Beantwoord

Is bezoek monteur nodig voor snelheidsverhoging?

  • 22 March 2020
  • 10 reacties
  • 451 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb een Glasvezel Alles-in-1 abonnement, en mijn huidige snelheid is 100/100. Enkele dagen geleden heb ik via MijnKPN de optie 200/200 aangevraagd. Ik ging er daarbij vanuit dat dit een administratieve handeling zou zijn. Ik kreeg echter bericht dat ik hiervoor een monteur moest inplannen, en dat blijkt enkele weken te duren. Ik heb thuis een Genexis Gigabit NTU en een EB V10 dus die moeten makkelijk 200/200 aankunnen.

Wellicht moet er in de wijkkast/PoP een netwerkkaart vervangen worden? Waarom moet er dan een monteur bij mij thuis komen?

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 26 March 2020, 11:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Er is geen database met een postcode + type NT van de klant bij KPN of KPN Netwerk. Het enige wat mogelijk wel kunnen zien is dat je al enkele jaren op een oude kaart zit die tot max 100Mbit gaat, waarbij er een verhoogde kans is dat er een oude NT aanwezig is.

Voor elke eerste omzetting van 100mbit (of lager) naar hoger wordt dan een patch migratie in de PoP en een monteursbezoek ingepland om de NT te controleren/vervangen.

In de PoP zit je hoogst waarschijnlijk dus nog op een oude kaart die maximaal tot 100mbit gaat, ook wel EoF lijn genoemd. Hiervoor moet er een monteur langskomen die een nieuwe verbinding naar de GoF kaart legt die tot 1gbit kunnen. De monteursbezoek aan huis is eigenlijk niet nodig, maar is momenteel gewoon standaard procedure, ook al komt die soms voor niks langs. 

 

Maar momenteel vallen alle opdrachten die met een snelheidsupgrades te maken hebben niet onder cruciale werkzaamheden waarvoor monteurs op pad gestuurd worden. Ik ben dan ook bang dat het nog wel even kan duren. Ook al is het maar een kort bezoekje aan een PoP, elke onnodig monteursbeweging wordt vermeden, het virus kan tenslotte ook via spellende kinderen bij een PoP (zitten vaak bij speelplaatsen) worden overgedragen, of door een andere medewerker die in onlangs in de PoP is geweest maar z'n handen niet goed heeft gedesinfecteerd.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Grovert ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen. Deze monteur is helaas nodig maar worden op dit moment niet ingepland vanwegen het virus.
Sorry voor het ongemak! 

Mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!

Reputatie 3
Badge +2

Mijn situatie is vergelijkbaar met die van Grovert. 

Ik heb de Experiabox v9 en heb Spotify Family (inmiddels actief) en 4K erbij genomen.

De monteur staat ingepland voor 6 april en heb nog geen bericht gehad dat dit niet door zou gaan.

Ik ben benieuwd wat er op 6 april gaat gebeuren aangezien in mijn huidige abonnement geen Spotify en 4K zit.

Ik kan best leven met een activering van mijn Hussel contract op 6 april en een latere omzetting van 100/100 naar 200/200.

Reputatie 3
Badge +1

@Thomas 

Dus de reden van het monteursbezoek is dat er een netwerkkaart moet worden vervangen in de wijkkast, omdat mijn snelheid hoger wordt dan 100/100. Daarnaast checkt de monteur of de NTU bij mij thuis geschikt is voor 200/200.

Dit laatste is eigenlijk niet nodig omdat ik aangeef dat ik een Genexis Gigabit NTU heb.

Voor mij zou het fijn zijn die NTU check dan ook achterwege kan blijven. Is dat mogelijk?

Reputatie 7
Badge +20

@Grovert ik kan deze monteur helaas niet uit de order verwijderen. Voor zover ik kan zien zal deze NTU vervangen moeten worden voor het nieuwe type. 


@JRS54 ik zie dat jouw order op dit moment volledig uit de planning gehaald is en bij de backoffice ligt. Zoals ik het zie wordt hier volgende week weer naar gekeken, zij zullen daarover nog contact met jou op nemen.

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb gisteren bericht gekregen dat de monteur inderdaad nu niet zal langskomen in verband met de Coronamaatregelen. 

 

Reputatie 7
Badge +24

En de snelheidsverhoging? Gaat die toch door? Of niet?

Reputatie 3
Badge +1

Dat lijkt me niet op dit moment. In het bericht stond dat er een nieuwe afspraak wordt gemaakt als dat weer mogelijk is.

Reputatie 3
Badge +1

Aangezien KPN de Coronamaatregelen versoepeld heeft kon gisteren de monteur dan toch langs komen. Voordat hij bij mij langskwam had hij de omzetting in de PoP gedaan. Bij mij heeft hij vervolgens de Genexis Gigabit NT vervangen door een identiek exemplaar (“voor de zekerheid”). Nu heb ik inderdaad 200/200 mits bedraad aangesloten op de EB. De komende tijd ga ik kijken of ik iets merk van deze snelheidsverhoging, anders ga ik weer terug naar 100/100.

@Grovert . Fijn dat het alsnog gelukt is!