Beantwoord

ipv6 op box 12

  • 2 July 2020
  • 90 reacties
  • 8099 keer bekeken

Ik ben vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN, voornamelijk omdat Ziggo geen Dual-Stack ipv6 ondersteuning biedt.

Helaas blijkt vandaag dat de nieuwe box 12 van KPN helemaal nog geen ipv6 ondersteunt.

Is er bekend wanneer deze ondersteuning er gaat komen, en zo niet, wat zijn de mogelijkheden mbt het ‘downgraden’ naar een router met ipv6 ondersteuning? Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem.

icon

Beste antwoord door Paul van KPN 24 March 2021, 09:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

90 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat mist u aan ipv6?

Dat lijkt een standaard vraag voor je op vragen die over ipv6 gaan te zijn? bezig met een enquete?

Ik werk als netwerk engineer, en ik heb graag de mogelijkheid om mijn homelab zowel via IPv4 als IPv6 te benaderen.

Reputatie 7
Badge +25

Hoi @vglotzbach, welkom hier. Nick stelt gewoon uit nieuwsgierigheid een vraag, niet zoveel mis mee, toch? Of heb ik wat gemist?

Maar om je vraag te beantwoorden: nee, de KPN Box 12 ondersteunt nog geen IPv6. De software update die daarvoor nodig is zal later komen, maar ik heb nog geen datum die ik kan delen. Je kunt niet op verzoek een ander/ouder modem krijgen vanwege deze reden. We ruilen eigenlijk alleen een modem om indien ‘ie defect is.

Hoi @vglotzbach, welkom hier. Nick stelt gewoon uit nieuwsgierigheid een vraag, niet zoveel mis mee, toch? Of heb ik wat gemist?

Maar om je vraag te beantwoorden: nee, de KPN Box 12 ondersteunt nog geen IPv6. De software update die daarvoor nodig is zal later komen, maar ik heb nog geen datum die ik kan delen. Je kunt niet op verzoek een ander/ouder modem krijgen vanwege deze reden. We ruilen eigenlijk alleen een modem om indien ‘ie defect is.


Het verbaasd ook mij dat er bepaalde deelnemers altijd met de geijkte standaardvragen komen over nut e.d.  alsof ze aandelen KPN bezitten.

Vreemder nog is het dat een vraag ook door KPN niet volledig beantwoord wordt.

NM.  “Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem”

Lijkt mij niet dat vraagsteller veel wijzer is geworden.

Vreemde zaken hier!

Reputatie 7
Badge +25

Vreemde zaken hier!

Overdrijven is ook een vak! :wink:

Vreemder nog is het dat een vraag ook door KPN niet volledig beantwoord wordt.

NM.  “Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem”

Fair enough. Dat wil ik met liefde voor hem/haar checken, maar dan zal het profiel ingevuld moeten worden.

Vreemde zaken hier!

Overdrijven is ook een vak! :wink:

Vreemder nog is het dat een vraag ook door KPN niet volledig beantwoord wordt.

NM.  “Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem”

Fair enough. Dat wil ik met liefde voor hem/haar checken, maar dan zal het profiel ingevuld moeten worden.

Heeft KPN geen standaard beleid t.a.v. ipv6 voor de toekomst?

Nu lijkt het er op dat er geen standaard beleid is en dat je per adres (profiel) wil checken.

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij is KPN al een tijd heel druk met het uitrollen van ipv6, maar misschien nog niet helemaal klaar.

Reputatie 7

KPN is al vele jaren bezig met de "uitrol" van IPv6.

Zo is in 2016 IPv6 op mijn glasvezelaansluting actief geworden.

Ik heb gewoon ipv6 op mijn eigen router, geen probleem. Als netwerk engineer zou het voor jou geen probleem moeten zijn.

Reputatie 7

Ik heb gewoon ipv6 op mijn eigen router, geen probleem. Als netwerk engineer zou het voor jou geen probleem moeten zijn.

Wel als je op zoek bent naar native IPv6 en KPN IPv6 nog niet operationeel heeft op jouw aansluiting.

Ik heb gewoon ipv6 op mijn eigen router, geen probleem. Als netwerk engineer zou het voor jou geen probleem moeten zijn.

Wel als je op zoek bent naar native IPv6 en KPN IPv6 nog niet operationeel heeft op jouw aansluiting.


Zit wat in, ik heb een recente aansluiting in een glasvezelnetwerk dat begin dit jaar is aangelegd. Ik ging er vanuit dat het standaard is voor nieuwe aansluitingen maar ik realiseer me dat dat mogelijk wat kort door de bocht was. Aan de andere kant hoeft een eigen router niet je kop te kosten en zitten er meer voordelen aan het beheer bij jezelf te hebben.

Reputatie 7
Badge +24

KPN is al vele jaren bezig met de "uitrol" van IPv6.

Zo is in 2016 IPv6 op mijn glasvezelaansluting actief geworden.

Maar het is dus nog niet helemaal klaar?

Reputatie 7

Aan de andere kant hoeft een eigen router niet je kop te kosten en zitten er meer voordelen aan het beheer bij jezelf te hebben.

Maar ook een eigen router zal geen IPv6 adres krijgen als IPv6 nog niet geactiveerd is voor jouw aansluting. 

Bron.

Hallo @vglotzbach , Ziggo biedt wel degelijk volwaardig IPv6 aan, al jaren, alleen misschien (nog) niet in jouw regio.

 

Ziggo (de echte) bood volwaardige ipv6 aan, de huidige verbindingen zijn ds-lite naar voormalig UPC voorbeeld.

Ik verbaasde mij ook dat ik geen IPv6 kreeg op mijn nieuwe KPN glas aansluiting en box 12. Een poos geleden had ik hier op dit adres wel al IPv6 via glas van Telfort, ook KPN dus. En Ziggo had het ook.

 

Is er een handige manier om te onderscheiden of ik geen IPv6 heb omdat de box 12 dit niet ondersteunt, of omdat KPN dit nog niet heeft uitgerold naar mijn regio, of misschien allebei?
PC direct aan de NTU bijvoorbeeld?

 

Reputatie 7

Omdat je een glasvezelabonnement hebt is de kans vrij groot dat IPv6 op jouw aansluiting actief is. Helaas is er geen manier om dit vast te stellen met een V12.

Reputatie 7
Badge +25

Goede vraag. Ik twijfel een beetje of een test zoals https://ipv6-test.com/ afhankelijk is van het modem dat eraan hangt. Ik denk dat anderen dit wellicht wel weten?

 

*edit: wjb geeft al antwoord

Omdat je een glasvezelabonnement hebt is de kans vrij groot dat IPv6 op jouw aansluiting actief is. Helaas is er geen manier om dit vast te stellen met een V12.


Het is me gelukt om mijn laptop even direct aan de NT te hangen via een ethernet kabel. Ik moest de NIC op VLAN 6 instellen en via PPPoE inloggen met een ‘dialup networking’ in windows, Daarmee kreeg ik een ip adres en werkend internet. Alleen IPv4 echter, geen IPv6. Blijkbaar staat het niet aan op mijn glas aansluiting, EN is het ook nog niet mogelijk op de V12. :expressionless: .

Nog even geduld hebben vrees ik.

Reputatie 7

Omdat je een glasvezelabonnement hebt is de kans vrij groot dat IPv6 op jouw aansluiting actief is. Helaas is er geen manier om dit vast te stellen met een V12.


Het is me gelukt om mijn laptop even direct aan de NT te hangen via een ethernet kabel. Ik moest de NIC op VLAN 6 instellen en via PPPoE inloggen met een ‘dialup networking’ in windows, Daarmee kreeg ik een ip adres en werkend internet. Alleen IPv4 echter, geen IPv6. Blijkbaar staat het niet aan op mijn glas aansluiting, EN is het ook nog niet mogelijk op de V12. :expressionless: .

Nog even geduld hebben vrees ik.

Dat zegt niet zo veel, er komt iets meer kijken voor een IPv6 adres dan het opzetten van een pppoe verbinding.

Oh, OK, Ik had gehoopt dat als ik via DHCP een IPv4 kreeg dat ik op vergelijkbare wijze een IPv6(bereik) zou krijgen (DHCP6?) Maar eigenlijk weet ik niet goed hoe dat in zijn werk gaat aan de KPN kant. Ik zal me nog eens verder inlezen.

Reputatie 7

Zo heb ik op de WAN aansluiting van mijn EdgeRouter expres geen IPv6 adres actief omdat de router zelf niet benaderbaar hoeft te zijn o.b.v. IPv6. Wel krijgt de EdgeRouter een IPv6 prefix toegewezen en al mijn apparaten aangesloten op het LAN van mijn EdgeRouter hebben binnen die prefix een IPv6 adres.

Fair enough. Dat wil ik met liefde voor hem/haar checken, maar dan zal het profiel ingevuld moeten worden.

@Paul_ Hartelijk dank voor het aanbod, het duurde even voordat ik weer aan deze thread toekwam, maar het profiel is inmiddels ingevuld.

De vraag over waarom men IPv6 wil gebruiken is op zich niet vervelend, maar als het de eerste reactie op de post is zonder dat er verder inhoudelijk op de vraag wordt ingegaan komt het een beetje over als ‘maar dat heeft u helemaal niet nodig :)’

Ik heb gewoon ipv6 op mijn eigen router, geen probleem. Als netwerk engineer zou het voor jou geen probleem moeten zijn.

Wel als je op zoek bent naar native IPv6 en KPN IPv6 nog niet operationeel heeft op jouw aansluiting.


Zit wat in, ik heb een recente aansluiting in een glasvezelnetwerk dat begin dit jaar is aangelegd. Ik ging er vanuit dat het standaard is voor nieuwe aansluitingen maar ik realiseer me dat dat mogelijk wat kort door de bocht was. Aan de andere kant hoeft een eigen router niet je kop te kosten en zitten er meer voordelen aan het beheer bij jezelf te hebben.

Ik vermoed dat het voornamelijk ligt aan het type apparatuur tussen de abonnee en de backbone routers :) Het pand waar ik in woon is een oud kantoorpand dat tot woningen is omgebouwd en in 2017 is opgeleverd. Ik weet dat de ‘last mile’ toen is aangelegd, maar ik heb geen idee over de regionale infrastructuur, dus voordat ik een paar honderd euro investeer in een router (en waarschijnlijk een losse AP erbij) kan het zeker geen kwaad om eerst eens te kijken of iemand de informatie wel heeft en bekend mag maken :)

Hallo @vglotzbach , Ziggo biedt wel degelijk volwaardig IPv6 aan, al jaren, alleen misschien (nog) niet in jouw regio.

 

Ja, wel volwaardig IPv6, maar alleen Dual-Stack (dus native IPv4 en native IPv6) in de former Ziggo gebieden. Als je in een oud UPC gebied woont is IPv6 DS-lite de enige optie.
Voor een uitleg van DS-lite, zie https://www.juniper.net/documentation/en_US/junos/topics/topic-map/security-ipv6-dual-stack-lite.html maar het komt er op neer dat je een publiek IPv4 adres deelt met meerdere anderen en dat er dus NAT overload op een publiek IPv4 adres plaatsvind, waardoor je je eigen CPE router niet meer via IPv4 kan benaderen, je kan alleen IPv4 sessies initieren vanuit je thuisnetwerk.