Beantwoord

IP adres veranderen na DDos attacks

  • 6 April 2021
  • 41 reacties
  • 863 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Mijn ip is 5 jaar geleden geleaked, in de 5 jaar heeft KPN mij geen 1x een nieuw IP gegeven.

Klopt en die zal je bij KPN ook niet gaan krijgen, dat is nu eenmaal de policy.

Als je echt een ander IP adres wil, dan zal je naar een andere provider moeten overstappen.



Net aan de telefoon zeiden ze dus dat je met een zakelijk contract wel de mogelijkheid hebt, dus het wordt gewoon op contract wel gedaan, de mogelijkheid is er dus wel.

Reputatie 7

Net aan de telefoon zeiden ze dus dat je met een zakelijk contract wel de mogelijkheid hebt, dus het wordt gewoon op contract wel gedaan, de mogelijkheid is er dus wel.

Natuurlijk is het mogelijk om het IP adres te wijzigen, sterker nog, een IP adres op een consumentenaansluiting is formeel zelfs dynamisch waardoor KPN het recht behoudt om jouw publieke IP adres te wijzigen. De policy van KPN is echter dat het IP adres niet gewijzigd wordt als daar niet echt zeer zwaarwegende redenen toe zijn. Een DDoS aanval valt niet onder dergelijke zwaarwegende redenen.

Reputatie 7
Badge +7

Maar… leg eens uit? Per definitie is een IP adres openbaar. Immers de partij waar je mee communiceert ontvangt in elk packet dat je stuurt je IP adres zodat die partij weet  waar packets heen moeten.

Jouw probleem is dus (?) dat bekend is dat jij als persoon dit IP adres hebt. Dan is de oplossing toch ook dat je in de “gaming wereld” een andere identiteit aanneemt? Uiteraard zal de dienst waar je gebruik van maakt nog steeds weten dat jij het bent dus zolang die identiteit maar niet lekt bij die dienst ben je weer gered.

 

Reputatie 7
Badge +24

Bij de meeste games ziet de tegenstander niet direct je ip. Maar veel gamers communiceren ook met elkaar. Via een berichten systeem in de games of via andere manieren. En dan ziet men wel elkaars ip. Dergelijke communicatie verloopt vaal heel leuk, vriendschappelijk, allemaal heel aardig. Maar als je wat beter word zitten die zogenaamde "gamevrienden" je gewoon te ddossen.

Reputatie 7
Badge +7

Bij de meeste games ziet de tegenstander niet direct je ip. Maar veel gamers communiceren ook met elkaar. Via een berichten systeem in de games of via andere manieren. En dan ziet met wel elkaars ip. Dergelijke communicatie verloopt vaal heel leuk, vriendschappelijk, allemaal heel aardig. Maar als je wat beter word zitten die zogenaamde "gamevrienden" je gewoon te ddossen.

Huh? Communicatie aangeboden door een derde partij die de deelnemers IP adressen laat zien van elkaar? Die dienst is dan in de EU zwaar in overtreding, aangezien een IP adres als persoonsgegeven is verklaard door de toezichthouder. 
Maar goed, bij mij is gaming opgehouden sinds pac-man op de TRS-80 dus wat weet ik er van :-)

Reputatie 7

Communicatie aangeboden door een derde partij die de deelnemers IP adressen laat zien van elkaar? 

Waar haal jij die derde partij vandaan?

Reputatie 7
Badge +24

Bij de meeste games ziet de tegenstander niet direct je ip. Maar veel gamers communiceren ook met elkaar. Via een berichten systeem in de games of via andere manieren. En dan ziet met wel elkaars ip. Dergelijke communicatie verloopt vaal heel leuk, vriendschappelijk, allemaal heel aardig. Maar als je wat beter word zitten die zogenaamde "gamevrienden" je gewoon te ddossen.

Huh? Communicatie aangeboden door een derde partij die de deelnemers IP adressen laat zien van elkaar? 

Gewoon communicatie via Skype of zoiets dergelijks. 

Reputatie 7
Badge +7

Bij de meeste games ziet de tegenstander niet direct je ip. Maar veel gamers communiceren ook met elkaar. Via een berichten systeem in de games of via andere manieren. En dan ziet met wel elkaars ip. Dergelijke communicatie verloopt vaal heel leuk, vriendschappelijk, allemaal heel aardig. Maar als je wat beter word zitten die zogenaamde "gamevrienden" je gewoon te ddossen.

Huh? Communicatie aangeboden door een derde partij die de deelnemers IP adressen laat zien van elkaar? 

Gewoon communicatie via Skype of zoiets dergelijks. 

Ook bij dergelijke toepassingen zie je niet de IP van de andere partij, Microsoft uiteraard wel.

Bij de gemiddelde IRC server kan je vaak gewoon de ip-adressen zien.

Reputatie 7
Badge +24

Bij de meeste games ziet de tegenstander niet direct je ip. Maar veel gamers communiceren ook met elkaar. Via een berichten systeem in de games of via andere manieren. En dan ziet met wel elkaars ip. Dergelijke communicatie verloopt vaal heel leuk, vriendschappelijk, allemaal heel aardig. Maar als je wat beter word zitten die zogenaamde "gamevrienden" je gewoon te ddossen.

Huh? Communicatie aangeboden door een derde partij die de deelnemers IP adressen laat zien van elkaar? 

Gewoon communicatie via Skype of zoiets dergelijks. 

Ook bij dergelijke toepassingen zie je niet de IP van de andere partij, Microsoft uiteraard wel.

Er bestaat tal van andere communicatie middelen waarbij het wel kan.

Reputatie 7
Badge +7

Communicatie aangeboden door een derde partij die de deelnemers IP adressen laat zien van elkaar? 

Waar haal jij die derde partij vandaan?

Nick83 zei: “Via een berichten systeem in de games of via andere manieren. En dan ziet men wel elkaars ip.”.

Als dat peer-to-peer is dan kan ik me er wat bij voorstellen maar als dit ingebakken zit in het game zelf is die aanbieder niet GDPR compliant. Of ze zich daar wat van aantrekt is natuurlijk de vraag...

Reputatie 7

... maar als dit ingebakken zit in het game zelf is die aanbieder niet GDPR compliant. ...

Dat is maar de vraag, het publieke IP adres mag immers "verwerkt" worden als dat noodzakelijk is om een dienst te kunnen leveren.

Reputatie 7
Badge +7

Bij de gemiddelde IRC server kan je vaak gewoon de ip-adressen zien.

En de “gemiddelde IRC server” heeft de mogelijkheid je IP adres te “hiden”. Tja, dat moet je dan natuurlijk wel doen. Conform GDPR moet dit standaard zijn voor deelnemers uit de EU.

Reputatie 7
Badge +7

... maar als dit ingebakken zit in het game zelf is die aanbieder niet GDPR compliant. ...

Dat is maar de vraag, het publieke IP adres mag immers "verwerkt" worden als dat noodzakelijk is om een dienst te kunnen leveren.

Volgens de GDPR zeker maar dan alleen onder strikte voorwaarden. Met goedkeuring van de deelnemer. Met beveiliging. Met meldplicht. Met doelbinding. Etc.

Mijn huisarts verwerkt mijn medische gegevens maar dat betekent niet dat hij een dienst mag gebruiken zoals IRC en dan dat dossier verspreidt.

 

Reputatie 7

Mijn huisarts verwerkt mijn medische gegevens maar dat betekent niet dat hij een dienst mag gebruiken zoals IRC en dan dat dossier verspreidt.

Nee uiteraard mag hij dat niet want als er nu een stuk onder de avg valt dan is het wel jouw medisch dossier. 

Ik heb het over het publieke IP adres en daarvoor liggen de avg richtlijnen echt wat genuanceerder.

Reputatie 7
Badge +7

Mijn huisarts verwerkt mijn medische gegevens maar dat betekent niet dat hij een dienst mag gebruiken zoals IRC en dan dat dossier verspreidt.

Nee uiteraard mag hij dat niet want als er nu een stuk onder de avg valt dan is het wel jouw medisch dossier. 

Ik heb het over het publieke IP adres en daarvoor liggen de avg richtlijnen echt wat genuanceerder.

Ja, duh. Natuurlijk. Maar al in 2001 zei de AP, toen nog de Registratiekamer:

“De Registratiekamer is van mening dat een volledig IP-adres in veel gevallen als persoonsgegeven moet worden beschouwd. Hierdoor vallen verwerkingen van IP-adressen over het algemeen onder de reikwijdte van de privacywetgeving.”

En 20 jaar later geldt dit nog steeds.

Maar goed, we vervuilen hier het topic. On topic blijf ik bij mij standpunt dat als je al jaren ge-ddosd wordt je dit echt aan jezelf te danken hebt en al lang de conclusie had moeten trekken dat je in een wereld zit waar je niet moet zijn. Nuff said.