Beantwoord

IP-adres veranderd steeds

  • 11 August 2020
  • 11 reacties
  • 4771 keer bekeken

Hallo,

Sinds een week veranderd mijn IP-adres steeds, terwijl ik steeds op de dezelfde plek zit met dezelfde device. Hierdoor krijg ik steeds problemen met de webhosting of moet ik steeds het IP-adres aanpassen om weer overal goed bij te kunnen. 

Waarom veranderd het IP-adres steeds en wat kan ik er aan doen?

icon

Beste antwoord door obelisk 17 August 2020, 10:00

Bekijk origineel

11 reacties

Het is me niet helemaal duidelijk wat je probeert te bereiken.

Als je een mobiel device gebruikt via 4G dan is het normaal dat het ip-adres regelmatig veranderd. Dit heeft te maken met het feit dat je een adres gebruikt dat gedeeld wordt met andere abonnees. Welk adres daar heb je geen controle over.

Als het gaat om toegangscontrole van de webhosting op basis van een ip adres heb je een probleem, maar zijn er geen andere opties zoals usernaam/password over HTTPS of key authorisatie, 2FA, of wat dan ook waarbij het ip adres onbelangrijk is?

 

Van een mobiel device snap ik, maar ik zit gewoon steeds op dezelfde laptop en dezelfde plek, dus ik snap niet waarom dan het ip adres steeds moet veranderen.

Ik maak dan gewoon gebruik van draadloos internet van een internetprovider, KPN dus.

Gaat het hier om het ip adres van je laptop of van de verbinding naar het internet (modem).

Die eerste kan zo veranderen ja, dat laatste is in de praktijk meestal voor lange duur gelijk. In het modem zit overigens een optie om een ip reservatie voor een device te maken zodat deze steeds hetzelfde adres toegekend krijgt.

 

Geen idee, ik heb hier niet veel verstand van, vandaar ook mijn vraag. Intussen is de ip-adres weer veranderd.

Kan je iets meer vertellen over de ip reservatie? Hoe kan ik dit doen?

hallo @KaatjeDK , bedoel je het wan ip adres dat je van KPN toegewezen krijgt of het interne lan adres dat door dhcp toegekend wordt en begint met 192.168.2?

 

Enige duidelijkheid verschaffen over exacte situatie zou wenselijk zijn om een goed antwoord te kunnen geven, tot zover is het voornamelijk gissen.

Gebruik je wifi via de aansluiting thuis of toevallig nog KPN Fon (ook al houd die laatste op).

Wat ik niet snap is waarom dat ip adres zo belangrijk is, sterker nog, het is niet eens duidelijk over wel adres het gaat, een intern adres of een publiek internet adres.

 

@JanD Ik neem aan het ip adres van KPN. Het 2e ken ik niet dus geen idee. Ik weet wel dat de IPv4 niet zichtbaar is en de IPv6 wel. IPv6 is ook hetgene wat steeds veranderd.

@obelisk Ik gebruik de wifi aansluiting thuis. KPN Fon staat er ook tussen maar daar ben ik niet mee verbonden, gebruik ik ook nooit

De reden waarom het IP adres zo belangrijk is, is omdat het zorgt voor extra beveiliging bij het hosten. Het IP-adres moet steeds worden aangepast bij de webhosting, omdat ik anders gewoon niet meer kan inloggen op sites. 

Schets dit een duidelijker beeld voor jullie?

Dat is een standaard feature van ipv6, privacy extension. Naast je vaste adres krijgt je device ook een tweede veranderende random adres wat gebruikt wordt voor uitgaand verkeer. Het idee is hier privacy te geven, in jou geval werkt het tegen je.

Je kunt de ipv6 privacy extensie uitschakelen:
https://andatche.com/articles/2012/02/disabling-rfc4941-ipv6-privacy-extensions-in-windows/
https://support.microsoft.com/en-us/help/929852/guidance-for-configuring-ipv6-in-windows-for-advanced-users

Blijft de vraag open staan, zijn er geen andere methoden om veilig aan te melden, maar dat staat los van de ipv6 privacy.

Het andere alternatief (work-around) is ipv6 uit te schakelen in het modem, alhoewel ik dat persoonlijk een verkeerde oplossing vind.

Ik heb geen reactie meer gezien, kon je wat met de informatie over de ipv6 adressen?

Goedemorgen @obelisk 

Op het kantoor heeft er iemand naar mijn computer gekeken. Bij de wifi-instellingen is nu de IPv6 uitgevinkt en het probleem is opgelost. 

Toch nog heel erg bedankt voor het meedenken!

Dat is ook een manier inderdaad.

Samengevat, het steeds wisselende ip adres was dus het ipv6 adres. Dat dit ipv6 adres steeds wisselt is een een standaard binnen ipv6 en heet ‘privacy extentsion’.

Opties om hier omheen te werken:

  1. Privacy extensions van ipv6 uitschakelen
  2. Ipv6 in het modem/router uitschakelen
  3. Ipv6 op het device uitschakelen

In dit geval is er dus voor optie #3 gekozen.

Persoonlijk vind ik dat de slechtste optie is gekozen, maar als het werkt … dan werkt het ...

Reageer