Vraag

Is er een planning/plan om UDP via de Sagecom te laten lopen

  • 20 May 2020
  • 18 reacties
  • 191 keer bekeken

Corona betekent thuiswerken. Ik werk in t onderwijs (ondersteunend), en heb gehoord dat ik waarschijnlijk tot aan februari 2021 thuis moet werken. Ik maak veel gebruik van Skype for Business, Cisco Webex en Microsoft Teams.

Een video-verbinding lukt niet, want het noodzakelijke UDP-verkeer loopt via mijn ADSL-lijn met 700Kb upstream. Mijn vrouw werkt ook thuis met video-conferencing, idem ditto. Kinderen ook allemaal aan de Microsoft Teams…. Het is allemaal behelpen (lees: werkt niet).

Ik heb toestemming van mijn werkgever om mijn werk-SIM (van KPN, oh ironie :grinning: ) te gebruiken als hotspot. Maandelijks overschrijd ik mijn 1Gb per maand toegestane bundel met dik 40 a 50Gb. Ik heb toestemming, maar toch… Ik overleg veel, kan er ook niets aan doen. 

Zijn er plannen om de UDP-stroom ook via de Sagecom te laten verlopen? Heb berichten gelezen (van een jaar oud) op dit forum dat er plannen zouden zijn. Zijn die plannen er inderdaad, en zo ja, wanneer zouden we daarvan kunnen profiteren?

Voor de rest werkt het prima! Alleen die video-verbindingen, die zijn niet fijn met het Buitengebied-product.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Goedendag,

Geen enkele reactie. Is mijn vraag onduidelijk?

MultiPath UDP is voor zover ik weet nog steeds in experimentele en onderzoeksfase. Daarop gaan wachten/hopen lijkt me voor nu of het komende jaar geen goed plan.

Daarnaast kan het simpelweg een kwestie van geld en verdienmodel zijn als ik het zo zie de afgelopen jaren. Als KPN het 4G kanaal onbeperkt zou bijschakelen naast het DSL kanaal van enkele Mbps, zijn ze in grote mate terug bij af, n.l. erg veel vaste verkeersdata via dure/schaarse mobiele frequenetieruimte, ook nog eens gedeeld voor meerdere personen.

Voor KPN lijkt een beter verdienmodel dat je voor ieder persoon in het huishouden een eigen onbeperkt mobiel abo afsluit, dan heb je voor 35 euro per persoon ruim 150GB per persoon per maand, i.p.v. voor 43 euro vele honderden GB’s en een hoop extra werk/techniek.

Goedendag,

Geen enkele reactie. Is mijn vraag onduidelijk?

Hallo @Maarten van der Hoeven , het forum is geen chatdienst waar je direct antwoord krijgt.

Moderatoren zijn verminderd aanwezig in het weekend en het is drukker dan normaal i.v.m. de crisis, daarom ook een langere wachttijd voordat er gereageerd wordt.

En er moeten ook maar mede forumleden aanwezig zijn met voldoende kennis van zaken om jou een passend antwoord te kunnen geven.

Voor een snelle(re) reactie kun je beter bellen of chatten.

 

 

MultiPath UDP is voor zover ik weet nog steeds in experimentele en onderzoeksfase. Daarop gaan wachten/hopen lijkt me voor nu of het komende jaar geen goed plan.

Daarnaast kan het simpelweg een kwestie van geld en verdienmodel zijn als ik het zo zie de afgelopen jaren. Als KPN het 4G kanaal onbeperkt zou bijschakelen naast het DSL kanaal van enkele Mbps, zijn ze in grote mate terug bij af, n.l. erg veel vaste verkeersdata via dure/schaarse mobiele frequenetieruimte, ook nog eens gedeeld voor meerdere personen.

Voor KPN lijkt een beter verdienmodel dat je voor ieder persoon in het huishouden een eigen onbeperkt mobiel abo afsluit, dan heb je voor 35 euro per persoon ruim 150GB per persoon per maand, i.p.v. voor 43 euro vele honderden GB’s en een hoop extra werk/techniek.


Dank je tmoesel, voor je reactie. Ik denk (helaas) dat je gelijk hebt met je analyse.

 

Goedendag,

Geen enkele reactie. Is mijn vraag onduidelijk?

Hallo @Maarten van der Hoeven , het forum is geen chatdienst waar je direct antwoord krijgt.

Moderatoren zijn verminderd aanwezig in het weekend en het is drukker dan normaal i.v.m. de crisis, daarom ook een langere wachttijd voordat er gereageerd wordt.

En er moeten ook maar mede forumleden aanwezig zijn met voldoende kennis van zaken om jou een passend antwoord te kunnen geven.

Voor een snelle(re) reactie kun je beter bellen of chatten.

 

 

 

Hallo JanD, uiteraard, alle begrip met wat je zegt. Ik heb gebeld, maar daar werd mijn vraag niet begrepen (“je hebt toch verbinding, twee streepjes, wat is het probleem dan?”). Vandaar op het forum, waarbij ik me afvroeg of het begrepen werd. Was niet mijn bedoeling om irritatie te laten merken dat mijn vraag niet opgepakt wordt.

 

 

Misschien is er in de diverse software ergens een instelling om videoverbinding via TCP te laten verlopen of te forceren. Kan wel zijn dat dat weer teveel vertraging op levert, maar voo 1 richtings verkeer zou dat kunnen werken.

Verder schijnt het QUIC protocol wat via UDP loopt wel versnelt te worden. Is van oorsprong Google en nog reltief nieuw, o.a. Youtube kan het gebruiken. Misschien dat de videoconferencing tools van Google een forceer-optie hebben, maar doorgaans gaat tijd-kritische audio en video m.b.v. RTP protocol wat ook via UDP gaat.

Is er ook geen kabelaansluiting van bv Ziggo of een andere provider mogelijk? Dat lijkt me dan beter dan DSL + Internet Buitengebied.

Mogelijk werkt het met T-mobile’s 4G voor Thuis wel. Dat is een losstaand product dus zonder DSL afname/voorkeur. De max. daarop is 25/25 Mb/s.
Je krijgt een starttegoed voor de maand van 100 GB. Ben je voor het einde van de maand daar doorheen dan de resterende dagen dagtegoed van 5GB. Dat is weer aan te vullen met gratis 2 GB-aanvullers .

Ik vind dat een beter (handiger) product dan zoals het nu bij KPN is. Met DSL wat ook nog eens voorrang krijgt bij bep. functies. Die dan dus alsnog niet werken.

Als er een coax-kabel aansluiting zou zijn, bestempelt KPN de locatie niet als buitengebied en kun/krijg je ook geen Sagemcom.

Maar het is als gezin geen gek plan om een extra abo erbij te nemen van een andere provider. Het is niet geheel onbeperkt, heb ook mensen gezien die simpelweg 2x TMO 4GvT hadden. Met goede dekking zet je er 1 beneden en 1 boven voor het raam, dan heb je zowel boven als beneden WiFi (gescheiden) en klaar is kees.

TMO heeft geen maandcontracten meer, KPN wel.

Als er een coax-kabel aansluiting zou zijn, bestempelt KPN de locatie niet als buitengebied en kun/krijg je ook geen Sagemcom.

@tmoesel

Zou KPN écht kijken of er een aansluiting op de concurrent mogelijk is? Lijkt mij sterk.

Heb je een link naar deze voorwaarde?

KPN internet buitengebied.

Als er een coax-kabel aansluiting zou zijn, bestempelt KPN de locatie niet als buitengebied en kun/krijg je ook geen Sagemcom.

@tmoesel

Zou KPN écht kijken of er een aansluiting op de concurrent mogelijk is? Lijkt mij sterk.

Heb je een link naar deze voorwaarde?

Heb geen link, maar is meer waar het in de praktijk op neer komt. Is ook niet exact op de vierkante meter, maar meer per dorpskern o.i.d. Heb in de afgelopen 3 jaar geen enkel geval gezien waar er overlap was.

Dank allemaal voor de reacties. Zeker weten dat we geen kabel hebben hier, t is diep in de binnenlanden. Dichtsbijzinde kabel (coax Ziggo) is 5 km verderop. Enkel en alleen ADSL hier, met 6km koperdraad. 700kb upload, vandaar dat videoconferencing zo beroerd gaat (UDP via ADSL).

We gebruiken Microsoft Teams, Cisco Webex Teams voor t werk. Voor zover ik weet, kan ik in die settings niet TCP afdwingen. In mijn leken-woorden: server-kant vereist UDP, anders komt de video-stream niet tot stand. Ik heb dus gewoon te maken met UDP.

Denk toch dat ik voor TMobile ga, naast mijn KPN-aansluiting. Snap toch niet helemaal waarom UDP erbij aan schakelen belastend zou zijn. Ik kan nu onbeperkt downloaden, vele Gb's (niet dat ik het doe).  Wat zou die UDP upstream via 4G nou het extra verschil maken?

Ik neem aan dat het via je laptop gaat met dat videogesprek?

Heb je ‘t al eens geprobeerd via je telefoon als hotspot? (telefoon maakt verbinding met 4G en laptop via wifi met de hotspot v.d. telefoon)

Denk toch dat ik voor TMobile ga, naast mijn KPN-aansluiting. Snap toch niet helemaal waarom UDP erbij aan schakelen belastend zou zijn. Ik kan nu onbeperkt downloaden, vele Gb's (niet dat ik het doe).  Wat zou die UDP upstream via 4G nou het extra verschil maken?

Inderdaad maakt die ene stream voor een uur ofzo niet zo veel extra uit, of het nu via TCP of UDP is (als dat laatste technisch al zou werken). Het is meer dat algemeen bulk/broadcast media gemakkelijk erg veel meer data kost. Als het allemaal niks zou kosten en niks uit zo maken, kan men Digitenne ook gelijk afschaffen, want je kan ook wel via een mobiele verbinding TV kijken. En zou men het hele hybride 4G+DSL nooit hoeven starten. Maar reken maar uit wat het kost aan data als je gewoon 24/7 een HD camera ergens thuis om een vogeltje o.i.d. te bekijken hebt op afstand. Want dat gaan mensen dan ook doen als het toch kan en net zo gemakkelijk zou gaan als via een glasvezel. Stream 24/7 naar China voor bewegingsdetectie daar in de cloud b.v., want het is zo makkelijk en het kan. Is dan grofweg 1500GB per maand, dat zijn ook 10 smartphone abo’s.

En ook is het zo dat UDP connectionless is, d.w.z. iemand anders kan jouw ongevraagd data sturen, wat dan wel in de router gedropt wordt, maar wel gewoon van de mobiele capaciteit afgaat (en dus ook van je bundel). Is overigens alleen zo als je mobile instellingen (APN) aanpast, portforwarding, servers thuis enz.

Reden genoeg dat tegenwoordign op de mobiele onbeperkte abo’s een eerste limit van 5GB per dag zit, dan loopt iets niet vrijwel oneindig door. Had zelf een keer een halve dag een hangende, niet stoppende camarastream via 4GvT: 22GB van de 100GB verdampt.

Ik neem aan dat het via je laptop gaat met dat videogesprek?

Heb je ‘t al eens geprobeerd via je telefoon als hotspot? (telefoon maakt verbinding met 4G en laptop via wifi met de hotspot v.d. telefoon)


Yup, dan gaat t prima. Heb een werktelefoon met een KPN-abonnement. Als ik die als hotspot inzet en met WIFI verbindt (en dus effectief via 4G stream) dan loopt t prima. Speedtest op de telefoon geeft 30Mb down en 4Mb up.

 

Ik ga maar eens met mijn werkgever in gesprek, in hoeverre het een bezwaar is dat ik mijn 1Gb per maand bundel stelselmatig blijf overschrijden (zit nu op 15Gb deze maand). Als ik de 1Gb op heb, gaat t uit de corporate bundel. Geen idee hoe t daarmee staat. Ben best tevreden met KPN Buitengebied, werkt allemaal prima. Alleen die UDP upstream, daar loop ik nu tegen aan met thuiswerken. En om daar nu zelf een TMO jaar-abonnement voor aan te schaffen a 25 EUR per maand met aanschaf 4G-modem a 170 EUR. Corona moet maar eens snel over zijn, kan ik weer op kantoor werken…

 

Denk toch dat ik voor TMobile ga, naast mijn KPN-aansluiting. Snap toch niet helemaal waarom UDP erbij aan schakelen belastend zou zijn. Ik kan nu onbeperkt downloaden, vele Gb's (niet dat ik het doe).  Wat zou die UDP upstream via 4G nou het extra verschil maken?

 

Reden genoeg dat tegenwoordign op de mobiele onbeperkte abo’s een eerste limit van 5GB per dag zit, dan loopt iets niet vrijwel oneindig door. Had zelf een keer een halve dag een hangende, niet stoppende camarastream via 4GvT: 22GB van de 100GB verdampt.

Dank je wel voor de uitleg tmoesel. Denk dat dit precies de reden is waarom TMO 4GvT destijds (had dat product ook toen t nog echt onbeperkt was, was prima) het later aangepast heeft naar zoals t nu is.

 

 

 

"Yup, dan gaat t prima"

Dat betekent dat het via t-mobile 4G voor thuis ook goed moet gaan. Bij de kpn variant gaat de prioriteit kennelijk naar de DSL. Bij t-mobile kan dat niet. Dat is 100 procent 4G.

In mijn ervaring de laaste jaren was/is bij alle 4 providers een videostream over 4G in het buitengebied wel werkbaar, ook bij het nu voormalige Tele2 met maar weinig masten. Perfect (gewoon face to face op kantoor) is anders, mede doordat er er toch op 4G een latency is van ergens tussen de 15 en 30 ms.

Maar het is vooral een kwestie van geld en tijd. TMO mobiel unlimited bij je in feite sowieso 12x36=432 euro kwijt, (minimaal een jaarcontract). Voor unlimited 1 dag kan je ook prepaid nemen kost dan 3 euro voor 1 dag, verder daarna geen kosten.

Bij KPN kun je tegenwoordig ook maandabo’s mobile unlimited nemen, is dan voor eerste maand 25+37=62 euro.

Er is niet gelijk een (duur) apparaat wat er uitziet als router nodig. Vrijwel alles wat 4G kan, kan als router dienst doen.

Ik denk dat in dit topic het gewoon een kwestie is dat de werkgever de kosten moet dragen. Er is momenteel geen algemeen mobiel+vast internet capaciteits probleem zo te merken. De problemen zullen eerder op geheel andere vlakken zijn.

Hoi @Maarten van der Hoeven . Sorry voor de late reactie. Ik zie dat er al is uitgelegd dat we flinke achterstand hebben.

Om met het goede nieuws te beginnen: Ik snap jouw vraag wél :-) Op het forum zijn we goed bekend met deze problematiek.

Ik ga voor je navragen of er plannen zijn om dit ooit anders te maken. Om eerlijk te zijn verwacht ik daar niet veel van mede door de argumenten die al door @tmoesel zijn aangedragen. Maar navragen kan natuurlijk geen kwaad.

Ik kom er op terug. 

Hoi @Erwin_ , dank je wel, fijn dat je de vraag snapt, dat helpt :sunglasses: Snap overigens best goed hoor, dat wanneer ik bel de andere kant ook niet alles kan weten, geen probleem daar mee.

 

Als je nog op zoekt bent naar een test-persoon om UDP via Sagecom te laten lopen (30/40Gb per maand), en je hebt geen idee wie je zou kunnen vragen, denk aan mij :wink:

Haha. mócht er een pilot komen, sta jij bovenaan het lijstje.  Maar ik zal eerst nog eens een reminder achter die vraag aansturen, want ik heb nog geen antwoord gehad :-(