Beantwoord

Internet wordt traag als ik tv aanzet

  • 26 March 2024
  • 13 reacties
  • 126 keer bekeken

Ik heb iets geks aan de hand. Als ik de TV aanzet, wordt het internet erg traag, ook het bekabeld netwerk. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, heeft iemand wellicht een oplossing?

icon

Beste antwoord door PeterG 26 March 2024, 22:29

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 4
Badge +2

je TV gaat via je internet verbinding, als die niet al te snel is kan het zijn dat je nog maar weinig overhoud en dat je dan dus merkt dat je internet langzaam word. 

 

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u glasvezel of een aansluiting via de telefoonlijn? 

Ik heb (snel) glasvezel, 1 gb

Reputatie 4
Badge +2

tja dan kan het er niet aan liggen dat je internetverbinding te langzaam is. 

Reputatie 7
Badge +24

Zit de tv ontvanger rechtstreeks met een kabel op het modem aangesloten? Er zit niets tussen? Geen draadloze verbindingset? DVS? Devolo? Geen switch? Een kabel die bestaat uit 1 stuk?

Indien switch. Is het er wel een die IGMP snooping ondersteunt?

Welke tv ontvanger?

Zit de tv ontvanger rechtstreeks met een kabel op het modem aangesloten? Er zit niets tussen? Geen draadloze verbindingset? DVS? Devolo? Geen switch? Een kabel die bestaat uit 1 stuk?

Er zitten twee switches tussen, een bij de TV zelf (een Netgear GS108, waar ook de soundbar en PS4 op aangesloten zijn bijvoorbeeld), en één in de meterkast (Netgear GS316P). In combinatie met een KPN TV+ box. De TV werkt dus prima, maar internet wordt traag als de TV aan staat. Met de vorige provider hier nooit last van gehad.

Indien switch. Is het er wel een die IGMP snooping ondersteunt?

Welke tv ontvanger?

Geen idee. TV+ Box.

Reputatie 7
Badge +24

Zit de tv ontvanger rechtstreeks met een kabel op het modem aangesloten? Er zit niets tussen? Geen draadloze verbindingset? DVS? Devolo? Geen switch? Een kabel die bestaat uit 1 stuk?

Er zitten twee switches tussen, een bij de TV zelf (een Netgear GS108, waar ook de soundbar en PS4 op aangesloten zijn bijvoorbeeld), en één in de meterkast (Netgear GS316P). In combinatie met een KPN TV+ box. De TV werkt dus prima, maar internet wordt traag als de TV aan staat. Met de vorige provider hier nooit last van gehad.

Volgens mij ondersteunen beide switchen geen IGMP-Snooping. Dat moet bij KPN wel. Zonder IGMP-Snooping word het tv signaal naar alle aangesloten apparaten gestuurd. Wat tot gevolg heeft dat het netwerk overbelast en stroperig word. 

Beide switches zijn ongeschikt in combinatie met tv. Nogal logisch dat je internet dicht slaat. Zodra de tv ontvanger aan staat sturen deze switchen het signaal niet alleen naar de tv ontvanger. 

Bij Netgear en tp link moet in ieder geval een E direct na het getal staan. Dus GS108E.

Beide switches zijn ongeschikt in combinatie met tv. Nogal logisch dat je internet dicht slaat. Zodra de tv ontvanger aan staat sturen deze switchen het signaal niet alleen naar de tv ontvanger. 

Bij Netgear en tp link moet in ieder geval een E direct na het getal staan. Dus GS108E.

Nou lekker dan. Dus kan voor minstens € 200 aan switches bestellen?

Als je inderdaad ook zo'n enorme hoeveelheid poorten nodig hebt dan zal het niet een paar tientjes zijn.

Of je richt je netwerk anders in.

Vanaf één poort van de Experia box, desnoods met een switch met igmp snooping, naar de tv ontvangers. 

En vanaf andere poort...

Ik heb nu de verbinding naar de TV rechtstreeks op het modem aangesloten. Dus niet via de switch in de meterkast. Dit heeft het probleem opgelost. Ongetwijfeld zullen de internetverbindingen naar de soundbar en PS4 langzamer zijn (zitten achter de switch bij de TV), maar die gebruik ik niet tegelijk, of heeft niet veel bandbreedte nodig. Dank voor jullie hulp.

Reageer