dat het dan niet gelukt is. Ik heb opnieuw op de knop gedrukt. 

 

We zijn nu wat verder in deze corona wereld en ik merk dat monteurs weer iets breder ingezet worden. Ik wil een poging wagen. Daarvoor moet ik wel de experiabox op afstand resetten. Hierbij gaan eigen instellingen verloren. (je moet denken aan poortforwardings enzo).. Is het goed als ik dat probeer?

 

Badge

Hallo Erwin, het sms'je is inderdaad opnieuw binnen gekomen. In de KPN app is er echter bij Hans noch bij Chris data tegoed binnen gekomen.

Geen bezwaar om de experia box te resetten.  Een monteur om het euvel te verhelpen zou helemaal geweldig zijn natuurlijk.

Groeten,

Hans en Chris

Het is gelukt om een ticket aan te maken. Ik heb het mobiele nummer dat eindigt op 00 als contact telefoonnummer toegevoegd. 

Een monteur zal eerst op afstand contact zoeken en de situatie beoordelen. Dit zal vandaag of morgen gebeuren.  Uiteraard hoop ik dat hier de oplossing uit gaat rollen.

Houden jullie mij op de hoogte?

De bundels zijn succesvol bijgeschreven op hetzelfde nummer (eindigend op 00 ).. Waarom de app dat niet laat zien, snap ik ook niet. Maar er staat in ieder geval een actieve weekbundel van 100GB op :-)

Badge

Beste Erwin,

Ik (Hans) zie de bundel nog steeds niet in de app. Daarmee kan ik de bundel ook niet delen met Chris (nummer eindigt op 156) die hem het hardst nodig heeft.  Kan je de bundel nog eens op het andere nummer zetten?

Gr Hans en Chris

Badge

Beste Erwin, ik zie nu dat de extra bundels in de wachtrij staan en pas actief worden als ik mijn huidige bundel heb opgemaakt.  Daarmee is het mysterie van de onzichtbare bundels opgelost. Sorry voor de verwarring.

We wachten de acties van de monteur af.

Groeten,

Chris en Hans