Vraag

Internetsnelheid is veel lager dan aangeboden

  • 18 February 2021
  • 12 reacties
  • 1056 keer bekeken

Het lukt mij niet om de beloofde internetsnelheid te halen. Ik heb mijn abonnement een tijdje terug laten verhogen naar 200Mb/s, maar met verschillende metingen op verschillende dagen en tijdstippen, haal ik hooguit een downloadsnelheid van120Mb/s. De uploadsnelheid ligt alle keren tussen de 170 en 180Mb/s. Deze snelheden zijn gemeten met een cat6 kabel direct aan de experiabox terwijl alle andere kabels eruit gehaald zijn en er geen wifi-verbuik aan staat.

Glasvezelverbinding in mijn straat zou in staat moeten zijn om een 1Gb/s abonnement aan te bieden.

Ook de wifi-snelheid blijft ondanks meerdere malen gebruik van de wifi-manager, waarbij van kanaal wordt gewisseld, onder de 45Mb/s, ook vlak naast de experiabox.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Badge +19

Welke experiabox heb je en heb je glasvezelkastje al een keer terug gezet naar 2 minuten van de stroom gehaald?

V10a

Zojuist glasvezel een paar minuten stroomloos gezet, daarna een nieuwe speedtest

 

En via wifi:

 

Badge +19

Da's gewoon niet goed. Ik neem aan dat je het modem al een reset heb gegeven.  Je zou nog de kabel tussen het modem en glasvezelkastje kunnen vervangen maar meer kan je niet doen. Ik ga er vanuit dat je gemeten hebt zonder aangesloten randapparatuur en zeker zonder draadloze verbindingssets of iets dergelijks. 

Inderdaad zonder andere verbruikers gemeten en het modem ook al gereset. De kabel tussen glasvezelkastje en het modem is degene die door KPN geleverd is en lijkt niks mis mee, geen rare hoeken in de kabel of een loszittende stekkerverbinding. 

Badge +19

Pfff wat een lastige! Wat ook zo vreemd is dat je wifi snelheid zo laag is tov van je bekabelde meting. Heb je al een andere laptop of pc geprobeerd? ik vraag dit om zoveel mogelijk uit te sluiten dat het iets is wat fout gaat achter het modem. Als er een monteur komt en het probleem blijkt in het klantdomein te zitten dan zijn de kosten namelijk voor jou.

Dank zo ver!

Het wifi-probleem ligt kennelijk in de hardware van mijn laptop. Op de laptop van de zaak had ik via wifi 120Mb/s download en 200Mb/s upload.

Blijft wel nog mijn oorspronkelijke probleem, dat ik de downloadsnelheid echt te laag vind, voor wat mij beloofd wordt.

Badge +19

Meer kan je niet doen denk ik. Een medewerker gaat dit oppakken. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  De wachttijd is momenteel een een dag of vijf. 

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Eelco B, welkom hier. 

Ik pak dit graag op. Zou je voor de zekerheid toch nog een andere kabel willen proberen tussen de Experiabox en het glasvezelkastje? Als dat ook niet helpt zal ik een afspraak met je inplannen voor een monteur. 

Zojuist de desktop pc aangesloten, met onderstaand resultaat. De verbinding van KPN komt dus prima binnen en haalt gewoon de beloofde snelheden. Is de hardware van mijn HP-laptop, van nog geen twee jaar oud, zo slecht? De drivers voor draadloos en bedraad internet van mijn laptop heb ik al geüpdatet via de HP service site.

 

Reputatie 7
Badge +24

Of u gebruikt voor die hp laptop een andere kabel ofzo?

Nee, zelfde kabel, maar dan op een switch, omdat de desktop boven staat, dus niet eens rechtstreeks op het modem. Dus ook nog enkele meters Cat 5e kabel, een WCD en een switch ertussen.